• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Handige algemene theoriekennis / achtergrondinformatie over lak, laksoorten, etc.

Soepergrover

Soeper Moderator
Medewerker
Tester of Bling
13 mei 2009
7.149
223
Omgeving Breda
Ik vroeg me af of jullie nuttige informatie en/of (links naar) artikelen hebben die wat toevoegen aan mijn/andermans theoretische bagage over autolakken.

Op dit forum en elders is ontzettend veel informatie te vinden, maar het is vaak heel erg praktijkgericht en/of toegespitst op een specifieke vraag van een vraagsteller.
Ik vind het altijd wel prettig om een en ander aan theoretische kennis voorhanden te hebben over hetgeen waar ik mee bezig ben. Tot voor kort kwam mijn persoonlijke kennis op dat gebied niet verder dan dat de lak op een auto bestaat uit een grondlaag, een kleurlaag en een laag transparante lak. Door het lezen van een aantal topics hierweet ik inmiddels dat dat niet altijd het geval is.

Wat mij zo o.a. interessant lijkt:
-wat voor soorten lakken heb je zoal? (uni lakken, 2k lakken, metallic lakken, ...)
-wat is kenmerkend voor de verschillende laksoorten?
-hoe weet je met wat voor soort lak je te maken hebt? (hoe kun je deze enigszins herkennen?)
-hoe ga je met bepaalde lakken om? (do's and don'ts)
-wat kun je redelijkerwijs verwachten van de lak van een bepaald merk/type (ik weet het, dit kan erg verschillen bij op het oog identieke auto's; ik ben inmiddels bekend met het fenomeen test spot ;) ). Grofweg zijn VAG lakken best hard, maar wat doet nou (over het algemeen) de rest?
-wat zijn de ontwikkelingen door de jaren heen geweest en wat is nu state-of-the-art?
-...

Kortom: handige en nuttige (algemene) informatie m.b.t. autolakken.
We zijn allemaal zuinig op onze auto's en de wagens die we voor anderen onder handen nemen, dus wat achtergrondkennis kan hierbij zeker geen kwaad.
Er moet hier voldoende kennis voorhanden zijn bij de diverse forumleden. Ik wacht het wel af.
 
Soepergrover zei:
-wat voor soorten lakken heb je zoal? (uni lakken, 2k lakken, metallic lakken, ...)

- Unilakken (lakken zonder blanke laklaag), te herkennen aan het feit dat je pad bij het polijsten de kleur van de lak krijgt, niet erg, hoort bij de soort lak.
- 2K lakken
- Metallic lakken, in de blanke laklaag zitten metallic deeltjes
- Cellulose lakken, dit zijn oude lakken, mag niet meer gebruikt worden naar mijn weten
- Keramische lakken

Misschien dat AJs Autobody hier nog verder op kan ingaan aangezien hij autospuiter is ;)

-wat is kenmerkend voor de verschillende laksoorten?

Zie boven

-hoe weet je met wat voor soort lak je te maken hebt? (hoe kun je deze enigszins herkennen?)

Zie boven

-hoe ga je met bepaalde lakken om? (do's and don'ts)


-wat kun je redelijkerwijs verwachten van de lak van een bepaald merk/type (ik weet het, dit kan erg verschillen bij op het oog identieke auto's; ik ben inmiddels bekend met het fenomeen test spot ;) ). Grofweg zijn VAG lakken best hard, maar wat doet nou (over het algemeen) de rest?

Deze vraag is al zeer vaak langs gekomen en er is gewoon simpelweg geen antwoord op te geven :weetniet Er is helaas geen stelregel die zegt dat een bepaald merk en type een harde of zachte lak heeft, over het algemeen zijn VAG en bijna alle Duitse lakken hard te noemen, de een harder dan de ander. De hardheid kan per kleur verschillen! Dennis en ik heb al regelmatig Audi's gedaan, gisteren hadden wij er 1 (deze kleur hadden we nog niet gedaan) die gewoon veel harder was dan de Audi's die we hiervoor hadden gedaan. Ook tijdens de E90 BMW meeting bleek dat de hardheid per kleur kan verschillen. 1 BMW was met de hand te doen, 2 andere gingen met de machine zelfs met moeite (2 verschillende kleuren, wit en zilver).
Daarom is het noodzakelijk ALTIJD een testspot te doen en de reden waarom je een testspot moet doen!

-wat zijn de ontwikkelingen door de jaren heen geweest en wat is nu state-of-the-art?

Cellulose lakken -> watergedragen lakken -> Keramische lakken (exclusieve auto's zoals BMW's, Mercedes en Audi's)

Kortom: handige en nuttige (algemene) informatie m.b.t. autolakken.
We zijn allemaal zuinig op onze auto's en de wagens die we voor anderen onder handen nemen, dus wat achtergrondkennis kan hierbij zeker geen kwaad.
Er moet hier voldoende kennis voorhanden zijn bij de diverse forumleden. Ik wacht het wel af.

Dit soort zaken zijn gewoon lastig vast te leggen omdat iedere lak en auto eigenlijk een beetje "uniek" zijn, het komt ook een beetje op ervaring aan, hoe meer auto's je doet, des te eerder zie je welke combo het beste werkt, maar dan nog...: de testspot doen! ;)

Ik hoop dat AJ's nog even wil antwoorden op de specifieke lakvragen, want daar heeft hij het meeste verstand van ga ik vanuit.
 
Alvast bedankt voor je reactie, stimpy68.
Ik weet dat er geen vast 'recept' is voor bepaalde merken en typen. Ik hoop dat dat voldoende duidelijk omschreven was in mijn startpost.
Zoals gezegd komt het veelal aan op ervaring. Die ervaring moet ik nog grotendeels opdoen en wat theoriekennis lijkt me hierbij zeker niet verkeerd.
Het idee is eigenlijk zoveel mogelijk relevante informatie bij elkaar te harken die van nut kan zijn als achtergrondinfo. Niet te specifiek, zeg maar basiskennis autolakken en beyond. En het hoeft niet beperkt te blijven tot antwoorden op het lijstje met gestelde vragen.


Ik ben zelf op zoek naar dit soort info en als ik iets bruikbaars vind, zal ik het hier zeker posten.
Ik ben zeker geinteresseerd in de input van input van ervaren autospuiters als AJ. Mede door zijn lowrider topic (op zich al heel erg informatief) werd ik min of meer getriggerd om dit topic aan te maken.
 
Ik lees de topic nu pas voor het eerst :-"


Veel is al gezegd ja. Wat denk ik de belangrijkste info is om te kunnen concluderen waar je nou aan werkt als je een auto krijgt, daar zijn een paar simpele testjes voor. Er zijn een aantal soorten lak zoals al genoemd:

- de oude 1K lakken, die worden ook wel thermoplasten, TP`s, cellulose genoemd. Dit zijn bijna altijd unilakken (dus vaste kleur zonder effect) maar kunnen ook metallics zijn. Meest kwetsbare lak aangezien het verspoten is puur met oplosmiddel, geen verharders. Daarom is de lak wel droog, maar niet hard. Voordeel is wel dat je hier heel erg makkelijk veel resultaat kunt halen zeker als het goed warm is. Plak zeker weten de randen in want gegarandeerd dat je er doorheen brand!

- 2K lakken, dat is wat we zo sinds de jaren 70/80 hebben, lag er een beetje aan welk werelddeel want de amerikanen zijn er nog lang mee doorgegaan. Deze lakken zijn verspoten met een oplosmiddel en een verharder, oplosmiddel trekt er meteen uit na het spuiten en de verharder gaat een chemische reactie aan. De lak is dus droog en hard.


Onder de 2K lakken heb je verschillende soorten:

- 1 laags systeem, dat zijn bv unilakken zoals op goedkope autos, vrachtwagens, bedrijfsautos. Het verspoten materiaal bestond uit de verf, soort blanke lak, verharder en oplosmiddel allemaal door elkaar. Bij poetsen zal het afgeven op de pad zo herken je ze.

- 2 laags systeem, dat zijn bv unilakken met daarover een blanke lak of metallics met daaroverheen blanke lak. De kleur met evt metallics/pearls/mica`s/andere dingen erin is met enkel oplosmiddel verspoten in een zeer dunne laag, daaroverheen is blanke lak gekomen met een verharder erin die laag is wel droog en hard.

- 3 laags systeem, dat heb je veel op de modernste autos, dat is een dekkende basekleur met daarover een slecht dekkende blanke binder met daarin mica`s of andere pigmenten die een flop geven afgetopt met een blanke lak. Inweze boeit dat niet omdat dat voor een detailer hetzelfde is als een 2 laags systeem, je hebt alleen met de blanke lak laag te maken.

Wat je als autospuiter op school leert als je wilt weten waar je mee te maken hebt, kan je eerst poetsen met thinner is de lak weg dan heb je een 1K is de lak er nog heb je een 2K. Wil je vervolgens weten of er blanke lak op zit dan kan je het heel lichtjes schuren als het stof wit is heb je blanke lak, is het in de kleur van de auto dan heb je `single stage` oftewel unilak. De oplettende lezer zegt; wat als het een witte auto is? Dan moet je je schuurstof in water gooien blijft het wit is het uni verdwijnt het is het blanke lak. Maar dat is voor jullie misschien niet de meest fantastische oplossing om te gaan schuren dus kan je ook grof poetsen en zien of het afgeeft.

Verschillen tussen watergedragen en conventionele lakken zijn voor de detailer niet belangrijk. Wat veel mensen denken is dat alles watergedragen is op moderne autos, maar dat is zeker niet waar. Zaken zoals primers, plamuren, spuitplamuren en blanke lakken zijn allemaal high solid producten wat betekend dat er zeer weinig oplosmiddel in zit en veel materiaal. Dit is allemaal op thinnerbasis oftewel conventioneel. Het enige dat watergedragen is op nieuwe of schadeherstelde delen is de basislak, de kleur die tussen je grondverf en je blanke lak zit. Dit product bestaat al voor een groot deel uit oplosmiddel met pigmenten, om het te verspuiten komt er nog meer bij. Sommige merken is ruim 70% van die mix oplosmiddel wat binnen 5 minuten na het spuiten al weg verdampt is, dat zet zoden aan de dijk als dat geen gevaarlijke thinner meer is maar water. Detailers hebben alleen met de toplaag, de blanke lak te maken en dat is nooit watergedragen, zal wel komen in de toekomst maar nu is dat nog niet voor zover ik weet.

Keramische lakken, daar weet ik niet zo gek veel vanaf. Ik wil je er wel heel veel succes mee wensen want je bent nog wel ff bezig als dat helemaal gepolijst moet worden. Knetterhard en in mijn ogen voegt het niet echt veel toe...