Jaguar XKR Convertible (MY2006) (Dtld by Aficior)
Juli 2017.
In juli 2017 heb ik het genoegen mogen proeven te mogen werken aan een Jaguar XKR Convertible uit 2006. De auto was juist aangeschaft door een goede vriend van mij. De auto had hij overgenomen van een dame die deze auto indertijd NIET enkel en alleen had aangeschaft als pronkstuk, maar vooral als leuke auto.
In dit geval betrof het een Jaguar XKR Convertible, maar ze gebruikte de auto alsof het een instapmodel Zastava was. Ik bedoel daarmee dat deze Jaguar in Amsterdam woonde en dus alle ellende heeft meegemaakt die een auto in een grote stad kan treffen. Slecht parkeerders, automobilisten die bij het inparkeren tot aan de volgende auto rijden met gebruikmaking van het bumper-signaleersysteem, onverlaten die met een sleutel een auto bekrassen, winkelwagentjes die tegen de auto geparkeerd worden, pekel, ingevreten vogelpoep die professioneel met een schuurspons was verwijderd, het was er allemaal. De wielen waren overleden. Hele speciale BBS velgen die de strijd met steenslag en pekel hadden verloren. Daar viel geen eer meer aan te behalen. Deze auto is gewoon gebruikt, zoals een auto gebruikt dient te worden, namelijk als een vervoermiddel.
De nieuwe eigenaar is iemand die de auto zeker zal gaan gebruiken als rijdersauto, maar naast deze Jaguar heeft hij ook nog een andere auto als daily-ride, dus ik verwacht dat de toekomst deze Jaguar tegemoet lacht.
Er was echt geen paneel of onderdeel waarin géén deuk of kras in zat. Daarnaast waren sponningen, randjes, emblemen en lijsten allemaal gezellig opgeleukt met een rijke verzameling mos, want het parkeren in een straat met veel bomen maakt dat er veel rotzooi uit de bomen naar beneden valt.
Ik heb niet van iedere stap van deze detail foto’s gemaakt. Zal ik overigens in de toekomst wel weer gaan doen, want dat maakt de reportage mooier en illustratiever. (Gedoe ook altijd over hoeveelheid foto’s).
De auto eerst laten weken in de schuim van de wat serieuzere Bilt-Hamber. Daarna de auto afgespoten en nogmaals in de Bilt-Hamber gezet en laten weken. Bilt-Hamber gebruik ik wel vaker wanneer een auto serieus vuil is en ik deze toch daarna ga polijsten. Deze auto kon dat wel gebruiken.
Ik heb vervolgens alle sierlijsten, randjes, sponningen en emblemen gereinigd met behulp van Meguiars APC en de betrouwbare Mothers Wax Detailing Brushes. Telkens wanneer ik op die manier een deel had gereinigd, meteen afspuiten met de hogedrukreiniger, om tussentijds drogen en aanhechten van vuil te voorkomen. Man wat kwam er een bagger van die auto.
Daarna de hele auto nog eens in één keer afgespoten en die toen gewassen met behulp van het twee-emmer-systeem en microvezel washandschoenen. Daarna de hele auto opnieuw afgespoten met de hogedrukreiniger en zorgvuldig alle mogelijke (losgekomen) vervuiling uit ieder randje en kiertje gespoten, zodat dit mij tijdens het polijsten niet zou kunnen verrassen. De auto was nu schoon en kon naar binnen.
De auto op de brug gezet en meteen aangevangen met het kleien van de lak. Ik heb gebruik gemaakt van de Mothers Wax Detailing Clay in combinatie met verdunde Meguiar’s Professional - Last Touch Spray Detailer. Ik krijg er altijd alles mee weg.
Daarna de auto afgeplakt. Ik was toevallig in de periode van deze auto een beetje aan het experimenteren met de tapes van 3M en Colad. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Colad crêpe afplaktape.
Van het lakcorrectie proces en van het waxen heb ik helaas geen foto’s gemaakt. Excuses.
Ik heb de hele auto gecorrigeerd met de DAP900 V3, polijstpads van Lake Country en Carclean en de polijstmiddelen van Monello Raffini. Behalve die lelijke vlek waar de lak was weg gesprongen heb ik alles kunnen corrigeren.
Ik heb de auto aansluitend in de Monello Ibrido Hybrid Wax - Edizione Limitata gezet.
Wielen is niets meer aan te doen door mij.
Hier moest de nodige aandacht worden besteed aan het chromewerk. Dit gedaan met Mothers Wax Chrome Polish.
Aan het dak heb ik niets gedaan. Ook het dak is niet vlekkeloos door het leven gekomen. Iemand heeft ooit getracht er een gaatje in te maken. Dit is gelukt. Het zit alleen in de buitenkant en het lekt niet. Zelfs niet met een tuinslag erop. Eigenaar gaat onderzoeken of dit kan worden hersteld. Ik vermoed dat een specialist zo een schade vrijwel onzichtbaar kan herstellen en wanneer dat gedaan is, zal ik graag dat dak diep reinigen en waterproof maken.
Tot een volgende keer fijne Jaguar.
Juli 2017.

In juli 2017 heb ik het genoegen mogen proeven te mogen werken aan een Jaguar XKR Convertible uit 2006. De auto was juist aangeschaft door een goede vriend van mij. De auto had hij overgenomen van een dame die deze auto indertijd NIET enkel en alleen had aangeschaft als pronkstuk, maar vooral als leuke auto.

In dit geval betrof het een Jaguar XKR Convertible, maar ze gebruikte de auto alsof het een instapmodel Zastava was. Ik bedoel daarmee dat deze Jaguar in Amsterdam woonde en dus alle ellende heeft meegemaakt die een auto in een grote stad kan treffen. Slecht parkeerders, automobilisten die bij het inparkeren tot aan de volgende auto rijden met gebruikmaking van het bumper-signaleersysteem, onverlaten die met een sleutel een auto bekrassen, winkelwagentjes die tegen de auto geparkeerd worden, pekel, ingevreten vogelpoep die professioneel met een schuurspons was verwijderd, het was er allemaal. De wielen waren overleden. Hele speciale BBS velgen die de strijd met steenslag en pekel hadden verloren. Daar viel geen eer meer aan te behalen. Deze auto is gewoon gebruikt, zoals een auto gebruikt dient te worden, namelijk als een vervoermiddel.







De nieuwe eigenaar is iemand die de auto zeker zal gaan gebruiken als rijdersauto, maar naast deze Jaguar heeft hij ook nog een andere auto als daily-ride, dus ik verwacht dat de toekomst deze Jaguar tegemoet lacht.
Er was echt geen paneel of onderdeel waarin géén deuk of kras in zat. Daarnaast waren sponningen, randjes, emblemen en lijsten allemaal gezellig opgeleukt met een rijke verzameling mos, want het parkeren in een straat met veel bomen maakt dat er veel rotzooi uit de bomen naar beneden valt.
Ik heb niet van iedere stap van deze detail foto’s gemaakt. Zal ik overigens in de toekomst wel weer gaan doen, want dat maakt de reportage mooier en illustratiever. (Gedoe ook altijd over hoeveelheid foto’s).
De auto eerst laten weken in de schuim van de wat serieuzere Bilt-Hamber. Daarna de auto afgespoten en nogmaals in de Bilt-Hamber gezet en laten weken. Bilt-Hamber gebruik ik wel vaker wanneer een auto serieus vuil is en ik deze toch daarna ga polijsten. Deze auto kon dat wel gebruiken.
Ik heb vervolgens alle sierlijsten, randjes, sponningen en emblemen gereinigd met behulp van Meguiars APC en de betrouwbare Mothers Wax Detailing Brushes. Telkens wanneer ik op die manier een deel had gereinigd, meteen afspuiten met de hogedrukreiniger, om tussentijds drogen en aanhechten van vuil te voorkomen. Man wat kwam er een bagger van die auto.
Daarna de hele auto nog eens in één keer afgespoten en die toen gewassen met behulp van het twee-emmer-systeem en microvezel washandschoenen. Daarna de hele auto opnieuw afgespoten met de hogedrukreiniger en zorgvuldig alle mogelijke (losgekomen) vervuiling uit ieder randje en kiertje gespoten, zodat dit mij tijdens het polijsten niet zou kunnen verrassen. De auto was nu schoon en kon naar binnen.
De auto op de brug gezet en meteen aangevangen met het kleien van de lak. Ik heb gebruik gemaakt van de Mothers Wax Detailing Clay in combinatie met verdunde Meguiar’s Professional - Last Touch Spray Detailer. Ik krijg er altijd alles mee weg.
Daarna de auto afgeplakt. Ik was toevallig in de periode van deze auto een beetje aan het experimenteren met de tapes van 3M en Colad. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Colad crêpe afplaktape.

Van het lakcorrectie proces en van het waxen heb ik helaas geen foto’s gemaakt. Excuses.
Ik heb de hele auto gecorrigeerd met de DAP900 V3, polijstpads van Lake Country en Carclean en de polijstmiddelen van Monello Raffini. Behalve die lelijke vlek waar de lak was weg gesprongen heb ik alles kunnen corrigeren.
Ik heb de auto aansluitend in de Monello Ibrido Hybrid Wax - Edizione Limitata gezet.



Wielen is niets meer aan te doen door mij.

Hier moest de nodige aandacht worden besteed aan het chromewerk. Dit gedaan met Mothers Wax Chrome Polish.


Aan het dak heb ik niets gedaan. Ook het dak is niet vlekkeloos door het leven gekomen. Iemand heeft ooit getracht er een gaatje in te maken. Dit is gelukt. Het zit alleen in de buitenkant en het lekt niet. Zelfs niet met een tuinslag erop. Eigenaar gaat onderzoeken of dit kan worden hersteld. Ik vermoed dat een specialist zo een schade vrijwel onzichtbaar kan herstellen en wanneer dat gedaan is, zal ik graag dat dak diep reinigen en waterproof maken.

Tot een volgende keer fijne Jaguar.