• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe afdruk bestickering permanent verwijderen?

Virus

Detailing chief
22 okt 2010
1.171
82
Eind 2009 kocht een kennis een tweedehands bestelwagen.

De afdruk van bestickering die op het voertuig gezeten had stoorde hem vanzelfsprekend en dus bood ondergetekende aan hem van dit probleem af te helpen.

Testspot met DAP500 SSR1 icm wit: probleem leek opgelost maar met de Brinkmann bleek dat de afdruk nog zichtbaar was. Overgestapt op SSR2,5 op wit: ook met de Brinkmann geen afdrukken meer te zien! Fijn, probleem opgelost, dacht ik. Hele bestelwagen zo afgewerkt (geen nabewerking met SSR1 aangezien het enkel om het verwijderen van de afdrukken ging) en tot slot een laagje Color-X.

Nu, ongeveer een jaar later, worden alle afdrukken van bestickering (die ik dacht verwijderd te hebben) terug zichtbaar. 8-())

Wat is er misgelopen?
Mijn denkpiste is: De afdrukken zijn nooit volledig weggeweest maar ik zag ze gewoon niet. Heb toendertijd geen IPA-wipedown gedaan om de heel eenvoudige reden dat ik toen nog geen IPA had. Volgens mij is dit de ontbrekende stap waardoor het misgelopen is.

Als het weer het toelaat ga ik komende week de bestelwagen opnieuw onder handen nemen. Plan van aanpak: DAP900 icm Monello-reeks gevolgd door IPA-wipedown en grondige inspectie met Brinkmann.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen of bijkomend advies? Klopt mijn redenering ivm de IPA-wipedown of sla ik de bal mis? Alvast bedankt voor de reacties.

Nog enkele foto's van toendertijd:
Voor:
warlop1.jpg

Na:
warlop2.jpg

Voor:
warlop3.jpg

Na:
warlop4.jpg
 
Ik kom pas kijken maar volgens mij moet je nooit eindigen met SSR2.5
Of dat de oorzaak is weet ik echter ook niet....
 
SSR 2.5 is een middelzware polijstmiddel..
die haalt veel krassen eruit! maar door het grove middel in de ssr2.5 laat deze ook krasjes achter..
DIe moet ssr1 eruit halen!

Wat je dus krijgt is dat je nog kleie krassen overhoud!
Dus dit moet in principe los staan van het terugkomen va een sticker (LIJKT MIJ!)
 
Afdrukken van stickers zijn heel lastig (soms helemaal niet) te verwijderen. Het beste kans maak je om de boel te gaan wetsanden en daarna te gaan polijsten. Echter zal je hiervoor een rotary nodig hebben.

Ik heb zelfs verhalen gehoord dat de stickers soms nog te zien zijn na het overspuiten van de auto.
 
Wist niet dat die dingen zo hardnekkig waren...8-())

Afgelopen week heb ik de bestelwagen opnieuw aangepakt, met Monello polijstmiddelen deze keer. De afdrukken waren hier en daar teruggekomen maar zeker niet zo erg als in de beginpost. Hoop dat ze deze keer volledig wegblijven.]-0

Wetsanden begin ik (nog) niet aan. Heb wel een rotary maar zeker nog niet genoeg ervaring ermee om op iets anders dan een testpaneel te gebruiken.
 
de rotary is dan bedoeld om de wetsandmarks weg te polijsten he! wetsanden doen we met een D/A of excenter!
 
Dat was me duidelijk Bartezzz. Sorry voor de gebrekkige zinsbouw in vorig bericht die idd anders doet vermoeden. :schaam
 
Virus zei:
Afgelopen week heb ik de bestelwagen opnieuw aangepakt, met Monello polijstmiddelen deze keer.


Ik neem aan dat je nu van Mezzo naar Finale bent gegaan en daarna ook de gepolijste delen hebt voorzien van een wax ?
Want dat laatste mis ik in beide stappen ook nog steeds ?
 
Afdrukken zijn nagenoeg niet te verwijderen, eigenlijk ook heel logisch.
Waar geen belettering zit kan de zon en uv stralen ongelimiteerd zijn gang gaan, waar belettering zit uiteraard niet.

Ik hebzelfs gezien dat het na het overspuiten terug kwam....... Oplossing was toen dat de auto eerst in de polyester planeer werd gespoten, en daarna in de lak (en ik zal best nog wel stappen overslaan nu....)
 
Virus zei:
en tot slot een laagje Color-X.

Maar om op uw vraag te antwoorden: Omdat ik het wel gehad had met die afdrukken: Inizio op oranje, Mezzo op wit en that's it wegens oa tijdgebrek. Eigenaar flesje Turtle wax cadeau gedaan en hij zou zelf de bescherming aanbrengen.

Ik weet dat de regels van de kunst hier niet altijd gevolgd werden, dit beschouw ik dan ook niet als detailing..eerder als een vriend van een probleem afhelpen (tenminste dat was de bedoeling..:roll ) Hij was ook niet geinteresseerd om zijn bestelwagen een full detail of showroomshine te geven, hij wou enkel van die stickers af.
 
@ Lexusfreak ik snap het niet goed. Swirls, krasjes etc kunnen verwijderd worden. ..Doffe verkrijte lak kan verholpen worden... Dit alles met een dual action machine... waarom zijn die afdrukken dan zo hardnekkig?

De lak onder de stickers had geen invloed van zon, UV....de andere lak wel. Als je dan polijst en alle lak een uniforme glansfactor (om het zo maar ff te noemen) heeft dan zou in principe het verschil in lak verdwenen moeten zijn? Ook na verloop van tijd.

Ik zeg wel, in principe, want ik heb zelf mogen ondervinden dat dit niet zo is...
 
Virus zei:
@ Lexusfreak ik snap het niet goed. Swirls, krasjes etc kunnen verwijderd worden. ..Doffe verkrijte lak kan verholpen worden... Dit alles met een dual action machine... waarom zijn die afdrukken dan zo hardnekkig?


Schijnbaar (volgens diverse spuiters en voorbereiders) werken uv stralen tegenwoordig zelfs door de lak van je auto zodat de afdruk zelfs in het blanke staal van je auto te zien zou zijn.... Waarom tegenwoordig...Tja de kwaliteit van de lakken zijn niet meer wat het geweest is.

Ik heb hier een Iveco staan welke 6 mnd oud was toen wij die kochten, die is dus ook maar 6 mnd beletterd geweest bij de vorige eigenaar, nu 8 jaar later zie die verschrikkelijke afdrukken nog steeds terugkeren..........ik ga deze auto nu maar een fullwrap geven, zie ik de ex afdrukken eindelijk niet meer.....:D
 
Bedankt voor alle reacties.

Zal me er blijkbaar moeten bij neerleggen dat die ondingen na verloop van tijd terug tevoorschijn zullen komen. Enige troost is dat het de 1ste keer ongeveer 1 jaar duurde eer de afdrukken vaag terug zichtbaar werden. Hopelijk duurt het langer deze keer.
 
Virus zei:
@ Lexusfreak ik snap het niet goed. Swirls, krasjes etc kunnen verwijderd worden. ..Doffe verkrijte lak kan verholpen worden... Dit alles met een dual action machine... waarom zijn die afdrukken dan zo hardnekkig?

Je vergeet wel even dat die delen na behandeling ook goed beschermd worden tegen weersinvloeden van buitenaf door een kwalitatieve goede wax...
Je weet niet eens zeker of er nu wel of geen wax na jou behandeling op de delen is gekomen ?

Aan de andere kant, hoeveel werk is dit ? Half uurtje ?
Als dat 1x per jaar is zou ik er lekker mee leren leven en me er verder niet druk om maken.
Aan de andere kant, laagje wax hoeft ook niet langer dan 15 minuten te duren....
 
@ Juffer1

Bescherming tegen weersinvloeden, ok. Maar als de afdrukken door mijn behandeling daadwerkelijk verwijderd zouden geweest zijn dan zou de lak toch gelijkmatig moeten verweren? En niet waar de belettering zat meer of minder dan de omliggende lak waardoor de afdrukken terug zichtbaar worden?

Ik weet idd niet of de eigenaar nadien de auto gewaxed heeft of niet. Punt is dat als een defect verwijderd is het niet zomaar kan terugkomen, met of zonder wax. Toch?

Dat was ook mijn beginvraag "Hoe afdruk bestickering permanent verwijderen?"
Uit de reacties merk ik dat dit zeer moeilijk, zoniet onmogelijk is..ik probeer te begrijpen en te weten te komen waarom dit zo is.:weetniet
 
Stel : je verbrand in de zon, vervolgens smeer je er bodymilk op. De verbranding trekt dan weg. Ga je dan weer in de zon zitten dan ben je in no-time weer verbrand als je geen zonnebrand gebruikt.

Met polijsten polijst je grofweg gezegd alles tot op de blanke laklaag weg. Als jij de delen die je polijst niet voorziet van een beschermingslaag dan zal dat erg gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf.
Zoals de rest ook al aangaf is het weghalen van stickers op een auto een lastige klus. Dit wordt nog lastiger naarmate de stickers er een lange tijd op hebben gezeten, zeker icm een unilak zoals in jou geval.

Als je alles dan weer netjes strak hebt (en dat heb je op de 2de foto te zien) dan zou ik er ook alles aan doen om dat ook zo lang mogelijk zo te houden.
 
Aaah yes...i get it now...:idee

Mijn Color-X na de eerste polijstsessie zal het qua bescherming alvast niet te lang volgehouden hebben.

Zaak is nu mij ervan te vergewissen dat de eigenaar effectief gewaxed heeft na mijn vertrek en hem ervan te overtuigen dit op regelmatige basis te blijven doen.

Bedankt voor de verduidelijking Juffer1