• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'Detailing light' vs glascoating aan laten brengen

Stiggy

Detailing trainee
11 feb 2024
32
30
In het verleden heb ik mijn Alfa Giulietta altijd zelf gewassen, een enkele keer gekleid en regelmatig in de Collinate 845 gezet. Ik kon daar wel wat uurtjes aan besteden, maar een echte detailer zoals de meeste van jullie ben ik echter niet. Daarna andere auto's gereden die gewoon door de wasstraat gingen, maar nu ga ik weer terug naar een Alfa en wil die zo netjes mogelijk houden (in het voorstel topic meer). Als het weer goed is (heb geen mogelijkheid tot binnen werken) vind ik een beetje aan de auto rommelen best leuk. Maar hele zaterdagen poetsen zit echter niet meer in mijn mogelijkheden.

Wat ik me ook herinner was dat ik de resultaten eigenlijk altijd een tikje teleurstellend vond. Sure, net na een hele dag poetsen ziet het er geweldig uit. Maar het effect op langer schoon blijven was er wel, maar nooit zoals ik gehoopt had. Ik heb bijvoorbeeld een een hele middag aan de velgen besteed (Monello non iron, wassen, en 3x in de Poorboys Wheel Sealant gezet) in de hoop dat ze daarna veel beter schoon bleven of zo schoon te spoelen waren. Mwah, ik zag wel wat effect, maar die uren die ik besteed had heb ik er nooit mee terugverdiend. Ook het effect van de collinite 845 was vrij snel uitgewerkt vond ik.

Affijn, er komt weer een nieuwe (ahum, 2017) Alfa, en ik vraag me af wat ik beter dan doen: zo goed mogelijk zelf aan de gang gaan, wellicht eens een Ceramic coating proberen ipv wax. De spulletjes zullen ondertussen wel verbeterd zijn ook? Of misschien bij een professioneel bedrijf een glascoating aan laten brengen. Ik zie prijzen tussen de €500 en €1500,- maar vind het moeilijk beoordelen hoe goed ze het doen.

Zelf polijsten is niet mijn ding. Wat zouden jullie in zo'n geval aanraden? Is het dan niet beter om het aan de professional over te laten? Of kan ik met alleen wassen, kleien, evt. glaze en dan een sealant wel een beter resultaat bereiken dan ik vroegah met de wax had?
 
Als je de kriebels krijgt van de online detailers en bedrijven die allerlei loze beloftes doen qua "glas" coating, "ceramische" coating met een standtijd van 100+ jaar, deze lekker links laten liggen.

Wil je je auto eens goed laten behandelen bij een goed bedrijf, dan kan ik je Diventa Bella aanbevelen. Dit is de detailstudio van Carclean.
 
Thanks! In deze heren heb ik uiteraard al het vertrouwen! Ze zitten helaas wel een stukje uit mijn buurt, maar wellicht is het eens goed om langs te gaan.
 
Informeren bij Diventa Bella kan nooit geen kwaad. ;)

Goed wassen en reinigen, gevolgd door een wax zoals Collinite - 845, dat zou toch wel een paar maanden z'n ding moeten kunnen doen. Echter is regelmatig wassen en bij voorkeur ook 'boostende' producten gebruiken toch wel een terugkomend dingetje. (Ook als je kiest voor een coating)

Zelf aan de gang gaan (zonder polijsten) is natuurlijk ook een optie. Een goede basis leggen, zoals hierboven uitgelegd, gevolgd door door onderhoud, is ook prima.

Als je de Alfa echter naar een goede staat wilt brengen, wat tevens ook een vereiste is om een coating goed te kunnen laten werken, dan moet je wel even in de buidel tasten. Maar dan heb je ook meteen alles weer strak én goed en lang beschermd. De nazorg is dan ook goed geregeld, want je kan alle advies en producten van Carclean meteen erbij nemen.
 
Welkom nogmaals!

Als polijsten niet je ding is, zal je ook geen coating dienen aan te brengen. Voor het aanbrengen van een coating is een schone, gecorrigeerde lak essentieel!

je kan zelf best eerst aan de gang gaan met het goed wassen, evt kleien met een milde klei en het aanbrengen van een wax of sealant.

Een coating laten aanbrengen kan altijd nog toch? Tenzij je in 1x direct klaar wilt zijn en je hebt budget dan is het het overwegen waard en kan je daarna je auto goed bijhouden.
 
Coating aan laten brengen zou inderdaad ook later kunnen. Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je hem net hebt en bij iedereen gaat laten zien, je dat met een zo'n indrukwekkend mogelijk glimmende auto wilt doen haha.

En het budget moet wel een beetje in balans blijven met de waarde van de auto. Hij is uit 2017; meer dan een euro of 500-800 vind ik wat teveel worden.

Ik denk dat ik eerst maar weer eens lekker zelf aan de gang ga.
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Ik denk dat ik eerst maar weer eens lekker zelf aan de gang ga.
Juuuuuist! :p

Voor dat geld kan je een goede set aan was-spullen kopen (heb je ook nodig als je de auto zou laten behandelen) en de nodige producten en materialen om lekker zelf de auto ten alle tijden netjes te maken én houden.
 
Wat sowieso een aanrader is om de velgen wel in een coating te zetten, zoals https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-rim-30ml.html hiermee is daarna het onderhoud van de velgen veel eenvoudiger en heb je meestal aan een shampoo genoeg; er zijn diverse waxen met een behoorlijk goede standtijd van een paar maanden, zoals de Colintite maar ook de https://www.carclean.com/nl/soft99-new-fusso-coat-12-months-dark-wax-200-gram.html
De "Gyeon Q² Rim Protection Kit" zit in het mandje! De velgen van de Giulia zien er als nieuw uit. Op de vraag hoe dat kan gaf de dealer aan dat ze net helemaal opnieuw gespoten zijn. Bij mijn vorige auto's (vooral de Giulietta) was mijn frustratie altijd hoe snel de velgen weer vies waren. Zelfs zonder regen zag je het remstof naar een paar dagen alweer zitten, ook nadat ze in de Poor boys wheel sealant stonden. Ben benieuwd of ik tevredener ga zijn over dit gyeon setje! (Mijn huidige Mazda heeft zwarte velgen, dat is wel een stuk relaxter wat dat betreft haha).
 
Ik begrijp dat ik voor de lak het beste eerst een paint cleaner kan gebruiken, dan voeden met een glaze en daarna een sealant.
Ik heb naast de Gyeon Q² Rim Protection Kit nu in mijn mandje:
  1. Dodo Juice born to be mild shampoo.
  2. Gyeon Q²M Prep als paint cleaner
  3. Poorboys Black Hole als voeding
  4. en de nodige pads en doeken
Maar de sealant, daar twijfel ik nog over. Als ik in de shop sealants selecteer dan zie ik ook een hele boel 2-in-1 spul, pasta's e.d.
Iemand tips?
 
@GeBas oeps, goed dat ik het even check. Maar ik had juist via die link gekeken en daar staat de Geyon Prep als aanrader tussen de cleaners. Lekker verwarrend allemaal!
 
In Black hole zitten ook cleaners. Ik weet alleen niet of die met handmatig aanbrengen genoeg doen. Ik meen me te herrineren dat machinaal aanbrengen het advies was als je hem ook als cleaner wilt gebruiken.

Professional polish is een cleaner die heel veel toepassingen heeft. Hoort eigenlijk ook in je assortiment.
 
Bij mijn vorige auto's (vooral de Giulietta) was mijn frustratie altijd hoe snel de velgen weer vies waren. Zelfs zonder regen zag je het remstof naar een paar dagen alweer zitten, ook nadat ze in de Poor boys wheel sealant stonden. Ben benieuwd of ik tevredener ga zijn over dit gyeon setje!

Géén bescherming, een simpel waxje of een dure coating, niks zorgt ervoor dat iets niet vies wordt.
Hoe makkelijk je iets schoon krijgt, dát is waar het verschil wordt gemaakt. ;)

Een sealant ligt graag op een kale, schone lak om goed te kunnen hechten en zo dus langer te kunnen werken.
Als je perse een glaze wilt gebruiken (oliën), dan zou ik kiezen voor een goede wax. Misschien is een glaze zelfs niet nodig en kunnen de oliën in een wax al voldoende voeden/verhullen.

Persoonlijk denk ik ook dat als je dan toch handmatig een paint cleaner gaat inwerken, dan zou je net zo goed een polijstmiddel kunnen gebruiken. Dan heb je de reiniging, maar ook de wat meer power.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Géén bescherming, een simpel waxje of een dure coating, niks zorgt ervoor dat iets niet vies wordt.
Hoe makkelijk je iets schoon krijgt, dát is waar het verschil wordt gemaakt. ;)

Een sealant ligt graag op een kale, schone lak om goed te kunnen hechten en zo dus langer te kunnen werken.
Als je perse een glaze wilt gebruiken (oliën), dan zou ik kiezen voor een goede wax. Misschien is een glaze zelfs niet nodig en kunnen de oliën in een wax al voldoende voeden/verhullen.

Persoonlijk denk ik ook dat als je dan toch handmatig een paint cleaner gaat inwerken, dan zou je net zo goed een polijstmiddel kunnen gebruiken. Dan heb je de reiniging, maar ook de wat meer power.
Dus beter geen glaze?
Ik begreep uit het CarClean filmpje dat dit wel aangeraden werd, daar werd geen onderscheid gemaakt of je daarna wax of sealant ging gebruiken.

Ik dacht dat ik met die glaze een diepere zwarte kleur zou krijgen, maar als het niet nodig is sla Ik het met liefde over
 
Een glaze doet voornamelijk iets op dorstige lakken. (Voeden) Hoe beter de staat van een lak, hoe minder effect. Bijkomend dat producten veelal beter hechten op een brandschone lak, dus zonder een glaze ertussen.
Een glaze kan dus zeker meerwaarde hebben, maar dat is een kwestie van proberen. (Stukje of klein paneel behandelen)

Ik moest even zoeken, maar ik denk dat ik de juiste foto heb kunnen vinden waarop te zien is wat de olien van een wax aan ''voeding'' kunnen doen op een dorstige lak;

50-50_zps77ygu3yw-jpg.87150


Ik zou het in je achterhoofd houden en als je de auto daadwerkelijk in bezit hebt, eens kijken wat er nodig is. Denk bijv. aan iets simpels als de lak nat maken en kijken of je een flink verschil ziet in kleur en glans. Zo ja, dan kan je de lak de nodige voeding gebruiken en dat zou dus middels een glaze kunnen worden bereikt of alleen een wax.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske en Drifter
Bedankt voor de info!
Ik dacht nu alvast spulletjes te bestellen zodat ik in het weekend meteen aan de gang kon, maar je hebt gelijk. Beter eerst de auto in bezit hebben om te kijken wat nodig is. Ik heb hem 2x gezien, en hij leek overigens wel nieuw. Waarschijnlijk is er al een detailer mee bezig geweest.
 
ik zou toch nog even nadenken over die Rim. Daarvoor moet je namelijk óók polijsten en ik zou het ook aanbrengen als de velgen niet onder de auto zitten.
 
Als de Belgen net gespoten zijn zoals de TS aangeeft, dan moet polijsten met een handpad wel te doen zijn, lijkt mij.