• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe gebruik ik collonite 845?

Steven

Detailing rookie
23 apr 2009
79
0
Beste vrienden,

Heb hier al enkele topics lopen. Nogmaals, ben echt een volledige leek in het detailen maar door het vele lezen toch behoorlijk op de hoogte aan't geraken... Vandaag ook een vraag gesteld ivm rode CCS Hand pad ivm de gaatjes,... ha ha

Enfin, Heb voor mijn 'starters kit' de Collinite's 845 Insulator Wax gekocht.

Al veel over gelezen maar raap alles even samen en geef elke vraag of opmerking een nummer zodat jullie eenvoudig kunnen antwoorden...

1. Ik schud 10 minuten en hij is vloeibaar?
2. Ik breng hem aan met de rode Handpad van Lake Country?
3. Enkel lichtjes aanbrengen is voldoende of echt 'zwaar' wrijven?
4. Curen is laten drogen? En dit doe ik ongeveer 30 minuten?
5. Ik poets de wax uit met een microvezeldoek die is bijgeleverd bij de volgende kleikit van Mothers:
https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Clay_Bar_Paint_Saving_System_Verbeterd!_7240_101424

Indien jullie nog raadgevingen hebben, lees ik deze graag...

Groeten,
Steven

1. Gewoon net zolang totdat ie vloeibaar is (Kan ook al na 2 min. zijn)
2. Klopt
3. Licht aanbrengen niet drukken of boenen. Dun aanbrengen !! Het is geen turtle wax
4. Swipe test
5. Kan, maar om kruisbestuiving te voorkomen zou ik er een andere doek voor gebruiken.
6. Have Fun!

5: groene doek 100903 van Poorboy's world?
dee heb ik ook gekocht... Was is precies kruisbestuiving in termen van detailers?

en wat is precies de swipe test?
Heb er al veel over gelezen maar als beginner geraak ik er niet wijs uit.... hahahaha

Kruisbestuiving is dat verschillende producten in een doek gaan zitten.

PB doek kun je er prima voor gebruiken. Uitpoetsen met de korte "haren" en na wrijven met de lange "haren"

Edit swipetest:

Als de wax droog is word de lak mat. Als je met een schone vinger erovereen gaat en je haalt alle wax weg dan is de lak droog en kun je de wax afnemen.

Ter illustratie:

In de wax gezet:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Swipe test in het midden van de kap:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Foto's geleend van Patrick (Nicknameless) Vind je niet erg toch ?? :-"

Laatst bewerkt door een moderator:
Amai, jullie behandelen groten oppervlakken...?
Volledige moterkap?
Niet beter kleie stukken met een handpad?

Stel dat de wax te lang is blijven zitten voor het uitpoetsen...? Heb ik dan een probleem?

Steven

Swipetest:

Inderdaad zoals boven omschreven.

De wax laten curen oftewel laten drogen. dit kan, afhankelijk van de weersomstandigeheden, temparatuur van de lak, zon, schaduw, 5 tot 30 minuten duren.

Met een schone droge vinger een ? of | trekken over de wax. Is de veeg schoon, dat wil zeggen, geen vettige laag achterlatend, dan is de wax genoeg gecured om af te nemen.

Vouw de doek in 4-en. Gebruik bij elk paneel een schone kant van de doek. Als je het goed doet, heb je 8 schone kanten van de doek.

Merk je dat de doek nog stroef gaat, dan moet je de wax ook nog even laten curen, of je hebt het te dik aangebracht.

;)

Een wax te lang laten zitten hoeft geen probleem te zijn. als de auto bijvoorbeeld in de volle zon staat en de lak voelt heet aan, dan is het misschien verstandig om te wachten op schaduw.
Indien niet mogelijk, paneel voor paneel behandelen.

@ H@RM,

Geen probleem :-)^
Een foto zegt méér dan 1000 woorden... :ja

Leuk om duidelijke atnwoorden te lezen!
Mercie mannen!

Ben even in een ander kamer gaan zitten zonder mijn vrouw die al zot wordt van mij en m'n produkten (komt jullie bekend voor zeker?)
Ongeveer 3 minuten hevig schudden en m'n wax was vloeibaar...

Hoe zijn jullie ervaringen met deze wax?
Lees precies niets dan positief...

Dit forum is merk onafhankelijk. Dus als je positive reacties leest is het ook een goed product.

Tja, dat mensen gek worden van onze hobby cq. verslaving ben ik inmiddels al gewend. Maar als jouw vrouw zometeen in een glimmende bolide mag rijden trekt het allemaal wel wat bij ;)

Steven zei:
Amai, jullie behandelen groten oppervlakken...?
Volledige moterkap? Niet beter kleine stukken met een handpad?

Stel dat de wax te lang is blijven zitten voor het uitpoetsen...? Heb ik dan een probleem?

Steven

Hoi Steven,

Aangezien deze wax minimaal 45 minuten moet curen (lees : intrekken) ga je op die manier 4 dagen over een auto doen :lol
Ik heb woensdag mn eigen Astra voor het eerst met de Collinte 845 gedaan en ben er zeer over te spreken.
De auto had de hele dag in de warme zon gestaan (wel eerst gewassen, geclayed en in de White Diamond gezet) en de collinite heb ik daarna aangebracht.
De auto heeft een dik uur in de volle zon gestaan maar uitpoetsen was geen enkel probleem daarna.

Gr. Arjan

hier ook een kleine bijdragen van mij.

de 845 is een topper! maar zoals bij alle waxen dun heel dun aanbrengen! je hebt werkelijk maar weinig nodig. het voordeel is dat je de 845 ook op bumpers, croom, alu, rvs, kunstof eigelijk gewoon alle oppervlakken kunt gebruiken.
verder is alles hierboven al benoemd! dus have fun;-)

Even een vraag cq opmerking.

Het laten drogen van de wax en curen is toch niet hetzelfde. Curen zie ik als het in de zon zetten van je auto nadat de waxlaag uitgewreven is. Je brengt de wax op, laat deze drogen, wipe test, uitwrijven en dan een paar uur in de zon zetten om de waxlaag te laten curen. Niet elke wax hoeft te curen. Of heeft curen bij verschillende wax merken/soorten een andere betekenis?

Zoals ik tot nu toe heb gelezen is curen het laten intrekken van de wax op de lak van de auto.

Ik ben ook altijd bang geweest om de wax te lang te laten curen. Zodat je moeilijk de wax zou kunnen uitwrijven.
Maar moet eerlijk zeggen dat het geen probleem is. Ik gebruik om dit moment dan wel de Mequiars NXT Techwax 2.0. DIe heb ik namelijk
afgelopen weekend vol in de zon gewaxed en heeft zeker 1,5uur gecured. Maar met afhalen was het totaal geen probleem met
de microvezeldoek. :love

@LB: Volgens mij is curen toch gewoon het laten drogen van de wax, gevolgd door de swipe-test en vervolgens wax uitwrijven en klaar.

Na het uitwrijven van de wax in de zon laten "curen" is een gimmick die alleen bij swisswax in de documentatie word beschreven.

Voor mij (en ik denk voor de meeste anderen) word onder curen van de wax het laten drogen tot een waas (waarna swipetest en uitwrijven)

Wat ik ook wel al gehoord heb (en zelf meegemaakt) is als je te veel wax aanbrengt, of je brengt 2 lagen te snel na elkaar aan, dat de wax kan gaan zweten enkele uren nadat je alles hebt uitgewreven. En dan moet je dus nog eens nalopen met een microvezeldoek. Ik heb dat een keertje gehad, maar ik had gewoon veel teveel wax (Natty's) gebruikt en toen ik bezig was besefte ik het al. (Nooit waxen als je gehaast bent :schaam)

Kan ik overigens Meg's GC Wax toppen met Collinite 845?

Ik heb nog een volle fles Gold Class liquid wax staan voor mijn donkergroen metallic lak op mijn V70. Ik wil met de GC de donkergroene natte tint naar voren brengen en voor de duurzaamheid een laagje Collinite hierover aanbrengen.

Het lijkt mij geen probleem maar wat zeggen de kenners hiervan?

Fi-Wi:

Het kan wel, alleen zijn beide waxen op carnaubabasis. Eigenlijk dubbelop dus.

Eigenlijk zou je een carbaubawax óver een sealent moeten doen om diepe glans te combineren met een lange standtijd.

Mijn favoriete combinatie is nog altijd NXT Tech Wax of M21 getopt met M16.

Ja da's waar ook, bedankt. Nou ik ga vandaag als het wat bewolkter wordt maar aan de slag en kijk wel of ik nog puf heb voor het toppen met Colli. :-"

In welke van de 2 zit overigens de meeste carnauba? Ik wil de maximale donkere wetlook weer terug namelijk.