• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Houdbaarheid Protech-beschermlaag? (en hoe hiermee om te gaan?)

Ruttie85

Detailing addict
23 apr 2011
63
65
Beste mede-forumleden.

Ik onderhoud al een tijdje de nieuwe auto van ons pa. Een Volvo XC60 in niet-metallic wit.

Bij aflevering heeft hij deze wagen een protech-lakbehandeling laten geven van maar liefst 800 euro. Ik vind het schandalig veel geld en wel om de volgende reden:

Ik was de auto eens in de x weken, altijd zorg ik dat ik dit doe met een milde shampoo en washmitt. Protech leverde bij die 800 euro ook een koffertje met daarin zeem, kunststofreiniger, shampoo en velgenreiniger. (mag ook wel voor dat geld!)
Ik heb de shampoo twee keer gebruikt en vind er weinig aan; de shampoo schuimt naar mijn idee teveel en erg 'smooth'vind ik hem ook niet.

De overige wasbeurten van de wagen zijn gedaan met Gold Classshampoo van Meggie. Een erg fijne shampoo waar de auto naar mijn idee veel meer van houdt dan die 'rommel'van protech. Je voelt de handschoen over de lak glijden en ik merk ook dat de conditioners de witte lak veel goed doen.

We zijn nu drie maanden verder en na 't wassen zie ik nu al weinig beading meer op dak en motorkap! Ik wil de auto eigenlijk in de wax zetten, al zei ons pa ''doe maar niet want straks haal je die protech-laag er nog af!''
Heeft iemand van jullie ervaring met Protech en helpt dit echt? Want ik vind dat er nog maar weinig beading is. (Sorry ik heb geen foto's)

Ik wil de auto eigenlijk een laagje Collinite 915 meegeven. Deze wax ben ik zeer over te spreken en blijft bij moeders auto echt maanden GOED zitten. Wat vinden jullie/hoe zouden jullie dit aanpakken?
Volgens mij zitten er in deze wax geen schuurmiddelen die een eventuele aanwezige laag zouden wegschuren.
 
Ruttie85 zei:
... ''doe maar niet want straks haal je die protech-laag er nog af!'' ...

Eerdere ervaringen van forumleden met Protech doen mij vermoeden dat pa te laat is :-/
Niet dat jij iets fout hebt gedaan, die "laag" houdt gewoon niet zo lang ...
De prijs is geen garantie voor langdurige bescherming. Helaas.

Hans
 
Protech wordt vaak onder de noemer 'lakpantser' verkocht, net zoals bijv. het product Waxoyl. Hoewel het hoogstwaarschijnlijk verschillende producten zijn, blijven het producten die zwaar overpriced zijn.

In deze duurtest: https://forum.Carclean.com/cc_postst9195/WaxOyl-100-Lakpantser.aspx, wordt waxoyl (300+ euro per applicatie) gezet tegenover Poorboy's World EX-P (€18,99 per fles van 473ml).
EX-P wint.

M'n vaders nieuwe Prius zit ook in de Waxoyl.. nu 4 maanden later is er gewoon totaal niks meer te zien van enige beading en al helemaal geen sheeting. Weg Waxoyl dus.

Kortom: Het is een goed idee om je vaders auto te voorzien van een beschermingslaag. Je merkte al op dat de Protech laag al bijna geen beading meer geeft, dat is een teken dat deze al bijna op is. Als de sheeting (het wegstromen van water) ook verdwenen is, dan is je bescherming helemaal weg. Een pure wax, dus zonder cleaners, kan er gewoon bovenop om toch weer wat bescherming te bieden. De Collinite 915 is zo'n pure wax, die tast de onderliggende laag niet aan. Dus wat mij betreft: ga ervoor :).
 
€800,- is idd wel een hap geld voor wat je krijgt, of krijg je er dan ook aandelen bij?:-b

Ik zou gewoon pa zelf ff mee laten wassen, en daarna even een paar panelen in de 915 zetten, wedden dat hij na de eerstvolgende wasbeurt overtuigd is?

Zonde van het "leergeld", zo noem ik het maar, maar ik denk dat hij m dan wel snapt.
 
Hey ,
Ikzelf was ook eerst aan het twijfelen bij de aankoop van mijn nieuwe wagen om er een ,,lakpantser ,, op te laten zetten + het interieur ook erbij(prijs 99 eurokes!)
Heb dan wat gesmurfd en besloten dit niet te laten doen(wijze beslissing).
Als jij nu die wax er op wil stel ik mij de vraag:moet je dan niet van 0 beginnen??
maw:wassen,kleien,polish(cleanen),glaze,waxen??
groeten danny
ps:mss moet je dat ff vermelden in je topic,anders zou je er direct over waxen ,terwijl het misschien niet meteen mag??
groeten danny
 
@ Grandscenicman:

Ik denk niet dat er overheen waxen veel kwaad kan.
De auto is ondertussen 3 maanden en de Coll. 915 is een wax zonder schurende ingredienten.

Het gaat om een pure beschermlaag, die met deze wax wel gebakken zit.
Ik heb wel zitten twijfelen om voor te behandelen met ColorX van Meg.

Vrijdag gaat het gebeuren :)
 
Hmm ColorX hmmm, zit in dit geval eerder in de hoek van de Dodo Juice-Need For Speed te denken en deze dan te toppen met de door jou aangegeven Collinite #915.
De NFS heeft zéér milde cleaners met een glasnverhogende bestanddelen uit de LimePrimeLite en beetje beschermers in zich ( dus een All-In-One ).
Is handmatig aan te brengen en wat ik van vernomen heb zijn de resultaten best goed te noemen. ( Heb er gevoelsmatig wat meer bij dan de colorx )
Als je dit dan weer met de 915 beschermd dan zit je voorlopig weer even goed.
Uiteraard is een full range stappenplan altijd beter, maar in dit geval leek mij het voor jou een goede tussenoplossing.
Koekegluur maar even en bepaal wat je er van vind.
 
Het is inderdaad altijd wel beter om alle voorgaande stappen te doen, voordat je een sealant of wax opbrengt. Dit om de standtijd van de sealant / wax zo optimaal mogelijk te houden.
Ik had ooit Jetseal (een sealant) gezet op een slecht voorbereide lak (mijn eigen fout), na 2 weken was er niks meer van over. Goede leerles voor me.

Maar Colli 915 is toch een wax en niet zo kieskeurig als een sealant. Ik denk dat deze wel een aantal weken/maanden blijft zitten op deze vrij nieuwe auto, zelfs zonder voorbereiding.
 
Het is gebeurd:)

De Volvo heb ik gewassen met NXT car wash, gekleid met poorboys UQD (kwam al niet veel vanaf) en vervolgens getopt met Collinite 915.
Ik heb helaas geen foto's, maar het is een mooi gezicht!