• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe gebruik je een microvezel droogdoek? Moet je deze eerst nat maken?

moto

Detailing chief
18 okt 2008
168
85
Westland
Ik heb gister voor het eerst een echte droogdoek gebruikt, de Senza Acqua.
Voorheen gebruikte ik kleinere zachte microfiber doeken.

Ik vraag me af hoe jullie de Senza Acqua gebruiken.

Ik had hem voordat ik begon deze in een emmer water gelegd, maar deze doek is zo groot en dik dat ik deze bijna niet uit kon wringen.
Hoe doen jullie dit. Beginnen jullie met een droge doek ?

Gewoon met een droge doek beginnen lijkt me. Ik snap niet dat je een droogdoek eerst nat ga maken, maar ben wel benieuwd waarom hoor. :weetniet

addy zei:
Gewoon met een droge doek beginnen lijkt me. Ik snap niet dat je een droogdoek eerst nat ga maken, maar ben wel benieuwd waarom hoor. :weetniet

Omdat ik met de doeken die ik in het verleden gebruikte het idee had dat de vezels nat net iets zachter waren als droog.
Deze doeken waren dan wel makkelijk uit te wringen omdat ze kleiner en dunner waren.

Ok, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Senza Aqua bij mij pas na een aantal maal wassen echt lekker ging drogen. Gisteren nog gebruikt op een Astra station en dat ging vrij vlot.

In het begin is deze wat stroef, dat is met bijna elke droogdoek.
Vooral mijn Supernatural Drying Towel plakte aan de lak.

Gebruik dan de lange kant om te deppen of de korte kant dan heb je minder wrijving.
De doek absoluut niet natmaken, is niet de bedoeling.

Wat je wel kan gebruiken is een "drying aid", een detailer zoals Spray & Wipe of Time to Dry.

Microvezeldroogdoeken altijd droog gebruiken, niet nat! Het idee erachter is anders. Als je hem eerst nat maakt, dan is hij al verzadigd en zal hij niets meer opnemen.

Dep je de auto droog, gebruik dan de lange zijde, trek je de auto droog, gebruik dan de korte zijde (of wissel af).

Ik heb de droogdoek van Monello onlangs voor het eerst gebruikt :

de beste droogdoek tot nu toe !

Gewoon uit de verpakking genomen en dep dep dep :cool

scaled.php?server=833&filename=13032012011.webp

Dibbuz zei:
Wat je wel kan gebruiken is een "drying aid", een detailer zoals Spray & Wipe of Time to Dry.

Dennis,
Bedoel je dan dat Spray & Wipe (Poorboys World) helpt bij het drogen van de auto? (Nooit geweten).

Mijn broertje wast regelmatig auto's van anderen en is dacht ik op zoek naar iets wat hem helpt de auto's sneller te drogen.
Zou je dit product verdunt (1:2) kunnen gebruiken op een pas gewassen en afgespoelde auto, waardoor het drogen sneller zal verlopen?

Niet voor het drogen maar het zorgt voor minder weerstand. Last Touch kan je hier ook goed op gebruiken.
Vooral bij gevoelige lakken kan het zeker helpen.

Het nadeel van Last Touch is dat dit product siliconen bevat en bij veelvoudig gebruik de doek verzadigd en op den duur de doek niet goed meer vocht kan opnemen.

Siliconen = waterafstotend. ;)

https://forum.Carclean.com/cc_postst7435/De-mythe-rond-siliconen-in-produkten.aspx

Bij bijna alle producten met siliconen / polymeren heb je dat effect
Doeken / mitt niet op laten drogen maar direct in de wasmachine
Of onderdompelen in een sopje van Cobra Restore en dan een paar uur laten weken

Dank je voor de tip Patrick, gebruik ik voortaan wel de spray & wipe weer. Doe ik normaal ook maar de LT stond beneden vandaar.

Bedankt voor jullie reacties.

@Nicknameless
Zeer informatief artikel wat je hebt aangehaald. Bedankt.

In dat artikel las ik ook dat Don van Dodo adviseert een met siliconen besmette waterafstotende droogdoek naar de stomerij te brengen.

Voor mijn broertje toch eens naar Time To Dry kijken.

Bedankt voor jullie meedenken.