• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wassen en drogen na ceramische coating

luwaniej1

Detailing rookie
14 feb 2024
9
15
Goedemorgen,

Ik ben nieuw in de was en poets wereld.

Sinds kort heb ik mijn wasstraat abonnement opgezegd en heb ik voor het eerst in 37 jaar een auto met de hand gewassen

En ja ik heb het virus te pakken.

Nu is het zo dat de auto binnenkort gepolijst wordt en een keramische coating krijgt.

Nu vraag ik mij af hoe ik hem er na het beste kan wassen / poetsen…. Of er iets veranderd moet worden aan hoe ik het nu doe:
  1. Velgen insprayen met velgen reiniger
  2. Auto in de snowfoam zetten
  3. Velgen en auto van boven naar beneden afspuiten met HD
  4. Met 2 emmertjes wassen
  5. Alles weer afspuiten
  6. Met de droogdoeken de auto drogen
  7. De ramen lappen.
  8. Insprayen met ceramic seal en uitpoetsen.
  9. Banden dressing op de banden
De producten die ik nu gebruik zijn van Nuke guys en Detailrs. Tevens nog wat producten liggen van Stipt maar deze heb ik nog niet gebruikt.

Dus ja nu vraag ik mij af kan ik dit na de coating ook op deze manier zo aanhouden?

En tevens nog een vraag.

Met dit weer is de auto telkens na 2 dagen alweer vies ☹

Om de 2 dagen wassen met bovenstaande stappen wordt wellicht wat te veel van het goede.

Hoe houden jullie het tussen door bij?


Groetjes Leonie
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Je stappenplan is in principe goed alleen zelf gebruik ik nog een extra emmer om de velgen en banden als eerste schoon te maken.
Daarna gaat de foam over de auto heen en loop met een sprayflacon en kwast met verdunde BH Auttofoam bepaalde lastige plekken na terwijl de foam zijn werk doet op de rest van de auto. Dan heb ik het over logo's kleine diepere randjes enz...

Ja dat de auto na 2 dagen weer vies is komt mij bekend voor zeker met een witte auto maar ja dat is dan niet anders zelf was ik meestal de auto eens in de 1 a 2weken als ik hem dagelijks gebruik.
Laatste tijd rij meer op de motor dan auto dus staat de Z4 lekker schoon binnen in de garage.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en luwaniej1
Ja tuurlijk mijn Z4 en F900r staan ook in de coasting evenals de Audi van vriendin.

Je zou ook nog na het wassen en afspoelen kunnen frame met Gyeon Bath+ dit gelijk weer afspoelen en drogen en dan zit er ook weer een extra beschermlaagje op je lak en coating.
 
Allereerst zou ik even checken of de verkoper bepaalde voorwaarden stelt aan het onderhoud. Een detailer die goede producten gebruikt, die zal geen rare voorwaarden hebben, maar ik heb ook veel klachten/ervaringen gehoord waarbij garanties of services vervielen omdat er met product X was gewassen of met product Y was gefoamed. ;)

Persoonlijk is mijn eerste stap het voorwassen. Ook velgen neem ik dus mee in de voorwas. Alles wat losgeweekt en afgevoerd kan worden, is winst bij de vervolgstappen qua risico op defecten én reinigers hoeven niet door onnodig los vuil te werken en werkt het dus beter of je hebt er minder van nodig. (Velgen/banden-reinigers)

Je stappenplan lijkt mij verder prima. Eventueel zou ik wel even checken of die 'Ceramic Seal' niet de eigenschappen van je coating verminderd. Veelal hebben coatings een zéér goede beading (druppelvorming) en sheeting (wegtrekken van water) en als je over de coating een product aanbrengt welke dit minder heeft, zou dat misschien zonde zijn.

Je zou elke dag je auto kunnen wassen of om de paar weken. Net wat je zelf wilt. ;) Ik zou je wel willen adviseren om de wasbeurten wel correct te blijven doen. Soms zou je ''effe snel'' met een detailspray en een doek de boel willen schoonmaken, maar ook een coating kan gewoon bekrast worden.


De Bathe+, als je al een boostend product wilt gebruiken, komt dan in plaats van andere producten. (1 product, niet meerdere over elkaar)
 
Zie nu wat voor een product Ceramic Seal is. Als je dan al een boostend product wilt gebruiken, zou ik persoonlijk kiezen voor een wetcoat-product, foam met toevoeging of een shampoo met toevoeging.

Waarom dan? Bij de Ceramic Seal moet je de lak tot twee keer toe aanraken, want de kans op defecten vergroot. (Inwrijven met doek, nawrijven met doek)
Bij de andere opties is het een kwestie van spray on - rinse off. ;)
 
@Quantoxx ik snap je idee over het minder aanraken van de lak maar ikzelf heb niet zoveel met Wetcoat achtige producten en gebruik liever Gyeon ceramic detailer of bij kouder weer Cure.
Wat mij betreft hoeft het gebruik/wijze van aanbrengen van Ceramic seal niet ”slecht” te zijn al ken ik het product zelf niet.
 
Ik noem ook niets 'slecht', 'verkeerd' of 'beter'. Alleen dat minder aanraken ook minder kans op defecten geeft. ;)

Wat de TS fijn vind om te gebruiken, dat weet ik niet. Daar zal een weg in gevonden moeten worden, dus vandaar dat ik een paar opties gaf.

Feit blijft wel dat TS geen ervaring heeft met correct wassen, dus dan zijn de opties wel zo simpel omdat er dan minder handelingen zijn.
Minder kans op defecten, zodat men langer plezier heeft van een dure behandeling met coating.

Wetcoats/foams komen natuurlijk letterlijk overal terecht, ook op plekken waar je met een doek + product niet zo snel aan de gang gaat.
(Velg/velgbed/wielkasten/etc)