• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo S40 – MY2005 – Zwart Metallic - Dtld by Aficior

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
Volvo-02.jpg


Schoonheidsbehandeling Volvo S40 2.4, 5-cilinder, Geartronic 2005 zwart (Aficior)


Vorige week vrijdag een reeds lang aangekondigde Volvo S40 in ontvangst mogen nemen voor een tweedaagse Beauty behandeling. De auto is de afgelopen vijf jaar met groot enthousiasme en serieus doorzettingsvermogen door de verschillende krasstraten gehaald en de beschadigingen waren dan ook niet van de lucht. Erg zonde, want de auto is nog geen vijf jaar oud met iets van 20.000 km op de teller.
De auto staat altijd warm en binnen, en wanneer het regent, wordt er in principe niet mee gereden.
Deze auto verdiende het echt om eens de zachte en tedere hand van een zorgzame detailer te voelen.
Uiteindelijk om ongeveer 10.30-uur begonnen met de auto.

Eerst wat foto's van de auto, zoals deze werd aangeleverd.

2010-04-16VolvoS40001.jpg



2010-04-16VolvoS40003.jpg



Het interieur was niet echt ernstig vervuild, maar het werd wel tijd om dat na de afgelopen winterperiode eens wat op te frissen. De Extractor hoefde er niet aan te pas te komen, maar wel wat verdunde APC, borstels, kwasten en microvezeldoeken voor het rubber.

2010-04-16VolvoS40004.jpg



2010-04-16VolvoS40005.jpg



2010-04-16VolvoS40006.jpg

Kofferruimte


2010-04-16VolvoS40007.jpg


Begonnen met de wielen. Hele fijne wielen om aan te werken (NOT), maar goed, het moest wel gebeuren natuurlijk. Ik heb een reiniger gebruikt die ik nog had staan. Werkte goed, want de wielen waren dan wel wat stoffig, maar zeker niet zo vuil als sommige wielen in andere Show Off's.

2010-04-16VolvoS40009.jpg



2010-04-16VolvoS40010.jpg


Daarna de logo’s van de auto gereinigd met APC 1:10 (met dank aan BraamR voor het indertijd regelen van de sprayflessen).

2010-04-16VolvoS40011.jpg



2010-04-16VolvoS40012.jpg



Vervolgens de auto in de foam gezet. Helaas was dat voor een buurman aanleiding om daarover een gesprek met mij aan te knopen en dus vergat ik foto's te maken. Even babbelen en een sigaretje moet ook kunnen. Dus maar snel afgespoten met de hogedrukreiniger.

2010-04-16VolvoS40014.jpg


Van het wasproces ook verzuimd foto's te maken (de gezellige buurman ging maar niet weg), maar gewassen met twee emmer methode en daarvoor Mothers Wax California Gold Car Wash gebruikt in de juiste verhouding. Vervolgens afgenomen met de Mothers Wax Drying Towel.

Nu werd het tijd voor een grondige inspectie. Eens kijken wat deze dame zoal te lijden heeft gehad in haar korte leventje. Nou, dat viel behoorlijk tegen. Ik vermoed dat de eigenaresse ieder jaar een kerstpakket heeft gekregen van de krasstraat exploitant, want volgens mij was ze een bijzonder trouwe klant...

2010-04-16VolvoS40015.jpg



2010-04-16VolvoS40016.jpg



2010-04-16VolvoS40017.jpg



En verder...

2010-04-16VolvoS40022.jpg


Niet op alle foto's te zien, maar de hele auto zat dus onder dit soort swirls. Je werd echt treurig van die aanblik.

2010-04-16VolvoS40025.jpg






2010-04-16VolvoS40027.jpg





Effe experimenteren wat het verschil is tussen met flitser en zonder flitser.
MET flitser…

2010-04-16VolvoS40029.jpg


ZONDER flitser…
2010-04-16VolvoS40030.jpg



En nog even twee van de drie dingen die niet meer te detailen zijn.
Helaas heeft deze dame verzuimd te bukken, toen er een automatisch garagedak naar beneden kwam zetten, met dit tot gevolg.

2010-04-16VolvoS40018.jpg


Ook moest er een keertje in een parkeergarage uitgeweken worden voor een fiets. De muur die toen geraakt is gaf minder mee dan gehoopt. Oh, en de fiets stond moederziel alleen en stilletjes tegen de andere muur geparkeerd...

2010-04-16VolvoS40020.jpg



Het werd tijd om de auto af te plakken en onder het afdakje te plaatsen. Ik moest er nu echt tegenaan.

2010-04-16VolvoS40034.jpg


Klei tevoorschijn gehaald. Ik moet zeggen dat er relatief weinig vuil van de auto af kwam. Ik heb daarvoor het starters setje van Mothers gebruikt.
Juist nu kleien hot is op dit forum, moet ik zeggen dat ik het een prima klei vind. Geen marring. Ook de bijgeleverde detail-spray kan mij bekoren. Ik heb inmiddels twee auto's gedaan en heb nog immer over in die fles. (Maar de gallon Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer staat al klaar).
Meteen ook even een foto gemaakt voor de opdrachtgever van de klei en hoe groot dat nu is. Je kunt het proberen uit te leggen, maar een foto zegt in dit geval alles. En dus ook opgenomen in de voor haar gemaakte reportage. Kan ook zij helemaal zien wat er allemaal gedaan is.

2010-04-16VolvoS40035.jpg



2010-04-16VolvoS40036.jpg



2010-04-16VolvoS40037.jpg


Daarna bepalen wat de wijze van werken zou worden.
Ik wilde deze keer eens met mijn Monello spullen aan de slag gaan. Ik vond de lak van de Volvo erg hard, dus de Poorboys World producten mocht lekker blijven rusten.
Dat gold overigens niet voor de doeken. Polijstmiddel afgenomen met Poorboys World Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm.
Ben uiteindelijk uitgekomen op Mezzo op oranje. Daarna afwerken met Finale op zwart.
Sto- KUCH sto- KUCH sto-ft trouwens wel die Monello!


2010-04-16VolvoS40039.jpg



2010-04-16VolvoS40040.jpg



Hier werd ik al blij van...



Even snel een foto, alvorens af te nemen.

2010-04-16VolvoS40044.jpg



Daarom ook, dat ik van onderstaande niet wanhopig werd. Ik wist dat het te corrigeren was.

2010-04-16VolvoS40043.jpg


De kofferbak was echt een drama. Ongelofelijk wat die krasstraten daar een schade aan kunnen richten. De DAP heeft echt moeten werken op deze auto, maar hij heeft mij niet in de steek gelaten en alles is gecorrigeerd.

2010-04-16VolvoS40046.jpg


Ook heb ik veel tijd besteed aan het dak. De krassen die door de garagedeur veroorzaakt waren bleven zeer hardnekkig zitten. Ik vermoed dat ik daar nog eens met een rotary tegenaan moet, maar die eerst maar eens aanschaffen en wat experimenteren tegen die tijd.
Omdat ik onder een afdakje stond van een soort kunststofglazen golfplaten, was het onmogelijk de beschadigingen aan het dak op de foto te krijgen.

Ook wil ik nog vermelden dat ik ontzettend veel plezier heb beleefd aan de kleine Lake Country 4 inch pads in combinatie met passende backingplate. Deze auto heeft flink veel rondingen, waar je met de grotere 6,5 inch pads zeer lastig bij komt.
De eerste dag zat er op.

Dag twee.

Om de een of andere reden bleef de blauwe 3M tape niet plakken op de onderste trims. Helaas was ik uitgeschoten tijdens de lakcorrectie, dus snel met APC 1:4 verwijderen.

2010-04-16VolvoS40049.jpg


De tweede dag begonnen met de auto grondig af te spuiten en daarna zorgvuldig wassen en drogen.

2010-04-16VolvoS40054.jpg


Beading na alleen Monello polijstmiddelen.

2010-04-16VolvoS40055.jpg



En nu voor de gezelligheid even in de Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Car Wash.

2010-04-16VolvoS40057.jpg


Drogen met de Poorboys World Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm.


Nog even wat foto's van het incident met de garagedeur

2010-04-16VolvoS40052.jpg



Mijn partner vliegt bij de KLM en zat vast dankzij IJslandse vulkaan perikelen in Kuala Lumpur. Dit betekende dat ik de tweede dag (zaterdag) wat minder tijd beschikbaar had, want deze zaterdag waren mijn beide dochters gewoon thuis. Gelukkig wilde oma wel oppassen, maar ik moest dus wel even doorwerken, om mijn schoonmoeder zo snel mogelijk te assisteren.
Derhalve geen foto's van Poorboys World Black Hole en Poorboys World EXP Pure Sealant. Sorry daarvoor. Maar werkte wel lekker.
Ik heb eerst een stukje zonder PB Black Hole geprobeerd, maar de metallic flakes in de lak kwamen toch mooier uit, wanneer ik de PB Black Hole gebruikte. Waarvan akte. Daarna de EXP aangebracht.
Beiden opgebracht met een zwarte pad (DAP) en afgenomen met elk hun eigen Cobra Supreme 530 Gray.

Daarna de auto in de Poorboys World Natty's Paste Wax Blue gezet. Met de DAP en Cobra Cross Groove 6,5 inch Blue. Afgenomen met de prima Cobra Shamrock Green. (Je moet bijna op een ladder gaan staan om met die dikke doek te kunnen werken).


2010-04-16VolvoS40058.jpg




2010-04-16VolvoS40059.jpg



2010-04-16VolvoS40060.jpg




2010-04-16VolvoS40062.jpg


Hier moet denk ik nog eens een rotary aan te pas komen...

2010-04-16VolvoS40063.jpg


Maar voor de rest was het allemaal weer prachtig.

2010-04-16VolvoS40064.jpg



2010-04-16VolvoS40065.jpg



2010-04-16VolvoS40066.jpg


Nu de lak klaar was, werd het tijd voor het interieur. De stofzuiger er doorheen halen, matten uitkloppen en nazuigen. Ramen afnemen met de Glassmaster Pro (rete handig ding, vooral voor het achterraam met een onmogelijke hoedenplank) met APC 1:15 en nawrijven, interieur afnemen en in de Poorboys World Natural Look Dressing.
Daarna al het leer afgenomen met een vochtige Cobra Working Towel Yellow en na drogen in de Poorboys World Leather Stuff. Gewoon op de blote hand wat van die smurrie spuiten en dan met de naakte hand aanbrengen op het leer. Werkt wonderbaarlijk plezierig moet ik zeggen! Na twintig minuten drogen afnemen met een Cobra Working Towel Yellow.

Wielen in de Collonite 845 en de banden in de Poorboys World Bold N Bright Tire Dressing.
Trims in de Poorboys World Trim Restorer.


Nog even een Nicknameless-je

2010-04-16VolvoS40071.jpg


En hier nog wat totaal plaatjes

2010-04-16VolvoS40072.jpg



2010-04-16VolvoS40073.jpg


Het waxrestje rechtsboven op de foto meteen na het maken van deze foto verwijderd.

2010-04-16VolvoS40074.jpg



2010-04-16VolvoS40075.jpg


De was...

2010-04-16VolvoS40076.jpg


Die handige Mothers Wax Wheel Brush die je tijdens het werken zo eenvoudig op de rand van je emmer kunt laten rusten en niet op de grond hoeft te leggen. (Meteen maar effe vermeld bij de borstel op Carclean.com).

2010-04-16VolvoS40077.jpg


Half uur laten weken in de Micro Restore.

2010-04-16VolvoS40078.jpg



2010-04-16VolvoS40080.jpg



2010-04-16VolvoS40081.jpg


De verpakkingen waar alles weer in terug moet, nadat het uiteindelijk uit de wasmachine komt en gedroogd is.

2010-04-16VolvoS40082.jpg



2010-04-16VolvoS40083.jpg



2010-04-16VolvoS40084.jpg



2010-04-16VolvoS40086.jpg


De bak voor de washandschoenen. Enkele weggooi handschoenen voor velgen en echte vuillakken, maar ook Poorboys en Cobra.

2010-04-16VolvoS40087.jpg


Doos met producten die zondag naar hun nieuwe plek in de garage zullen verhuizen in de wandkast aldaar. Doos gaat niet mee hoor!

2010-04-16VolvoS40089.jpg


Shotje van mijn detail producten met meteen de vraag of iemand aan maatbekers kan komen zoals helemaal uiterst rechts op de foto? De mijne is helaas eens gevallen en daardoor gescheurd. Werkt nog prima, maar is gewoon geen gezicht dat er een barst in zit die is afgeplakt met tape.

2010-04-16VolvoS40090.jpg


En mijn borstels, zonder mijn zachte schilderskwasten voor binnenkant deursponningen.

2010-04-16VolvoS40091.jpg


Padwasher en Nilfisk hogedrukreiniger lagen al te rusten in de garage.

Ik sta open voor jullie commentaar en adviezen,
Aficior

Edit 31-07-2012:
Op Photoucket mijn foto’s opnieuw gerangschikt, waardoor de links aangepast werden. (Nog best veel werk).
Formaat foto’s aangepast.
Flink wat foto’s verwijderd i.v.m. later ingevoerde regelgeving.

Lijstje met andere details van mijn hand.
IN DE MAAK


 
Ziet er weer goed uit die Volvo S40 en wat een collectie. Zo te zien ben je er erg zuinig op. Je pakt alles mooi in.
 
Zeer mooie repo, daar genieten wij van :heart_eyes:

Erg fijne auto ook 2.4 benzine automaat (Als het mijn auto was zou ik de typeaanduidingen eraf halen inclusief de oude Volvoletters en er facelift achterlichten opzetten).:)_[]
 
Complimenten! Die is weer enorm opgeknapt! Blijkbaar werkt het detailen aanstekelijk, want de MB E-klasse op de achtergrond werd zo te zien ook even gewassen :)
 
Wat heerlijk om te zien zoals je je spullen schoon en geordend bewaard,super!! complimenten
 
Voor maatbekertjes zou je bij labstuff kunnen kijken.
Mag geen commerciele link hier plaatsen, maar als je op hun website zit, even het volgende achter hun domeinnaam kloppen: /contents/nl/d61.html
 
Van swirl naar glans! Prachtig resultaat, en leuk geschreven en mooie foto's!

Vraagje: hoe kom je aan die blisterverpakkingen voor je pads? Zeer handig en mooi geordend. Toppie!
 
@LB
Inderdaad houd ik er van om alles geordend te bewaren. Zo grijp ik nimmer mis en wanneer er eens iets ongelukkig valt of zo, hoef ik me geen zorgen te maken dat het meteen vies is.

@BlackTwist
Ook ik vond het een bijzonder mooie auto om aan te werken. Tijdens het aaien en strelen van de auto ontdek je wat een bijzonder mooie lijnen deze auto eigenlijk heeft.
Ik begrijp ook niet goed waarom de eigenaar de auto niet laat behandelen bij een spuiter. Die schade aan het dak, A-stijl en achterscherm doen echt afbreuk aan deze bijzonder mooie auto. Ben wel blij dat de eigenaresse blij is met het door mij behaalde resultaat. En dat verwijderen van die letters ben ik met je eens.
Ook haar man was lovend. Hij zelf rijdt in een Volvo X70 (heet dat geloof ik). Een Volvo V70 met erug veel plastic. Eens kijken wanneer deze vertroeteld mag gaan worden.

@DKBM
Mijn broertje wast al jaren verschillende auto's voor klanten. Inmiddels heeft hij nu wat resultaten van mij gezien en begint hij het ook steeds serieuzer aan te pakken met serieuzere producten.
In zijn klantenbestand zitten alleen maar knappe auto's vanaf E-klasse en hoger, BMW's, Lexus-en, maar ook een Aston Martin, twee Ferarri's en een aantal Porsches.
Na het zien van het behaalde resultaat op de Volvo hebben we besproken dat het handig is dat hij ook op zijn minst een DAP aan gaat schaffen en dat we dan samen zijn klanten een Full Detail aan gaan bieden voor die mooie auto's die toch helaas ook niet geheel swirl vrij zijn. Met zijn tweeen ga je toch een stuk sneller en kun je in een dag veel bereiken.
Ik hoop dat dit gaat lukken deze zomer. Verheug me er op en zal dan niet nalaten dit met jullie hier te delen.

@jvakker
Dank voor het compliment. Hoef nimmer te zoeken en zorg ervoor dat mijn spulletjes in maximale topstaat verkeren. Draagt bij aan het te behalen resultaat en maakt het werken plezierig voor mij.

@Soepergrover
Klasse tip! Dankzij jou gevonden. Eens kijken hoe ik daar wat kan bestellen. Heb daartoe jouw informatie gebookmarked. Ga zeker gebruik maken van jouw waardevolle tip!

@Paulus de Boskabouter
Kwam vorig jaar op een zondag op het idee van die verpakkingen dankzij mijn vriendin die boodschappen had gedaan. Ze had wat etenswaren bij de C1000 gekocht en ik dacht brood of gebak zat in dit soort verpakkingen.
Ik maandagmorgen vroeg even die winkel bezocht en gevraagd of ik een aantal verschillende maten van die lege verpakkingen kon kopen. En ja, de mevrouw die mij hielp was zeer verbaasd! Heb maar gezegd dat ik er IETS in wilde opbergen, om te voorkomen dat ik het woord 'detailen' uit zou moeten leggen en de afwijking waar ik en vele anderen hier aan lijden...
Na overleg met de bedrijfsleider werd een prijs bepaald van € 0,10 per stuk.
Met de drie of vier verschillende soorten maten verpakkingen ben ik toen 's-avonds wat gaan experimenteren en daarna nog een hele zwik van die verpakkingen gekocht bij die bewuste C1000.

@RST-Smurf
Dank voor je reactie. Ik ben dit nog aan het leren, maar heb een aantal tips van zeer ervaren posters op dit forum gekregen, waardoor het me nu gelukt is een Show Off te plaatsen. (Kost alleen even tijd om het te schrijven). Meteen ook respect voor degenen die hier zo vaak posten!

@Lexusfreak
Dank voor je reactie. En fijn om te lezen dat anderen er plezier aan beleven om het 'werkje' door te lezen. Ik beleef dat plezier zeker ook bij het lezen van het werk van anderen. En nu nog wat meer, nu ik weet hoeveel tijd er nog in gaat zitten naast de detail zelf.

De beloning voor lakcorrectie is een tevreden klant en een prachtige auto.
De beloning voor een Show Off is een tevreden mede forummer.

Aficior
 
Aficior :Dat heb je weer goed gedaan:cool:
Mooi resultaat op een volvo met veel levenservaring.....
En je spulletjes zijn inderdaad mooi verpakt.
Die verpakking kwam mij ook al bekend voor:-"
Een zeer goed idee!
 
Erg mooi geworden hoor, ook je Show-off.
Eigenaar zal er zeer blij mee zijn mag ik aannemen :ja

Vraagje, beschik ik over een iets te grote fantasie, of zie ik daar een gecamoufleerde smeerput onder je carport :weetniet ?
 
Prachtig resultaat op de Volvo :)^

Respect voor je manier van ordenen, erg gaaf om te zien :cool:

Ook bedankt voor de tip van de Mother's borstel, ik heb Chemical Guys buckets en zal daar ook eens kijken of het past... Waar heb jij die emmers gekocht?
 
@Focusio
De levenservaring betreft natuurlijk vooral de krasstraat ervaring, want kilometers heeft deze auto niet echt gemaakt.
Grappig he, die verpakkingen. Vroeger gooide ik dat altijd allemaal weg. Nu bewaar ik die verpakkingen voor mogelijk later her-gebruik.

@Havanna
Dank voor het compliment. Met ook jouw tips is het me inderdaad gelukt eens een Show Off te maken en te plaatsen. Gaat nog aardig wat tijd in zitten als je het een beetje serieus wilt doen, maar daar weet jij natuurlijk alles van!:)^
Verder blijkt wederom dat je een scherp oog hebt! Ha ha ha. Dat groene zeiltje onder de Carport verbergt overigens niet een smeerput, maar een kleine brug om auto's te kunnen liften. Maar wel goed gezien!
Mijn broer gebruikte dat ding vooral in het verleden om plezierig onder auto's te kunnen werken. Voor het detailen ben ik er nog niet helemaal uit, maar ga het wel eens een keertje testen. Nadeel is namenlijk dat je weinig ruimte rondom het voertuig hebt, wanneer die op de brug staat. Dat is bij klussen onder het voertuig niet hinderlijk, maar bij detailen des te meer.


@Quincy
Dank voor de complimenten.

Ik vind het zelf wel grappig dat ik als relatieve nieuwkomer nimmer op het forum deze handige toepassing van de Mothers borstel heb vernoemd zien worden. Ik zelf vind het bijzonder dat de ontwerpers van deze borstel daar over hebben na gedacht en de borstel zo ontworpen hebben, dat deze kan balanceren op de rand van een emmer. Erg slim bedacht en oog voor detail.
Mijn emmertjes heb ik vorig jaar bij de Blokker gekocht. Daarna met een maatbeker telkens een liter water erin geschonken en een maatstreepje op de emmer aangebracht tot en met 12 liter als ik me niet vergis. Ik wist dat Blokker die emmers soms wel eens in het assortiment heeft. Ik heb wel herhaaldelijk tijdens het boodschappen doen een bezoek gebracht aan de Blokker, om te zien of ze er al waren, maar uiteindelijk had ik toen toch een keer succes.
 
@ Aficior;)

Mooie show off!

Van begin tot het einde boeiend en voor mij informatief.:)^
Ook mooi om te zien hoe jij jou spullen bewaard.:ja
Ik zal ook eens kijken hoe ik mijn doeken e.d. ga bewaren.

Dat moet er toch vreemd uitzien voor "normale mensen" zoals wij onze auto`s Detailen..
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat alles wat niet met Detailen te maken heeft niet zo netjes bewaard/opgeruimd en/of vertroeteld word.o:)
 
@peerlancia
Zal eerst even verklappen dat ik vind dat jij een bijzonder mooie auto hebt. Waanzinnig dik kanon. (Even de druppeltjes uit mijn mondhoek wegvegen). Een van de weinige auto's waar ik echt opgewonden van raak. Schitterend.

Klasse dat het informatief voor je was! Gelukkig zijn er velen op dit forum die vooral uitleg willen doen van het hoe en wat, opdat het voor de beginnende detailer te reproduceren is. Ik heb in het begin waanzinnig veel gelezen en goed beschreven en gedocumenteerde methodieken van anderen bestudeert. Daar heb ik erg veel van geleerd. Mooi compliment van je en dank daarvoor. Kan me zeker nog niet meten met de groten hier, maar je moet ergens beginnen.

Ook ik heb al verschillende malen mogen constateren dat buitenstaanders onze detail liefde totaal niet begrijpen. Maar als je een stukje op hun auto doet, zijn ze vaak verkocht. Is zeker ook de ervaring van anderen, want daarom ook dat ze hier in deze therapeutische uithoek van het internet samenkomen. Een soort praatgroep van idioten die mooie dingen realiseren.

En inderdaad, niet alles wordt zo zorgvuldig bewaard/opgeruimd en/of vertroeteld.

Aficior