• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hallo!

DElswijk

Detailing rookie
30 jan 2019
11
15
Hallo mensen, mijn naam is Dominic.
Ik ben al heel mijn leven een groot autofanaat en heb op dit moment, eigenlijk een soort van per ongeluk, 4 auto's en 1 motor op mijn naam. Nu wil ik deze natuurlijk goed verzorgen en er ook 2 verkopen, maar buiten de theoretische kennis van de vele uren youtube detailers te hebben bestudeerd, heb ik weinig echte ervaring met het hele detail verhaal.
Ik heb vorige maand een redelijk goede basis polijstmachine gekocht in de aanbieding bij HBM Machines met variabele snelheid en dergelijke, niets professioneels maar beter dan de 20 euro polijstmachine van de gamma die ik daarvoor had. Ook ga ik een Numatic George kopen, een stofzuiger die menig youtube detailer gebruikt en waarvan de resultaten mij erg verbaasde! Ik wil nog iets meer kennis op doen op mijn auto's en die van vrienden/familie, en als ik er klaar voor ben dit misschien zakelijk gaan doen.

Nu ik hier toch al een draadje aanmaak meteen een vraagje.
Een van mijn auto's is een mooie Porsche 924 targa uit 1980. Deze is rood, en jullie raden het waarschijnlijk al, extreem dof. Als ik de lak polijst en wax, dan blijft de lak ongeveer een paar dagen tot een week mooi, en daarna begint deze al, vooral vanaf de vouwen in het metaal, wit en dof te worden. Ook werd de polijstpad bij de laatste keer lichtrood als ik hem gebruik. Is dit einde verhaal voor de lak? Of zijn hier wondermiddeltjes bekend voor dit probleem?
 
Welkom op het forum, Dominic. :D


Wat voor een soort machine heb je aangeschaft? (Linkje misschien)

Klinkt alsof de Porsche een unilak zonder blanke lak heeft. Deze werden toenmalig dus zonder blanke lak gespoten en vaak ook flink dikke lagen. De lak zal nu dus flink verkrijt zijn en dus dof.
Je kan de aangetaste lak verwijderen met polijsten en vervolgens goed beschermen. Dan heb je veel langer plezier van je werk én je lak. ;)

(Of je moet wél een blanke lak hebben gehad en dus hier doorheen gepolijst hebben waardoor je in de kleurlaag aan het roeren was, haha! Maar ik vermoed bovenstaande verhaal)
 
Deze heb ik gekocht:
https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-180-mm-schuur-en-polijstmachine-1200-watt

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de Porsche geen blanke lak heeft. Ik heb ook nog een helemaal verrotte Toyota Starlet als winter beater, ook rood, waar de blanke lak er vanaf bladderd. Dat effect zit nergens op de Porsche. Het zou ook heel goed kunnen dat de Porsche een keer semi-professioneel in een schuurtje is overgespoten, er zit veel orange peel op de voorbumper, en de lak op beide zijschermen zijn er slecht aan toe, maar op andere plekken glimt het goed, niet heel consistent dus.

Ooit gaat de 924 helemaal uit elkaar en laat ik hem spuiten, maar dat wordt nog even sparen en een goede werk/opslag plek voor de onderdelen vinden.
 
Ik had al een vermoeden wat voor een machine het zou zijn; Een rotary. :p Als je hier geen of weinig ervaring mee heb, dan zou ik een slooppaneel scoren en hier op oefenen.

Ik heb maar drie oude Porsches mogen doen en twee daarvan waren rood. (944 S2/4) In beide gevallen was er veel lakdikte, maar dus inderdaad ook de roze/doffe lak die verkrijt was. De ervaring bij beide was dat de lak zich vrij makkelijk liet corrigeren met een Dual Action machine. (Excentrisch)
Hieronder een voorbeeld wat ik behaalde met alleen een paint cleaner. Een dof/roze stuk is in het midden nog zichtbaar.

20170409_155320.jpg...20170409_212320.jpg

Als de lak op zoveel punten verschillend lijkt te zijn, dan is voorzichtigheid wel belangrijk. Je weet immers niet precies waar je mee te maken hebt. Maar, vergeet ook niet dat het type materiaal (plaatwerk/kunststof) ook een net wat ander beeld kan geven.
 
Tsja ik heb op deze en andere webshops gezien dat de dual-action machines buiten mijn budget liggen helaas. Het is op dit moment of een extractor, of een dual action machine kopen. De laatste tijd zoek ik ook eigenlijk vaker video's van interieur detailers, dat heeft op mij echt een therapeutisch effect. Sommige auto's die ze doen zijn echt heel goor, en die extractor helpt daar volgens mij immens bij! Ook heb ik in een van mijn andere auto's (mijn BMW E38 728i) van die fijne beige vloerbedekking, waar dus erg veel vlekken in te zien zijn. Met een doekje en wat interieurreiniger kon ik deze wel wat minder zichtbaar maken, maar ze zitten er nog steeds.

Toevallig heb ik ook nog een VW Golf V5 project staan, die had lichte schade maar hier zitten nu een motorkap en bumper op in een andere kleur. Ik ga die auto binnenkort verkopen en de volgende eigenaar wil waarschijnlijk toch die delen spuiten of vervangen, dus dan kan ik daar met de rotary het op proberen. Ik zal wat videomateriaal gaan zoeken hoe dat het beste gaat. Het grootste probleem met rotary polishers is dat je snel kans heb op te lang op een plek blijven en door te branden toch?

Trouwens erg gaaf zo'n 944. Volgens mij beginnen de transaxles van Porsche steeds meer gewaardeerd te worden, en dat verdienen ze ook! Erg fijne auto's om op zonnige avonden mee te toeren. Ook al is die misschien niet "snel", hij ligt erg lekker op de weg en ik vind het prachtige auto's, maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld op dit onderwerp:laughing:
 
Welkom op het forum Dominic.
Leuke collectie auto's (en mooie poets-objecten)!

Dat een roterende machine niet zo geschikt is voor beginners daar is hier al genoeg over te vinden. Zeker eerst de nodige ervaring mee op doen voordat je er serieus mee los gaat op een goede auto.

Voor wat betreft een rode lak die snel weer dof wordt, lees dit topic eens door:
https://forum.carclean.com/threads/rode-opel-astra-binnen-no-time-weer-dof.21180/
 
Tsja ik heb op deze en andere webshops gezien dat de dual-action machines buiten mijn budget liggen helaas. Het is op dit moment of een extractor, of een dual action machine kopen.

Gelukkig is overspuiten gratis. :p

Ik gok dat je redelijk in mijn omgeving zit, gezien je bij HBM geweest bent, mogelijk zelfs een dorp verderop (niet toevallig familie met een autogarage?). Mijn eerste analyse is dat je allereerst een lakdiktemeter nodig hebt: dan kun je op (metalen) delen bepalen wat er is overgespoten en wat je nog aan resterende lakdikte (grondlak + kleurlak + eventuele blanke lak bij elkaar geteld) over hebt, die verdwijnt namelijk snel met een rotary. Je kan geluk hebben gehad dat je geen echt polijstmiddel maar meer een paintcleaner hebt gebruikt. Veel paintcleaners hebben namelijk ten onrechte de term 'polish' in de productnaam.

Overigens kun je met wat geluk ook een 2e hands machine scoren hier op het forum, en een extractor is ook te huur (onder de naam tapijtreiniger bij DHZ-zaken, Boels, Bo-Rent enz.).

Kortom eerst een goede analyse wat er nu aan de hand is, en dan gericht aan het werk. Overigens kun je tijdens winkelopeningstijden ook gewoon bij Carclean langsrijden en om advies vragen.

Edit: ik zie dat HBM ook excenters in het assortiment heeft.
 
Laatst bewerkt:
Wow over die excentrische machines heb ik helemaal overheen gekeken... Oeps...

Ik zal dit forum wel in de gaten houden voor een goede tweedehands, of even doorsparen en een compleet pakket kopen met vloeistoffen erbij.

Dank je voor die link naar die astra. Het is wel jammer dat die persoon het niet heedt kunnen proberen, had graag de resultaten gezien. Maar het komt er dus op neer dat ik langer moet polijsten en meer lagen wax dus blijkbaar. Dat zal ik komende lente even gaan proberen, ik mag er nu toch noet mee rijden, oldtimer tarief enzo...
 
Hartelijk welkom op het forum.
Je schrijft dat je per ongeluk 4 auto's en 1 motor op je naam hebt staan. Je bent toch niet zo een verslaafde dakloze katvanger toch??

M.b.t. rood.

Hahah nee ik had tot anderhalf jaar geleden alleen de Porsche en mijn motor. Maar toen kreeg ik een baan in Barendrecht, en dat vond ik te lang rijden met de Porsche, die overigens ook een koelprobleem in de file heeft, dus toen heb ik een starletje gekocht voor weinig. Die autos zijn overigens echt niet te slopen. Doe er minimale onderhoud aan en hij blijft gewoon lopen. Toen kreeg ik weer een andere baan en heb de 728i gekocht, omdat die al jaren op mijn verlanglijstje stond, en een projectauto om een beetje te sleutelen. Je kan zeggen dat autos een beetje een zwak punt zijn voor mij (en mijn portomonnee)
 
Mooi verhaal zeg. Ik hoop voor jouw financiën dat je niet te vaak van baan gaat veranderen. Maar wel een ontzettend leuk en mooi verhaal. Dank voor het delen.

Ik hoop dat je nog wat kunt met die rode van jou.

Ik heb helaas ook wel eens meegemaakt dat ik een rode 924 uit Japan moest opgeven. Daar kon een detailer niets meer aan doen. Die auto is dan ook opnieuw gespoten.
 
De lak van de 924 is al op de zijschermen aan het barsten. Dus die is al niet meer te redden. Maar aangezien die minder zonlicht vangen dan de motorkap en het dak, waar de lak buiten de dofheid niet beschadigd is. Wil ik het nog een keer proberen om wat minder kleurverschil te krijgen, totdat de auto uit elkaar gaat voor een restauratie, dan komt er een nieuwr laklaag op. Met dit keer wel een blanke lak er overheen:p

Is jou 924 ook helemaal uit elkaar gegaan voor het spuiten? Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoeveel het spuitwerk heeft gekost?