• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hallo aan iedereen! (zie ook mijn vraagje 'inside')

DrLaxus

Detailing rookie
2 mrt 2010
15
2
Dag iedereen,

Mijn naam is Stefan en ik ben van Belgie en ben software engineer van beroep.
Sinds bijna een jaar rijd ik met een blauwe VW Scirocco TSI (foto's volgen misschien later nog ;-) ).

Ik gebruik al vanaf het begin meguiars producten zoals tech wax, paint cleaner, ultimate quick detailer, clay, etc en ook towels en microfibers heb ik van hetzelfde merk. Over het resultaat ben ik altijd heel tevreden geweest. Ik beschouw mezelf niet als een absolute beginner in detailing maar ook geen expert.

Maar ik wil nu een stap verder gaan met een polishing machine omdat er hier en daar toch een aantal lak defectjes zijn en swirls. Zelfs van 'day one' had de wagen een paar kleine lak defectjes die ik nu (machinaal) wil gaan wegwerken. Dit met de hand doen is bijna onmogelijk en wel vermoeiend na een aantal uren hiermee bezig te zijn. Ik ga me dus een DAP500 starter kit aanschaffen.

Omdat het hier blijkbaar vol zit met detailing kenners lijkt me dit de ideale plaats om te vertoeven!

Dus hier komt mijn vraag (of eerder een bezorgdheid misschien)...
Ik lees van sommigen hier dat men meer dan 1 keer per jaar de lak van hun wagen een beurt geven met een DAP500 (of een andere machine). Bestaat er geen gevaar, als je te veel/vaak machinaal begint te polishen dat je op den duur zodanig veel van je lak weg neemt dat je doorheen de clear coat zit? Dit is eigenlijk de voornaamste reden waarom ik tot nu toe altijd ben weggebleven van machinaal werken. Maar de resultaten zijn echter zo verbluffend mooi dat ik het niet meer kan laten ;-)

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

Mvg en bedankt
DrLaxus

Welkom Stefan.

DAP500 starterkit = :-)^

Met een excenter als de DAP500 zul je niet zoveel lak wegnemen als met een rotary, maar je moet het natuurlijk niet
te gek gaan maken; ook een DAP zal iets van je lak afhalen, al zal het niet zoveel zijn.
Een of twee keer per jaar is meer dan zat en dan liefst zo licht mogelijk.

Welkom,

Ook met een DAP kan je een ravage aanrichten, maar dan moet je dat wel bewust doen (schuurschijf eronder).
Kijk even goed rond op het forum, je zult zien dat de DAP een enorme aanwinst zal zijn.
Maar je kan ook eerst nog een tijdje met de hand aan de slag gaan.
Niets overhaasten is de beste manier om ervaring op te doen.

Hans

de dap maakt detailen echt leuk, en je hebt zoveel meer mogelijkheden..

daarintegen is het natuurlijk wel een investering, ik hiktte er toen ook tegen op, maar ik vind hem nog steeds, elke cent waard..

en ja, je kan zoveel matteriaal weg polijsten, dat je na een aantal jaar niets meer erop zit.. dan hebben we het over een behandeling of 30 (even een grote gok uit de losse hand)

dat betekend, dat als je elk jaar 3 keer een goede polijst beurt doet , dat je na 10 jaar er mogelijk eens doorheen kan zitten..

hier een leuke video over hoe een dap werkt, en wat je moet doen, om er directe schade mee te doen: https://forum.Carclean.com/cc_postst4956/VIDEOUitleg-van-de-werking-van-een-Dual-Action-machine-zoals-de-DAP500.aspx

Welkom :ja
Als je echt bijzonder goed je best doet kan je misschien 2 micron weghalen het eerste jaar; wat zeker niet nodig is op nieuwe auto...
Maar alles daarna is "bijhouden". Je auto zal dus meer dan 20 jaar oud zijn vooraleer je door je blanke laklaag zit. Dan is het toch tijd voor een respray ;)

Edit: ter verduidelijking, ik reken naar 1 polishbeurt per jaar, meer is echt niet nodig als je de wagen correct wast en onderhoudt

Iedereen bedankt voor de reacties. Die filmpjes tonen inderdaad wel aan dat een D/A polisher relatief omschadelijk is ja.

Welkom Stefan! Die DAP gaat je zeker bevallen. :ja
Hoe vaak je een auto een polishbeurt moet geven, hangt af van je wastechniek. Doe je dat op de juiste manier, dan kom je zeker met 1 beurt per jaar toe zoals dannydehert al aangaf. ;)