• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe pakken jullie een detail aan verspreid over meerdere dagen?

Marc O

Detailing guru
13 jul 2020
243
135
Ik ben van plan om binnenkort mijn auto voor het eerst niet alleen maar te wassen maar ook te gaan kleien, een glaze aan te brengen en in de wax te zetten (het avontuur lonkt ook om wellicht machinaal te polijsten).
zie ook het topic over mijn stappenplan:

Maar ben bang dat ik dit, zeker voor de eerste keer, niet in 1 dag ga redden.
Mijn auto is een daily-driver maar het zou geen probleem zijn om de auto 2 dagen (in de buitenlucht) stil te laten staan.

Maar dan? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Dag 1 wassen en kleien om op dag 2 aan de glaze en wax te beginnen?
Geen gevaar dat de auto dan tussen de 2 dagen weer vervuild raakt met zand, stof enz?

of

Paneel per paneel geheel afwerken, dus op dag 1 de helft van de auto geheel met alle stappen afwerken en op dag 2 weer geheel opnieuw met alle stapen te starten maar dan voor de “andere helft” van de auto?
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Ik heb ook wel eens de volgende dag gewaxt, ik gebruikte een quick detailer om het stof eraf te halen alvoren te waxen. Kans op krassen word dan geminimaliseerd lijkt me.

Succes en veel plezier!
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Volledig wassen en kleien, dan evt paneel per paneel glaze/wax. Mocht er dan toch dag tussen komen te zitten, lakwerk afnemen met Quick Detailer (lak is immers net gewassen/gekleid) en dan dezelfde werkwijze voortzetten.
 
Ik liep ook met deze vraag rond. Ben blij dat deze gesteld is

is het raadzaam om altijd te kleien voordat je de glaze en wax gaat gebruiken? Of kan het ook zonder?
Ik heb geen last van teer of andere heftige troep.
Bedankt weer voor het meedenken!
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
@Linda de pinda niets moet natuurlijk ;)
Officieel is de test of kleien de moeite waard is, om met je hand in een boterhamzakje zachtjes over de lak te wrijven. Dit versterkt het gevoel en het geluid van een iets ruwe lak en dan merk je of het nodig is om te kleien.
Hoe dan ook is het op elke auto wel aan te bevelen om het zo'n 2 x per jaar gewoon te doen. Als het niet heel erg nodig is, dan is het ook zo gepiept. Tijdens het kleien zie je vanzelf of en waar de klei wel of niet vuil wordt. Het hangt van het gebruik van de auto af. Soms zal het op horizontale delen wel meevallen, onder ander omstandigheden kan het daar juist weer erger zijn. Ook de onderkanten (deurdorpels, spatborden) zijn meestal behoorlijk vies.
Teer is weer een ander verhaal. Daar heb je eventueel weer teerverwijderaars voor.
 
Kleien bevordert het eindresultaat. Schonere lak = betere hechting = betere standtijd.

Daarbij bevordert het ook de "beading" en "sheeting" omdat de ondergrond gladder is.

Kleine moeite, zichtbaar verschil. En zoals aangegevan kan het voor een daily geen kwaad om het ieder half jaar te doen!
 
Ik heb mijn auto nu bijna een jaar en vertroetel hem elke 2 weken ongeveer, ik ga in ieder geval nog lang niet kleien want de lak is nog steeds spekglad als ik eroverheen wrijf met een zakje. Ik zie de benodigdheid van 2x per jaar dan ook niet, gewoon als het moet dan moet het
 
Ik ben zelf ook geen voorstander van het kleien, het laat namelijk toch altijd wat marring achter (zeker op gevoeligere lakken). Natuurlijk, als het moet dan moet het (zoals voor het polijsten), maar voor het alleen aanbrengen van een wax/sealant kies ik liever voor een chemische decontaminatie (iron + tar remover, i.c.m. een wat sterkere shampoo).
 
Tja, de ervaring van "marring" is zeer divers lees ik hier terug. Maar de Dolce Verde met een overmaat van glijmiddel heeft bij mij nog niet geresulteerd tot "marring".

Al kan het ook aan de gebruiker liggen! Ik laat de klei bijna zweven over de lak; zo voel je wanneer die iets "grijpt" én zo druk je de klei niet nodeloos tegen de lak aan. Daarbij gaat er een 750ml+ lube doorheen op een beetje middenklasser.

Hier opgepikt en niet van geweken: Dolce Verde + gulzig veel Born Slippy.
 
  • Leuk
Reactions: Rippie en Quantoxx
Het is ook wel behoorlijk afhankelijk van de lak. Op de v60 van mijn vader kwam er ook nagenoeg geen marring van het kleien (dan moest ik echt heel goed kijken met een spangrip, en dan alleen een beetje op plaatsen met meer vervuiling). Als ik echter kijk naar de zachte lak op mijn ls600h, dan zorgt kleien toch echt wel voor marring.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Eens hoor, je kunt laksoorten hebben die heel gevoelig zijn. Mijn lak is dat overigens niet, maar ook niet van een dergelijk Zweeds hard kaliber aangezien ik het prima kan corrigeren met een medium combo. Anyway, met gezond verstand en enige dosering is kleien niet zo bangmakend. Maar niet nodig = niet doen, dat moge ook duidelijk zijn!
 
Ik was in eerste instantie ook voorzichtig met dat kleien. Dus ging mij zwaar erin verdiepen. Conclusie is dat sommige marring eraan over houden en de meeste dus niet. Met die conclusie ben ik ook maar begonnen met kleien met heel veel Born Slippy (1liter bijna). Uiteindelijk hield ook wat marring over maar de auto was volgens mij nog nooit gekleid. Verder was het voor mij ook de eerste keer kleien waardoor ik de techniek niet goed in de hand heb. Uiteindelijk met hand alles weggepolijst en dat was ook makkelijk te doen. Mijn advies ( na 1 keer kleien) gewoon doen, marring is niet einde van de wereld.
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Marring ontstaat bijna altijd in meer of mindere mate.
Vroeger deed ik zoveel mogelijk op 1 dag maar tegenwoordig spreid ik een detail over meerdere dagen uit.
1=Pre wash ,wassen ,gyeon Iron/Tar ,kleien en als er tijd over is 1/2 bumpers polijsten en ontvetten
2=wassen en polijsten en weer wassen
3=NanoLex pre wash ,wassen ,Gyeon Prep en daarna coaten of waxen evt nog de plastic delen behandelen enz
zo doe ik het grofweg
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Inhakend op afnemen met een QD, rondje prep voor de wax aanbrengen is wel zo fijn. Bij een glaze heeft dat overigens iets minder nut.
 
Laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk geen voorstander ben van het gebruik van glaze hooguit om een auto verkoopkant te maken maar verder zie ik er niks in.
QD onder wax zie ik het voordeel niet van
Sealent onder een wax ook niet trouwens alhoewel als je al wil toppen dan de lsp met langste standtijd eerst.

Zelf zou ik zorgen voor een zo schoon mogelijk lak ff ontvetten met Gyeon Prep en daarna een mooie Sio2 Wax erop mocht dat niet in het budget zitten zeg ik good old collinite just pick one...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx