• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

HELP! Hoe ga ik beginnen?

Gommerdigasser

Detailing rookie
23 feb 2014
5
0
Beste Forumleden,

Ik ben totaal niet bekend met het zelf cleanen/polishen/waxen van de auto. Ben heel erg enthousiast geworden van deze site en wil graag weten hoe ik mijn auto van begin tot eind het beste aan kan pakken en welke middelen ik daar voor nodig heb. Veel teksten op deze site zijn een doolhof voor mij omdat er veel afkortingen gebruikt worden. Ik heb een rode auto staat is nog goed maar heeft de bekende lichte krassen in de lak. Ik heb een DAP900 besteld maar nog geen spullen erbij.

Dus mijn vraag is nu? Hoe begin ik en wat moet ik allemaal aanschaffen zodat ik ook in 1 koop klaar ben?

Alvast heel erg bedankt.

Ik zou beginnen met dit eens te lezen, verduidelijkt een hele hoop: https://forum.Carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4222/ Eigenlijk alle basis zaken zijn wel vermeld in dit topic.

• Leuk
Reacties: Woody
Misschien een leuk idee om te starten met een clinic bij Carclean.com.

De beste manier van aanpakken kan voor iedereen verschillend zijn. Wat mij heeft geholpen is om de auto bij zijn eerste detail sessie samen met iemand aan te pakken die dat al vaker gedaan heeft. Ik heb daar zelf een hoop van geleerd. Daarnaast is een full detail een tijdrovende klus en ikzelf detail in delen. Voorbeeld is 1 dag waarin je het lakwerk aanpakt ( ben je incl polijsten wel een dag mee zoet). Interieur / motorruim/ banden etc pak ik aan op een andere dag of de week erna.

Gommerdigasser;n388123 zei:
Hoe begin ik en wat moet ik allemaal aanschaffen zodat ik ook in 1 koop klaar ben?

Je zal ondertussen al wel wat gelezen hebben......

Lees vooral enkele show-offs waar ze tot in detail schrijven met welke produkten er gewerkt is en je zal zien dat dit bij velen ongeveer hetzelfde zal zijn.
Buiten emmers , shampoo, washandschoenen , velgenborstel(s) en nog enkele andere "basis-spullen" zal je nood hebben aan klei + lube , een paintcleaner , polijstmiddelen , glaze , wax/sealant , veeeeeeeeeeel doeken + pads , iron-x of het alternatief dat nu aangeboden wordt in de shop , iets om teer op te lossen ( tar-x oid ) , eventueel een velgenwax , zachte borstels om in de hoekjes en kantjes te geraken , een bandendressing , iets om je plastic delen op te frissen ( zowel buiten als binnen , mogelijk 2 produkten dus maar er zijn er die voor zowel binnen als buiten voldoen)
een detailerspray om je net gewassen voertuig mee af te drogen ......een fijn wasmiddel voor je doeken en pads om ze in goede staat ( zacht) te houden enz enz....
Een kleine steunplaat + kleinere pads voor je DAP , zo werk je ook makkelijker op kleinere delen.....

Heb je een lederen interieur.........ook dat niet vergeten dan .

Meestal als je denkt dat je alles hebt , zal je merken dat er nog andere dingen ontbreken .........bedenk ook dat als je bvb maar 1 stuk klei of 1 pad hebt dat zoiets wel eens kan vallen op de grond en dan is het jammer dat je op dat moment niet verder kan.
( wat niet wil zeggen dat je van alles 2 of meer stuks moet hebben )
Vooral klei en pads zou ik dubbel nemen alsook een droogdoek extra is altijd oké . Een velgenborstel gaat wel ff mee , je merkt vanzelf wel als deze aan vervanging toe is . ( mocht je een EZ-brush nemen en je plooit die regelmatig om ook achter je spaken te poetsen dan gaat die minder lang mee door het voortdurende plooien.........een reden voor mij om dat werkje achteraan enkel te doen bij de velgenwissel en als je begint met een velg die mooi in de wax staat dan haal je na 6 maand dat vuil er nog tamelijk makkelijk af )

Laat iig weten wat je besteld hebt !

Even een kleine aanvulling op Grandscenicman;

Of post in dit topic wat je van plan bent om te bestellen. Dan kunnen we met je meekijken en eventueel aanvullen ed.
Wat daarbij voor ons ook wel makkelijk is om te weten, om wat voor auto het gaat. En de kleur
Bedenk wat je wilt qua bescherming. Ga je voor iets langdurigs, of vind je het leuk om 1x in de 4-6 weken jouw auto in de wax te zetten

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik zal hieronder mijn spullen die ik aangeschaft even laten zien dan kunnen jullie er een reactie op geven. Let wel op: dit is voor het eerst dat ik het doe, dus weet er nog niet veel van. Ik heb al een kleine 'clinic' gehad en daar is mijn auto gepolijst en in de wax gezet. Dit is inmiddels 2 weken geleden, maar ik wil zelf heel graag de hele auto doen, dus ook de stukken waar je normaal niet kijkt zoals de deurkieren of hoeken die moeilijk bereikbaar zijn.
Het plan was om een DAP900 aan te schaffen maar dit heb ik toch even uitgesteld vanwege financiën en dat de auto net gepolijst is. Het gaat overigens om een fiat seicento tomatenrood en de lak is in erg goede staat. Als ik deze week begonnen ben zal ik er een fotoreportage van maken.

Wat is het plan?

Wassen met 2 emmersysteem met washandschoen --> Gold Class car wash (Meguiar)
Kleien met de monello kleiset (Perfetto).
Daarna even kort wassen (geen idee of dit nodig is?
De auto polijsten met de hand --> Monello mezzo met oranje handpad
De auto in een glaze zetten met de hand met microfiber applicator of zwarte handpad monello--> California gold micro-polishing glaze (mothers) afnemen met een microfiber doek
De auto in de wax zetten met de hand met microfiber applicator--> Liquid insulator wax no. 845
Daarna de auto nalopen met een heel erg zachte microfiberdoek.

Dit wil ik allemaal in 1 dag doen, maar ga dit met z'n tweeën doen dus dat moet makkelijk gaan.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Het zal niet de beste combi zijn maar er is rekening gehouden met budget en ik ben nog maar een beginner!

Ik hoop dat het gelukt is met de foto's, ik heb het voor diegene gedaan die het interessant vinden.
Pffff eindelijk klaar! Het heeft wat tijd en moeite gekost maar zie hier het resultaat. Tijdens het poetsen kreeg ik al heel veel leuke reacties van 'zo die lijkt wel nieuw' en toen zaten de glaze en wax er nog niet eens op;). Ik heb helaas niet alles kunnen doen, maar had graag de binnenkant van de deuren gedaan en onder de motorkap. Maar ik wilde eerst alles perfect hebben en daar gaat tijd in zitten (4 uur!!!). Ik heb de velgen maar oppervlakkig gedaan want die wil ik een keer echt goed aanpakken.
Nu resten er mij wat vragen.............:
- Wanneer moet de auto weer gepolijst/glazed en gewaxt worden? Hoe de auto nu bij te houden (wassen en waxen misschien?)

Het volgende staat op het programma:
- Interieur (dat gaat wel lukken, tips zijn altijd welkom)
- En de motorruimte!! Maar hier ben ik erg huiverig voor, het zijn toch allemaal elektra dingen en ik ben geen monteur dus weet niet waar wel en waar geen water mag komen. Maar ik wil wel erg graag ook een mooie glimmende motorruimte krijgen. Dat hoor er dan ook bij natuurlijk!!:-D

Ik hoop dat jullie weer leuke tips voor mij hebben, ik kan het gebruiken!

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee wat je gedaan hebt met de foto's maar ik zie alleen in het blauw de tekst 'Bijlage' staan, en dat 6x onder elkaar. Aanklikken levert alleen een volledig wit scherm op.