• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het wordt maar geen spiegel...

Ticcie

Detailing rookie
11 sep 2020
5
15
M'n eerste vraag hier (heb me netjes voorgesteld).....
Het lukt me prima om een auto te polijsten en de glans flink te verbeteren, maar het lukt me niet goed om er een echte spiegel van te maken zoals t velen hier wel lukt. Ik heb t afgelopen week bij mijn auto maar opgegeven en ben gestopt na het grof polijsten.

Wat ik doe en heb (it was bijv. bij mn BMW 3 serie uit 2011 (maar zelfde issue laatst bij onze Audi A2)):
- Grondig afspuiten met hd reiniger, foam en nawassen met 2 emmers etc -> prima
- Geheel kleien - > ging prima en was hoognodig, dit was vlgs mij de eerste keer dat deze auto uberhaupt iets anders kreeg dan een wasstraat
- De grotere krassen polijsen met DAP900, wollen pad en Monello Veloce -> tevreden, krassen in de blanke lak zijn goed te verwijderen
- Gehele auto met DAP900 / gele monello pad / Monello Veloce / plm stand 5 -> tevreden, bijna alle imperfecties zijn weg, nauwelijks tot geen swirls over. De reflectie is nu scherper ivt wat het was (bijelkaar plm 5u werk).
- Half dak met DAP900/ witte monello pad / Monello Finale / plm stand 3 -> ontevreden!! Geen verschil te zien met de vorige stap (cq andere helft van het dak) als ik heel eerlijk ben, terwijl ik van deze stap de spiegelglans had verwacht
- Hele auto met de hand in de Collonite 845 gezet (heel tevreden met deze wax).

Wat doe ik niet goed cq zou ik anders kunnen doen om een betere glans te krijgen die ik met de witte pad en monello finale probeer te verkrijgen?
 
Ha, auto had ik hierboven vermeld (BMW 3 serie touring uit 2011), maar de kleur idd niet -> vrij donkerblauw metallic
 
Ik las de titel en toen de eerste alinea en dacht het antwoord al te weten;

Ik heb t afgelopen week bij mijn auto maar opgegeven en ben gestopt na het grof polijsten.
Echter lijkt het niet zo makkelijk als ik dacht. :p

Dingen die opvallen:
* Gezien de merken is de lak waarschijnlijk harder dan gemiddeld.
* Grof polijsten op stand 5. (i.p.v 6)
* Met de wol-pad haal je diepere krassen weg, maar met Foam Geel niet eens alle swirls.
* Na grof polijsten meteen naar fijn. (Geen middenstap)
* Fijn polijsten op stand 3. (i.p.v. 4)
* Verwachtte na het fijn polijsten de ''spiegelglans''.

* Met Wol - Veloce kan je de diepere krassen verwijderen. (Is dit in één hit, eveneens op stand 5?)
* Met Geel - Veloce kan je vrijwel alle swirls verwijderen. (Is dit in één hit, eveneens op stand 5?)
* Vervolgens schaal je af naar Wit - Finale.
 
Hebben we het hier niet over de orange peel die vooral bij bmw zwaar aanwezig is en niet zomaar met een normale pad weg te halen is?

Een spiegel maken bij een bmw kan denk ik niet zonder orange peel behandeling
 
  • Leuk
Reactions: Tim
E93 serie en ik heb een E92 ,de lak is waarschijnlijk keihard maar verder niet kritisch qua finish.
Nu is het verschil wel dat ik met hoge uitslagmachines werk maar ik zal hieronder weergeven wat bij mij een goed resultaat geeft.
9310096C-1386-4B97-8061-AF3E209F3E7D.jpeg

Ik finish met Rupes geel en dat kan prima met Monello witte pad (al gebruik ik wat anders maar echt dat gaat het verschil niet maken)
Extra finish met Rupes Wit op een Rupes Witte pad en deze stap brengt net wat extra finesse .
Monello veloce (vind ik kut) Mezzo (vind ik redelijk maar zeker niet bijzonder) Finale vind ikzelf dan weer wel goed finishen en ik zie weinig verschil tussen Rupes geel of finale. Ik zou gewoon nog een extra stap doen om te kijken wat dat brengt.
 
Ja die laatste foto is inderdaad waar ik naar op zoek ben!

Dank voor alle antwoorden en tips!

- Wollen pad gebruik ik niet voor de hele auto, alleen om de diepere krassen weg te werken.
- Grof polijsten dus op stand 6 ipv 5 (ik krijg alle swirls overigens wel weg als ik wil)
- Tussenstap met mezzo toevoegen (dat deed ik ooit wel, maar het is zoveel werk o_O en ook daar zag ik geen / weinig extra resultaat van)
- Fijn polijsten op stand 4 ipv 3

De lak heeft idd over de hele auto een beetje sinaasappelstructuur, maar dat vind ik niet verschrikkelijk. Dat is echter niet wat ik bedoelde met de glans.

Kortom, ik ga nog eens een paneel proberen en doe dan de de extra tussenstap!
 
  • Leuk
Reactions: Expje87
Je kan de grote stap van grof naar fijn (Geel - Veloce ---> Wit - Finale) wel maken, maar dan moet je de Veloce heel goed doorwerken om al zoveel mogelijk van de afgebroken c.q. fijnere korrel gebruik te maken. Idealiter ga je alsnog die tussenstap doen, maar die grote stap maken is wel mogelijk.

Als je kijkt naar mijn avatar, dan zie je dat die bizarre glans te behalen is, zelfs op een BMW met veeeeeeel orangepeel. :p De grofste stap gebruikte ik om de defecten te verwijderen en de doffe/slechte blanke lak die 23 jaar te lijden heeft gehad te verwijderen. Als ik Veloce doorwerk, kom je al heel erg dichtbij dit resultaat, maar de kers op de taart is dus het afschalen met fijnere gradaties.

Zelfs wanneer het afschalen weinig zin lijkt te hebben, zal in de meeste gevallen een goede belichting laten zien dat de grove gradatie wel mooi werk opleverde, maar er nog een waas aanwezig is. (Zie dit als schuurkrassen, maar dan heel fijn) @nicknameless heeft hier een hele goede foto van.
Goed inspecteren is dus belangrijk.


Probeer ook niet alles in één keer te willen. ;) Een auto 3-staps polijsten is veel werk, zeker als elke stap niet met één hit te doen is.
 
- Half dak met DAP900/ witte monello pad / Monello Finale / plm stand 3 -> ontevreden!! Geen verschil te zien met de vorige stap (cq andere helft van het dak) als ik heel eerlijk ben, terwijl ik van deze stap de spiegelglans had verwacht
Veloce finisht al echt heel netjes, zeker met de gele pad en de korrel is goed doorgewerkt dus het is dan niet zo gek dat je geen grote verandering meer ziet.

De vraag is of dat wat je zoekt wel mogelijk is.Wetlook is wat je zoekt maar de mate van orange peel (sinaasappeleffect) in je lakwerk bepaalt ook flink of het wel of niet gaat lukken. Wellicht zijn je verwachtingen gewoon te hoog.

Bekijk je auto eens in het laatste uurtje voor zonsondergang. Dan heb je al veel meer wetlook/warmte in je lakwerk dan om 2 uur in de middag.

Als je geen swirls e.d. meer ziet dan zit je al op 95+% van wat mogelijk is zonder dat je de orange peel gaat aanpakken maar dat is niet zonder risico en is gevorderd lakherstel.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Ok bedankt voor alle suggesties en tips. Ik weet bijna zeker dat er nog wel verbetering is te behalen (zeker als ik jullie foto’s zie). Ik denk dat ik nog eea ga proberen met een extra tussenstap op 1 paneel en eens kijken of dat iets oplevert.
Ik laat t weten!
 
Inderdaad tussenstap met Mezzo, (bijv. op oranje pad) en dan standje 5, dat zou verbetering moeten geven. Hou de regel aan dat je bij iedere volgende stap de machine een standje lager zet (dus grof polijsten op 6, middelgrof op 5, fijn polijsten op 4, en aanbrengen van bijvoorbeeld vloeibare wax doe ik meestal op stand 2,5.
 
Ik denk juist niet dat een tussenstap je veel gaat brengen. Met finale moet je echt wel de 'schade' van veloce weg kunnen halen.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Geen spiegel lijkt me iets te kort door de bocht. Ook een lak met orangepeel kan een mooie spiegel worden.
Alleen zullen de reflecties wat minder 'strak' zijn. En uiteraard kan een orangepeel vrije lak een mooiere spiegel worden.
Dat is wat we met polijsten uiteindelijk ook doen. De lak op microscopisch kleine schaal wat vlakker maken.
Hierdoor geeft de weerkaatsing van licht een strakker, homogener beeld. En dat vinden wij, detailers, mooier :) .
 
een echte spiegel krijg je pas zonder orange peel, door alle bultjes krijg je gewoon niet de super gladde spiegel reflectie, ik had dat met de astra H ook, tot ik de orangepeel aangepakt had was het het net niet hoeveel moeite ik er ook instak.