• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel foam in de lans

Ja , dat wordt ook nog experimenteren met de + en de - knop. Maar eens zien welke invloed dat heeft op het schuimresultaat bij een normale pir van 150 ml BH en 1 liter produkt. Daarna maar weerr opnieuw de pir bepalen als het resultaat van de foam beter wordt naar de + kant.

De ervaring en experimenteren zal me leren voor welke pir te kiezen maar een exacte wetenschap is dat niet want zelfs wintervuil of zomervuil maken al een verschil als het gaat om de reinigende werking van BH. Het zal wel uitkomen bij een vaste stand van de mengknop en een vaste hoeveelheid BH.
Tenminste, wat ook meegenomen moet worden is de hoeveelheid water die je aan de HD aanbiedt. Gebruik in warm water dan zal dat minder zijn, al dan niet bijgemengd met koud water en ook dat is weer van invloed op de pir. Dus die "pir" is maar een lastig fenomeen want er zijn heel wat factoren die bepalen wat die uiteindelijk wordt om te komen tot een goede foam met de gewenste reinigende werking.

Blijft toch leuk om wat dieper op materie in te gaan om een goed begrip er van te krijgen. Ik ga na de koudegolf van volgende week aan de slag en laat mijn bevindingen nog wel weten. Bedankt weer voor de adviezen en het meedenken.
 
Je kan voordat je foamt ook eerst het 'foam' aanbrengen met trigger- of pompsprayer. Dan weet je zeker dat je 4% PIR hebt en het foam kan je dan iets minder sterk aanmengen.
 
Dat zou ook kunnen. Maar omdat de auto in het voorjaar in de Geyons Pure coating gezet wordt wil ik een pir hebben van maximaal 1% ivm de hoge Ph waarde van BH. Begreep al eerder dat de Pure niet al teveel te lijden heeft van BH maar toch niet overdrijven. Moet natuurlijk wel reinigen maar zoals gezegd, een pir van 1 a 1,5 is hopenlijk geconcentreerd genoeg om dat te bereiken.
 
Dan kan je nog steeds doen wat ik zei, maar dan met 1% ;) Ik denk overigens dat de Pure een PIR van 4% prima aankan.
 
Nog een filmpje op Youtube gevonden waar ze Mohs hebben getest op duurzaamheid door van allerlei agressieve zaken los te laten op de coating met o.a.10 x wasstraatbezoek. Kan het filmpje helaas niet meer terugvinden maar dat bezoek had wel enig effect op de beading en sheating maar deed het niet teniet. Wel waren er weer swirls te zien. In diezelfde test was er van de beschermende werking van een wax niets meer over na het 4de bezoek.
Ik ga na iedere wasbeurt de coating ook nog beschermen met Q2M Cure.

Ik denk dus dat een PIR van BH tussen de 1 en 4 % weinig doet om de levensduur van Pure i.c.m. Cure te verkorten. Maar goed, we zullen zien. Filmpjes kunnen ook de boel verdraaien. De praktijk zal het bewijzen en dat zal ik t.z.t. hier zeker melden.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
De koude is weg en dus de PIR vandaag bepaald van het nieuwe foampistool.
Met de knop op max "=-" krijg ik 16,5 liter water voor het 1 liter reservoir leeg is.
Dus 165 ml BH voor een pir van 1%. Dat is wat lastig te onthouden (ik ben ook geen 18 meer) en dus 200 ml BH voor 1 liter produkt. Dit geeft een PIR van 1,2 %
Gelijk maar uitgeprobeerd. Eerst de witte Fiesta gedaan en daarna een blauwe 108. Beide eerst met de HD afgespoten. Op de witte waren strepen te zien die er niet afgingen. Van die strepen waar het water altijd afloopt. Vast wel bekend wat ik bedoel, zeker bij witte auto's.
Foampistool erop. Ik heb geen referentiekader maar de auto's werden wit van het schuim. Wel was dit schuim na 1 minuut verdwenen. Hierna na een minuut of 10, de autos weer afgespoten met de HD. Alhoewel zeker niet brandschoon, wilde nu de zwarte strepen op de witte auto er wel af. Op de blauwe was niet veel te zien maar de wieldoppen werden nog wat schoner. Kortom; dat spulletje (BH) doet zeker wat gezien het feit dat de strepen verdwenen. Een lichte waas blijft er toch over maar dat was ook niet anders te verwachten.
Prijstechnisch ook oké. Een halve liter produkt (genoeg voor 1 auto) vraagt om 100 ml BH voor een pir van 1,2 %. Met 5 liter BH kan ik dus 50 keer mijn auto foamen wat neer komt op 54 cent per keer.
Nog maar eens testen of een lagere of hogere PIR slechtere of betere resultaat levert maar dat zie ik t.z.t. wel. Voorlopig tevreden.
 
Oké, wist ik niet. Dacht; eerst het ergste vuil eraf en dan de foam erop. Volgende keer zal ik de auto eerst laten drogen voordat ik de foam erop spuit. Bedankt voor de tip.
 
Ik bedoelde eigenlijk dat het foamen de eerste stap zou zijn. Als je eerst afspuit, dan wacht tot het droog is en daarna foamt dan kan je wel even wachten en daarnaast heb je dan kans op kalkvlekken.
 
:eek:Leek mij logischer om eerst het grove vuil te verwijderen zodat de BH beter zijn werk kan doen op de lak. Maar oké, noticed.
 
Ik denk ook dat jouw werkwijze (afspuiten, drogen, foamen, afspuiten) uiteindelijk beter is om meer vuil te verwijderen, maar ik zou het zelf nooit doen omdat het dus

1) te lang duurt en
2) Kalkvlekken met zich meebrengt.

Daarnaast wordt er in mijn ervaring ook al genoeg vuil verwijderd zonder de eerste keer af spuiten. Wat ik doe is:

1) Inspuiten met product uit drukpomp (momenteel gebruik ik Bilt-Hamber Surfex HD)
2) Foamen
3) Afspuiten

Daarna is de auto zo goed als schoon.
 
Bedankt. Weer wat wijzer.
Dat afspuiten kun je ook de dag ervoor doen als je tijd genoeg hebt. En dat heb ik. Maar goed te weten dat je dat vooraf afspuiten ook kunt over slaan als de auto niet onder de modder zit.
Een IPA (Bilt-Hamber Surfex HD) als voorganger van de foam.......is dat niet meer van hetzelfde en dus wat dubbel-op?
 
Laatst bewerkt:
Het hele nut van een voorwas is juist zo veilig mogelijk vuil losweken en eventueel afvoeren. Als je vervuiling alsnog eerst met de HD eraf gaat spuiten, heb je meer kans op defecten én hetgeen wat hierboven al besproken is.

Je denkt dat IPA hetzelfde is als een prewash?
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Dat dacht ik ja. Misschien niet precies hetzelfe maar wel hetzelfe doel. De prewash zal iets argessiever zijn vermoed ik maar ik zal er eens wat over gaan lezen.
Jij noemt Surfex een IPA? Bij de omschrijving staat dat dit een APC is (AllPurposeCleaner schat ik zo). Waar IPA een afkorting van is???? IsoPropanolAlcohol meen ik me te herinneren. Nu wil ik niet eigenwijs doen hoor maar Surfex HD is toch echt geen IPA.
 
Laatst bewerkt:
IPA is een alcohol waarmee men ontvet. (Zoals besproken in de topics over de verdunning, omdat je het al in huis had en dus geen Gyen - Prep / Nanolex - EX hoefde aan te schaffen)

Een prewash heeft niet als primair doel; ontvetten. :p De producten lijken dus totaal niet op elkaar.
 
Sorry hoor, ik ben het even kwijt. We hebben het over een Foam en een APC en jij komt met een IPA???? Ik mis de logica even.
Edit: dat ik eerder Surfex HD een ipa noemde was natuurlijk niet de bedoeling. Daar bedoelde ik natuurlijk een APC vanzefsprekend want dat is Surfex HD. Miscommunicatie verklaart.
Edit2: Ik verwacht dat een foam wat agressiever zal zijn dan een IPA. Dit als correctie op bovenstaande
 
Laatst bewerkt:
Vooraf afspuiten en pas de dag daarna wassen zou ik niet doen, zeker niet met een coating. Het risico op waterspots is dan behoorlijk groot, en die zijn (bijna) niet te verwijderen van een coating zonder te polijsten.

Het vooraf afspuiten is naar mijn mening vooral een persoonlijke voorkeur. Ik doe het wel altijd. Maar ik spuit de auto ook niet af na het foamen; ik doe dus afspuiten > foamen > wassen > afspuiten (conform de beschrijving van meguiars ultimate snow foam). Mijn auto is echter ook nooit erg vuil, omdat ik mijn auto best vaak was en omdat mijn auto altijd binnen staat.
 
Als eenmaal de coating erop zit wordt deze behandelt met Gyeon Cure. Dat spulletje schijnt (volgens de beschrijving) o.a. waterspots grotendeels te voorkomen dus dat zal minimaal problemen geven. Dus ook niet iets om rekening mee te houden daar waar het gaat om al dan niet vooraf afspuiten.
Maar ik lees inderdaad tussen de regels door dat de werkwijze erg individueel is. De ervaring en het resultaat zal in de loop van de tijd mijn werkwijze gaan bepalen. Wel zal ik blijven afspuiten na foamen want ik wil het losgeweekte vuil a.g.v. de foam eerst kwijt voordat ik met een mitt de boel verder ga schoonmaken.