• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe om te gaan met waskrassen?

Bobbolobbotobbo

Detailing rookie
31 mrt 2025
9
15
Rotterdam
Goedemiddag mede detailers,

Inmiddels al heel wat jaartjes bezig met detailen en ondanks dat ik geen professional ben, toch erg tevreden over mijn eigen werk (als ik dit mag zeggen).

Echter ben ik benieuwd hoe ik de zogenaamde waskrassen kan voorkomen.

Afgelopen weekend de auto weer helemaal gewassen (niet gewaxt deze keer) en vandaag met de zin erop zie ik dat de hele auto vol zit met waskrassen. Dit is alleen in de zon te zien onder een bepaalde hoek, maar vind het zo zonde om te zien en kan dan weer niet wachten tot het weekend is en ik weer aan de slag ken gaan om dit eruit te krijgen.

Het stappenplan wat ik volg:

Wassen:
1. Foamen met mequiars ultimatum snow foamd
2. Afspuiten met de hoge druk
3. Afspoelen met de tuinslang
4. Wassen met mequiars hybrid ceramic wash & wax en washmitt (2 emmers met wasgrit)
5. Afspoelen met tuinslang
6. Drogen met 2 droogdoeken

(Foamen, hoge druk en afspoelen met de tuinslang heb ik al in verschillende volgorde geprobeerd om te testen wat het beste werkt)

Waxen:
1. Waxen met mequiars gold class carnauba plus premium paste wax met een applicatorpad
2. Uitpoetsen met Quick detailer van mequiars met een schone pad uiteraard (in deze stap gebruik ik al meerdere pads)
3. Nog een keer licht met een droge schone pad en/of zachte doek over heel de auto.

Over het algemeen doe ik aan het begin van de zomer (om deze in "perfecte" staat te krijgen voor de zomer) en voor de winter (om het mezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken in de winter om de auto schoon te houden) de auto kleien met de claybar kit van mequiars en polijsten om vervolgens een waxlaag aan te brengen.

Echt hardnekkig vuil zou er dan ook niet op moeten zitten lijkt me aangezien de auto ook bijna iedere week wel gewassen wordt indien het niet regent of vriest.

Wat doe ik fout of wat kan ik verbeteren om die vervelende waskrassen te elimineren?

Hoi Bob,

* Zijn het echt waskrassen? (Dus krassen die je veroorzaakt tijden het wassen, veelal in rechte lijnen zoals je wast)
(Vergeet ook niet dat je een auto gebruikt en de lak ook genoeg te verduren krijgt, wat krassen kan veroorzaken)

* Waarom spoel je tweemaal? (HD en daarna tuinslang)

* Je neemt de wax af met een applicator + een detailer die ook wax bevat?
(I.p.v. gewoon af te nemen met een MF-doek)

* Het zijn inderdaad echt waskrassen, rechte lijnen. Zijn vooral op de zijkant zichtbaar maar ook echt alleen in de juiste hoek met de zon.
Ik oefen al vrijwel geen druk uit met het wassen dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen.

ik ben met 10 min fietsen op mijn werk dus de auto wordt ook niet extreem veel gebruikt.

* 2 maal afspoelen doe ik nu sinds een tijdje pas. Eigenlijk om te testen of de waskrassen dan minder worden, maar helaas.

* de wax neem ik af met een applicator pad met Quick detailer van Mequiars (weet zo uit me hoofd even niet of deze ook echt wax bevat.)

De laatste stap doe ik in principe wel met een zachte droge doek en dan gebruik ik echt een klein sprayte Quick detailer voor de finishing touch zegmaar.

Over het algemeen zet ik de auto ook direct in de wax en dan zijn de waskrassen totaal niet aanwezig, alleen kost dit best veel tijd natuurlijk en die tijd heb ik niet altijd.

* Ik zou beginnen met een ander product voor je voorwas. De Ultimate Snow Foam ken ik niet uit eigen ervaring, maar de beschrijving en reviews vertellen mij dat het niet erg bijzonder reinigt.
''Meguiars Ultimate Snow Foam is speciaal ontwikkeld voor gecoate, gewaxte of gesealde oppervlakken.'' Deze zin zegt mij dat het dus prima kan werken, maar er wel goede bescherming aanwezig is die de aanhechting van vervuiling tegengaat c.q. verminderd. Tja, dan hoeft het dus ook niet zo goed te reinigen. ;)

Aanvullend, maar dat is mijn persoonlijke mening, zou ik kiezen voor een normale shampoo zodat je maximale werking hebt van de werking van de shampoo; Lubricatie en als verre tweede de reiniging.

Een betere voorwas + goede lubricatie bij de handwas, dat verlaagt het risico op defecten aanzienlijk.

Zelf kies ik veelal voor Bilt-Hamber - TouchLess. Een goede voorwas kan enorm schelen in hoeveel vervuiling er op de auto achterblijft na afspuiten met de HD, dus ook in het risico op waskrassen.
Als shampoo kijk ik niet zo nauw, zolang het maar lekker glibberig is. Ik foam namelijk een tweede keer en doe dan hier overheen een handwas met shampoo.

* Aah ok, dus puur als test om te kijken of dit waskrassen kon voorkomen.

* Ah, Meguiars en de vele namen en producten. Volgens mij is de Quick Detailer inderdaad zonder toevoeging van wax o.i.d.
Echter vraag ik mij wel af waarom je afneemt met een pad en dan ook nog met een detailspray erbij. Als je dun aanbrengt, zoals het hoort, en na een goede swipetest gaat afnemen met een MF-doek, moet dit letterlijk geen moeite kosten.

Een mogelijkheid is dat je te dik smeer en/of te laat afneemt. Dan bestaat de kans, zeker als je met een pad afneemt, dat er gestolde/opgedroogde wax ophoopt en dit gaat krassen. (Maar, dan zou je ook in rechte banen moeten afnemen om rechte krassen te maken)

* Ik zal me eens verdiepen in een andere voorwaarden dan. Mequiars vooral gekozen vanwege de naam jaren geleden (aangezien ik hier meerdere producten van heb). Bilt hamber touchless heb ik al vaker voorbij zien komen, wellicht eens naar kijken.

* De shampoo ben ik ook eerlijk gezegd niet heel erg tevreden over. Geeft wel een hele goede beading alleen na het wassen blijft er een soort waxlaag over waardoor je deze alsnog moet uitpoetsen (heb ook het vermoeden dat hier de waskrassen mede door ontstaan.

*Het afnemen van de wax met een quickdetailer heb ik voorbij zien komen bij (wss is dit vloeken in de kerk) een filmpje van stipt. Moet zeggen dat dit wel wat makkelijker gaat als met een droge pad, maar gebruik niet veel van de wax. Dit heb ik jaren geleden geleerd van iemand aangezien mijn auto altijd compleet wit was na het waxen.

Ook zijn de waskrassen niet aanwezig na het waxen, dit zou dus in theorie wel goed moeten gaan.
De waskrassen zijn er eigenlijk alleen op de momenten dat ik de auto alleen was ivm tijdgebrek dus vandaar dat ik de auto ook vrijwel altijd wax na het wassen.

Al met al nu al een aantal verbeterpunten zo te zien en ik denk dat ik met een andere voorwas en shampoo al een groot deel van de waskrassen kan voorkomen.

Als er waskrassen in je lak zitten gaat geen enkele wax ter wereld deze eruit halen, hooguit licht vullen zodat ze niet opvallen tijdelijk. Een kras, hoe klein ook, zit in je lak, niet erop.

• Leuk
Reacties: bros
Het afnemen van de wax met een quickdetailer heb ik voorbij zien komen bij (wss is dit vloeken in de kerk) een filmpje van stipt. Moet zeggen dat dit wel wat makkelijker gaat als met een droge pad, maar gebruik niet veel van de wax. Dit heb ik jaren geleden geleerd van iemand aangezien mijn auto altijd compleet wit was na het waxen.

Gebruik alleen een doek om af te nemen, dan gaat er een wereld voor je open, haha! :P Geen detailer meer nodig, want je neemt gewoon het teveel aan wax op in je doek. Een pad + detailspray, dan maak je het teveel aan wax weer 'nat' en ben je eigenlijk aan het rondsmeren.

(Een wax breng je bijna onzichtbaar aan. Er blijft maar een flinterdun laagje daadwerkelijk aan de lak hangen, de rest neem je weer af)

Ik zal het eens met een droge doek doen aankomend weekend (als ik tijd heb), kan het nu niet aanzien als de zon er op schijnt. Klinkt ergens ook wel logisch dat je de wax dan weer nat maakt, maar heb dan ook t gevoel dat het wat ruwer gaat. Al zal dit dan wss komen omdat ik dan alsnog teveel wax gebruik ben ik bang.