• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hogedrukspuit sloopt foamgun?

Al-X

Detailing rookie
8 nov 2008
55
0
Hallo allemaal,

Het is vandaag lekker weer, dus goed om de auto te wassen!

Alles dus lekker klaargezet, en wil beginnen met foamen. Zodra ik de hogedrukreiniger aanzette, leek het alsof hij even weigerde, en vervolgens kwam ík onder het SSF te zitten, in plaats van de auto! Ik dacht dat ik de foamlans niet goed had aangesloten, dus nog even gecontroleerd, maar nee hoor, die zat goed..
Toch maar even de foamlans losgehaald, en ik zag dat het rubbertje wat de boel afsluit kapot was, alsof er een stuk uitlag!

Gelukkig had moeders nog wat van zulke ringetjes liggen, dus ringetje vervangen, en nog een keer proberen.. Maar nee hoor.. Gaat een paar seconden goed, weer een soort van klap, en bijna alles spuit uit de zijkanten van de lans, bij de aansluiting.

Ik heb ook al gekeken of er misschien niet iets scherps in de lans van de hogedrukspuit zat, maar daar was niets te vinden.

Dit is overigens alleen met de foamlans gebeurt, voor de rest met geen enkel onderdeel, zelfs geen slijtage op de rubberen ringen te vinden..

Wie heeft ook eens zoiets gehad, of weet er een oplossing voor?

Oja, het betreft een Autobrite Foam Kit Heavy Duty voor Kew en Alto, op een Lavor hogedrukspuit (deze hoort te passen, en hiervoor is het al meerdere keren goed gegaan.. dus ik snap er niks van :weetniet )
 
Niemand? :weetniet

Ik ga zo zelf eerst even nóg wat nieuwe ringetjes halen bij de Gamma ofzo om te proberen.. Als dat niet lukt, toch maar even contact met Tim opnemen vrees ik..
 
Kan het zijn dat de foamgun verstopt zit waardoor de druk opbouwd en dit dan gebeurt?
Je kunt de foamlance in warm water leggen om eventuele zeepresten op te lossen.
Als dit niet helpt, kun je de foamlance een service beurtje geven.
 
Fluffy zei:
Kan het zijn dat de foamgun verstopt zit waardoor de druk opbouwd en dit dan gebeurt?
Je kunt de foamlance in warm water leggen om eventuele zeepresten op te lossen.
Als dit niet helpt, kun je de foamlance een service beurtje geven.

Hmm.. Ik gok dat dit het inderdaad is.. Want zodra ik de hogedrukreiniger aanslinger, voel (en hoor) ik de boel op druk komen, geeft het een soort van klap, en overal schuim (en dus het ringetje kapot).
Bedankt voor de guide, ik ga het gelijk eens proberen! :)^

@Tim:
Ik denk dat het inderdaad komt doordat de druk op het ringetje te hoog wordt.. Dus ik ga de boel even schoonmaken, en daarna horen jullie het wel!
 
Klinkt inderdaad alsof de foamgun verstopt is en de druk de weg van de minste weerstand kiest.
 
Zo,
Vanmiddag mezelf even vermaakt met het demonteren van de foamlans (wat een werk..), en het schoonmaken ervan.
Het viel me op dat er geen verstopping te bekennen was, erg apart. Het enige waar ik zelf aan dacht wat het kán zijn, was het staaldraadachtige "filtertje", alsof dat te dicht is ofzo. Maargoed, na het schoonmaken alles weer gemonteerd, en gaan testen.
Nou, het ging wel 2 seconden langer mee, maar even later sprong het wéér uit elkaar!

Ik snap er dus ondertussen helemaal niks meer van. Want hij deed het in het begin hardstikke netjes.. Geen enkel probleem mee gehad, en me er prima mee vermaakt. En nu opeens dit, erg vreemd. Wel iets wat me opviel, is dat het ringetje steeds op precies dezelfde plek kapot klapt (zie foto in de startpost), maar dat er op die plek in de lans van de HD niets te bekennen is :weetniet
 
Smeer eens een beetje vaseline op het rubbertje. Het komt voor dat de eerste paar keer de aansluitingen wat stroef gaan.
Misschien wrikt het tussen het messing van de lans en de (kunststof?) binnenkant van de HD lans.
 
De Vaseline-truc hielp ook niet, sprong evengoed weer kapot.

Maar het viel me al een tijdje op dat de ringetjes iedere keer op dezelfde plek kapot sprongen, dus als "test" eens de foamgun op z'n kop aan de HD vastgezet. En ja hoor, klapt wederom kapot, maar precies aan de andere kant!

Dus het probleem ligt niet zozeer aan de foamkit, maar aan de HD zelf! Ik zag ook aan de binnenkant van de lans een stukje plastic loszitten, precies op 1 lijn met de kapotte ringetjes. Alleen het gekke was, dit zat nog zeker 5cm van het koppelstuk vandaan, dus zou zoiets puur door de kracht van het water komen?

En wat ik ook nog steeds niet snap, is dat alle andere opzetstukken het wel overleven, en alleen de foamlans iedere x z'n rubbertje laat sneuvelen?

Maargoed, van de week maar even de HD wat slopen, om dat plastic prulletje eruit te krijgen, en kijken of er dan weer gefoamd kan worden :grinning:
 
Hmm, iets wat me net opviel.. Zou de foamgun heel misschien niet de verkeerde kunnen zijn?

Want de "uitsteeksels" aan de foamgun, zijn veel korter dan die van een origineel onderdeel van de HD

Want de foamgun heeft ook heel veel speling in de HD lans, toch minstens 1-2cm, terwijl de originele lans maar enkele millimeters speling heeft..

Iets anders als dit zou ik écht niet meer weten, want ook dat plastic prulletje in het koppelstuk van de HD, was dus niet de schuldige :weetniet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor een hogedruk reiniger heb je?
De aanlsuiting op de foamlance is een Nilfisk, als ik het goed zie.Hier een linkeje met hoe de verschillende aansluitingen eruit zien: HD foam lance connectors
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, heb inderdaad een Lavor HD..
Maarrrr, volgends de productinfo van de Autobrite Foam Kit Heavy Duty voor Kew en Alto zou ie wel moeten passen.. Vandaar dat ik 'm toendertijd besteld heb..
Dus er zou voor een Lavor HD weer een aparte foamgun zijn (of evt een verloopje van Kew/Alto --> Lavor) als ik het zo begrijp?

EDIT: Ik zie via de link van Fluffy, van Polishedbliss.co.uk wel een los eindstuk staan, om te vervangen.. Is deze ook bij Carclean te bestellen? Want ik zie 'm niet in de shop staan..
 
Autobrite verkoopt losse connectoren:Autobrite Foam Lance connector(Lavor)
Even aan Tim/Carclean vragen of ze die kunnen leveren/bestellen voor je :cool:

En meteen maar even melding gemaakt van het feit dat de beschrijving niet klopt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mea Culpa! Ik heb de omschrijving aangepast. We hebben andere connectors. Ik moet de mail nog checken, maar je staat in onze inbox? Dan kunnen we waarschijnlijk een losse connector naar je sturen.
 
Klopt, heb gisterenavond inderdaad gemaild! ;)

Maar dat is top, dat jullie een connector kunnen sturen! Als 'ie eventueel voor volgende week maandag al bij jullie kan zijn, hoeft dat niet, maar neem ik 'm gelijk mee met de bestelling hoor!