• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Helpt een Coating tegen verkleuren?

SjefkeNL

Detailing addict
11 mrt 2012
277
65
32
Hoi,

Binnenkort ga ik waarschijnlijk een rode auto doen die is verkleurd (heb hem nog niet gezien)
Nu heb ik 2 jaar geleden wel een andere rode auto gepoetst maar na een tijdje begint die toch wel weer te verkleuren.

Nu mijn vraag, als ik bijvoorbeeld CanCoat gebruikt, zal het verkleuren dan minder snel gaan? of maakt dat niet heel veel uit.
 
Volgens de productomschrijving biedt het product UV bescherming.
Ik durf echter niet met zekerheid te zeggen, of zo'n dunne laag echt drastisch tegen verkleuren helpt.
Indien het een (verkrijtte) lak is zonder blanke laklaag, dan zou ik hem zelf eerder na het polijsten bijhouden met olierijke producten, zoals glazes en waxen.
 
Volgens mij gaat een coating zeker helpen tegen verkleuren. Heb ook in een tijdje geleden op de Facebook-groep van Carclean een post gezien waarin Tim ook schreef dat een coating helpt tegen oxidatie (verkleuring) dus ik ben er vrijwel zeker van. Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Verkrijten is deels het gevolg van een chemisch proces dat sneller gaat onder invloed van UV licht
Met een UV bescherming kan je het beginnend verkrijten in veel gevallen tegen houden
Eenmaal in verregaande staat is er geen echte remedie en is vertragen al een hele winst
Zoals @Frans aangeeft, olieachtige producten helpen omdat ze de porieen vullen

Oxidatie is eenvoudiger tegen te houden door de lak luchtdicht af te sluiten
Ook daar geldt, als de chemische reactie in de lak al is begonnen, is het alleen te vertragen
 
Hoi . Hoewel ik me nog niet ' scheikundig' in de kwaliteiten van de coating heb mogen verdiepen, durf ik gerust te stellen dat een Silicium Dioxide coating gegarandeerd zal helpen.
Als je bedenkt dat dit materiaal het hoofdbestanddeel vormt van de hittebestendige keramische tegels van Space Shuttles heb je direct enig idee van de kwaliteit.
Glas zie je eigenlijk ook niet verkleuren en dat is zo ongeveer wat je op je lak zet. Verder kan ik je wel verklappen dat je met een dergelijke coating iets gaat meemaken wat je echt nog nooit meegemaakt hebt. De reflectie gaat veranderen. Daardoor gaat je lak er echt 'anders' uitzien. In positieve zin wel te verstaan. Uiteraard wel eerst je bestaande (aangetaste) lak goed polijsten en ontvetten. Prime, Mohs, Cancoat ........ keuze genoeg. Prachtig spul. Kleine waarschuwing vooraf ....... Je kunt al je waxjes en sealants na het coaten in de verkoopsectie zetten ... ;)
 
Leonneke;n403442 zei:
Glas zie je eigenlijk ook niet verkleuren en dat is zo ongeveer wat je op je lak zet.
Een blanke laklaag verkleurt ook niet, het is de kleurlaag die eronder zit, die verkleurt.
Verder lijkt mij, dat een uv filter een bepaalde dikte zal moeten hebben om goed te kunnen filteren en een coating is slechts een paar micron maximaal.
 
Die dikte zal het niet zijn @Frans
Om een golf in tegenfase te creeren is minimaal 50nm nodig omdat de golflengte van UVlicht tussen 100 en 400nm ligt
Maar de kristallen kunnen mogelijk een effect hebben dat de lichtgolf draait (zoals melkzuur) of polariseert (zoals de zonnebrillen)
 
Dat gaat enigszins boven mijn pet en met Google kom ik ook niet echt verder, want daar krijg ik eigenlijk alleen fotografie resultaten.
Kan je zo'n golf vergelijken met een radiogolf en hoe verstoor of neutraliseer je deze dan met een filter?
Of wellicht weet jij zo één twee een goede link, waar dat uitgelegd wordt?
 
Elke golf heeft eigenlijk een vorm vergelijkbaar met wat een touw of een slang doet als je 'm aan het eind ff snel op en neer beweegt
Er komt een bolling in die zich verplaatst naar het andere einde. een ideale golf herhaalt die bolling steeds zowel naar boven als beneden
Als twee golven elkaar tegenkomen kun je ze bij elkaar optellen. tel je de bolling op kom je op twee keer de uitslag
Komt een bolling bij een dal dan is het resultaat nul. en als een bolling steeds bij een dal uitkomt doven de golven elkaar uit
Dat is ook de truc bij antigeluid in uitlaten van vrachtwagens, stuur de uitlaat in wat er uit komt en zo dat ze elkaar precies tegengesteld raken.

Nou moet bol liefst frontaal bij een dal komen, maar ook de lengte van de golf moet gelijk zijn zodat ze op elkaar vallen
Bij een dunne laag krijg je invallend licht dat weer terugkaatst, is de laag nu de halve golflengte, dan gaat de weerkaatsing het invallend licht doven

Nou geldt dat in theorie, dus alleen bij licht van enkel een kleur (monochromatisch zoals een laser) want elke kleur heeft zijn eigen golflengte
En dan heb je het over helemaal tot nul uitdoven, terwijl een beetje dimmen ook al leuk zou zijn ...

Dat een coating de glans beinvloed geeft al aan dat het iets doet met de weerkaatsing, en dan mogelijk ook maar voor een deel van de kleur
Vooral blauw (als hoofdbestanddeel van daglicht) geeft een diepte effect bij weerkaatsing

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tegenfase
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Vanavond begonnen aan de auto.
Morgen polijsten en in de wax zetten (DJ Supernatural 2.0), de motorkap word gedaan met Cquartz UK, benieuwt wat het verschil is over een tijdje!
 
Misschien is dit wel interessant om eens door de heren van Carclean te laten testen?

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar!!