• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp bij een beginner.

GaetanDB

Detailing rookie
1 okt 2013
166
0
Hallo,

Na het lezen van de stappenplan: machinaal heb ik er meer en meer zin in, alsook heb ik een lijstje samengesteld met de producten die ik van plan ben om te kopen.
Ook heb ik nog een paar vraagjes die ik na mijn lijstje ga posten.
Mijn doel is om tips te krijgen of evenwel correcties.
Here we go!

BUITENKANT van de wagen:

Wassen
-Emmer met een gritt van Meguiars ( Heb ik al thuis staan )
-Meguiars Ultimate Wash en Wax (heb ik al thuis staan, ben ik heel content van. 2 weken geleden gebruikt en mijn auto heeft nog steeds een mooie glans, nochtans heeft die lak nog nooit een polijstmachine gezien )
-Monello Lavare € 19,99

Kleien
-Meguiars Quik Detailer ( Heb ik al thuis staan )
-Meguiars Smooth Surface Claybar ( Heb ik al thuis staan )

Polijsten
-Monello Raffini Polish v2 kit. € 57,99
Raffini Veloce - Compound Cut 5/5 Gloss 2.8/5
Raffini Mezzo - Polish Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Raffini Finale - Finishing Polish Cut 2/5 Gloss 5/5
Raffini Spruzzo - Inspection Spray
-Meguiars Ultimate Compound. Waarom in combinatie met de Monello kit? Omdat die lak in 7 jaar nog nooit behandeld werd en dus misschien wel een zeer diepe beurt nodig heeft voor de eerste keer. Of misschien beter de Meguiar's M105 Ultra-Cut Compound aangezien ik het machinaal ga aanbrengen?

Voeden
-Poorboys Black Hole - € 17,99

Waxen
-Poorboys Ex-P - € 16,99

Ruiten
-Meguiars Even Coat x2 - € 8,99 ( al in mijn bezit )
-Dodo Juice Clearly Menthol Spray - € 10,98

Plastiek
-Auto finesse - Revive Trim dressing - 250 ml - € 10,99

Velgenreiniger
-PB World - Spray and rinse wheel cleaner - €17,99
-Four finger wool wheel mitt - € 9,98
-Mothers Wax - Wheel Brush - € 6,98

Velgenwax
-PB World Wheel sealant - € 19,99
-Monello - Edgeless soft foam hand applicator - € 1,75

Bandenwax
-Wolfgang Black diamond tire gel - € 28,99
-Carclean.com - Flex foam tire dressing applicator - € 4,99 (Goed?)

---------------------------------------------------------------------------------

Voor het interieur ga ik een stofzuiger gaan huren om dit eens te testen. Graag had ik hierover meer info/link van iemand gehad indien mogelijk aangezien ik dit nog nooit heb gebruikt.

Andere producten die ik wens te bestellen.
-Dap900 v2 kit (ben aan het wachten dat ze weer op voorraad komen maar ben hierover aan het mailen met Dennis van carclean)
-Metropolitan - Micro Cleaning Tool Kit - € 7,98
-Afplaktape
-Mothers Applicator pads
-Monello - Microfiber bundel - Trio € 69,99

Ik heb nog 3 microvezeldoeken staan van meguiars. Normaal zit ik dan wel goed qua doeken :p

Op zijn minst ongeveer 450 euro. Hangt af met die kit, als ik tot dan kan wachten hehe.


Iemand die mij eventueel een product kan adviseren voor het interieur? Liefst geen Turtle Wax, ben ik geen fan van.

Dan had ik nog een paar vragen:
-Welke pads koop ik het best? Of het best om te gebruiken, kompressor of 'gewone'?
-Om te waxen, een zwarte finishing pad? Voeden is zwart.
-Wat is het verschil tussen een rotary en een dual action? Als ik enkel een dual action koop, meer dan genoeg effect?
-Pads schoonmaken? In de wasmachine of in warm water laten weken en dan laten drogen?
-Na het polijsten, best een product gebruiken om de de resten van de polish te verwijderen? Als ja, wat? Een APC? Of detailspray met microvezeldoek?
-Ik las over een ontvetter. Waarom? En voor of na welke stap?
-Hoe gebruik je een Monello Spruzzo Inspection spray?

Ook heeft mijn wagen 2-3 diepe krassen en wens ik zo te werk te gaan (http://www.9lives.be/forum/mobiliteit/793789-de-carcleaning-detailing-thread-62.html) Laatste reactie op de pagina.
Goede methode?

Voilà, grote boterham in zo weinig tijd :-"

Hopelijk kunnen jullie mij helpen en ik denk dat deze thread ook andere beginners kan helpen. Als ik vragen stel en ik kan ze vinden door te zoeken, sorry! Heb niet zoveel tijd in de week met mijn werk en sport.
Ook wou ik Dibbuz bedanken voor zijn geniaal stappenplan!!

Alvast bedankt.
 
De Meguiars Ultimate Compound kun je prima machinaal verwerken. Wat betreft de pads is het om het even, beide werken prima volgens mij wat ik er van lees. Een zwarte handpad kan voor zowel glaze als wax, misschien is een andere kleur makkelijker om te onthouden zoals rood voor wax.
Verschil tussen een rotary en een da is dat een rotary een draaiende beweging maakt waar de da nog een draai om zijn as draait. Met de DAP900 heb je volgens mij voldoende power om de meeste klussen aan te kunnen. Pads nooit laten weken in water, daarvan kan de velcro loslaten. Ik doe ze wel eens in de wasmachine maar dit wordt niet geadviseerd. Beter zou zijn schoonmaken onder de kraan met een drupje afwasmiddel/ apc en dan laten drogen met de velcro naar boven. Na het polijsten kun je het middel afnemen met een microvezeldoek. Dit staat in link met de ontvetter, na het polijsten kun je de lak ontvetten met Eraser of het alternatief van Gyeon zodat de lak echt schoon is en de wax beter zou hechten. Monello Spruzzo is ook zo'n ontvetter om de lak te inspecteren. Opsprayen en afnemen.
 
Maar waarom zou je Ultimate Compound nemen als je al Veloce, Mezzo en Finale neemt? Volgens mij heb je aan de Raffini lijn wel genoeg.
 
Ik heb ook gehoord dat uc speciaal ontwikkeld is voor de da waar veloce meer is voor zowel rotary en da. Correct me if i'm wrong