• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hand aanbrengen wax

dopestuff

Detailing addict
3 dec 2012
284
65
Ik heb het dus hier in daar in filmpjes van de PRO's voorbij zien komen.
Het met je blote handen aanbrengen van wax.

Mijn vraag is dus, wat zijn de voors en tegens
En ik neem aan dat dit alleen met een softwax gaat?

Zelf heb ik geen ervaring met het aanbrengen van wax met blote handen. Maar het lijkt mij raadzaam vooral schone handen te hebben. Ook denk ik dat je meer verbruikt, maar dat is slechts giswerk.

Ik kan me voorstellen dat er niets in doek of pad gaat zitten waaedoor het zuiniger is, daarnaast maken je handen het warmer.

Persoonlijk lijkt het mij onhandig werken, maar ik heb er geen ervaring mee.

Ik vraag mij dit ook af, ik zag het laatst ook voorbij komen in zo'n 5000$ detail filmpje.

Ik vraag me trouwens voor heel veel producten af waarmee en hoe iets aangebracht moet worden... ik lees vaak 'een pad' of 'een doek' maar WAT dan..zoals bijvoorbeeld met Wheelwax aangezien dit een blubberige substantie is.

Een pad zou eej applcator pad zijn zoals een Monello gold concours pad of Meguiars pad zijn. Een doek zou een zachte mf doek kunnen zijn zoals een Poorboys pluche doek of een Monello mf doek.

hmmm nog niet echt iemand met ervaring dus?

ik kan me namelijk voorstellen dat met je blote handen je het veel preciezer aan kunt brengen (soms al doe je voorzichtig raak je met een pad toch nog je trim)

@ibizasigno Ja precies! Ik heb nu voor mijn black hole en ibrido speciaal zwarte finishing handpads besteld omdat die ook in de video's gebruikt werden :-b

Maar wat raad je aan voor de Wheelwax? Dat kan wel met de hand?

@dopestuff dat leek me ook idd, heb je veel meer 'gevoel' bij je werk.

Ik breng iedere wax/sealant aan/op met een Meg's foam pad of de gouden hand pad.
Behalve Reload dan weer niet die met de Peluche Verde.

Gewoon kijken wat voor jou het fijnste/beste werkt ;-)

Met de blote hand vergt wat meer techniek, tijd en rust in je bewegingen.
Of het beter is? Ik denk dat het geen verschil maakt.
Preciezer werken kun je inderdaad wel.
Persoonlijk vind ik met de blote handen waxen het prettigst met olieachtige/vettige waxen.
Bijvoorbeeld de Chemical Guys Pete's 53, en zo ongeveer elke Swissvax of Zymöl wax leent zich hier naar mijn mening uitermate goed voor.

ik doe alles nu ook met pads idd (veel met idd de meguiars gouden pads maar zoizo vooral foam pads)

daarom vond ik het wel interessant of men ervaring met de hand heeft en zo ja hoe

(ipv er een topic van te maken waarmee breng jij je wax aan rofl )

Ik heb het wel eens gedaan, maar aangezien ik werkzaam ben in de schadeherstel wereld heb ik geen handen die daarvoor geschikt zijn.
Eelt is echt not done, ongeacht de druk, je maakt sowieso swirls. Volgens mij zijn zijdezachte handen dus wel een vereiste.

De enige reden die ik kan bedenken is dat de wax zo hard is dat je de warmte van je handen nodig hebt.
Je bent juist veel onzuiniger bezig en brengt veel meer aan.
Een applicator kan het veel egaler verdelen.

Paar keer geprobeerd maar na een paneel was ik er al helemaal klaar mee.

Ik heb zelf diverse waxen geprobeerd met de hand aan te brengen maar vind het een no go.
Het enige wat ik nog wel eens met de hand aan wil brengen is de Migliore Wheel Wax.
Deze is nogal erg stevig en dan om de spaken te doen doe ik dat nog wel eens met de hand.

Wheelwax breng ik altijd met de blote hand aan, het is inderdaad wat onzuiniger dan met een pad, maar je kunt wel lekker overal goed bijkomen.
Verder heb ik de Migliore Frutta weleens met de hand aangebracht. Wel leuk als experiment maar een hele auto zou ik niet zo makkelijk doen. Frutta is een behoorlijk vettige wax en dat voelt voor het aanbrengen niet onplezierig.

Ik realisser me nu pas dat zowel de Wheelwax als de Frutta een heerlijke geur hebben, misschien dat dat me er ook toe gebracht heeft om het eens met de blote hand te proberen; een chemisch ruikende wax zou ik niet zo makkelijk geprobeerd hebben denk ik.

Ok dat met de hand waxen (kwa lak) is dus definitief van de baan.

wat inderdaad wel een mooie tip/goed idee is de wheelwax met de hand aanbrengen (ik heb nogal moeilijke velgen)

Voor de velgen gebruik ik Autoglym Alloy Wheel Seal, dat is een spuitbus met wax, en alleen even netjes verdelen/nawrijven met een doek. In hoeverre dat met 'lastige' velgen ook goed gaat, durf ik niet te zeggen.

dopestuff;310567 zei:
hmmm nog niet echt iemand met ervaring dus? (soms al doe je voorzichtig raak je met een pad toch nog je trim)

Ik spreek dit tegen : als je een pad neemt met zo'n samengeknepen randje kan je zelfs met die rand ONDER je trim geleiden en raak je enkel de lak aan en kan je veel dichter tot tegen die trim een wax aanbrengen.