• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was je een cabrio

CJB

Detailing addict
19 jan 2014
30
65
Voor mijn vrouw hebben we een cabrio besteld (Beetle).

Nu was ik mijn eigen auto altijd behoorlijk grondig en weet ik inmiddels prima hoe dat het beste moet.
Hoe kan ik nu het beste een cabrio wassen?
En waarmee?

Alle tips zijn welkom!
 
Met een beetje oefening kan je een cabrio gewoon foamen
Kap droog houden als hij niet vuil is
Anders los vuil stofzuigen en vast vuil met speciaal middel
Als je zeker wilt zijn wat oude handdoeken verzamelen en rond de kap leggen
Soms is magnetronfolie ook handig
Voor bepaalde merken zijn er zelfs kwart hoezen die alleen de kap afdekken
 
+1 voor Redcat. Ik foam er ook altijd omheen en stofzuig de kap naderhand. En 2 maal per jaar reinig ik de kap goed incl daarna een goede beschermlaag aanbrengen.
 
Ok,

Er van uit gaande dat de kap vies is (vogelpoep, bomenshit etc.). Dan afspuiten met HD?
Kan toch niet zo zijn dat je de kap maar een aantal keer per jaar schoonmaakt?
 
Ik begreep dat je meer de auto zelf wilde wassen ipv specifiek de kap.

Als de kap in de bescherming staat is dat echt niet elke keer nidig. Zo'n stoffen dak is vrij gevoelig materiaal (geweven stof) dus waarom dat onnodig wassen/aanraken/schrobben?

Zelf als er vogelpoep enzo opzit kan je dit al vaak doen met een zachte straal en bv een paardenharen borstel. Ik gebruik deze er speciaal voor:
https://carclean.com/nl/product/Carclean_nl/Interieur_borstel_Paardenhaar_101232?o=pgMTAwNDk4

Met de reiniging en bescherming als set:
https://carclean.com/nl/product/303/Convertible_Top_for_Fabric_Kit_102883?o=pbMTAwMDQz

De cleaner met de borstel krijg je het meeste vuil al los. Weet niet of je eventueel foto's hebt van het dak?

Met de cleaner doe je best lang. De fabric coat kan ik twee keer goed aanbrengen. Ook Gyeon Fabric is het zelfde bescherm goedje wat het goed doet.
 
Hier ook cabriorijder en mijn kap wordt gewoon mee gewassen hoor. Niet foamen en niet met de HD erop, maar wel met de washmitt erover.
Je ziet het bij een cabriodak niet zo snel, maar de kap wordt even vuil als het dak van een gewone auto hoor.

Dan een aantal keer per jaar de kap een grondige reinigingsbeurt geven en impregneren. Doe je weinig kilometers en slaapt de auto binnen dan zou voor en na de winter behandelen de kap in prima staat moeten houden.
 
Er zijn veel verschillende meningen over het onderhoud van een cabriokap. Ik maak me hiermee niet populair op een forum als dit, maar ik ben nog steeds van mening: Eens in de zoveel tijd schoonmaken met een zachte (paardenharen) borstel en groene zeep is voldoende. De impregneermiddelen doen na verloop van tijd ook wat met de rubberen tussenlaag, wat kan resulteren in dat je kap minder lang mee gaat.

Niet direct met de HD op het dak. Probeer met de foam uit het buurt van het dak te blijven, maar dat lukt nooit helemaal, ook bij mij niet. Lekker met de losse slang afspuiten. Mocht er hardnekkig vuil op zitten, inweken met een sopje groen zeep en rustig met een oude doek het vuil er af wrijven en weer afspuiten.
 
Laatst bewerkt:
De impregneermiddelen doen na verloop van tijd ook wat met de rubberen tussenlaag, wat kan resulteren in dat je kap minder lang mee gaat.

mm interessant, ga ik zeker eens wat over opzoeken.
Heb je toevallig iets van bronnen die jouw mening over impregneermiddelen onderbouwen?
 
Ik zit veel op het saabforum. Daar Saab natuurlijk hét cabriomerk bij uitstek is (en natuurlijk omdat Saab gewoon veel cabrio's heeft :p) wordt daar veel gesproken over het schoonmaken van het dak. Dat forum is interessant om ook eens door te nemen over dat onderwerp. Overigens zijn ook daar de meningen verdeeld.

Ik mag volgens mij geen URLs van andere websites hier plaatsen, maar als je Google gebruikt (http://lmgtfy.com/?q=cabriodak+impregneren+of+niet) krijg je een aantal hits, neem er eens een aantal door. Mijn dak is bijna 8 jaar oud en ziet er goed uit, is niet geïmpregneerd. Staat altijd buiten.

Edit: Van website DeZaak:
"Is het aan te raden om speciale beschermende goedjes op het dak aan te brengen? De meningen zijn verdeeld. Uiteraard menen de leveranciers van dergelijke producten dat ze het Ei van Columbus zijn, maar vakmensen als bekleder Ronald van Koot (Rovako) melden dat ze hun gerede twijfels hebben.

"In eerste instantie ziet het er misschien goed uit, maar ik ken voorbeelden van problemen op wat langere termijn. En heb het zelf ook wel eens uitgeprobeerd. Het probleem? Onder de stoffen kap zit de feitelijke waterdichte rubberlaag en het komt voor dat de weekmakers van onderhoudsproducten die laag op den duur oplossen. Dan begint het dak te lekken."

De dakenspecialisten die we spreken, geven hetzelfde oersimpele recept voor het onderhoud van cabriodaken en huiven. Ook van zeil of vinyl. Je kunt ze eventueel voorzichtig voorreinigen door zand en losse deeltjes met een stofzuiger (met zachte borstel natuurlijk) te verwijderen. Daarna gebruik je lauw water en ouderwetse zachte groene Driehoek-zeep van de drogist."
 
*Gniffel, zit dit al lezend te genieten van mijn gespoten, harde dak van de Peugeot 206CC*
Niks geen problemen met schoonmaken: foamen, wassen, kleien, drogen, polijsten, beschermen en toch open kunnen rijden!

Wel vraag me af welke onderhoudsproducten (voor cabrio-daken) weekmakers in zich heeft, maar daar kunnen de heren van Carclean vast wel antwoord op geven.
 
Dat vraag ik mijn dus ook af. Denk eerder dat een onbeschermd dak zonder bescherming meer leid dan een dak wat geïmpregneerd word maar ook dat is mijn simpele mening. Wel denk ik dat het kant en klare onzin is dat een dak kan lekken door impregneer middel als bv 303 of Gyeon.

Met andere worden dit is dus slecht voor je dak?
 
@Max-imum , buiten het genoemde saabforum kom ik geen negatieve reacties tegen eigenlijk.

Voor mij heeft impregneren ook enkel voordelen. Zeker in de winter wil je zo weinig mogelijk vocht in de kap dat kan gaan bevriezen en uitzetten waardoor de vezels en naden beschadigd kunnen geraken.

Nu, heb hier net een flesje 303 staan en er zitten inderdaad petroleum derivaten (solventen) in, wat niet goed samengaat met bepaalde soorten rubber.
Anderzijds gebruikte ik voordien een product van Mazda zelf, dat stonk ook gemeen naar solventen. :dizzy:
 
@-Vanquish- dat van het vocht in het dak met bevriezen/ontdooien is een goed punt, daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan. Is hier misschien een cabriodak-expert in de zaal?
 
*Gniffel, zit dit al lezend te genieten van mijn gespoten, harde dak van de Peugeot 206CC*.

Elk nadeel heb zn voordeel.
Dan zal ik wel gniffelen als ik al 500 meter verder ben, en jij nog zit te wachten omdat het 20 seconden duurt eer die zware motortjes je dakje ingeklapt hebben ;)
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Juist :)
Wel, dan zal ik het zo stellen : dan kan ik toch 15 seconden sneller genieten, mijn dakje ligt op 2 à 3 seconden open ;)