• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Q² Rim Wheel Coating: How-to, review en duurtest.

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
How-to, review en duurtest van de Gyeon Q² Rim wheel coating op mijn zomerset velgen.

Ik heb hiervoor flink uitgepakt om de voorbereiding, die erg belangrijk is, goed te kunnen laten zien. Met 2 camera's (Canon 60D en 17-85 lens en GoPro 3 Black) en een externe microfoon (grotendeels) opgenomen. Zelf ben ik een grote fan van uitgebreide how-to's en reviews waarbij er maar weinig overgeslagen of ingekort worden. Ik ben dan ook iemand die gerust een 3 uur durende aflevering kan kijken van Wheel Dealers maar helaas gaat het vaak daar toch te snel omdat alles in 45 minuten gepropt moet worden. Met die insteek heb ik deze how-to dan ook gemaakt.

Het wassen van de velgen en het behandelen met een de-ironiser (Monello Non Ferro) en een teer verwijderaar (Dodo Juice Supernatural Tar Remover) is allemaal niet zo heel spannend voor de meesten dus vrijwel alle focus is gericht op het polijsten, ontvetten en behandelen met de coating. Uiteraard zijn een aantal stukken wat sneller maar alles is toch goed te volgen en te zien. Vandaar dat het basis filmpje met de 1e updates bijna 30 minuten duurt. Je kan gerust doorspoelen naar de meest interessante delen voor jezelf, voor de liefhebbers van uitgebreid beeldmateriaal is lekker onderuit zakken en kijken.

De velgen waren in november al gewassen en behandeld met een de-ironiser maar toch kwam er met Monello Non Ferro genoeg vanaf, de laatste vervuiling op de lak waren tarspots die gemakkelijk met Dodo's Teer verwijderaar weg zijn gehaald. Sleutel daarin is het laten intrekken, het is geen spray-on, wipe-off product. Laat het inwerken en eventueel met je vinger zachtjes masseren om de teer puntjes op te lossen.

Vervolgens met een DAP, spotbuff pads en Monello Mezzo de lak gereinigd. Dat de pad zo zwart wordt aan de binnenkant is niet van de vervuiling maar is ook deels lak. Waarschijnlijk is de binnenkant een mix van blank en kleurlak of helemaal geen blanke lak. De randen zijn gedaan met een Cone. Uiteraard kan je dit ook allemaal met de hand doen natuurlijk, het gaat om de reiniging zodat de coating beter kan hechten. Afwerken met Finale mag maar, is zoals te zien, niet echt een must aangezien er genoeg glans aanwezig was.

Daarna goed ontvetten met Gyeon Q²M Prep en een schone doek. Dit is een zorgvuldige stap die goed moet gebeuren om de coating optimaal te laten hechten. Daarna komt de coating zelf. Zorg ervoor dat je een systeem hebt zodat je niets per ongeluk vergeet. Ik gebruik hier bewust de doekjes en het blokje maar je kan ook goede kwaliteit make-up pads gebruiken. Zeker met dunnere spaken is dat sowieso een must. Zorg er wel voor dat je de coating binnen 5 minuten weer af kan nemen. Daarna een aantal dagen uitharden als het kan maar zeker een nacht.

De 1e update is een aantal dagen na het monteren. Vrijdag zijn ze erop gegaan en op zaterdag/zondag heb ik flinke reis gemaakt naar Duitsland met bijna 1000km in 2 dagen. Vlak ervoor was de ashoes vervangen dankzij een verkeerde klem met uitstekende scherpe delen wederom de hoes kapot heeft gesneden. Het zat helaas niet mee want de klem die de nieuwe ashoes op zijn plek moest houden bleek net te breed waardoor deze (waarschijnlijk) op de terug weg besloot de auto te verlaten en het gevolg was wat vet op velg (linksvoor). De hoes wederom ook gescheurd en onder garantie vervangen met dit keer een speciale klem. De coating voorkwam goede hechting maar helaas kon de mitt na die velg direct weg aangezien deze onder het vet zat. Vandaar ook op de 2e update een Monello mitt in beeld.

De volgende update komt weer als ik wat nieuwe filmpjes heb. Ik rij erg weinig met de auto, dat is wel iets om rekening mee te houden met deze review. Vandaar ook de vermelding bij elke update van het totaal gereden kilometers en de tijd dat de velgen op de auto zitten. Als je jezelf afvraagt welke dressing op de banden zit: Gyeon Q²M Tire.

Het filmpje zelf:

Wat foto's van het resultaat:

conv_489.jpg
conv_490.jpg
conv_491.jpg
conv_493.jpg
 

Bijlagen

  • conv_488.jpg
    conv_488.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 448
  • conv_492.jpg
    conv_492.jpg
    158,8 KB · Weergaven: 398
Mooi en duidelijk filmpje! Alleen wel een beetje lang ;)
De doeken die je gebruikt hebt voor het afnemen van de coating gaan die de kliko in of de wasmachine?
 
Prachtige test, echt complimenten voor het opzetten en de uitvoering! Voor in het filmpje de applicatie bekeken en het wassen na de gereden kilometers. Beloofd veel goeds dit product van Gyeon.
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Hey Dennis, mooi hoor ! Nou zijn jouw wielen natuurlijk al standaard het toonbeeld van hoe ze moeten zijn, maar hoe zit dat nu bij lichtmetaal wat al iets te lijden heeft gehad ? Mooi filmpje !;)
 
Aan te raden om 2 lagen aan te brengen of is één laag ook voldoende? Nabehandelen met cancoat of gaat dat erover?
 
Ik heb een laag en dat gaat als de brandweer maar 2 lagen zou ook goed kunnen.
CanCoat kan maar ik zou niet weten waarom, de beading sheeting is al krankzinnig goed met Rim. Dan zou ik liever daar 2 laagjes van doen.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Ik heb deze namiddag mijn wintervelgen ook in de Rim gezet.
Aangezien het flesje nog 1/3 vol is wil ik de buitenzijde van de velg nogmaals behandelen.
Alleen weet ik niet hoe lang je best wacht tussen het aanbrengen en afnemen met de MF doek.
De eerste twee velgen heb ik na een 5tal minuten afgeveegd maar ik had nog het gevoel dat het product vettig en niet opgedroogd was.
De laatste twee velgen heb ik wat langer gewacht, zo'n 10min maar het uitpoetsen ging stroef, ik moest vrij veel druk op de MF doek zetten.
De handleiding spreekt van 2-5min maar dit lijkt me nogal kort (met de huidige 15°C)?
 
@ Dibbuz: Die softbuff pad van Meg's, aan welke staat die gelijk van Monello? en ook in combinatie met mezzo?
 
Ik wil mijn gekochte 18inch Vancouver velgen ook gaan behandelen met Gyeon RIM, maar ik heb nog geen Cone om ze eerst 100% mooi glad te krijgen voordat ik ze met RIM ga behandelen, welke raad je aan te bestellen? Blauwe, gele of zwarte? Of beter een bal?
 
Blauw of zwart gaat prima. Of de nieuwe van Flexipads.
Met de hand kan natuurlijk ook gewoon, belangrijkste is de goede reiniging en dat kan met de hand ook gewoon prima.
 
Oke, maar voor velgen is een Cone dan niet handiger dan een bol? ivm hoekjes etc?

En voor de velgen, wat maakt het voor verschil tussen de blauwe, gele of zwarte Cone?
 
Een Cone kan handiger zijn, beetje Mezzo op een doekje gaat ook prima en maakt soms beter contact dan een Cone. Als je een cone neemt dan een zwart of blauw voor lak. De gele is een stuk harder en meer voor metalen. Verschil tussen blauw en zwart is erg klein. Blauw zou polishing moeten zijn en zwart finishing.
 
Bedankt voor de uitleg en de uitgebreide review :)

Wat ik lastig vind is dat de coating bijna niet laat zien dat deze afgenomen kan worden. Geen waas, soms wel een soort van strepen, maar dan ben je eigenlijk al iets te laat en gaat het afnemen wat stroever. Ook zie je dus eigenlijk soms niet dat je het product aan het afnemen bent.

Vandaar vind ik dat je een hele goede tip meegeeft om het heel systematisch aan te pakken, zodat je niet een stuk vergeet.

Maar vooral na de eerste keer had ik de vragen: "Zit de coating er wel nog op?" "Heb ik niet te snel afgenomen?"

Maar verder top resultaat zeg.. mooie velgen ook, passen goed bij de Leon.
 
Hechting is binnen 5 seconden dus te snel is eigenlijk niet nodig.
Als ik velgen heb waarbij ik de hele voorkant niet in 2 minuten kan aanbrengen en afnemen dan doe ik dat in delen. Begin bij het ventieldopje en plak een stukje tape op bijvoorbeeld 1/3 of 1/2 velg en stop daar. Daarna afnemen en weer een tapeje plakken. Doe je dat niet dan zit je toch te twijfelen na het afnemen waar je begonnen bent.

Een coating is altijd lastiger afnemen dan een wax, zolang je secuur werkt en even met een extra doek nogmaals na wrijft kan er weinig fout gaan.
 
Ik heb op mijn velgen gisteravond de RIM aangebracht, zoals gezegd word is het zeker wel anders aanbrengen dan een wax.
Als je heel goed kijkt is het iets zichtbaar waar je het aanbrengt, hier begint het wat te meer te glimmen.
Ik heb make-up pads gebruikt om beter en makkelijker overal tussen te komen op mijn velgen.
Zodra ik de velg behandeld had heb ik nog even met het bijgeleverde blokje en een doekje met een paar druppeltjes RIM er nogmaals over gewreven.
Vervolgens met een zwarte Monello doek afgenomen, eerst wat stroef afnemen vergeleken met een wax afnemen, maar na afnemen super glad en wat glimmen!
De velgen laten rusten en lekker uit laten harden.
Is het nou de moeite om ze nog een keer te doen? of is dit nutteloos?
Het flesje is nu +/- half leeg na 4 18" Vancouver velgen te hebben behandeld, is dit normaal met verbruik? of heb ik het te dik aangebracht?
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke