• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het mysterie van het raam ? Rare vlekken.

BigBram

Detailing addict
31 mrt 2011
49
52
Detailers,

onlangs heb ik de auto van mijn zus een flinke opknap beurt gegeven.
het betreft een smurfen blauwe citroen c3.

deze was al n hele tijd niet gepoetst, waardoor hij onder het mos, teer en andere rommel zat.
maar dat is een ander verhaal.

waar het nu om gaat is een zeer rare vlek op/in de voorruit deze zit er al sinds de aanschaf 2/3 jaar geleden. (het is een tweedehands)

deze vlek welke te zien is op de foto's lijkt IN de ruit te zitten. je voelt niks ( of bijna) en je krijg hem niet weg.

tenminste ik met mijn nog relatief lage kennis van detailen. :-"
http://img706.imageshack.us/img706/9365/17291851.jpg

http://img339.imageshack.us/img339/4678/79575335.jpg
ik heb geprobeerd:

sopje en MF
S&W met MF
een bekende glasreiniger en MF

en zelfs gekleid met het PB setje.

kan iemand me tips geven want het is echt zonde van de auto en het stoort ook nog als je rijdt !
 
Lijkt erop dat er vocht en/of lucht tussen de laminaatlaag van de ruit zit.
Komt vooral bij oudere auto's wel vaker voor en enige oplossing is een nieuwe ruit.
Heb het echter op zo'n jonge auto zelden gezien.

juiste link naar foto:
79575335.jpg
 
Lijkt mij ook vocht tussen de lamineerlagen in het raam,....

Mijn '06 alfaatje heeft het op het achterraam, helaas weinig aan te doen, ja raam intikken met de life hammer uit paps auto,
en zeggen, dat die spontaan gebarst is, om een nieuw raam via de verzekeraar te regelen ofzo :p
 
even de link verbeterd alleen de grootte is nog ***


maar goed ja ik had ook al t vermoeden dat het tussen de lagen zat..

maar goed dan maar goed kort achter de vrachtwagens gaan rijden
 
Goed afstand houden juist.....

Als je auto's met veel steenslag ziet kun je 1 ding met zekerheid zeggen:

Het zijn bumperklevers.


Wil je zo min mogelijk steenslag en dit soort dingen met je ruit voorkomen moet je dus EXTRA afstand houden. Ik zorg bijna altijd dat ik er zeker 60 meter tussen heb, gaat een auto dan ook na de linkerbaan laat ik mooi het gas los tot er weer genoeg afstand tussen zit :cool:
 
Denk dat ie er juist dicht op wilt zitten om steenslag te krijgen en liefst een barst in het raam ( corrigeer gerust )
 
Ik denk dat een voorruit goedkoper is dan de hele voorkant opnieuw spuiten. :idee
Maar ik kan ook niet geloven dat BigBram dat serieus bedoelde ;)
 
Als je een barst in je ruit wil kan je ook een klein pitje in je ruit opzoeken en daar een dun spijkertje inzitten en hamertje tik gaan spelen

Ik spreek uiteraard niet uit ervaring :-"
 
natuurlijk had ik verwacht dat jullie wel zouden snappen dat dit sarcasme was.

ik rijdt NOOIT kort achter iemand uit principe niet en niet voor mijn auto. ( of die van me zus in dit geval)

maar dit was een sarcastische oplossing om aan een nieuwe voor ruit te komen.


en helaas zal er niets anders op zitten dan een nieuwe ruit als niemand een oplossing weet.
:sob:
 
Ik heb geen idee of het kan werken hoor, maar je zou kunnen proberen met een fohn (geen haarfohn, een echte) de dauw te verdampen en als alles weg is het gaatje in de voorruit ergens mee dichtmaken ofsow...
 
Wouter B zei:
Ik heb geen idee of het kan werken hoor, maar je zou kunnen proberen met een fohn (geen haarfohn, een echte) de dauw te verdampen en als alles weg is het gaatje in de voorruit ergens mee dichtmaken ofsow...

Dan moet je die hele auto in een oven rijden..... dit is volkomen kansloos.
Nieuwe ruit is de enige oplossing, bij een APK is dit zowiezo afkeur.
 
@rolf,

nou hier toch niet hoor, deze auto rijdt nu al 3 jaar en dus 3 keuringen in deze staat rond.
het wel het idee dat het ietjes erger wordt.

@ wouter het verdampen werkt misschien wel maar ik heb geen idee of er een gaatje is en waar dit zit.
 
Wouter B zei:
...en als alles weg is het gaatje in de voorruit ergens mee dichtmaken ofsow...

Als dit inderdaad het gevolg is van vocht moet de oorzaak volgens mij in lekkage van een rubber afdichting onderaan de ruit gezocht worden. De folie tussen de twee ruiten kan absoluut niet tegen vocht en zal, bij langdurig contact met vocht, troebel en melkachtig wit worden. Aan de randen van de ruit ligt deze folie als het ware bloot en kan dus in contact komen met vocht.

Ik heb echter nog nooit gezien dat de aantasting door vocht zo'n vlekkerig bijna korrelig resultaat geeft. Meestal is het een egale matte "vlek" die alleen aan de randen wat "uitloopt". Is de ruit ooit vervangen geweest? Heb je al navraag gedaan of dit vaker voorkomt bij dit type auto?

Groeten,
Erik
die in zijn voormalige carriere als glassnijder heel wat vierkante meters gelaagd glas heeft versneden :ja
 
Mischien dat het niet hoog genoeg zit voor apk afkeur, maar het ziet er toch niet uit.
Hoe het ook zij, dat vocht krijg je er nooit meer uit, vervangen is de enige oplossing wmb.
 
ben je niet voor ruitschade verzekerd dan?

Desnoods ga je richting de dealer meende toch dat ze bij Citroen meer dan 3 jaar garantie geven en daar valt dit dan ook onder als het komt zoals Tee-dee-ie het hierboven beschrijft
 
hij is niet van mij.. waar geloof wel tegen ruitschade verzekerd.

maar hij is al 8 of 9 oud hoor.. me zus heeft m 3 jaar geleden tweedehands gekocht. maar toen zat het er al in.

maar goed ik zal haar de boodschap door geven.

bedankt voor de reacties allemaal