• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hars... Ik word er gek van

Renzo 4000

Detailing chief
23 jul 2013
177
100
42
Al enige tijd lees ik met grote interesse mee op dit forum als "gast". Ik rijd een Renault Megane estate GT line 1.5dci met EDC. Ik ben altijd iemand geweest die graag zijn auto (als het even kan wekelijks) wast. Recentelijk heb ik de auto goed gecleaned en in de wax gezet met een goed resultaat vind ik zelf :cool: .

Echter waar ik regelmatig tegenaan loop is hars of honing dauw(of hoe noem je dat?) wat op mijn auto landt. Ik let altijd op of ik de auto niet onder de bomen parkeer, maar er staan altijd wel bomen in de buurt. als er een goed wind staat weet het toch zijn weg te vinden op mijn mooie orange cayenne lak :eek: . Op de foto is te zien waar ik hem meestal parkeer en er staan dus wat bomen in de buurt.

Het is echt een takke werk om dat weer te verwijderen. Ik heb gisteren bug squash besteld om te kijken of ik het daarmee kan verwijderen. Ik heb al verschillende tips voorbij zien komen:

- heet water gebruiken
- de auto langere tijd in de volle zon laten staan zodat ie goed heet is en dan direct wassen
- bakboter / slaolie(ik zie mezelf niet de hele auto daarmee insmeren)
- dieselolie
- ....

Zelf heb ik ook een flesje valma harsverwijderaar maar die vind ik wat agressief. Wat zijn jullie ervaringen? En hoe pak ik hars het beste aan?

Ahkpc0w.jpe

2GcSBwX.jpe
 
Vorige week had ik een dikke klodder hars op mijn auto. In eerste instantie geprobeerd weg te halen met een beetje tar.x maar niet het gewenste effect. Daarna met Valma harsverwijderaar, maar ook dat is teveel wrijfwerk

Uiteindelijk een beetje Monello Veloce op een doek gedaan, een paar keer zacht deppen en zacht vegen en voila! De hars liet zich zeer makkelijk verwijderen.
 
Ik had het verleden week; bij een maat van mij op bezoek geweest, die een berg bloedende bomen in de straat had staan.
Leek wel of er een miezerbui was geweest, maar dat was alleen maar hars op de auto.

Afgelopen vrijdagavond heb ik de wagen beetgepakt.
Wilde in eerste instantie eerst foamen, maar dat ging niet want die spullen lagen nog op de zaak.
Toen maar als tussenweg, de mengbeker die standaard bij m'n compressor zat erop geschroefd en een mengsel van (Smartwax) shampoo en water gebruikt.
Tot m'n stomme verbazing was na het inweken van het mengsel op m'n auto en het vervolgens schoonspoelen van de auto bijna alle hars al weg.
Na de wasbeurt was er helemaal geen hars meer te bekennen.

Dus die tip van "de auto langere tijd in de volle zon laten staan zodat ie goed heet is en dan direct wassen" zou best wel eens bij mij van toepassing geweest kunnen zijn.
 
Ik kan bij mij thuis niet anders dan recht onder een boom parkeren. En ik ook heb de auto grandioos onder de hars zitten. Momenteel zit er een week of 4 oude Collinite 845 op en de ruiten zijn behandeld met Pro Vision Clean Rain Repellant. Ik spuit de auto eerst even af met de broeskop op de tuinslang en was de auto dan, gewoon met koud water en een paar druppels Meguiar's Gold Class Shampoo, en alles is er vanaf.

Geef toe...ik word er ook wel crimineel van...wat n rotzooi! (wordt tijd voor een grote garage zodat de bolide binnen kan staan ;) )
 
Ik sta ook onder een boom en heb ook hele kleine plakkerige druppeltjes op de auto. Dit schijnt van luizen te komen die in de boom zitten.
Met water afspuiten werkt al heel goed om het weg te krijgen, maar wordt er wel moedeloos van....
 
Bedankt voor jullie reacties, het is inderdaad behoorlijk irritant zeker als je net je auto helemaal schoon hebt gemaakt en in de wax gezet. Gelukkig is dat laatste wel weer een voordeel omdat de hars dan minder goed hecht. Zijn er forumleden met nog meer ultieme tips (behalve een garage/carport/partytent plaatsen :) )?
 
Het is een grote ellende en eigenlijk moet je het er meteen afhalen, helaas was ik na 1 1/2 week te laat, volledig in mijn lak gebrand van de motorkap :-( zelfs met polijsten met oranje pad is het niet meer weg te krijgen [:diablo]
 
Ik ben tijdens mijn zoektocht nog wat tips tegen gekomen. Ik weet niet of je het helemaal kan vergelijken maar de vrouwen onder ons willen nog wel eens "harsen" en gebruiken speciale oliehoudende doekjes om restanten plakkerige hars van de huid te verwijderen. Die doekjes worden bijv. verkocht per 100 en werkt misschien prima om snel ontdekte hars op de auto te verwijderen(je legt doekjes gewoon standaard in je dashboardkastje). Daarnaast schijnt babyolie (van bijv. Zwitsal) ook erg goed te werken. Ik ga dat toch eens proberen aangezien deze producten nauwelijk schadelijk lijken voor je lak en waxlaag. Wat denken jullie?
 
Ik had zondag vrienden op bezoek die de nieuwe BMW ook onder de hars hadden.
Bij mij had PB bug squash niet echt succes. Het kwam beetje bij beetje los maar je moest veel te veel moeite doen en boenen (wat je niet wilt). Tar.X gebruikt en de hars verdween echt als sneeuw voor de zon. Ik had het ook telkens gewoon op een (oude) pad gedaan en niet gesprayed.

Het bezoek was erg onder de indruk van dit gebeuren en "wondermiddeltje"
 
Verschrikkelijk lijkt het me!

Het enige wat bij mij erop komt soms is een vogelstront aangezien ik niet altijd binnen sta natuurlijk elders en ingedroogd of niet, die spuit je er als het ware zo af.
Op mijn voorruit laatst ook (ruiten zijn niet zo erg natuurlijk) die waaide er bijna geheel af toen deze opgedroogd was onder het rijden ;)

Ik liep toevallig door een bepaalde buurt in Amsterdam-Zuid van het weekend en man o man, treurigheid overkwam me maar als ik daar detailer zou zijn zou ik binnen zijn met al die straten vol oude bomen en Porsches die helemaal onder de meuk zaten, echt niet normaal meer! :(

Behalve dan de drastische oplossingen voor al die ellende zag ik ergens een tip om het met desinfecterende handgel in te smeren en af te nemen of hetzelfde met massageolie....schijnt te werken maar of het nou echt helpt.
Ik denk toch echt dat als mensen het hier niet goed weten voor de auto, de oplossing ver te zoeken is en/of te proberen.

Ik denk wel dat het verstandig is om jouw auto een Carpro c-quartz behandeling te geven zowieso?

edit: en idd. een flesje Tar-X bij je hebben kan ook geen kwaad..
 
Er is een groot verschil tussen die "klein plakkerige druppeltjes" van luizen en echte hars bomen of struiken;
die "klein plakkerige druppeltjes" van luizen is suiker water wat door de luizen word afgescheden tijdens het leegzuigen van de bladeren (dit word ook vaak door mieren opgezogen). Deze druppeltjes zijn dus niet meer dan suiker water wat dus opdroogd in suiker en dus weer gemakkelijk is op te lossen met water:ja
Echte hars van bomen of struiken is van een heel ander kaliber; dit zul je met een oplosmiddel moeten behandelen. En mij lijkt dat afhankelijk van het type boom of struik de hars een andere samenstelling zal hebben en dus anders op diverse middelen zal reageren.
Dus ook hier is een test spot van belang:cool:
 
Ik heb hier ook wel last van gehad als ik de auto in de straat onder bloeiende bomen parkeer. Dan vallen er van die klodders op. Echt best wel flink groot druppels ter grootte van een euro, vaak met plantenresten van knoppen erin.

Maar het is geen hars! Want a: het ruikt niet naar hars b: het lost op in water met zeepsop c: valma harsverwijderaar doet er niet veel mee en dat werkt normaal als een speer op hars.

Volgens mij is dit wat ze boomsap noemen het is een wat stroperige dikke vloeistof die opdroogd maar ook daarna (zij het met meer moeite) oplost in water met zeepsop. Het laat zich als het opdroogd ook goed verwijderen met klei en last touch.

Echte hars zoals ik dat wel een op de auto heb gehad als je in zuid frankrijk onder de pijnbomen staat is een heel ander goedje. Dat is echte hars en dat lost "no way" op in water en daar moet je met organische oplosmiddelen aan de slag (valma). Erger, boten en tonnen werden vroeger zelfs waterdicht gemaakt met hars.

Er is dus duidelijk een verschil tussen boomsap en hars En ook tussen afscheiding van bladluizen wat ook heel goed weg te wassen is.

Groeten GdV
 
Afgelopen weekend ook hardnekkige hars moeten verwijderen en het enige wat echt hielp was nagellak remover MET aceton. Iets op een puntje van een doekje en deppen is meestal al genoeg, je ziet de hars oplossen. Iedereen met een vrouwlijke partner heeft het wel in huis gok ik.
 
Ik weet niet of er nog verschillen zijn in hars.
Maar hier heeft de gemeente bij de parkeerplaatsen hele leuke bomen geplant.
Inmiddels mooi volgroeid maar vol met luis die in extreme mate hars produceert.

Zelf heb ik enige tijd geleden een foam lans aangeschaft van Karcher.
En ik moet zeggen als ik deze gebruik dat het hars eraf vliegt samen met wat foam.
Misschien heb je er iets aan:)
 
@ wittereus

Oh had ik niet eens gezien......We zitten in ider geval wel op één lijn :)

Overigens is het spul waar ik het over heb niet van bladluizen. Die klodders zie je bij ons ook alleen in de periode dat de bladeren uit de knop komen....

Hoe dan ook ik tracht altijd te vermijden dat ik onder de bomen parkeer.

Groeten
GdV