• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe excenter GEX 150 ACE ombouwen?

DAF-44

Banned
Disaster of Bling
1 nov 2008
619
0
Hallo,

ik heb een excenter schuurmachine gekregen. Het betreft een profesionele blauwe Bosch machine van het type GEX 150 ACE. Hij is recent nagekeken en waar nodig gerepareerd.
Is het mogelijk deze machine om te bouwen om te polishen?
Welke onderdelen heb ik dan nodig?

Groet,

meuh
 
Ombouwen?
Er hoeft niets omgebouwd te worden. Pad er op, klaar!

Ik bekijk net even de specs van die machine:

Schuurplateau-Ø 150 mm
Onbelast toerental 4.500 – 12.000 min-1
Aantal schuurbewegingen 9.000 – 24.000 min-1
Excentriciteit 2,00 mm
Slijpmiddelbevestiging Klithechting
Nominaal opgenomen vermogen 340 W
Gewicht zonder kabel 2,1 kg
Draaicirkel-Ø 4 mm

En begrijp dat ie geforceerd roterend is?
 
Ik weet niet zeker of hij geforceerd roterend is. Ik krijg hem maandag binnen.
Het is overigens een oudje. Midden jaren tachtig denk ik, maar dat boeit niet zoveel.

Is het wel een geschikte machine ??? Ik heb nl. nog nooit machinaal gewerkt.
 
Als hij alleen excentrisch is en niet geforceerd excentrisch, dan kan deze machine geschikt zijn. Hoewel ik er als kanttekening bij moet zeggen dat het een schuurmachine is en niet ontworpen is voor het gebruik als excentrische polijstmachine.
 
Het andere alternatief is op dit moment "met het handje".:sob:
Dan lijkt deze machine me een beter alternatief. Toch?:grinning:
 
Maar die moet ik eerst gaan kopen.
De GEX 150 ACE krijg ik voor nop.

Lijkt me toch aardig om mijn eerste "machinale" ervaring mee op te doen.
 
Probeer ergens een stuk plaatwerk vandaan te halen en probeer dan deze machine daarop uit. Mocht er iets foutgaan, dan is je auto tenminste niet beschadigd.
 
Goed plan.
Een vriend van mij heeft een schade herstelbedrijf. Eens voorbij gaan voor wat plaatstaal.
 
Ik heb hem inmiddels binnen.
Ziet er nog heel aardig uit.
Het betreft dus type GEX 150 ACE (zgn. blauwe Bosch).
Bouwjaar 1989
Draait 4800-12000 rpm. Traploos regelbaar.
Een uitslag van 4,5 mm.
550 Watt
:D
Ik begrijp nou alleen niet zo wat er bedoelt wordt met geforceerd roteren.
Hij draait dus excentrisch maar ropteerd ook gelijkertijd (niet snel). Dit kun je echter niet met de hand tegenhouden.

Kan ik hieruit concluderen dat deze machine "geforceerd roteerd"?

Is dit dan minder geschikt voor een beginner????
]-0
 
Het klinkt inderdaad alsof deze machine geforceerd roteert... dat maakt 'm inderdaad iets minder geschikt voor de beginner. Maar dat hoeft je natuurlijk niet tegen te houde. Ga even naar een schadebedrijf en vraag een paneel o.i.d. om op te oefenen Ze gooien dat toch weg en vaak mag je het zo meenemen. Dan kun je in ieder geval niets slopen aan je eigen of andermans auto ;)
 
Ik vind het toerental erg hoog liggen voor een excentrische machine. Dat zal misschien iets te maken hebben met de geforceerde draaistand?!
 
Het toerental is natuurlijk het MOTOR toerental. Via een overbrenging draai de schijf aanmerkelijk langzamer.
meuh
 
DAF-44 zei:
Het toerental is natuurlijk het MOTOR toerental. Via een overbrenging draai de schijf aanmerkelijk langzamer.
meuh

Correctie:

Dit is wat de motor daadwerkelijk draait ->Onbelast toerental 4.500 – 12.000 min-1
Dit is wat de backingplate doet ->Aantal schuurbewegingen 9.000 – 24.000 min-1

Door de machine te belasten, loopt het toerental terug.
 
Ik heb me een beetje verdiept in de pads welke ik nodig ga hebben.
Ik ko hierbij wat tegenstrijdige zaken tegen.
Soms wordt er gezegt dat je Oranje cutting pads nodig hebt voor het verwijderen van swirls.
Een ander keer lees je dat een witte pad MAX is op een excenter. Een oranje icm. een excenter zou micromarring veroorzaken welke moeilijk te verwijderen is.

Mijn vraag: Wel of geen oranje op een excenter???
 
Oranje pads op een excenter met bijvoorbeeld een product als M83 of SSR2.5 is geen enkel probleem hoor. Ik zou daarna wel nabehandelen met een witte en M80 of SSR1! Met die laatste stap trek je de lak toch nog nét iets strakker en zul je eventuele imperfecties veroorzaakt door de oranje pad verwijderen.
 
DAF-44 zei:
Soms wordt er gezegt dat je Oranje cutting pads nodig hebt voor het verwijderen van swirls.
Een ander keer lees je dat een witte pad MAX is op een excenter. Een oranje icm. een excenter zou micromarring veroorzaken welke moeilijk te verwijderen is.

Alles is afhankelijk van de hardheid van de lak, er is nergens een stelregel die zegt, altijd een oranje cuttingpad gebruiken. En hier komt ie weer ;) : Doe altijd eerst een testspot en begin met de lichtste combinatie van pad en polijstproduct, werkt dat niet voldoende, dan een stapje grover (of pad en/of polijstproduct)
 
Ik zit momenteel nog in de onderzoeksfase vwb. pads / polish etc.
Je probeert zoveel mogelijk te lezen en info in te winnen. Tja en dan kom je wel eens tegenstrijdige info tegen.
Het klopt idd. wat je zegt, uitproberen! Maarja een beetje houvast van ervaren mensen is natuurlijk onontbeerlijk.
Ik kan natuurlijk meteen een heleboel spullen in gaan inslaan maar dat is nou ook weer niet de bedoeling. Ik probeer met een bescheiden setje te beginnen. Laten we zeggen 2 soorten polish en 2 soorten pads. Van hieruit bekijken wat de behoeftes zijn.
meuh