• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hogedrukreiniger Nilfisk e150/e160 te veel kracht voor auto?

Aeonis

Detailing rookie
26 mrt 2020
7
15
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een hogedrukreiniger, zodat ik de auto sneller/gemakkelijker kan afspoelen en ook kan foamen om shampoo aan te brengen en vuil los te weken, voordat ik met de mitt ga wassen. Misschien ga ik terug naar een one-bucket methode, en breng ik shampoo/schuim aan met de HD, maar dat terzijde.

De hogedrukreiniger zal dus voornamelijk voor de auto gebruikt worden, maar daarnaast ook een paar keer per jaar voor de tuin/terras en andere klusjes natuurlijk.

Nu wil ik graag een Nilfisk met een inductiemotor (stiller en duurzamer qua levensduur) en een slang van 10 meter met staalinleg, om het irritante gekrul van de slang tegen te gaan en veel ruimte te hebben om rond de auto te lopen.

Oorspronkelijk keek ik naar een 135, maar als je bij Nilfisk voor een inductiemotor en 10 meter slang met staalinleg kiest, dan kom je automatisch uit op de excellent serie met 150 of 160 bar.

Nu is mijn vraag:
  • Is 150/160 bar té veel vermogen voor de auto?
  • Hoeveel zorgen moet ik mij maken dat ik daarmee de lak beschadig of de waxlaag (collinite) eraf blaas als ik perongeluk de HD te dichtbij houd?
    Uiteraard wel met de gewone nozzle en niet de vuilvrees ;)
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: JP030 en DennisS205
Daarnaast nog de volgende bijvraag: de 150.2 wordt geleverd met een G4 pistool en G3 lans (korter geheel en kunststof binnenwerk).
Bij het 160.1 model zit een G5 pistool en G4 lans. Die combinatie is plusminus 10 cm langer (ik ben 1.95m lang, dus iets praktischer als ik het voor de tuin gebruik?) en het G5 pistool schijnt betere kwaliteit te zijn i.v.m. messing onderdelen i.p.v. kunststof?

De 150.1 serie wordt helaas niet meer verkocht, die had wel het betere pistool/lans. Kan iemand hier over oordelen? De meerprijs van de 160 maakt me nog niet zoveel uit, maar wel dat ik daarmee naar nóg meer bar ga.... (en iets hoger stroomverbruik door 2300 watt motor ipv 2100 watt)
 
Laatst bewerkt:
Is niet teveel Bar. ik heb een 150 en voldoet prima. Een wax ga je er sowieso niet afblazen.
De Nilfisk lanzen zijn sowieso heel erg lang vind ik, de 10mtr kabel is wel fantastisch.
 
druk aan het apparaat is anders dan druk aan het uiteinde
Dat laatste moet je op letten, vooral niet de vuilfrees monteren met roterende kop
Zolang er een waaier van water uit de lans komt, valt het wel mee
En voldoende afstand houden, ik hanteer zelf minimaal 50 cm (lengte onderarm)
 
  • Leuk
Reactions: Aeonis
De 150.2 gebruik ik nu een jaartje en ben er zeer tevreden van. Daar gebruik ik ook een autonozzle op voor nog een iets bredere straal en de druk is dan ook iets gereduceerd.
Maar zonder moet je je ook geen zorgen maken voor de wax ofzo er af te spuiten hoor.
 
  • Leuk
Reactions: Aeonis
Ik ben benieuwd voor welke je gaat, ik zat met dezelfde vragen en ben van plan de Nilfisk voor dezelfde doeleinden als jou te gaan gebruiken !
 
  • Leuk
Reactions: Aeonis
150bar bij Nilfisk zal zeker geen 150bar op het uiteinde van de lans zijn.

Uiteindelijk is de druk niet het allerbelangrijkste , ook kijken naar het aantal liter water per minuut in combinatie met druk geeft een betere indicatie.

Ik zie dat beide hogedrukreinigers rond de 8l/min zitten , als je dit vergelijkt met een Kranzle 1152tst is dit 10l/min en 130bar traploos regelbaar. gaat meer reinigingseffect hebben.

In de doe het zelf wasboxen zit je met een Catpomp - 10l/min 120bar ter indicatie
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Jansen
150bar bij Nilfisk zal zeker geen 150bar op het uiteinde van de lans zijn.

Uiteindelijk is de druk niet het allerbelangrijkste , ook kijken naar het aantal liter water per minuut in combinatie met druk geeft een betere indicatie.

Ik zie dat beide hogedrukreinigers rond de 8l/min zitten , als je dit vergelijkt met een Kranzle 1152tst is dit 10l/min en 130bar traploos regelbaar. gaat meer reinigingseffect hebben.

In de doe het zelf wasboxen zit je met een Catpomp - 10l/min 120bar ter indicatie

Verschil is wel 750 euro vs 300 euro. Is dat volgens jullie de moeite waard?
 
  • Leuk
Reactions: yanneske123
Ik heb de E145 en deze heeft ook een inductiemotor en 10m slang.
Ik sta regelmatig met de lans dicht op de lak / kunststof / rubbers / etc. en ik heb nog geen van deze rond zien vliegen. :p

Bedankt voor je reactie. Heb je waarschijnlijk de 145.3? Tegenwoordig wordt de 145 helaas niet meer geleverd met 10m slang, je krijgt nu 9m zonder staalinleg erbij :confused:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties tot dusver, mooi om te horen dat het allemaal wel meevalt met het wegblazen van lak en wax bij 150/160 bar (mits je de juiste nozzle gebruikt).

Nu alleen nog een keuze maken tussen de 150.2 of 160.1. De 160 komt met een 'beter' pistool (G5) met messing kraanwerk ipv kunststof. Ik weet niet hoeveel beter dat is dan het G4 pistool van de 150.2 en of dat die paar tientjes extra waard is? Misschien wel...
 
Verschil is wel 750 euro vs 300 euro. Is dat volgens jullie de moeite waard?

Ik kan u alleen mijn professionele mening geven.

Werk al jaren aan Nilfisk , Kranzle , Dibo , Cat , Hawk pompen en hogedrukreingers.

Het grote verschil tussen de Nilfisk P - E reeksen en Kranzle is toch wel de kwaliteit , kranzle is messing , keramisch plunjers , Nilfisk Pvc, Alu en ijzeren plunjers.

Zelfs met de grote kortingen die wij als importeur van Nilfisk krijgen ben ik toch voor thuisgebruik overgestapt op een Kranzle. Mits juist gebruik schitterende machine.
 
+1 voor de goeie adviezen.

Persoonlijk zou ik het wel weten; Zulke hoge bedragen is allemaal leuk, maar ik heb mij ook jaren gered met een simpele C120 met 2-3 meter aan stugge slang. Gebruikte 'm meerdere keren per week voor het afspuiten en foamen van auto's en het was zo'n beetje de buurt-slet omdat buren 'm ook regelmatig gebruikte om hun tuin/terras/meubels/auto/etc. te doen. :p

Ik heb de Nilfisk tweedehands van mijn vader die 'm al eeuwen had. Hij staat nu nog steeds in de schuur.
 
  • Leuk
Reactions: MrMarcos
+1 voor de goeie adviezen.

Persoonlijk zou ik het wel weten; Zulke hoge bedragen is allemaal leuk, maar ik heb mij ook jaren gered met een simpele C120 met 2-3 meter aan stugge slang. Gebruikte 'm meerdere keren per week voor het afspuiten en foamen van auto's en het was zo'n beetje de buurt-slet omdat buren 'm ook regelmatig gebruikte om hun tuin/terras/meubels/auto/etc. te doen. :p

Ik heb de Nilfisk tweedehands van mijn vader die 'm al eeuwen had. Hij staat nu nog steeds in de schuur.

Zo kijk ik er ook naar. De Nilfisk E serie 150/160 is echt mijn max (rond €300,~) en die kies ik voornamelijk vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Iets duurder dan de compact serie, maar gaat hopelijk ook langer mee en meer plezier/gemak van door de inductiemotor, betere slang e.d.

Uiteraard is een Kranzle nog beter en gaat die misschien wel 15+ jaar mee, maar helaas ver boven mijn budget.. de auto hobbymatig wassen kan ook met emmers, dus een hogedrukreiniger is al een luxe :)
 
  • Grappig
Reactions: Quantoxx
Welke HD je ook besluit aan te schaffen, zorg dat je deze in de wintermaanden vorstvrij wegzet. Dat zal de levensduur van je HD zeker te goede komen.
 
Ik heb een HD van de Gamma (had m'n oma nog staan), werkt prima en er past ook gewoon een foam lance op. Alleen de slang is echt @%#!*^...
 
Slang lengte en vooral kwaliteit is een probleem bij (bijna) alle goedkope modellen.
Dat gecombineerd met het lage gewicht van de goedkopere modellen waardoor je de HD snel omtrekt als je de gekrulde slang wil rechttrekken was voor mij de reden voor een upgrade.
 
Bijkomend is dat de goedkope modellen vaak worden samengesteld door de verkoper zelf. Vervangings-onderdelen wordt dan al wat lastiger of in verhouding te duur. ;)

De C120 die ik heb staan heeft een lekker slang of pistool, dacht ik te herinneren. Een nieuw pistool was de helft van een nieuwe machine! Dus toen maar de E145 gekocht vanwege het iets duurdere segment, langere flex-slang, etc. (Langere flex-slang was helemaal te duur in verhouding)