• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe vaak pads en doeken wassen bij auto detailen in delen

Juul

Detailing chief
2 mei 2019
68
75
Hallo allemaal,

Vanmorgen mijn auto grondig gewassen en ontijzerd om vervolgens in delen te kleien, polijsten en waxen. Ontijzeren en kleien gaf weinig vervuiling, dat heb ik vorig jaar ook gedaan, en ik maak niet zo veel kilometers. Vandaag begonnen met de kofferklep om mijn eerste stappen in het dappen te zetten, en de resultaten mogen er zijn! Helaas geen foto‘s gemaakt... Mijn auto wordt in deze tijd niet/nauwelijks gebruikt (ik werk thuis), dus ik vermoed de eventuele vervuiling met spray & wipe er af te kunnen vegen alvorens verder te gaan met kleien en polijsten.

Mijn vraag is: als ik in delen te werk ga, kan ik dan bijv polijstpads ongewassen een aantal dagen laten liggen om deze daarna weer op te pakken en verder te gaan met een ander paneel? Nu weet ik dat je polijstpads sowieso tussendoor schoon moet maken (ik ben nog een beetje zoekende naar hoe je merkt dat een pad verzadigd is...) maar ik heb ze nu ook in de wasmachine gedaan terwijl ik me afvraag of dat wel nodig was na enkel de kofferklep.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor microvezeldoeken (gebruikt voor diverse doeleinden) en wax pads, kan het kwaad als deze een aantal dagen ‘indrogen’ als ik deze later weer (voor hetzelfde doel) wil gebruiken, of moet ik deze na elk paneel (dus wanneer ze een paar dagen stil liggen) in de wasmachine doen?
 
@Juul Hey! De polijstpads kun je het beste na gebruik schoonmaken en niet laten liggen, met kans dat het polijstmiddel opdroogt in de pads. Gewoon goed schoonmaken met een drupje afwasmiddel en warm (niet heet) water en goed uitwrijven. Vervolgens gewoon laten drogen.

Ik zou na het doen van 1 paneel in ieder geval van pad wisselen of schoonmaken tussendoor, in ieder geval na 3 passes. Je kan dan gewoon even naar de kraan lopen, schoonmaken met afwasmiddel en warm water, de pads goed uitdrukken (niet uitwringen!) en even op de machine laten draaien totdat het meeste water eruit is (begin op de laagste stand en verhoog daarna de snelheid van de machine). Om ze in de wasmachine te wassen is dus niet nodig tussen panelen door, maar zou je kunnen overwegen om dit te doen na een 'polijstdag'. Persoonlijk was ik mijn pads alleen met de hand en doe ik ze nooit in de machine.

Idem voor de microvezeldoeken; ik pak zelf na elke paneel een verse, schone doek, en gooi de vieze doek in de wasmand. Ik zou de doeken na een 'polijstdag' gewoon in de wasmachine gooien en niet laten liggen voor een volgende keer. Anders heb je kans om al je harde werk teniet te doen met vieze doeken. Met detailen is schoon werken een van de belangrijkste dingen en dus is het belangrijk om regelmatig pads schoon te maken en een nieuwe doek te pakken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)
 
+1 voor hierboven. :)

Ik houd in de basis aan dat ik 2 hits doe met een pad en dan pak ik een schone. (Per paneel tellen werkt dus niet als je meerdere hits moet doen)

Beter te snel een schone pad pakken, dan te laat. Vervuilde pads werken minder goed en slijten harder. Tweemaal slecht dus.


Wassen van je pads gewoon altijd doen. Kost weinig moeite, dus waarom vuile pads laten liggen en laten opdrogen. ;)
In de wasmachine vind ik ook overkill, maar de voornaamste reden is dat ik niet wil dat de velcro los kan gaan laten en er geen bende (residu) in de wasmachine terechtkomt wat hardnekkig blijkt te zijn.


Bij de doeken kan ik nog voorstellen dat je eerst een lading voordat je gaat wassen. Dit doe ik ook en zorg er dan voor dat ik de doeken eerst een nachtje laat weken in warm water + natuurazijn en/of mf-wasmiddel. (Breken de vervuiling én kalk af/los)
 
Bedankt voor de uitgebreide en heldere reacties! Hier kan ik wat mee, maar ik ben ook niet anders gewend op dit forum :)
 
Thanks voor de tips. gisteravond de motorkap van mijn alfa 159 gepolijst. Niet alle krassen eruit (misschien is de lak harder dan je van een italiaan zou verwachten, maar ik heb geen vergelijking). Aardig wat doeken gebruikt... ik dacht dat ik er al redelijk wat had maar ik ben er nu achter gekomen dat ik mijn auto wel in delen móet polijsten als ik ieder paneel een schone doek moet pakken :) Waar ik het voordeel nog niet helemaal van in zie is het hebben van meerdere pads. Het schoonmaken met een druppel dreft onder de kraan gaat best prima (en ze blijven mooier dan in de wasmachine), en dan zet ik hem op de machine en draai ik hem even droog. Waarom dan een andere pakken als die nu toch op mijn machine zit schoon is en klaar voor gebruik? Ik bespaar volgens mij weinig tijd door meerdere pads te hebben, of ik doe iets raars :)
 
Als je meerdere pads hebt kan je steeds een nieuwe pakken en als ze allemaal vies zijn alle pads in 1 keer schoonmaken. Stel je hebt 3 pads dan kan je misschien met die 3 pads je motorkap doen en daarna alles wassen, ipv 3 keer je ene pad uitwassen.

Als je het zo goed vindt gaan zou ik het lekker zo blijven doen.
 
+1 voor Jansen.

Elk paneel een schone doek? Dat is ook wat overkill. :)

Ik moet er niet aan denken om maar één pad te hebben. Als ik dan een flinke motorkap moet doen, dan kan ik 'm 2-3x gaan wassen. (4-6 hits) En dat is als ik met 1x hit per paneel klaar zou zijn om af te gaan schalen.
Als ik dan een hele auto zó doe, ben ik flink wat tijd kwijt aan het naar de kraan lopen en wassen. En het feit dat dit juist zo gruwelijk irritant is en niet meewerkt aan een happy-feeling.
 
+1 voor bovenstaande.

En daarom vind ik de padwasher handig (en ja ik vind ze ook wat overpriced). Polijsten, schoonmaken, neerleggen te drogen, nieuwe pakken en door.
Ik heb ca. vier pads van elk, kan ik mooi doorwerken. Heel, heel af en toe wordt er eentje tweedehands aangeboden... Zo heb ik de mijne indertijd ook gekocht, dan zijn ze nog enigszins betaalbaar.
 
Ik was mijn pads tussendoor eigenlijk nooit met water. Ik maak gebruik van spuitlucht via compressor en de Pad Cleaning Tool van Rupes.
Is dit een schande en mis ik nu echt een stap, of is met water wassen een 'alternatieve' manier? Overigens red ik een halve auto met 1 pad prima, ook na meerdere hits. Zolang ik maar na elke hit de pad reinig met de luchtcompressor is er niets aan het handje. Na een halve auto is het overigens wel tijd om over te stappen op een nieuwe pad, dat zeker.
 
@B van Kraaikamp - Welke pads gebruik je dan? :O

Ik heb alleen naar foampads in gebruik, omdat MF/wol/etc. mij niet echt kunnen bekoren. Na 2 hits met een compound merk ik echt wel verschil. Ga ik langer door, dan is het stoffen/gummen en dergelijke.

Wassen met water en een beetje Dreft heeft mijn voorkeur omdat ik dan écht al het foam schoon heb, dus ook dieper.
 
Ik zou het niet willen adviseren aan iemand die nieuw is met polijsten om een halve auto te doen met één pad. ;)

Daar komt weinig goed van terecht. Geïmplodeerde pads, slechte resultaten, op bepaalde lakken zelfs méér problemen, meer kosten, etc.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec en Marcel1973
Ik zou het niet willen adviseren aan iemand die nieuw is met polijsten om een halve auto te doen met één pad. ;)

Daar komt weinig goed van terecht. Geïmplodeerde pads, slechte resultaten, op bepaalde lakken zelfs méér problemen, meer kosten, etc.

Hier ben ik het overigens volledig mee eens! Was meer een vraag vanuit mij, niet bedoeld als reactie op de vraag van de topicstarter. Sorry voor het mengen :D

Ik gebruik voornamelijk foam pads voor een finishing step, waarbij je dus niet echt lak verwijderd in mijn geval. Hierdoor stoft het ook niet vreselijk. Voor het echte polijstwerk gebruik ik wollen pads en microfiber cutting pads, verschillende merken en variabelen. Ja, je merkt wel dat ze wat stoffen, maar met compressed air krijg ik ze zo goed als brandschoon qua oppervlak (zeker in combinatie met de Pad Cleaning Tool). Uiteraard blijven er wat vlekjes achter, maar deze was ik na de detail uit met zeep en water.

EDIT: het is dus wel van groot belang dat je de pads na iedere hit grondig schoon blaast met compressed air. Dit kun je niet te vaak overslaan, dan krijg je last van slecht functioneren van de pads. Imploderen, gummen, stoffen, etc.
 
Tijdens een detail vind ik het fijn om elk geval het gestelde doel van de dag te halen en ik heb een hekel aan oponthoud (geduld is niet per se 1 van mijn competenties).

Na het gebruik van een pad en wanneer ik het tijd vind om te wisselen rammel ik em door de padwasher en kiep ik em schoon in een schone emmer ,na de detaildag kijk ik ze na en gaan ze op een droogrek dat werkt voor mij het snelste.
Mf doeken kiep ik na gebruik ook in een emmer met water en mf wasmiddel en einde dag gaat dat de wasmachine in.
Dat vind ik het prettigste werken want je kan lekker doorgaan maar goed je moet dan wel wat extra pads op voorraad hebben.

Ik zou elk geval wel na elke dag detailen alles schoonmaken tenzij je genoeg mf doeken hebt die je dan gewoon in de week zet tot je enigzins de wasmachine kan vullen.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec en Marcel1973
Ik zou het niet willen adviseren aan iemand die nieuw is met polijsten om een halve auto te doen met één pad. ;)

Daar komt weinig goed van terecht. Geïmplodeerde pads, slechte resultaten, op bepaalde lakken zelfs méér problemen, meer kosten, etc.
Ik heb dus een DAP Evo voordeelbundel Monello aangekocht en heb daarbij ook een paar kleine pads aangeschaft. Er zat ook een flesje Tornado pad cleaner bij.
Dus als ik de gele pad zou gebruiken met compound moet ik die na een paar hits schoonblazen, spray ik daar de cleaner op en kan weer verderdoen of zou ik beter nog een paar extra pads aanschaffen?
De bedoeling is wel dat ik op één dag toch behoorlijk wat kan doen met de machine.
 
Tussen hits in kan je de pads een beetje schoonborstelen. Na een aantal hits is dat niet meer genoeg en moet je de pad van de machine halen en schoonmaken met warm water en de padcleaner. Als je een padcleaner hebt kan je daar gebruik van maken. Dat is wat sneller.

Mijn tip: ga de eerste keer voor alleen de motorkap en trek daar een dag voor uit. Als je te veel wilt doen, dan neem je vaak te grote stappen.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Persoonlijk was ik de pad na zo'n twee hits. (In mijn geval heb ik meerdere pads, dus pak gewoon een schone)

Ik heb geen idee hoe je een verzadigde foampad effe schoonborstelt. Ik was ze dus gewoon en dat scheelt in de slijpkracht én slijtage.

Een foampad uitblazen zal ook niet helemaal lekker gaan. ;)
 
Foampad uitblaze kan ook prima hoor! Wederom, echt wassen werkt beter, maar uitblazen kan prima om het wat te rekken.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
@Jansen - Pak je dan de compressor erbij ofso? Als ik namelijk 2-3 hits heb gedaan, is het oppervlak van de pad verzadigd/vervuild en dit zit naar mijn idee IN het foam en dit blaas je toch niet weg? Blaas je dan de droge pad uit of als je er wat pad cleaner op hebt gesprayed?

Ik heb het daarom simpelweg nog nooit geprobeerd. :p Soms vergeet ik hoeveel hits ik nou met de huidige pad heb gedaan en dan merk ik bij de ene-hit-teveel al meteen dat het minder goed gaat. (stoffen/gummen/minder cut/meer warmte)
 
  • Leuk
Reactions: Rytec