• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe het beste je pads schoon te maken deel 123 ;)

Tiemen

Detailing addict
22 aug 2012
134
65
51
Omdat ik schijnbaar iets verkeerds doe (of de pech heb gehad een paar ‘zwakke’ pads te hebben gekregen…) wil ik graag jullie mening.

Er is al veel over geschreven, en ik heb volgens mij het meeste al gelezen, daarom toch nog maar weer een nieuw topic over .. hoe pads te wassen/schoonmaken tijdens het polijsten.

Mijn eerste pad is gesneuveld door eigen schuld, de hele auto polijsten (mezzo op groen) zonder de pad tussendoor te reinigen en teveel polijstmiddel te gebruiken.
Even machine van de auto af, en het schuim vloog van de velcro af.

De tweede pad is gesneuveld doordat de velcro tijdens het uitzwieperen op de machine achterbleef.
Hiermee had ik ongeveer 3 auto’s gedaan (ook een groene pad).
Velcro zou teveel nat zijn geworden?

Ook een witte pad is op deze manier gesneuveld.
Dennis vertelde op het forum dat de witte pads zachter zijn, en daardoor kunnen deze kapot draaien op de machine als er teveel water in zit.
Klinkt aannemelijk, echter de ‘oude’ hex pad heb ik nog steeds, en een nieuwe is gesneuveld tijdens het schoonmaken.

JaquarS-Type36verkleind.webp

Daarnaast heb ik een oranje pad gescheurd (zie foto) en een andere oranje pad kleeft simpelweg niet wanneer ik deze onder de kraan heb schoongemaakt. Op één of andere manier krijg ik deze niet voldoende vastgekleefd op de machine, ook al ‘masseer’ ik het velcro op de plate.
Tijdens het droogdraaien (standje 1!) vliegt deze er direct weer af.
De eerste oranje pad is nog wel goed, maar kleeft amper.

De tweede oranje pad heb ik afgelopen keer gebruikt i.c.m. inizio.
Pad in gesprayd met een pufje S&W, 3 drupjes (erwtjes) op de pad en polijsten maar.
Na het eerste stukje van ongeveer 50x50 opnieuw 3 drupjes erop gedaan.
Tijdens het polijsten sprongen de restjes polijstmiddel uit de pad, dus ik dacht dat het tijd werd om de pad schoon te maken.

Dit heb ik op de volgende manier gedaan:
Hiervoor heb ik een plastic bak gekocht (geen foto’s gemaakt) van ca 50 cm lang, 30 cm breed en 20 cm diep.
Hierin een laagje (warm) water van ongeveer 2 cm. Beetje Dasty erin, machine met pad erin dompelen, even duwen en DAP op standje 1.
Hiermee spat het een stuk minder, en de pad hoeft niet van de DAP af.
Droogdraaien in een emmer.

Tijdens het droogdraaien was er veel onbalans in de pad, dus maar gestopt met droogdraaien en weer verder met eigenlijk een te natte pad: resultaat de hele auto onder de spetters!
Dit werkt dus ook niet.
Toen ik de pad bekeek, zag ik tot mijn schrik deze scheur:
JaquarS-Type38verkleind.webp

JaquarS-Type1verkleind.webp

Hieronder hoe ik EERST de pads schoonmaakte:
• Pad van de machine halen
• Beetje water erop
• Spraytje Dasty
• Onder de kraan Dasty inwrijven en vervolgens uitspoelen
• (Pad super schoon)
• Weer op de DAP, en in een emmer uitdraaien beginnend op standje 1 en door naar 4

Na de tip van Dennis (er zou nog een filmpje volgen?) de pad minder nat maken, door deze aan de DAP te laten zitten.
Laagje water in een bak pad laten zuigen en licht duwen, DAP aanzetten op standje 1, even laten draaien, en vervolgens uitdraaien in een emmer, waarbij ik ook begin op standje 1 en door naar 4

Dit gaat prima met de witte en groene pads.
Echter met de laatste oranje is deze dus gescheurd!
Omdat ik nu op +- 10 auto’s al 6 pads heb verbruikt (2x wit, 2x groen en 2x oranje) wordt het een dure geschiedenis, helemaal als ik lees dat sommigen meer dan 50 auto’s doen met een pad, terwijl ik er gemiddeld dus bijna 1 per auto gebruik….

Wanneer ik de 3 erbij reken die bij het starterspakket zaten, heb ik inmiddels 16 Proffesional pads gekocht! (aangevuld met Meguiar's Professional - Soft Buff 4inch Foam Polishing Pad en Lake Country - 4 inch Light Green Spot Buff Light Polishing CCS Pad en de laatste keer om te proberen: Lake Country - Electrified White Sheepskin Wool Pad - 5" en Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad

De padwashers zijn mij simpelweg op dit moment te duur, dus hoe kan ik het beste de pads tussendoor reinigen?
Aan het eind is het geen probleem. De laatste keer heb ik de pads (in waszak) mee gewassen met de doeken, en behalve verkleuren zien ze er top uit.
Het gaat mij dus vooral om hoe ik het beste de pads kan reinigen tijdens het polijsten.
(en dan met name de hardere pads)

Lang verhaal, maar ik wordt er onderhand een beetje zat van om iedere keer een zooi pads mee te bestellen omdat deze stuk gaan.

(Overigens vind ik de nieuwe pads, zonder de wafelstructuur, minder, ook al zegt Dennis van niet. Ze zijn kleiner, en minder flexibel lijkt het. Ik heb liever de ‘oude’ pads)

Geen idee wat er verkeerd gaat, ik heb nu een padwasher maar voorheen deed ik hetzelfde zoals jij 't eerst deed maar beetje anders.

• Pad van de machine halen
• Beetje water erop
• 2 drupjes Dreft (had nog geen Dasty)
• Onder de kraan Dreft of Dasty inwrijven (ik deed dat met m'n knokkels inwerken, pad op de bodem van de wasbak leggen) en vervolgens uitspoelen
• (Pad super schoon)
Extra: Voorzichtig uitwringen en dan bedoel ik knijpen zonder de pad te vouwen, tussen de handpalmen. Belangrijk is om zoveel mogelijk water eruit te krijgen zonder te wringen.
• Weer op de DAP, en in een emmer uitdraaien beginnend op standje 1 en door naar 4

Ik gebruik nog steeds de pads van de allereerste keer, nu een auto of 10 mee gedaan.

Het LIJKT alsof je backingplate in de velcro heeft gesneden. Door teveel druk,machine schuinhouden t.o.v. het plaatwerk of te grote backingplate misschien?

Als het dan (voorlopig) toch niet goed lukt kan je misschien beter de pads gewoon mee wassen in de wasmachine , samen met je doeken :weetniet
(als je genoeg pads hebt om te wisselen natuurlijk)

Alle pads die ik gebruik gaan gewoon mee in de machine , het enige nadeel is dat ze verkleuren en je de originele kleur niet meer kan zien om vast te stellen welke pad het is.

(met een alcoholstift kan je er wel dots of streepjes opzetten )

Het filmpje dat een tijdje geleden geplaatst werd ivm handmatig wassen van pads is een goede referentie om het zeker ook zo te doen.
Misschien kan je voor de zekerheid nog een paar keer de pads tussen een badhanddoek stoppen en ze plat duwen om ze nog droger te krijgen als je er direct terug mee aan de slag moet/gaat . Eens je de pad zo goed als droog hebt geknepen tussen die badstof kan je ze misschien ook op je dap zetten en nogmaals droogdraaien OP die handdoek op bvb standje 1-2 ?

(zorg er dan wel voor dat de handdoek niet gaat vliegen...)

Bedankt allen voor het meedenken!

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, en de pad op de DAP laten zitten en wassen in het bakje gaat gewoon super handig en goed met de witte en groene pads.
Helemaal schoonmaken onder de kraan werkt ook goed, maar duurt veel langer, en je moet iedere keer de pad van de machine halen, waarvan ik het idee heb
gekregen dat dit niet zo prettig is voor de velcro.

Alleen bij de oranje (gele geen probleem!) lukt het niet.
Het lijkt wel of de velcro van deze pad minder is dan van de andere kleuren.
Maar, ik zal het wel verkeerd doen, echter de velcro plakt bij deze pads gewoon slecht, en als deze nat is geweest
helemaal niet meer. Dit werkt gewoon %!*

Ik zal binnenkort eens de hex pads bestellen (sorry cc, maar ik wil dit toch proberen).

Een padwasher zou een perfecte oplossing zijn, maar dit is mij nu gewoon veel te duur

Als ik ga polijsten heb ik altijd een emmer lauw warm water erbij. Hierin spoel ik dan de pads uit na een paneel of twee. Dan een spraytje APC 1:10 en weer spoelen, om vervolgens de pad droog te draaien van standje 1 tot 4 en terug. Tot op heden nooit problemen mee gehad. Wel heel vervepend voor je want zo kost het je meer dan nodig is. Ik weet niet wat de Dasty doet met de lijmlaag tussen het velcro en de foam maar misschien zit daar wat in.

Thanks!
Ik zal de Dasty eens vervangen voor APC 1:10 en kijken wat er dan gebeurt.

Hebben jullie ook dat er polijstresten uit de oranje/gele pad schieten (Inizio) na een klein stukje polijsten (50x50)?
Het eerste stukje van 50x50 gaat prima, maar als ik dan opnieuw 3 drupjes op de pad doe, schieten de resten uit de pad.
Daarom wilde ik de pad ook schoonmaken, alleen blijft de velcro van de oranje pads bij mij dan niet plakken op de plate.

Dit heb ik alleen bij de oranje pad, de witte en groene geven geen enkel probleem.
(gele heb ik nog maar 1x gebruikt, dus hiervan weet ik het niet)

Deze week/volgende week staan er weer een aantal auto's op het programma, en ik wil nu graag eens een auto('s) doen zonder
dat ik mij moet ergeren aan losgelaten pads op de DAP na het schoonmaken.

De tip van de APC zal ik eens proberen.

Volgens mij hoef je na elke 50x50cm ook geen nieuw middel toe te voegen. Zeker niet als je ziet dat het er weer uit komt spetteren. Ik zou zeggen dat er dan nog voldoende product in de pad zit.

ik zelf gebruik de padwasher. en doe hier een klein scheutje apc in. verhouding is hierbij ongeveer 1:20
dit werkt net zo goed als 1:10

Gisteren is mijn padwasher binnengekomen die ik overgenomen heb van een forumlid!
Hopelijk gaat het nu beter, al moet ik zeggen dat er geen pad meer gesneuveld is sinds ik de Dasty niet meer
gebruik om de pads schoon te maken...
Misschien is de Dasty toch niet zo goed voor de velcro.

Wat betreft de padwasher: het water ongeveer een cm boven de gritt wanneer deze ingeduwd is toch?
Zelf dacht ik aan om de pad een paar spraytjes met APC 1:10 te geven i.p.v. dit in de padwasher te 'gieten'.
Op deze manier lijkt het mij beter werken

Zelf gebruik ik geen APC maar een specifiek goedje (die gele korrels) wat ik in een flesje doe en erop spray.
Nadeel van APC vindt ik dat het op den duur zo schuimt en daarnaast (vebeeld ik me misschien) laat het ook een rara waas achter op de lak als je de pad vaak schoon hebt gemaakt.

Ik zelf doe alleen water in de Padwasher.En spray de pads in met wat APC 1:10.Pads komen er altijd fris uit en heb geen last ( nog niet meegemaakt ) van de probs die Arjan geeft.

Ik gok op deze: https://www.Carclean.com/product/Lake_Country/Snappy_Clean_Pad_Cleaning_Powder_3_Pack__SNAPPY_TOOL_100747 ??

Zo ja, hoeveel van een zakje in een flesje van 500ml/1l ? Wel enorm handig idee trouwens!