• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hologrammen gaan niet weg na excentrisch polijsten

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.005
193
45
Beste mede poetsers,

Mijn broertje heeft een jong gebruikte Passat (2018) gekocht in zwart metallic.

Deze is bij aflevering gepoetst en hij wil de auto nu netjes maken en voorbereiden op het aanbrengen van een coating.
Auto gewassen en geclayed en direct kwamen er hologrammen & swirls naar voren die over de hele auto zitten. Was natuurlijk te verwachten.

Hij vanmiddag vol goede moed mijn DAP900v3 opgehaald en met oranje pad en veloce twee hits gegeven : swirls weg maar hologrammen blijven.

Gele pad met veloce : strak resultaat maar nog steeds dezelfde hoeveelheid hologrammen.

Net zelf ook een poging gedaan omdat ik vermoede dat het aan zijn techniek lag maar ook ik krijg ze niet weg met bovenstaande combi wat normaliter prima gaat.

Net met de Rupes LHR15, blauwe pad en blauwe polijst een hit gedaan waar het wel iets beter van wordt maar niet zoals ik anders ben gewend.


Zouden die hologrammen er dan zo diep / heftig in dat ik ze eerst verder roterend moet afbouwen en ze er dan met de Dap of Rupes uit kan halen ?
Bij lakdikte meting zit ik tussen de 125 & 140
Micron dus ik ga er vanuit dat het nog de standaard lak is.

Iemand tips ?
 
67594575.jpg


Weet je zeker dat het hologrammen zijn?
oranje, gele pad en Veloce zijn wel heel erg grof, kan zomaar zijn dat het marring in de lak is?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Juffer1
Hey Juffer,

In het begin van je verhaal vreesde ik nog van fratsen onder de clear coat, maar toen je met de BF15 wél vooruitgang boekte, was dat idee weg.

Met het vooroordeel dat het een VW is en waarschijnlijk nog originele lak, ga ik er stiekem van uit dat men bij het poetsbedrijf ook flink moeite heeft gehad om met een rotary om te gaan en om een harde lak te corrigeren.
Anderzijds zijn hologrammen veelal oppervlakkige defecten en zou je ze no dusdanige combi's wel moeten verminderen.

- Bikkelharde lak.
- Gevoelige en/of zachte lak en je veroorzaakt marring. (Maar dat zou jij wel weten dan)

Bestaan de fratsen echt uit holo's of voornamelijk polijstbanen?
 
  • Leuk
Reactions: Juffer1
Nu het vandaag wat lichter is zullen we eens proberen om foto’s of een filmpje te maken.

Overigens zijn bovenstaande stappen ook afgebouwd met finale en blijven ze aanwezig.
 
Het kan eigenlijk geen normale hologrammen zijn van een roterende machine.
Wellicht is het marring van doeken? Dat wordt wel eens gezien als 'hologram' door klanten.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Jep dat is marring van doeken, vanmorgen ook iemand met vergelijkbaar probleem op een harde Mercedes lak. Het is niet dat de doek van slechte kwaliteit is, het is het type vezel waardoor de marring wordt veroorzaakt. Doeken zoals de Senza Bordi of Baldwipe zijn dan een stuk geschikter.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en RedCat
Ik neem eigenlijk wel aan dat Juffer iets geprobeerd heeft om te checken of dit marring is van z'n doeken. (Bijv. in andere richtingen afnemen, andere doeken, etc)

Ben benieuwd naar de foto's en filmpjes.
 
Ga ik ook vanuit maar we weten allemaal dat als je polijst er een laagje blanke lak af gaat, wat dus betekend dat het niet dezelfde hologrammen zijn want de lak waar die in zaten is al weg gepolijst, zelfs de swirls waren al weg.
Het lijkt toch op niet de juiste doeken of een andere gebruikers dingetje icm deze lak ben ik bang.
 
+1 voor @Altos
Marring en hologrammen zijn lichtere defecten dan swirls. Dus het kan niet zo zijn dat je swirls verwijdert en ondertussen hologrammen (of marring) ongecorrigeerd blijven - die moeten al eerder weg zijn.
Nog een gedachte... kan het misschien zijn dat het polijstresidu niet goed afgenomen is en deze "hologrammen" daarin zitten? (Als ze voor en na het polijsten op exact dezelfde plaats zitten, dan valt dit af.)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Vanochtend is m’n broertje met enige tegenzin weer verder gegaan.

De “hologrammen” zaten in alle panelen, ook de panelen die nog niet geclayed en/of gepolijst waren.
Doeken hebben we PB’s koraaldoeken, Monello peluche Verde en die van Nanolex geprobeerd.
De “hologrammen” veranderden niet van richting door in een andere richting af te nemen.

De motorkap maar even gelaten voor wat het was en hij is verder gegaan op een deur.
Na 3 hits met een gele pad en veloce waren de swirls er pas uit.
Uiteindelijk de Rotary erbij gepakt en daar 2 hits mee gedaan met een gele Monello en witte Monello pad.
Daarna rustig afgebouwd met een oranje kompressor pad en veloce op de DAP900 en daarna met een witte pad kompressor met finale en alles is strak.

Er zijn geen “hologrammen” meer zichtbaar en alle swirls zijn weg.
Hij heeft vandaag exact dezelfde pads, polijst, doeken en inspectiespray als gisteren gebruikt.
Enige verschil wat ik zie is dat nu de buitentemperatuur hoger lag als gisteravond en de buitenlucht minder vochtig was.

Wat het nu geweest is : ik weet het nog steeds niet.
Wel allemaal bedankt voor het meedenken en jullie tips !
 
Ik doe even de aanname dat je primaire verhaal ging over de motorkap.

- DAP900 + Raffini Oranje + Veloce en de swirls waren weg, maar niet de holo's.
- Op een deur waren er drie hits met deze combo nodig om de swirls te verwijderen. (Geen rare fratsen)

De motorkap is in dit verhaal dus de ''vreemde'' factor?