• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hologrammen op een 508

Pakkie

Detailing addict
30 jul 2013
285
65
50
Als beginnende detailer heb ik vorige week mijn MX-5 gedetailed (zie show-off-deel_ en gisteren zagen een aantal vrienden van mij hem en dan krijg je de waarschijnlijk herkenbare reacties: "kun je die van mij ook een keer doen etc..". Nu heeft één van mijn vrienden een zwarte Peugeot 508 SW die ze bij de dealer na een onderhoudsbeurt een keer door de krasstraat hebben getrokken. Vriend aardig over de zeik want flink wat krassen erop. Dat was het begin van het einde voor zijn auto. Auto teruggebracht en toen is men er met een rotary overheen gegaan met allerlei hologrammen tot gevolg. Hij is terug gegaan en ze hebben de rotary er nogmaals overheen getrokken, maar jullie raden het al: nog steeds hologrammen all over the place.

Achter jullie het haalbaar om die hologrammen met mijn DAP er alsnog uit te krijgen? Uiteraard heb ik eerst gezocht op dit forum en kwam o.a. hier in de detail van een A5 tegen dat met een rotary veroorzaakte hologrammen er met een DAP uitgehaald kunnen worden. Ik heb een DAP900 en qua pads een woolpad en een oranje en zwarte kompressorpad. Qua middelen staat een Veloce, Mezzo en Finale klaar.

Gewoon de standaard procedure volgen? --> wassen op de bekende manier, kleien en dan een testspot maken mbt bv oranje en Mezzo en dan zien wat het resultaat is? Of is een rotary een must om dit soort hologrammen eruit te krijgen?
 
Hologrammen zijn redelijk eenvoudig te verwijderen met een lichte combo van pas en polijstmiddel. Hier hoef je echt geen zwaar geschut voor in te zetten. Met een testspot kom je dat heel simpel te weten inderdaad. :ja Kans is zelfs dat je het met Finale al weg kunt krijgen, het zijn namelijk microkrasjes.
 
Die hologrammen worden veroorzaakt omdat er niet rustig genoeg is afgebouwd. Hologramvrij finishen met een Rotary is iets wat slecht weinig mensen echt kunnen.
Als je zeker wil zijn dat je na het polijsten met een Rotary geen hologrammen meer hebt dan zou ik adviseren om altijd met een DA (zoals een DAP) na te bewerken.

Met een oranje pad icm mezzo en een DAP moet je die er zeker uit kunnen halen, misschien dat dat zelfs al wel met een oranje en finale lukt.
De woolpad zou ik op een Peugeot niet gebruiken, zeker niet op zo'n jonge auto.

Heb je nog meer kleuren dan alleen de oranje (bijvoorbeeld wit ?)
 
Mijn ervaring met hologrammen is dat ze vaak relatief eenvoudig te verwijderen zijn, het zijn uiteindelijk een soort van swirls. Overlangs mijn zus haar BMW 118d aangepakt, daar kreeg ik met mezzo en groene pad om dap900v2 alle hologrammen eruit.

Swirls waren niet 100%weg, maar dat was ook de bedoeling niet.
Benjamin De Wilde;343261 zei:
Vandaag mijn zus haar BMW 118 aangepakt.

Auto zat vol hologrammen en swirls.

Voor :
v8se.jpg


Na:
jc7k.jpg


[URL]http://img13.imageshack.us/img13/3940/itib.jpg

[URL]http://img35.imageshack.us/img35/6715/lwah.jpg
 
@Benjamin : met alle respect voor de geleverde arbeid en de mooie foto's , maar op die foto's zie ik enkel een lak die tig-keer door de wasstraat is getrokken of wel erg slecht gewassen is door bvb een verkeerde techniek.
Onderstaand topic laat in #1 een foto zien van "echte" hologrammen en het resultaat kan je verder ook bekijken....;)
https://forum.Carclean.com/cc_postst11225/Herstel-van-Hologrammen-op-Audi-A6.aspx
 
Dank voor de snelle en deskundige antwoorden :)^
Het is me duidelijk dat de hologrammen zeker geen onoverkomelijk probleem vormen en dus ga ik de uitdaging maar aan.

@Juffer1: heb nu een woolpad en een oranje en zwarte kompressorpad. Wit zit als ik het goed heb tussen oranje en zwart in? Er gaat binnenkort toch weer een bestelling de deur uit dus ik zal er dan ook een witte bij bestellen zodra deze weer voorradig is.
 
Dat moet die garage toch netjes voor je oplossen lijkt me? Nu moet jij de problemen oplossen welke een ander veroorzaakt. Maar ja, als je het zelf doet dan weet je tenminste zeker dat het goed gebeurt :)
 
De 508 is niet van mij, maar hij is van een vriend van me. Hij is meerdere keren terug geweest bij de garage met de hologrammen, maar ze kregen het daar niet opgelost en hij heeft daar na veel discussie genoegen mee genomen. Hij heeft uiteraard niet de kennis dat e.e.a. prima en schijnbaar op relatief eenvoudige wijze te verwijderen is. Dat die kennis bij de garage ook niet aanwezig is verbaast mij inmiddels niks meer als ik de verhalen op dit forum over nieuw afgeleverde auto's lees.

Ik help hem graag om e.e.a. netjes te maken en het zal de lacherigheid omtrent mijn nieuwe hobby waarschijnlijk ook snel doen laten verdwijnen :)
 
Met alle respect dat jij dit voor je vriend wil doen, maar moest ik in zijn plaats zijn zou ik naar de garage gaan en ze het zootje dat ze zelf hebben aangericht laten oplossen.
 
Ik had destijds (door onwetendheid, kende dit en andere fora nog niet) met een woolpad op een roterend toestel aan de slag gegaan op onze eigen zwart metaalkleurige BMW.
Prachtig resultaat binnen in de garage, tot ik die buiten reed, en in de wagen in de volle zon kwam... Mijn vrouw kon mij op dat moment vermoorden (en ze ging nog vrijspraak gekregen hebben van de rechter, want het zag er echt verschrikkelijk uit).

De lokale koetswerkhersteller wist ook niet hoe hij dit kon aanpakken (spuiten ?), en gaf me uiteindelijk een busje Autoglym SRP mee. Eén week bleef het 'beter' (niet goed), daarna was het weer doffe ellende (alhoewel, dof ? Het was meer blinkende miserie :D).

Na veel moedeloos googelen en surfen (nogal moeilijk als je de juiste termen niet kent), ben ik terecht gekomen op het forum van een grote naam in de detailingwereld, en heb ik op hun aanraden Meguiars Ultra Compound gekocht. Heel veel zweet, stramme spieren en bakken vol tijd later, was de auto officieel hologram-vrij. Met het handje dus.

Heb je een DAP ter beschikking dan moet je met een witte pad en een zachte polish al zeker de nodige correctie kunnen bekomen. Het grove polijstwerk is immers al voor je gedaan door de prutser bij de dealer.
Misschien is je zwarte pad al voldoende (ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de lak-hardheid van de moderne Peugeot's)
 
marcdtm;344671 zei:
moest ik in zijn plaats zijn zou ik naar de garage gaan en ze het zootje dat ze zelf hebben aangericht laten oplossen.

Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan , meermaals komen er hier mensen bij op het forum waarvan hun auto eerst 1 tot meerdere keren is "gepoetst" door de dealer/garagist én zegt diezelfde dealer erbij dat "als wij het niet beter krijgen , dan krijgt NIEMAND dit beter" ( rofl )

Meestal krijgt men dan hier de raad om een forumlid op te zoeken die je ofwel zelf op weg helpt ofwel laat je je wagen door hem/haar behandelen .

Persoonlijk zou ik niet meer langs de dealer/garage gaan om nog wat van de laklaag over te houden :-"

Wat de TS wel kan doen is een tegemoetkoming/compensatie vragen voor de geleden schade/het extra werk .
 
Van wat ik er van begrepen heb zijn hologrammen redelijk simpel te verwijderen. Maak een testspot en je weet het, gemiddeld beginnen en eventueel op of af schalen. Om nu te adviseren terug te gaan naar de garage schiet niet op, dit is twee keer gebeurt maar geen verbetering zichtbaar. De vriend van Pakkie heeft hem gevraagd dit op te lossen en Pakkie vraagt hier naar advies hoe aan te pakken. Dan is benoemen dat de garage dit moet oplossen niet een heel goed antwoord in mijn inzicht (als je al kunt spreken van goede en fouta antwoorden).
 
Eens dat het eigenlijk aan de garage is/was om e.e.a. in orde te maken dus wat dat betreft kan ik leven met die adviezen. Maar de garage kan je natuurlijk van alles wijsmaken als je niet op de hoogte bent van het feit dat het wel degelijk opgelost kan worden. Terug naar de garage is een gepasseerd station en ik zou het niet eens meer willen als je ziet wat ze daar met je lak doen....

Hoe dan ook dank voor de adviezen! Vanaf volgende week heb ik een mooie verwarmde loods van 60m2 ter beschikking dus dan kan ik eens aan de slag met de 508. Uiteraard komt er een show-off(je) van :)
 
'Dankzij' de afgeleverde hologrammen op mijn vorige auto ben ik op dit forum terecht gekomen.
Hologrammen waren op mijn auto machinaal met een lichte combi prima te verwijderen :)^
 
Wat mijn goed bevalt voor een mooi hologram resultaat is cartec refinish line en dan de 12000 met de soft wafelpad donkergrijs/zwart
 
Ondanks dat mijn vraag van 1,5 mnd geleden dateert, ben ik helaas nog niet aan de 508 toegekomen door o.a. een verhuizing van zowel woning als stalling + inboedel en het detailen van meerdere andere auto's. In de Kerstvakantie hoop ik toch de 508 onder handen te kunnen nemen.