• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe af te plakken

Baseleg

Detailing trainee
14 jul 2010
22
47
Ik sta op het punt om machinaal te beginnen met detailen. Nu heb ik al een hoop gelezen en denk een goede start te kunnen maken, maar zit toch nog met een vraagje over afplakken. Het is me duidelijk dat je alle niet lak delen (trims en ongespoten plastic) afplakt om te voorkomen dat het polijstmiddel hier vat op krijgt. Maar ik zie tijdens show offs toch nog geregeld mensen die ook alle kieren tussen deuren of motorkap afplakken om te voorkomen dat het polijststof in deze kieren komt. Je plakt dus eigenlijk ook een stukje lak af wat je daardoor niet kunt polijsten. Is het afgeplakte gedeelte van deur of motorkap duisdanig marginaal dat dit niet uitmaakt of plakken jullie deze kieren op een bepaalde manier af?
Ik wil tevens mij koplampen meenemen met het polijsten, dit is toch geen probleem. Ze hebben inmiddels aardig te lijden gehad van steenslag e.d. dus ik wil ze weer wat strakker maken (wetsanden gaat me nog even wat te ver). Plakken jullie deze dan ook nog af omdat er, zeker in de buurt van de motorkap/koplampen vele kieren zitten of wordt het naderhand gewoon even goed naspoelen?

Ik dank jullie hartelijk voor jullie wijsheden :-d
 
Ga je polijsten dan ontstaat er stof. Deze stof gaat werkelijk overal tussen zitten. Kiertjes en hoekjes waar je met een doekje niet of heel slecht bij kunt komen plak ik af. Even als voorbeeld: de rand van de motorklep plak ik niet af omdat ik er door het openen van de motorklep goed bij kan komen om de stof (of spettertjes polijstmiddel) goed te verwijderen. Afplakken is hier dus niet nodig. Kunstof delen, de trims, plak ik over het algemeen alleen af waar ik ze mogelijk ga raken met de pad. Delen die ik niet zal raken, plak ik niet af.
 
Ik plak ook de trims e.d. af. Daarna gewoon polijsten.

Na het polijstwerk spuit ik de wagen meestal af met een hogedruk reiniger. Op de lans kan een klein mondstukje waardoor je een gerichtte straal krijgt. Hiermee spuit ik tussen de kieren, sponningen enz.

Weg stof en geen lastig gedoe met afplakken.
 
Inderdaad ook de raamrubbers.

Gewoon álles afplakken wat je niet in aanraking wilt laten komen met een polijstmiddel.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Hoe gaan jullie om met de randen bij gebruik van een rotary?
Voor de duidelijkheid: met randen bedoel ik het einde van de panelen waarop je bezig bent en de rand van het paneel ernaast.
De randen hebben vaak de lak wat dunner dan de rest van het paneel. En bij gebruik van de rotary is de kans groter dat je daar door de lak gaat.

Voor het gemak plak ik vaak het naast gelegen paneel af ter bescherming. Wat betreft de rand die ik aan het polijsten ben... Hier hou ik rekening met de draairichting en de stand van de machine.
Door de machine een heel klein beetje te kantelen zorg ik ervoor dat de rand die gepolijst wordt, geraakt wordt door het de helft van de pad dat van de rand af draait. Wanneer je de rand raakt met de helft van de pad dat de rand op draait, zal er op de rand extra warmte gegenereerd worden en is de kans groot dat je door de lak gaat.

Gaan jullie bij het gebruik van een rotary anders om met de randen c.q. gebruiken jullie een andere techniek?
 
Meestal voel ik met mn vingers of de plaatdelen (motorkap, kofferdeksel, deuren enz.) gelijk liggen en/of hoger dan naastgelegen deel.

Lig bijvoorbeeld de kofferdeksel lager dan de achterschermen, dan zet ik de klep open en ga dan polijsten.

Een klos hout tussen slotvanger en klep is voldoende.
 
Bedankt voor de reacties zover. Zeer leerzaam. Ik rij zelf een audi A6 en ik heb opzich niet zoveel plastic af te plakken, raamrubber daarentegen te over. Tevens chrome dakrail en chromen grill omlijsting, wat zouden jullie hier mee doen. Afplakken of mee nemen met het polijsten?
 
de "chromen" stukken, bij GROF polijsten afplakken, bij finishen pak ik ze soms gewoon mee... gelijk weer een klein beetje meer bling bling :ja
 
nicknameless zei:
Ik plak ook de trims e.d. af. Daarna gewoon polijsten.
Na het polijstwerk spuit ik de wagen meestal af met een hogedruk reiniger. Op de lans kan een klein mondstukje waardoor je een gerichtte straal krijgt. Hiermee spuit ik tussen de kieren, sponningen enz.
Weg stof en geen lastig gedoe met afplakken.
Laatst zelf ook gedaan ( zou eventueel ook nog met tuinslang en dan fijne straal kunnen ( ook even getest )), dit werkt perfect voor alle kieren naden.
Deuren doe ik toch open na alles gepolijst te hebben om na te lopen om rariteiten.
 
nicknameless zei:
Meestal voel ik met mn vingers of de plaatdelen (motorkap, kofferdeksel, deuren enz.) gelijk liggen en/of hoger dan naastgelegen deel.

Lig bijvoorbeeld de kofferdeksel lager dan de achterschermen, dan zet ik de klep open en ga dan polijsten.

Een klos hout tussen slotvanger en klep is voldoende.

+1. Ik tracht ook wat eronder te leggen, waardoor in zo een geval de klep helemaal niet in de weg ligt en geraakt kan worden.
 
Dure tape denken veel mensen, maar als je met goedkoop tape 2 of zelfs 3 keer moet afplakken is de 3M tape toch goedkoper.
Kijk ook even naar de aantal meter wat op een rol zit, dit kan ook verschillen.
De gele of groene van o.a. colad is ook een goede tape.
 
1 van de 2 redenen waarom je evt. ook een blower aan kan schaffen. Na het polijsten blaas je met alle gemak het stof weg :)