• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Primer voor herstel bestaande coating

Nee, dat zeg ik volgens mij ook niet. Ik zeg ook niet dat ik een voorstander ben van deze coating, maar ik probeer een bijdrage te leveren door de, beperkte, kennis die ik heb te delen.

Hebben jullie het wel eens gebruikt? Ik heb er te weinig verstand van om er iets over te zeggen, dus ik kan alleen afgaan op de info die mij voorhanden is. Het zou in mijn ogen alleen niet slim zijn om op voorhand al te roepen dat iets onmogelijk is. Vooralsnog heb ik hier weinig goed onderbouwde argumenten langs zien komen die uitleggen waarom zulke eigenschappen niet mogelijk zijn voor een coating.

Dus is het, theoretisch, mogelijk om zo'n coating te maken? Ik weet het niet. De vraag of het ook wenselijk is, is weer een heel ander verhaal natuurlijk.

Daarnaast is het mij ook niet helemaal duidelijk dat je gelijk moet wetsanden als je swirls hebt. Misschien kan je een deel van de coating verwijderen door te polijsten om de swirls eruit te halen, en kan je daarna een nieuwe laag aanbrengen. Geldt zoiets ook niet voor Mohs? Die kan je toch ook licht polijsten zonder de hele coating te verwijderen zodat je weer een nieuwe laag aan kan brengen?
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
@Jansen

Voor mij had Nuttiez een goed onderbouwde reactie.

Door mechanische wrijving slijt je de laag coating weg, en dat is gedaan door polijsten. Op deze manier slijt je ook laagjes van je blanke lak af. Maar vergeet niet dat we hier over een hele dunne laag praten en uiteraard is een blanke lak laag veel en veel dikker.

En als deze flinterdunne laag niet te verwijderen is door polijsten, dan zou je er theroretisch ook geen correctie in te halen zijn. Dus zou je volgens jullie zeggen moeten schuren om correctie te kunnen behalen.

Ik heb idd geen ervaring met deze coating, en ik ben goed gelovig, maar dit lijkt mij gewoon heel erg sterk!

De hardste coating waar ik mee gewerkt heb is Mohs, en ik weet uit ervaring dat deze met een medium combinatie makkelijk te verwijderen is, het kan zijn dat deze coating iets sterker is, maar zou het dan niet met wat langer doorwerken ook lukken? Of met een grovere combinatie?

Er zijn verschillende coatings, en die verschillen allemaal net een beetje, maar in grote lijnen maken ze allemaal gebruik van het zelfde princiepe.

Ik ben een groot voorstander van coatings en ik vind het echt prachtig, maar mensen overschatten deze producten verschrikkelijk.




Er word vaak een you tube compleet gedeeld en dan is alles maar meteen waar. Laten we dat alsjeblieft niet meteen aannemen. Mensen willen hun product toch verkopen? Kijk eens voor de gein een filmpje op YouTube over de soft99 velgen beschermer die je erop kan spuiten... ben even de naam kwijt, en koop voor de gein een flesje en probeer het zelf! (Om maar een voorbeeld te noemen)

Ik kan ook een filmpje op YouTube zetten ;)

Net zo als de uitspraak hier op het forum, "de man van gyeon zei dat ik dreft moet gebruiken" dus wassen we ons auto allemaal maar met dreft! Nooit zal iemand dit ooit betwijfelen omdat een man met een gyeon T-shirt dat zegt.

Ik was dit jaar op Waxstock, en zag een vertegenwoordiger van Flex een demo geven. Die man stond letterlijk met een geforceerde DA de hologrammen er in te raggen. Moet ik dit nu ook maar aannemen, en op mijn eigen auto doen? Want de meneer met een Flex T-shirt deed het.
 
Laatste tijd word je aangevallen als je iets plaats wat iemand niet weet. Ik heb de coating niet gemaakt, ben er geen eigenaar van en ik zeg zelfs niet dat het een geweldig product hierdoor is toch? Maar sommige hebben hier nog nooit van gehoord dus is het niet waar en kan het niet, en bestaat niet.

Ook ik heb geen ervaring met deze coating en weet het dus niet. Ging erom dat er over gesproken werd en vervolgens was ik op mijn hoofd gevallen. Ik plaats alleen een filmpje waarin ik het gezien had. Of het waar is of niet, en of je het wilt geloven laat ik ieder voor zich.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie en Altos
Dit:
Ook ik heb geen ervaring met deze coating en weet het dus niet.

Of het waar is of niet, en of je het wilt geloven laat ik ieder voor zich.

Is toch een stuk minder overtuigend dan dit:
+1 voor @Jansen. Die is inderdaad alleen met wetsanden te verwijderen. Reden is ook dat deze alleen door een erkende/gecertificeerde detailer mag worden aangebracht.



Maar waar of niet, de reacties hebben niks meer met het originele topic te maken.

Ik hoop dat we het een beetje duidelijk hebben kunnen maken voor de TS. (swirls verwijderen door polijsten en een nieuwe laag coating aan brengen)

En ik hoop dat verder niemand op zijn hoofd valt en we allemaal weer lief doen tegen elkaar :heart:
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en tembaco
Misschien dat het statement 'alleen door wetsanden te verwijderen' iets te sterk. Ik kan me voorstellen dat als je maar lang genoeg doorgaat met polijsten er vanzelf geen coating meer over is. Dus misschien is het te vergelijken met 'het is onmogelijk om door de blanke lak te gaan met een finishing combinatie'. Dat is natuurlijk praktisch onmogelijk, maar als je maar lang genoeg doorgaat dan gaat het toch een keer gebeuren.

Anyhow, ik ben voel me niet op m'n pik getrapt, en ik vind het fijn dat er weer inhoudelijk wordt gediscussieerd.
 
... Neem zojuist kennis van de Gyeon Primer. Deze schijnt zeer mild te polijsten en tevens Siod2 te bevatten. ...

Ik lees in de beschrijvingen bij CC en Gyeon niet dat Primer SiO bevat
Het lijkt mij vergelijkbaar met PB ProfPolish maar dan speciaal als voorbereiding voor coatings
Zeer lichte slijpgraad en cleant als een Prep (waarschijnlijk diep, vandaar de rusttijd)

Zal de bestaande laag dus wel glad maken (of verwijderen) maar niet aanvullen / opvullen

Voor de overige lezers; Leon is een ervaren oudgediende op dit forum en veel leuker dan het aantal beoordelingen in zijn profiel.
 
Vraag was

Is de Gyeon Primer een geschikt middel om een bestaande en aangebrachte coating te herstellen ?

en toen gaf ik als antwoord ; Zal de bestaande laag dus wel glad maken (of verwijderen) maar niet aanvullen / opvullen

Dus misschien, net wat je wilt bereiken met "herstel".

Begrijpend lezen is een kerncompetentie voor economen ;)
 
Oh right. Foutje :). En ik ben op vakantie, waar de zon al 2 weken op mn hersenen inwerkt, dus misschien verklaart dat het gebrek aan scherpte.

Laat ik dan een andere vraag stellen:

Kan je de Primer gebruiken op een oude coating om lichte swirls te verwijderen en het oppervlak schoon te maken, om vervolgens een nieuwe laag van de coating aan te brengen?
 
Als ik de productbeschrijvingen lees, zou ik op de laatste vraag van @Jansen zeggen dat dat zou moeten kunnen
Met "voorbereiden op een coating" zou toch ook bedoeld moeten zijn dat dat werkt op een bestaande coating
Al is het maar dat Primer die dan verwijdert :joy:
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik heb het gevoel dat je zelfs met een lichte combi een coating toch al flink aantast. De Mohs is toch wel een coating die écht dikte toevoegt, maar dit is nog steeds minder als 0.5mu bij 2 lagen.

Zijn er dan echt mensen die swirls uit een coating polijsten, dan niet door de coating heen gaan en over het gepolijste deel een nieuwe laag leggen?

:)
 
Ik vind de primer wel rete interessant!

Dacht ook ergens gelezen te hebben dat deze SiO bevatte. Maar het staat idd niet op de cc site beschreven.

Maar ik heb een flesje thuis liggen, en ga hem over een paar weken proberen. Ben erg benieuwd :)
 
Van de Gyeon site zelf:

Q² Primer is an ultra-light finish and SIO2 primer. It provides superb pre-coating surface preparation and an incredibly glossy finish. Its main aim is to perfect the finish on the paints which are hardest to work with, dramatically reducing the risk of scratch marks during the final wipe off before coating. Q² Primer leaves a smooth and slick surface, ready to coat.

Er staat 'SIO2 primer'. IMHO betekent dat dat het voorbereidt op een SiO2 laag, niet dat er SiO2 inzit.

Wat ik zo links en rechts lees is dat je een coating kort na het gebruik van Primer kunt aanbrengen, maar dat je dan wel een wipedown moet doen met IPA/Prep/EX. Als je de lak een dagje kunt laten staan na de behandeling met Prime, hoef je niets af te nemen. Handig voor auto's die nogal gevoelige lak hebben en waarmee je met een doek al marring in de lak trekt.
 
Van de Gyeon site zelf:



Er staat 'SIO2 primer'. IMHO betekent dat dat het voorbereidt op een SiO2 laag, niet dat er SiO2 inzit.

Wat ik zo links en rechts lees is dat je een coating kort na het gebruik van Primer kunt aanbrengen, maar dat je dan wel een wipedown moet doen met IPA/Prep/EX. Als je de lak een dagje kunt laten staan na de behandeling met Prime, hoef je niets af te nemen. Handig voor auto's die nogal gevoelige lak hebben en waarmee je met een doek al marring in de lak trekt.

Ik las het later... waarschijnlijk ook een misinterpretatie van mijn kant.

Des al niet te min lijkt het een heel mooi product :)

Ben benieuwd of het ook een bijgevoegde waarde heeft qua glans.. dan zou het helemaal prachtig zijn :)
 
Afgelopen zaterdag op de SSD met Jeremy van Gyeon gesproken.
Mijn vraag aan hem was min of meer hetzelfde als van de starter van dit topic.

Indien er lichte swirls aanwezig zijn en je opnieuw een coating wilt aanbrengen is volgens Jeremy, afhankelijk van de staat van de lak en het aantal gereden Km's een rondje Primer in de meeste gevallen een heel goede en ruim voldoende voorbereiding..
Volgens hem wordt er al veel te snel naar een "te zware combinatie" gegrepen.

Ook gaf hij aan dat indien er sprake was van alleen vervuiling op de coating, de coating in heel veel gevallen weer kon worden opgehaald door deze goed te reinigen met Gyeon Tar. Auto goed wassen, drogen en dan paneel voor paneel de Gyeon Tar op sproeien. De Tar dan met een kortharige Mitt (bv Gyeon Silk Mitt) goed inwerken, totdat je voelt (met vinger) dat oppervlak weer schoon en glad is.

Volgens Jeremy, word er veel te snel een coating geheel verwijderd en is dit niet altijd nodig.
Alles wel afhankelijk van de mate van swirls, vervuiling en aantal Km's per jaar.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Ja? dat is toch gewoon logisch?

Als je alleen lichte swirls heb ga je niet meteen het grove geschut uit de kast halen.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie