• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp bij verfspetters?

Erik1985

Detailing addict
5 apr 2021
170
70
Hardenberg
Beste allemaal,
Gisteren heb ik een voor mij nieuwe auto gekocht, echter zitten er allemaal witte puntjes op de lak.
Ik vermoed dat het verf is, waarmee zou je dit kunnen verwijderen? Het zit zowel op de raamlijsten, kunsstof delen als op de lak.
Zou iets met alcohol kunnen werken, wat zouden jullie doen?
20240427_083018.jpg
20240427_082945.jpg
20240427_082737.jpg
 
Oplossing
Klopt.
Op lichte kleuren is marring vaak niet goed te zien dus lijkt het soms dat het er niet is maar als je met een vaste massa (wat iedere soort klei is) met lubricatie over lak heen gaat en de klei pakt vuil op dan is er altijd iets van micro marring te zien, op donkere kleuren zie je dit wel eerder.

Als je je hier niet zo aan stoort en een glaze aanbrengt en daarna een wax of sealant dan is iig je lak brandschoon na het kleien en beschermd de bescherming de lak.
Polijsten kan altijd nog.
Dejavu hier.. mijn C-HR zat eens helemaal onder de rode spuitnevel. Was regelrecht detail-drama.. :sob:

Het kunststof heb ik zelf gedaan. Lak en ruiten heb ik toen uitbesteed.. bleek tijdrovende klus van kleien, peuteren en polijsten geweest te zijn.

Voor het kunststof : niet gaan boenen of polijsten, dan gaat het kunststof glimmende plekken krijgen.
Beste manier is verzuipen in de WD40, in laten trekken en verfpuntjes lak lospeuteren. Daarna goed met APC ontvetten en het kunststof behandelen met dressing.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Hoe lang, zal je uit moeten proberen
Maar als het na 10 minuten niets doet zou ik wat anders proberen

Zo'n pasje is mooi haaks, goed plat houden dan werkt het beter dan klei

Je kan ze ook laten zitten ;)
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
@redde wd40 helpt niet echt, net even met mijn nagel geprobeerd de verf eraf te halen en van t glas ging een stipje weg...
Ik het te proberen door te kleien?
Wat moet ik na het kleien doen, kan dan gewoon er wat collinite 845 erop?
 
Klei kan nooit kwaad, maar is natuurlijk milder dan een aanval met een pasje
Glas is lekker glad, dan hecht het minder ...
Collinite als bescherming is altijd goed, die is ook niet gevoelig voor een wat vettige ondergrond
 
@RedCat
Ik heb net een klein stukje getest, en met kleien gaan de verfspetters in iedergeval van de plastic bumper delen af...
Wat is dan t beste stappenplan?

Auto afspoelen met water
Claylube en kleien
Wassen met dodo juice born to be mild
Afspoelen en drogen
Collinite erop laten inwerken en uitpoetsen

Zou dat dan allemaal voldoende moeten zijn?
 
Bij dergelijke spetters ook even kijken of je een logische bron van de spetters kunt bedenken. Als het bijvoorbeeld onderop de zijkanten van de auto zit, heb je kans dat het afkomstig is van bijvoorbeeld verse wegstrepen die nog nat waren toen er iemand (of jezelf) over heen reed (met als gevolg door banden opgegooide witte spetters afkomstig van de strepen).

Andere optie is een grote vogel die in de vlucht shit heeft gedumpt (zelf tijdens het rijden ooit een diagonaal spoor van rechterkoplamp over motorkap, voorruit en dak naar het linker achterlicht gehad).

Echte verfspetters van klusser/spuiter.

Spetters van één of ander gemorst product (wax, polijstmiddel of wat dan ook)

Kleien op ongelakte kunststof kan wel, maar heeft vaak niet zoveel effect als het over reinigen gaat.
 
@Cordoba
Ik heb de auto zo gekocht, het lijkt een soort spuit nevel te zijn die voor 95% op de rechterkant van de auto is terecht gekomen.
Het is ook allemaal op de 'verticale delen' van boven vanaf de dakrails tot aan onder de deuren, dus het lijkt erop dat er iets is met verf gespoten is en er nevel tegen de auto is gewaaid...
 
Is het trouwens altijd nodig om na t kleien ook te polijsten, want dit heb ik zelf niet...
Of weet iemand toevallig dat er een detailling master in de buurt van Hardenberg (45min rijden) afstand woont die (met) mij de auto eens onderhanden wil en kan nemen, zodat hij een mooie nieuwe start heeft qua lakwerk...