• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

HD reiniger gebruiken zonder wateraansluiting?

erikvr

Detailing rookie
12 jan 2010
81
0
Omdat ik in mijn sleutelhokkie geen wateraansluiting heb, en wel eens buiten mijn wagentje wil afspuiten zit ik met een vraag.
Bestaan er -voor de hobbyist qua prijs aantrekkelijke- HD reinigers die gevoed kunnen worden door een jerrycan met water?
Heb voor normaal wasspul water tot beschikking, gewoon thuis jerrycan vullen, die meenemen en verder snap je het wel.

De gangbare HD reinigers hebben zowat allemaal de 'gardena' koppeling. Alleen wat ik niet weet is of die dingen zelfaanzuigend zijn.
Kan ik bijvoorbeeld een slang in de jerrycan stoppen, en daarna deze op een HD reiniger aansluiten voor het afspuiten?
Het is hoogstens een keer afspuiten, een keer 'snowen' (is dat de correcte benaming), dus geen terrassen schoonspoelen oid :)

Hier in de schuur staat een draagbare 'drukspuit' van gardena. Gaat 5 liter spullie in, je moet jezelf even gek pompen en dan komt het onder 'druk' eruit bij openen van de greep.
Alleen lijkt mij dit niet voldoende druk hebben om enigzins effectief rommel van de auto te spuiten?
 
Wat misschien ook kan, is een regenton met zo een losse pomp die dan water uit die ton pompt en aan biedt aan jouw hoge druk spuit? Regenton telkens vullen met water, opdat je altijd water beschikbaar hebt. (Behalv ein de winter met vrieskoude, want dan wordt het een drama denk ik).

Moet zeggen dat de hierboven staande apparatuur helemaal niet gek is, maar omdat je aan geeft dat je blijkbaar ook wel eens wilt foamen enzovoort?
 
@erikvr

Wat je beschrijft als "drukspuit" is waarschijnlijk een spuit voor bestrijdingsmiddel e.d.
Hoewel sommigen daar de auto mee inspuiten vooraf aan het wassen zou ik 'm laten voor wat hij is.

De oplossing die nicknameless aangeeft moet je zelf beoordelen. Het lijkt mij dat je daarmee kunt volstaan.
De meeste HD's zijn instaat om aan te zuigen en hebben geen druk op de aanvoer nodig.
Oppassen met pompen voor de HD die op de aanvoer meer druk zetten dan de normale waterleiding.
Teveel druk geeft de plunjer een duw en daar houden die niet van, met schade tot gevolg.

Heb je in de buurt geen regenwater ? (flauwe vraag, sorry) ik bedoel om af te tappen
Dan kan je bijv een 100 liter ton nemen en onderin een aansluiting naar Gardenakoppeling
http://www.regenwatershop.com/contentServlet/balkonton.html#1000178
Ben je ook gelijk van de kalkvlekken af, wel filteren voor bezinksel en kleine beestjes

Ik ga zelf even proberen met aanzuigen uit een cementkuip
Edit, geprobeerd, werkt;
Aanzuigslang met grof filter en terugslagklep (tegen leeglopen)
Let op zandfilter op de HD, doen!

Ontluchten, kan met de drukslang los (als op de foto), of met enkel het pistool (geen lans) en ingeknepen handgreep
DSC03745.jpg

Lage druk
DSC03747.jpg

Hoge druk
DSC03748.jpg


Dat totdat ik klaar ben met installatie van regenwateropvang in een IBC-vat met hydrofoor
Maar dan ben je een paar 100 € achter de kar (is meer een gadget-hobby van me)

Hans
 
Een plastieke doos kopen, gat boren aan de zijkant onderaan. Gardena koppeling erop schroeven.
Doos vol met water gieten.

Darm verbinden met HD, en de doos op een veel hoger niveau zetten als de HD. Zo krijg je gewoon lopend water. Hoe hoger de doos staat hoe meer druk op het water.

Let wel op dat je niet zonder water raakt.
 
meguiars had een emmer, met gardena koppeling geloof ik...

gewoon een speciekuip.
gat erin!
gardena kraan erop maken.
en daar gewoon je hd aan, moet lukken!
 
Alle oplossingen zijn goed als ze werken en de HD er niet aan kapot gaat.

Daarvoor heb je allereerst schoon water nodig.
Met een open vat heb je kans op stuivend zand > zandfilter vereist Liefst 2
DSC03751.jpg


Een HD moet vooraf ontlucht > eerst laten draaien met de drukslang er vanaf,
of met pistool zonder lans en handgreep ingeknepen
Schiet er lucht in, gaat de HD staan "hoesten" > uitzetten en eerst ontluchten.
De aanzuigleiding moet vol blijven > terugslagklep op de aanzuigfilter
Waterstand moet voldoende zijn om drooglopen te voorkomen > goed opletten !!
Druk is niet zo relevant, werkdruk is voldoende, meer geeft alleen kans op schade aan auto
Met warm water opletten dat de aanzuigslang niet dichtslaat.
Geen Gardena waterstops gebruiken op de aanvoerslag, pomp moet drukslag kwijt kunnen.
Na het werken stroom eraf, druk eraf (lans afnemen en handvat kort indrukken) en drukslang losnemen / leeg laten lopen
En uiteraard vorstvrij opbergen.

Nog een aandachtspuntje.
Voor het foamen gebruikte ik al snel een liter of 20/30.
Voor het naspoelen nog een beetje meer (wielkasten extra)
Dus met een jerrycan gaat het niet lukken.

Hans
 
Mijn grote dank voor de reacties, met name RedCat.
Even bewezen dat mijn 'hoop' dus waarheid kan zijn en een HD reiniger zonder druk aan kan zuigen.
Heb een trolley, waar bv een HD reiniger op kan, met een soort jerrycan met 10-20liter water.
Die kan ik van tevoren vullen, en met een leuk verlengsnoertje eraan buiten de auto afspuiten.
Ik ga eens rondneuzen voor slang/filter/koppeling oplossingen!
 
Nooit verwacht dat dit goed zou werken. Wat een leuke test!

Zeer waardevol en wat een fijne oplossing voor mensen die geen water hebben, maar wel stroom. :party:
 
Wij gebruiken nu al een aantal jaar een soortgelijk vat als op de foto in combinatie met een aggregaat en een hd reiniger om drinkkuipen voor de paarden schoon te maken. Vaten zijn vaak gratis of voor weinig te verkrijgen. Het gaat om de grote witte vaten

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Zo, na een tijdje een update.
Heb een Nilfisk Alto C110 aangeschaft, en via een kennis een 168 liter regenton kunnen overnemen.
Grote ton op standaard, met onderin een kraan met gardena koppeling.
Gisteren de ton geinstalleerd, echter bij het vullen er achter gekomen dat er een klein lekje was bij de schroefdraad van het kraantje. Dus de boel weer leeggehaald, wat gastape geprobeerd tussen de draad -was het ook niet.
Vandaag nogmaals leeg gehaald (kan dat niet hebben, een lek), en alles rijkelijk met siliconekit afgeseald. Nu moet het wel dichtzitten, alleen ga ik even ruim wachten op het drogen van de kit (hok is vorstvrij, geisoleerd, maar niet verwarmd dus erg koel)
Heb een 15 meter tuinslang nodig tot de HD, maar er komt aan het eind van de slang toch een mooi stroompje uit.
HD is voorzien van eenzelfde filter zoals Redcat op zijn karcher op de foto heeft (mijn is ook karcher, en ja, dat past gewoon)

Eens kijken of het gaat lukken op deze manier, misschien wat omslachtig, maar wel ideaal als het zou gaan!
Vandaag ook de autobrite foamkit incl SSF binnen gekregen (wat gaat dat altijd toch vliegensvlug bij CC), dus het materiaal is er.

Zal dit tzt zeker posten met een foto ter bewijs!
 
Het werkt best goed. Heb het vorig jaar ook zo moeten doen.
Zie onderstaand link:

https://forum.Carclean.com/cc_postsm86778/Hogedruk-afspuiten-maar-geen-kraan.aspx#post86778

Kleine maar niet onbelangrijke tip: DENK AAN JE RUG!!
 
Kun je ook gebruik maken van een dompelpomp? Dus de dompelpomp op je hd reiniger aansluiten. De dompelpomp hangt dan in de sloot.

Een vriend doet het op deze manier, maar ik heb een nieuw hd reiniger en wil deze niet om zeep helpen.
 
ik zit nog met het idee om regen water op te vangen, dit een aantal keer te filterren, en dat voor de auto gebruiken..

alleen, denk ik dat dit er nooit van komt
 
Regenwater is een optie, mits je voldoende filtert.
Ten eerste valt er op het dak ook vuil in de vorm van zand.
Ten tweede heb je daar nog fecaliën (poep) van vogels etc. bij.
Zand is einde HD, bacterieen is niet lekker werken, vindt je auto ook.

Een pomp voor de HD kan, mits de aanvoerdruk niet te hoog wordt.
De plunjer van de HD pomp moet wel zijn slag kunnen maken.
Bij te hoge aanvoerdruk druk je de plunjer vast en brandt de pomp door.

Beetje oppassen dus.

Hans
 
Regenwater is inderdaad in standaard vorm gewoon te smerig om te spuiten...

Ga zelf nog gewoon rommelen met drinkwater, later eens uitzoeken wat er nodig is om regenwater te filteren zodat het verantwoord is om te spuiten. Zal door een aantal filters heen moeten, en heb het idee dat dat redelijk prijzig word.

Een dompelpomp kan misschien, maar hoop eigenlijk dat de druk nu vanuit de waterkolom genoeg is om aan het eind van de 15 meter lange slang de HD goed kan laten werken.

Is alleen proefondervindelijk vast te stellen, waarvoor ik even droogtijd moet hebben (ton lekte minimaal, dus draad dichtgekit, en met deze kou gaat dat niet zo hard), en een beetje weer om te foamen...
Ik ben zeer benieuwd...
 
@Surfingwizzkid: Nee, ik gebruik zelf geen slootwater. Zijn hogedruk is ermee opgehouden, maar slootwater zal de levensduur van de HD alsmede de lak drastisch verkorten.

Gebruik zelf altijd kraanwater, dat is in ieder geval lekker zuiver. :ja
Alleen een klein beetje kalk in het water. Ff een ontkalkingsset aanschaffen!

Het opvangen van regenwater en gebruiken voor wassen van de auto moet super gefilterd worden.
Immers als er een verkeerde wind staat en er komt sahara zand over ons land heen, dan is dat lastig om via filters uit het water te krijgen.
Ik hou het lekker bij kraanwater!!