• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heeft het nut om enkel de Monello Finale gebruiken?

Aikinoodle007

Detailing rookie
1 jun 2012
50
0
Beste Carcleaner,

bij deze de vraag of het 'nut' heeft om een auto te polieren met enkel de Monello Finale. Niet om swirls weg te krijgen maar om te glans weer een beetje te 'boosten' of terug te halen. Ik gebruik voornamelijk PB BH om de glans weer te boosten maar deze trekt de standtijd van de wax te snel naar omlaag.

Of is het aangewezen om ervoor de Mezzo te gebruiken? Dan moet er wel weer in 2 stappen gepolierd worden...

Ik weet dat dit afhankelijk is van de swirls en de staat van de lak maar mijn vraag luidt dus: kan je de auto opfrissen met de Finale of heeft dit geen enkel nut als er niet 'zwaarder' gecorrigeerd wordt?

Groeten

'T zal altijd wel wát nut hebben, maar hoeveel dat hangt er vanaf hoeveel passes je doet... 2 weken lang met Finale polijsten en je zult vast hetzelfde resultaat als met Inizio of Mezzo hebben maar je kunt het beter ineens goed doen om jezelf een hoop tijd te besparen ;) Maar als het puur is om een beetje glans en kleur op te halen dan verwacht ik wel dat het helpt ja.

Als je niet heel veel defecten hoeft, of wilt verwijderen is het een prima oplossing. Frist er vaak wel even lekker van op.

Vergis je niet in de kracht van Finale, ik noem het altijd "bonusglans" wat ik ermee krijgt. Het heeft zeker nut!

Heeft altijd wel nut. Je polijst toch de lak, met een fijn middel maar je polijst dus de glans zal allicht toenemen.

Vind het stukje dat de BH de standtijd erg snel omlaag trekt wel apart, het zal het iets verkorten maar zoals ik het nu lees komt het over alsof ie gehalveerd wordt oid.
Als snelle opfrisbeurt zou je ook kunnen kijken naar de Poorboys World - Professional Polish (V1): zeer goede paintcleaner die voor vele doeleinden inzetbaar is !

Helemaal mee eens, Professional Polish is een geweldig middel. Zeer makkelijk te verwerken. Ik gebruik hem altijd machinaal met een witte pad. Verder de kleine hoekjes en bijvoorbeeld chroom met een witte handpad.
Haalt je glans weer helemaal terug en de lak wordt er spiegelglad van. Ideale voorbereiding om hem weer te waxen!
Ik kan het iedereen aanraden die een auto al swirl vrij heeft maar de lak toch echt goed wil reinigen.

+1 voor de pro polish v1. Die heeft geen slijpgraad, daarvoor kun je dan wel weer Monello Finale of Mezzo gebruiken.

mk-us;312264 zei:
Vind het stukje dat de BH de standtijd erg snel omlaag trekt wel apart, het zal het iets verkorten maar zoals ik het nu lees komt het over alsof ie gehalveerd wordt oid.
Als snelle opfrisbeurt zou je ook kunnen kijken naar de Poorboys World - Professional Polish (V1): zeer goede paintcleaner die voor vele doeleinden inzetbaar is!
Gehalveerd is veel gezegd. Het laat de beading snel afnemen en verlaagt de standtijd van men wax van 3-4 naar 2-3 maand, wat op zich niet slecht is maar een mens wil altijd meer hé ;).

Het eigenlijke probleem is het resultaat niet. Zonder polijsten (wassen, kleien, glaze en wax) haal ik meer dan behoorlijke resultaten. Het enig probleem dat ik bij deze ondervind is dat het maar tijdelijk is. Oplossing is natuurlijk om regelmatig te waxen om die glaze 'vast' te houden. Als je polijst heb je, mits je natuurlijk je auto niet opnieuw gaat bekrassen, iets wat blijft, dit heb je niet met een glaze vind ik. Opinies hierover?

Voordeel van BH is dat het ook ieniemienie krasjes maskeert, je krijgt ( hoe goed je je best ook doet ) altijd krasjes krijgen met het wassen, het autorijden etc ( dus reguliere dagelijkse gebruik ).
Het snoept dan wellicht iets van de standtijd af, je hoeft minder snel de boel te polijsten om weer strak te krijgen. Owkee je fopt de boel een beetje maar dit kan wellicht wel meehelpen.
Als je dan op tijd je beschermlaag vervangt en een nieuwe BH + wax er op zet dan ziet ie er weel spik en span uit.
Resume: Finale of PP ... BH ... wax >>> Finale of PP ... BH ... wax >>> polijsten .... BH .... wax >>> Finale of PP ... BH ... wax ( wellicht zoiets ? )

Dergelijke producten zijn toch sowieso tijdelijk!? De aangebrachte glaze of wax verdwijnt toch weer na een tijd, de een heeft alleen een langere sta strijd dan de ander. Wat je zou kunnen doen is goed polijsten en dan de lak voorzien van een sealant of zelf een coating zoals bijvoorbeeld C.Pro Cquartz of Dodo Juice Supernatural Infinity Paint Sealant (over de laatste heb ik nog geen ervaringen gelezen). Hoe voorzichtig je ook met je auto om gaat, het is en blijft een gebruiksvoorwerp wat onderhevig is aan invloeden van buiten. Zoals mk-us al zegt; door het wassen of rijden ontstaan er ook dergelijke (micro)krasjes. Maar goed, over de sealant of coating kun je ook wel weer een wax aanbrengen lijkt mij een goede optie voor jou.

In feite, gegeven dat een lak gepolijst is, voegt een glaze uiteindelijk,niets meer toe? Aangezien het wat krasjes opvult (de boel wat foppen) dus als je die niet hebt kan de sealant of wax er gelijk op ipv nog een glaze erop te smijten. Heb gewoon het gevoel dat een glaze vooral dient als je niet gaat polijsten, je kan immers niet elke paar maand je auto polijsten. De mindset moet zijn om 1malig te polijsten (Junkman2008 op Detailworld) en daarna te onderhouden. Hoe lang heb je dan het effect van een glaze als je pakweg elke 2-3mnd gaat waxen, zo blijft je glaze gevangen en gesealed op je lak (want ik smijt er ook nog eens de EXP tussen normaal, draagt bij aan zowel bescherming als standtijd).

Wordt ingewikkeld precies :P

Ik denk dat het in jouw geval beter is om een AIO te nemen : standtijd is 2 keer niks in vergelijking met de aparte stappen maar je bent wel veel sneller klaar .

Die paar % minder glans zal verschil niet maken denk ik .

Mits je elke keer na een wasbeurtje een QD+ gebruikt zal er volgens mij geen probleem zijn met de standtijd . :weetniet

bvb :
https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Liquid_Carnauba_Cleaner_Wax_473ml_05701_100209