• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

hoe je auto drogen met een MF doek ?

onno11

Detailing addict
9 aug 2010
98
62
heb de delirium orange dry towel
hoe kan je deze nu t beste gebruiken voor het afdrogen , is er een bepaalde techniek ??

open vouwen /drukken of vegen / doek opgevouwen :s ????

als iemand een filmpje weet te vinden , dan graag :)^

of gedetaileerd wil uitleggen
 
Inderdaad, doe wat je zelf prettig vindt.

Spoel de wagen wel af na het wassen met een straaltje water ("drogen" met water); zo heb je een minimale waterhoeveelheid op de lak..meer plezier van je doek...

De ene sleept de doek voorzichtig over de lak en de ander dept met de doek (in zijn geheel of volgens een methode van vouwen).
Ik vind langzaam over de lak trekken aan de randjes van de droogdoek (geen druk op de de doek) de prettigste methode...

Alleen bij de zijkant ff voorzichtig doen; slepen over de grond oid.
Ik gebruik daarom voor de onderzijde (onder de stoot-trims) een andere doek (lees goedkopere MF-doek).

Enne: de doek kan de 1e keer wat afgeven bij wassen. Let ff op bij wassen met andere MF doeken (eerst een keer alleen deze doek wassen).
 
Ik vouw de doek op en neem dan de auto af, maar doe vooral wat je zelf leuk vind. Komt niet zo nauw.
 
Ik gebruik die op verschillende manier tijdens het drogen, heb geen vast ritueel.
Kortharige kant ga ik mee over de ramen, langharige kant voor de lak.

Zijdrempels, onderkant bumpers enz steeds met een andere doek.
 
moet me zowat aansluiten bij vorige tips

er eerst voor zorgen dat er zo weinig mogelijk water blijft staan op de lak door na te spoelen met een dikke straal water.

dan de moterkap en het dak leg ik de doek uitgevouwen erop, even lichtjes aandrukken en afnemen (eventueel strepen verdwijnen daarna met S&W)
de vertikale vlakken : doek dubbelvouwen en wrijf de vlakken droog.
dit allemaal zonder te veel kracht te zetten, ik loop altijd na met S&W (geeft me een meer afgewerkt gevoel)

voor de deur en koffer opening gebruik ik een andere doek (een dunnere, is makkelijker om in de hoekjes mee te komen)
onderkant van deurdrempels gebruik ik een goedkope MF doek (worden meestal toch nog sneller vuil)
 
eerst de zijkanten, dan pas de platte delen, hierdoor krijg dat water net even langer de tijd om weg te zakken.
dorpels kan met andere doek maar hoeft niet, droogdoek gaat toch gelijk in de wasmachine voor volgende keer.
 
De "drogen met water" methode lukt alleen als de wagen goed in de wax staat.

De wax creert een spanningsveld waardoor deze water afsoot.
Op een nog nooit eerder behandelde wagen zal dus een dunne film water blijven liggen.

tip :idee

zet je auto, indien mogelijk, met 2 wielen op de stoep, zo zal het water nog makkeilijker van de .lak vloeien.
 
nicknameless zei:
zet je auto, indien mogelijk, met 2 wielen op de stoep, zo zal het water nog makkeilijker van de .lak vloeien.

Briljant! Nog nooit over nagedacht..

Al moet ik zeggen dat vanmorgen ik onbedoeld door deze tip een sloot water in de auto kreeg; staat namelijk goed in de wax, dus een perfecte beading... Alleen als je instapt (ja, bestuurderszijde aan de straatkant) schudt de auto een beetje.. Gingen alle mooie parels mooi even de auto in...
 
lijkt mij logisch ook dat je van boven naar beneden werkt , anders droog je de zijkanten en dan zakt t van t dak weer langs de zijkanten naar beneden:-"
 
@onno11: je hebt je eigen vraag beantwoord .... zoals je ziet zijn er dus 2 methodes:
1 - doek op zijn geheel op de lak leggen en dan droogtrekken
2 - deppend
( de rest zijn combinaties hiervan ( welk het meeste worden gebruikt ))
 
Ik spoel de auto af met een waterslang zonder hulp of koppelstukken aan, dan loopt het water grotendeels van de lak af.
Het dak, de motorkap, voorruit en achterruit daar trek ik de doek volledig opengevouwen over en de rest daar vouw ik de doek 2 keer dubbel voor...