• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe wax ik een auto? Graag advies

Therion

Detailing rookie
26 okt 2013
4
0
Hoi,

Sinds kort in het bezit van o.a. de volgende producten. (cc bedankt voor de zeer snelle levering en nette verpakking en presentje)

Poorboys World - Black Hole
Poorboys World - Natty's Liquid Blue
Meguiars - Gold Class Carnauba Plus Premium Quik Wax

Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Monello - Disco Duo applicator pads
Monello - Disco Nero Foam Applicator

Hoe gebruik ik deze producten? Heb al door de handleidingen zitten bladeren maar kom er niet uit.
Hoe wax ik een auto? Is het een kwestie van opsmeren en wegvegen? Per deel of de auto eerst helemaal insmeren?
Hoeveel tijd moet ik wachten tussen de behandelingen.
Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om deze beginner die de basis nog mist uit te leggen hoe ik een auto wax.

Bedankt.

Therion

De meeste waxen op een enkel merk na (Swissvax, PCW) moeten curen.
Hetgeen inhoudt dat je ze deels moet lagen drogen.
Aangezien veel afhangt van de omstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid e.d.) kan je het beste altijd gebruik maken van een zgn swipetest.
Als eerste breng je de wax in zo'n dun mogelijk laag op, een dikke laag is vragen om problemen.
Laat de wax een tijdje indrogen en ga er na bijvoorbeeld na een minuut of drie met je vinger overheen.
Resultaat van de vingerveeg:
1) Blijft nogal vettig aanvoelen: te vroeg / te kort laten curen
2) Onder de vingerveeg komt een mooie schone laklaag tevoorschijn: precies op het juiste moment
3) Voelt heel erg stroef aan en de waxlaag is nauwelijks te verwijderen; te laat / te lang laten curen

Begin eerst met een enkel paneel en doe daarop daarna die swipetest.
Afhankelijk hoe lang het curen duurt in combi met de tijd die het in de was zetten in beslag neemt, kan je besluiten paneel per paneel verder te gaan, of meerdere panelen vooruit te werken.
Dit is gewoon een algemeen advies wat voor elke was geldt en niet specifiek voor de genoemde autowassen.

Het is niet zo moeilijk hoor :)
Nummer 1 -> click
Nummer 2 -> click
Meer detailers hebben nog niet uitgevonden :ja

Yoko heeft al links naar juiste topic geplaatst. Eventueel kun je gewoon tijdens openingstijd even naar Carclean rijden, zij zijn altijd bereid om naar je auto te kijken, en advies op maat te geven.

Ik werk een deel van mijn tijd op Zoutman, dus als je op de dag langs kan komen kan ik je eventueel ook op weg helpen (weet niet in welke woonkern je woont).

Nadat je de topics waar Yoko naar verwijst hebt gelezen zou je ook wat kunnen zoeken op youtube. Daar staan (bijna) oneindig veel filmpjes over hoe je het best kunt wassen, kleien, polijsten en beschermen. Op de website van Meguiars staan een x-aantal filmpjes in het Nederlands over hoe je dit zou kunnen doen.

@ Frans Bedankt voor je snelle reactie. Die test ga ik zeker toepassen.

@ Frankyman 92 Ik was de auto op de volgende manier:
velgenreinigen met velgenreiniger spoelen en drogen
velgen reinigen met ironx
Auto inspuiten met wash/water en afspoelen
Auto in spuiten met Iron-X en afspoelen.
Insectenverwijderaar aanbrengen voorkant/spiegels
afspuiten met hogedruk reiniger
afspoelen plus auto nat maken
wassen met mitt en twee emmers
binnenkant deuren schoonmaken instap
auto afspoelen
drogen met doek

@Yoko Bedankt voor de directe link. De filmpjes zijn erg verhelderend.
Moet zeggen dat machinaal nog even een stap te ver is voor me.

@ Cordoba Ik woon op het dorp. Misschien kunnen we een keer afspreken om zodat je mij het een en ander wilt uitleggen/laten zien.

@ IbizaSigno op youtube staat idd een hoop info.

IronX hoef je echt niet elke wasbeurt te gebruiken, een paar keer per jaar is genoeg.

Als je een keer naar Zoutman kunt komen (ik werk tot 5 uur), kan ik je wel één en ander uitleggen, maar krijg uit de wasmethode het idee, dat je het al redelijk weet (zie er tenminste geen hele rare dingen in staan). Stuur maar gewoon een PB, en geef vooraf even aan wat je vragen zijn: kan ik eventueel wat spullen meenemen indien nodig. (bijv. pads om verschillen te laten zien/voelen)

Therion;344962 zei:
@ Frans Bedankt voor je snelle reactie. Die test ga ik zeker toepassen.

@ Frankyman 92 Ik was de auto op de volgende manier:
velgenreinigen met velgenreiniger spoelen en drogen
velgen reinigen met ironx
Auto inspuiten met wash/water en afspoelen
Auto in spuiten met Iron-X en afspoelen.
Insectenverwijderaar aanbrengen voorkant/spiegels
afspuiten met hogedruk reiniger
afspoelen plus auto nat maken
wassen met mitt en twee emmers
binnenkant deuren schoonmaken instap
auto afspoelen
drogen met doek

Gelukkig was je qua wassen ook al goed opweg:jippie