• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp bij verfspetters?

Erik1985

Detailing addict
5 apr 2021
170
70
Hardenberg
Beste allemaal,
Gisteren heb ik een voor mij nieuwe auto gekocht, echter zitten er allemaal witte puntjes op de lak.
Ik vermoed dat het verf is, waarmee zou je dit kunnen verwijderen? Het zit zowel op de raamlijsten, kunsstof delen als op de lak.
Zou iets met alcohol kunnen werken, wat zouden jullie doen?
20240427_083018.jpg
20240427_082945.jpg
20240427_082737.jpg
 
Oplossing
Klopt.
Op lichte kleuren is marring vaak niet goed te zien dus lijkt het soms dat het er niet is maar als je met een vaste massa (wat iedere soort klei is) met lubricatie over lak heen gaat en de klei pakt vuil op dan is er altijd iets van micro marring te zien, op donkere kleuren zie je dit wel eerder.

Als je je hier niet zo aan stoort en een glaze aanbrengt en daarna een wax of sealant dan is iig je lak brandschoon na het kleien en beschermd de bescherming de lak.
Polijsten kan altijd nog.
Klopt.
Op lichte kleuren is marring vaak niet goed te zien dus lijkt het soms dat het er niet is maar als je met een vaste massa (wat iedere soort klei is) met lubricatie over lak heen gaat en de klei pakt vuil op dan is er altijd iets van micro marring te zien, op donkere kleuren zie je dit wel eerder.

Als je je hier niet zo aan stoort en een glaze aanbrengt en daarna een wax of sealant dan is iig je lak brandschoon na het kleien en beschermd de bescherming de lak.
Polijsten kan altijd nog.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Erik1985
Oplossing
@Altos, een glaze is dan wel weer noodzakelijk voor het waxen?
20240427_153816.jpg


Dit is de auto en de kleur, waarschijnlijk zal er dus wel marring te zien zijn denk je?
Als een glaze noodzakelijk is, welke raad je aan, en hoe breng je deze aan?
 
Ik heb ook een keer verfspettertjes op de auto gehad alleen stond die in de coating toen.
-auto pre washen ,ontijzeren met Monello non ferro (kun je ook later nog op velgen heel goed gebruiken.
-Auto heel goed wasssen
-clayen en daarbij gewoon veel de klei omvouwen en niet bezuinigen op claylube
-de hoeveelheid marring kan best wel eens meevallen al moet dat in de praktijk blijken.

-Glaze is optioneel kijk gewoon eerst eens “hoe de auto er aan toe is”
-ff waxen met Collinite 845 (dun aanbrengen en dan neemt ie super easy af).
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Zoals hierboven al aangegeven, een goeie vette wax doet een beetje hetzelfde als een glaze. Er is geen moeten bij een wax of glaze, de één zweert erbij, een ander zweert het af.
Best tip die ik je kan geven bij kleien is niet hard drukken en veel glijmiddel.
De kleur van je auto scheelt enorm qua mogelijke zichtbare marring.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
@Altos
Dus mijn bovengenoemde stappen plan zou kunnen werken haha?
Ik zou ook een fles non ferro bestellen die pakt de ijzer deeltjes op de lak aan (bv remstof van medeweg gebruikers) en is later ook erg handig om velgen schoon te krijgen.
Hoe schoner de lak alvorens je gaat clayen des te beter.

En als laatste tip zou ik kleine stukjes clayen en vaak de klei omvouwen (dan kneed je de vervuiling naar het midden en heb je telkens een vers “pannenkoekje”…
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985