• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heeft iron-x nog nut?

Martinwill

Detailing rookie
22 apr 2011
74
0
Ik heb mijn auto in 2 weken een behoorlijke schoonmaakbeurt gegeven. 1ste week auto gewassen, kleien, 2 x polish mezzo, 1 x polish finale, black hole en natty blue liquid gewaxed. Omdat ik niet tevreden was met het resultaat van het polijsten en de BH en natty's heb ik in week 2 de auto gewassen met een overdosis born to be mild, polish mezzo, polish finale, glaze wolfgang 3.0 en pinnacle souverein wax behandeld. Nu staat hij er aardig bij :) Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar iron-x heb ik vandaag eens een flesje besteld. Vraag is nu zou dit nog nut hebben op mijn lak na intensieve bovenstaande behandelingen? Lak is brilliant (uni) zwart.
Mijn velgen heb ik trouwens de vorige keer ook behandeld met natty's. Stel ik wil iron-x gaan gebruiken, moet ik dan eerst de wax eraf halen omdat anders de laag afgesloten is (geen contact met de laklaag)?
 
Het zal vast wat werken, maar denk dat het zonde van product is aangezien je de dingen die je met Iron-X verwijderd op een zwarte lak zo goed als niet opvallen.

Op velgen maakt het wel erg veel verschil dus dat zou ik zeker doen!

Als je het toch wil gaan doen raad ik wel aan om met een schone lei te beginnen en alle wax & sealant lagen te verwijderen.
 
Was de auto, en ga met een boterhamzakje met je hand erin over de lak. Voel je nog oneffenheden, dan heeft het nut , maar zoals al gezegd wel weer opnieuw sealen en waxen hierna. Optisch ga je het verschil niet zien, denk ik.
 
Zou het even laten voor wat het is.
Op gegeven moment kom je op een punt dat het je allemaal gaat storen en liefst een nieuw laagje cleaner + wax wilt gaan opzetten;
dan zou ik pas de IronX met bijbehorende stappenplan gaan doen.
Hoeft uiteraard allemaal niet, je kan ook gewoon morgen al gaan beginnen, hoe dan ook moet je de vervolgstappen ook gaan doen
( maar vind beetje zonde/overdreven om na 2 weken al 'alles' opnieuw te gaan doen )
 
Net de iron-x binnengekregen en natuurlijk nieuwsgierig naar de geur omdat iedereen het daar over heeft. Dus fles uit de doos gehaald en lees op het etiket: New! Squash flowers smell, hmmm. Dop eraf en erboven met de neus :D Wow wat een lucht johrofl
Ik zit in de chemie en meende te herkennen dat er iets van zwavel inzat, weet iemand dat?
 
Ja zo ruikt het wel, ook gaan de geruchten dat er mogelijk waterstofperoxide inzit (vandaar dat je niet met water mag verdunnen).
Maar wat er ook inzit: het stinkt !
 
Waterstofperoxide zou goed kunnen. Dit zou dan werken als oxidator en het ijzeroxide omzetten naar een andere variant waardoor het oplosbaar wordt. Waterstofperoxide mag trouwens gerust worden gemengd met water. Misschien dat er een ander bestandeel inzit waarbij dit niet zou mogen of eerder nog dat de verhouding van de bestanddelen uit het lood raakt en hierbij de werking dus minder wordt. Morgen gaan we het spul eens uitgebreid testen!!
 
Hoofdbestanddeel is oxaalzuur. Wordt ook gebruikt om het 'weer' uit hout te halen.

[MOD]Iron.X bevat géén oxaalzuur![/MOD]

Ik zou zeggen: google is your friend :-"
 
@nicknameless

Werkt je zelf gemaakte variant van Iron-X ook? herinner me ergens van dat je tijdje terug zelf een potje oxaalzuur had gekocht
 
Ik denk dat alleen oxaalzuur (verdunning) niet hetzelfde zal werken. Ongetwijfeld zullen er naast dit oxaalzuur er ook tensides en bevochters in het goedje zitten.
Ben nu nieuwsgierig geworden en zal eens kijken of ik wat meer te weten kan komen.
 
Laat ik het zo zeggen, het werkt wel, maar niet zo heftig als de Iron-X.

Ik heb een spiegel van de scooter onder handen genomen, hierop zat wat roest op het schroefdraad.

Deze ingespoten met verdunde oxaalzuur, laten liggen en voor de rest niets meer aan gedaan. Een dag later was de roestaanslag weg en was deze wit.

Destijds een mailtje eraan gewaagd waarin ik vroeg of het oxaalzuur hetzelfde effect zou hebben als Iron-X.

Reactie erop:

Oxaalzuur is inderdaad de werkzame stof; zodra het is opgelost in water wordt het ineens ontweringswater, weerplekkenreiniger of soortgelijks genoemd. Lol van oxaalzuur is dat je er zoveel water aan toe voegt dat niet alle kristallen oplossen. Zolang dat het geval is heb je de maximaal verzadigde oplossing en dus het sterkst mogelijke effect. Zodra het waterniveau door gebruik zakt voeg je vers water toe en zo lang er kristallen op de bodem blijven liggen kun je dat blijven doen. Zodra alle kristallen zijn opgelost wordt het tijd voor een verse pot oxaalzuur en begint het spelletje opnieuw.
 
nicknameless zei:
Hoofdbestanddeel is oxaalzuur. Wordt ook gebruikt om het 'weer' uit hout te halen.

En ook hier geldt, in Iron.X zit geen oxaalzuur! Ik vermeld het ook hier om misverstanden te voorkomen.

Iron.X is dus niet zuur en bevat ook geen zuren, maar is pH neutraal. Oxaalzuur is daarentegen wel erg zuur en kan in een zelfgemaakt oplossing een pH tussen de 1 en 2 opleveren. Oppassen dus.
 
Wat me tot op heden nog niet echt duidelijk is, is wat nu het verschil is tussen de Soap Gel en de Cleaner.

Dat je de een als shampoo kan gebruiken en de ander moet nevelen begrijp ik, maar waarin verschillen de producten qua werking nu van elkaar ?
 
Soap gel is minder sterk dan IronX. Door de dikkere gel wel gemakkelijk als onderhoud te gebruiken op velgen of voordat je een detail gaat doen als een auto niet helemaal onder de spoorslag zit.
Het is echt mega zuinig in gebruik.
 
Ik stel me de omgekeerde vraag: heeft kleien na Iron-X nog nut?
Gisteren aan de slag geweest in deze volgorde: wassen&drogen, Iron-X, Citrus Tar remover, kleien, cleanen, glaze, wax (manueel).
De laatste polijstbeurt van mijn wagen gebeurde 2 jaar geleden, het was dus hoog tijd voor een grondige beurt.
Na was&droog voelde de lak uiteraard ruw aan, na Iron-X en Tar Remover echter reeds spiegelglad.
Bij het kleien bleef de klei vervolgens vrijwel maagdelijk wit, met een kwartrestje Megiar's claybar kwam ik de hele auto rond!
Ik vraag me dan ook af of ik me het kleien niet had kunnen besparen, en direct gaan cleanen.
 
Voor alle duidelijkheid: stukje klei was nog vrijwel maagdelijk wit nà het kleien van de hele wagen, en het is een dikke.
Dat uur kleien had ik me dus kunnen besparen, tenslotte gaat de cleaner er vervolgens nog eens overheen.
 
Het hangt af van de staat van de lak. Ik had 2 weken geleden een roze/rode Corolla uit 1996, na 15 jaren nalatigheid was hardnekkig vuil zeer ernstig aanwezig.. na iron-x en VP's Citrus tar remover zou de klei nog steeds viezigheid hebben opgepakt. Bij een jongere en schonere lak is het mogelijk dat, na het rondje iron-x en de teerverwijderaar, kleien niks meer oppakt.

Maar dan nog weet je het pas zeker als je bezig bent met kleien. ;)

Iron-x + teer/harsverwijderaar is dus geen 100% klei vervanger.
 
Als ik dus alles goed lees en heb begrepen is Iron-X geen zuurhoudend middel. Is het de bedoeling deze voor of na het wassen te gebruiken? De werking is om metaal- en slijpresten van de lak en velgen te halen?