• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help, veel krasjes op ruiten woning. Kunnen deze gepolijst worden zoals autoramen?

Florence

Detailing rookie
29 mei 2025
1
0
Hi allemaal, ik lees al een tijdje mee op dit forum voor handige tips en trucs om mijn autootje mooi te krijgen en te houden. Ik ben benieuwd er ook forumleden zijn die ervaring hebben met het polijsten van ramen, en hier iets over willen delen?

Wat is er aan de hand: bij het voorbereiden van onze kozijnen op een lakbeurt zijn de ramen beschadigd. Waarschijnlijk door het schuurpapier. Op heel veel kleine (30x40cm) ramen zitten nu oppervlakkige krassen. Heel lelijk! Ik heb een aantal bedrijven die adverteren met het polijsten van vensterglas om een offerte gevraagd, maar krijg geen reactie of de suggestie om alles te vervangen.

Ik ben benieuwd, is het mogelijk om de krassen te (laten) verwijderen met CC producten en tools?

• Leuk
Reacties: kawazxr
Het polijsten van autoramen is vaak al een klus met beperkt resultaat, maar autoglas is een totaal ander glas dan vlakglas van een huis.

Het glas van een huis heeft een totaal andere samenstelling en een veel hoger smeltpunt dan verpakkingsglas of autoglas, dat geeft al een beetje het verschil aan (smelttraject tussen het ene en het andere glas kan zomaar 500 graden verschil in zitten). Daarnaast hebben veel moderne ruiten van huizen ook nog een warmtereflecterende coating die er vaak aan één kant op zit (als je geluk hebt bij dubbelglas zit die laag tussen de 2 ruiten in). Als je gaat polijsten op een kant waar een coating zit, help je direct de werking van de coating om zeep: de optische dichtheid van de coating en de dikte van de coating zijn precies in evenwicht met elkaar. Polijst je de (simpele enkelvoudige) coating van bijvoorbeeld 100 nm (dus 0,1 micron) terug naar 70 nm, dan reflecteert de coating licht met een 30% kortere golflengte, en reflecteert de coating zichtbaar licht in plaats van infrarood (warmte).

Bij meerlaags coating wordt dat allemaal nog veel complexer, maar zo'n simpel voorbeeld geeft al aan hoe ingrijpend het kan zijn. Zit de coating tussen de glaslagen, is de impact van het polijsten op de werking van de coating te verwaarlozen.