How-to, review en duurtest van de Gyeon Q² Rim wheel coating op mijn zomerset velgen.
Ik heb hiervoor flink uitgepakt om de voorbereiding, die erg belangrijk is, goed te kunnen laten zien. Met 2 camera's (Canon 60D en 17-85 lens en GoPro 3 Black) en een externe microfoon (grotendeels) opgenomen. Zelf ben ik een grote fan van uitgebreide how-to's en reviews waarbij er maar weinig overgeslagen of ingekort worden. Ik ben dan ook iemand die gerust een 3 uur durende aflevering kan kijken van Wheel Dealers maar helaas gaat het vaak daar toch te snel omdat alles in 45 minuten gepropt moet worden. Met die insteek heb ik deze how-to dan ook gemaakt.
Het wassen van de velgen en het behandelen met een de-ironiser (Monello Non Ferro) en een teer verwijderaar (Dodo Juice Supernatural Tar Remover) is allemaal niet zo heel spannend voor de meesten dus vrijwel alle focus is gericht op het polijsten, ontvetten en behandelen met de coating. Uiteraard zijn een aantal stukken wat sneller maar alles is toch goed te volgen en te zien. Vandaar dat het basis filmpje met de 1e updates bijna 30 minuten duurt. Je kan gerust doorspoelen naar de meest interessante delen voor jezelf, voor de liefhebbers van uitgebreid beeldmateriaal is lekker onderuit zakken en kijken.
De velgen waren in november al gewassen en behandeld met een de-ironiser maar toch kwam er met Monello Non Ferro genoeg vanaf, de laatste vervuiling op de lak waren tarspots die gemakkelijk met Dodo's Teer verwijderaar weg zijn gehaald. Sleutel daarin is het laten intrekken, het is geen spray-on, wipe-off product. Laat het inwerken en eventueel met je vinger zachtjes masseren om de teer puntjes op te lossen.
Vervolgens met een DAP, spotbuff pads en Monello Mezzo de lak gereinigd. Dat de pad zo zwart wordt aan de binnenkant is niet van de vervuiling maar is ook deels lak. Waarschijnlijk is de binnenkant een mix van blank en kleurlak of helemaal geen blanke lak. De randen zijn gedaan met een Cone. Uiteraard kan je dit ook allemaal met de hand doen natuurlijk, het gaat om de reiniging zodat de coating beter kan hechten. Afwerken met Finale mag maar, is zoals te zien, niet echt een must aangezien er genoeg glans aanwezig was.
Daarna goed ontvetten met Gyeon Q²M Prep en een schone doek. Dit is een zorgvuldige stap die goed moet gebeuren om de coating optimaal te laten hechten. Daarna komt de coating zelf. Zorg ervoor dat je een systeem hebt zodat je niets per ongeluk vergeet. Ik gebruik hier bewust de doekjes en het blokje maar je kan ook goede kwaliteit make-up pads gebruiken. Zeker met dunnere spaken is dat sowieso een must. Zorg er wel voor dat je de coating binnen 5 minuten weer af kan nemen. Daarna een aantal dagen uitharden als het kan maar zeker een nacht.
De 1e update is een aantal dagen na het monteren. Vrijdag zijn ze erop gegaan en op zaterdag/zondag heb ik flinke reis gemaakt naar Duitsland met bijna 1000km in 2 dagen. Vlak ervoor was de ashoes vervangen dankzij een verkeerde klem met uitstekende scherpe delen wederom de hoes kapot heeft gesneden. Het zat helaas niet mee want de klem die de nieuwe ashoes op zijn plek moest houden bleek net te breed waardoor deze (waarschijnlijk) op de terug weg besloot de auto te verlaten en het gevolg was wat vet op velg (linksvoor). De hoes wederom ook gescheurd en onder garantie vervangen met dit keer een speciale klem. De coating voorkwam goede hechting maar helaas kon de mitt na die velg direct weg aangezien deze onder het vet zat. Vandaar ook op de 2e update een Monello mitt in beeld.
De volgende update komt weer als ik wat nieuwe filmpjes heb. Ik rij erg weinig met de auto, dat is wel iets om rekening mee te houden met deze review. Vandaar ook de vermelding bij elke update van het totaal gereden kilometers en de tijd dat de velgen op de auto zitten. Als je jezelf afvraagt welke dressing op de banden zit: Gyeon Q²M Tire.
Het filmpje zelf:
Wat foto's van het resultaat:
Ik heb hiervoor flink uitgepakt om de voorbereiding, die erg belangrijk is, goed te kunnen laten zien. Met 2 camera's (Canon 60D en 17-85 lens en GoPro 3 Black) en een externe microfoon (grotendeels) opgenomen. Zelf ben ik een grote fan van uitgebreide how-to's en reviews waarbij er maar weinig overgeslagen of ingekort worden. Ik ben dan ook iemand die gerust een 3 uur durende aflevering kan kijken van Wheel Dealers maar helaas gaat het vaak daar toch te snel omdat alles in 45 minuten gepropt moet worden. Met die insteek heb ik deze how-to dan ook gemaakt.
Het wassen van de velgen en het behandelen met een de-ironiser (Monello Non Ferro) en een teer verwijderaar (Dodo Juice Supernatural Tar Remover) is allemaal niet zo heel spannend voor de meesten dus vrijwel alle focus is gericht op het polijsten, ontvetten en behandelen met de coating. Uiteraard zijn een aantal stukken wat sneller maar alles is toch goed te volgen en te zien. Vandaar dat het basis filmpje met de 1e updates bijna 30 minuten duurt. Je kan gerust doorspoelen naar de meest interessante delen voor jezelf, voor de liefhebbers van uitgebreid beeldmateriaal is lekker onderuit zakken en kijken.
De velgen waren in november al gewassen en behandeld met een de-ironiser maar toch kwam er met Monello Non Ferro genoeg vanaf, de laatste vervuiling op de lak waren tarspots die gemakkelijk met Dodo's Teer verwijderaar weg zijn gehaald. Sleutel daarin is het laten intrekken, het is geen spray-on, wipe-off product. Laat het inwerken en eventueel met je vinger zachtjes masseren om de teer puntjes op te lossen.
Vervolgens met een DAP, spotbuff pads en Monello Mezzo de lak gereinigd. Dat de pad zo zwart wordt aan de binnenkant is niet van de vervuiling maar is ook deels lak. Waarschijnlijk is de binnenkant een mix van blank en kleurlak of helemaal geen blanke lak. De randen zijn gedaan met een Cone. Uiteraard kan je dit ook allemaal met de hand doen natuurlijk, het gaat om de reiniging zodat de coating beter kan hechten. Afwerken met Finale mag maar, is zoals te zien, niet echt een must aangezien er genoeg glans aanwezig was.
Daarna goed ontvetten met Gyeon Q²M Prep en een schone doek. Dit is een zorgvuldige stap die goed moet gebeuren om de coating optimaal te laten hechten. Daarna komt de coating zelf. Zorg ervoor dat je een systeem hebt zodat je niets per ongeluk vergeet. Ik gebruik hier bewust de doekjes en het blokje maar je kan ook goede kwaliteit make-up pads gebruiken. Zeker met dunnere spaken is dat sowieso een must. Zorg er wel voor dat je de coating binnen 5 minuten weer af kan nemen. Daarna een aantal dagen uitharden als het kan maar zeker een nacht.
De 1e update is een aantal dagen na het monteren. Vrijdag zijn ze erop gegaan en op zaterdag/zondag heb ik flinke reis gemaakt naar Duitsland met bijna 1000km in 2 dagen. Vlak ervoor was de ashoes vervangen dankzij een verkeerde klem met uitstekende scherpe delen wederom de hoes kapot heeft gesneden. Het zat helaas niet mee want de klem die de nieuwe ashoes op zijn plek moest houden bleek net te breed waardoor deze (waarschijnlijk) op de terug weg besloot de auto te verlaten en het gevolg was wat vet op velg (linksvoor). De hoes wederom ook gescheurd en onder garantie vervangen met dit keer een speciale klem. De coating voorkwam goede hechting maar helaas kon de mitt na die velg direct weg aangezien deze onder het vet zat. Vandaar ook op de 2e update een Monello mitt in beeld.
De volgende update komt weer als ik wat nieuwe filmpjes heb. Ik rij erg weinig met de auto, dat is wel iets om rekening mee te houden met deze review. Vandaar ook de vermelding bij elke update van het totaal gereden kilometers en de tijd dat de velgen op de auto zitten. Als je jezelf afvraagt welke dressing op de banden zit: Gyeon Q²M Tire.
Het filmpje zelf:
Wat foto's van het resultaat: