• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glascoating i.c.m. wasstraat

Robin92

Detailing rookie
25 dec 2021
2
12
Hey iedereen,

Ik weet het, ik sta op het punt iets voor te stellen dat niet op dit forum hoort, maar ik doe het toch even o_O

Ik heb sinds deze maand een Tesla Model 3. De auto is nieuw en krijgt deze week PPF aan de voorkant (voorbumper, motorkap, zijspiegels, zijschermen en koplampen). PPF over de hele auto is toch echt te duur, maar ik laat het aan de voorkant doen i.v.m. steenslag. Tesla's zijn hier nogal gevoelig voor (ook al rij je voorzichtig)...

Ik ben een autoliefhebber en mijn eerste auto is nog nooit door de wasstraat geweest. Deze was ik nog zo vaak mogelijk met de hand en wanneer nodig het complete pakket (kleien, polijsten, waxen etc.). Dit zal ik bij mijn eerste auto ook blijven doen omdat het een liefhebbersauto is, maar het gaat qua tijd echt niet lukken om mijn Tesla ook geregeld met de hand te wassen. Ik plan hem daarom wél door de wasstraat te halen, weliswaar een "autovriendelijke" wasstraat (als dat überhaupt bestaat :rolleyes:), ik ken meerdere mensen die goede ervaring hebben met Mr.Glow uit Wassenaar, zij gebruiken Turtle Wax producten.

Nu is het dus zo dat ik de voorkant dus in PPF laat zetten, en ik wil zelf de rest van de auto in de glascoating zetten. Ik heb dit nog niet eerder gedaan, wel gewaxt met Collinite 845. Mjin doel is dus de auto toch nog in wat extra bescherming te zetten voordat ik hem door de wasstraat haal. En mocht de wasstraat een slechte dag hebben, dat mijn auto toch nog een soort van "gespaard" blijft (zonder garantie te geven uiteraard haha).

Ik zit momenteel te kijken naar het Gyeon Q2 Synchro pakket, dus na 3 (of meer?) lagen Q2 Mohs breng ik dan 1 laag (of hier ook meer?) Q2 Skin aan. Dit zou dan volgens de beschrijving een duurzaamheid van +2 jaar/35k km moeten hebben. Kleien sla ik over omdat de auto net nieuw is, er staat nog geen 1000km op. Her en der hooguit iets polijsten.

Mijn belangrijkste vragen zijn:
- Zal de glascoating überhaupt extra bescherming bieden bij een wasstraatbezoek? Oppervlaktekrassen (ofwel wasstraatkrassen) die je vaak ziet na een wasstraatbezoek, zitten die dan op de glascoating?

- Blijft er wat van de glascoating over als ik de auto door de wasstraat haal? Ik snap dat de glascoating er nooit beter op zal worden, maar overleeft het de wasstraat wel? Bijvoorbeeld voor een jaar als ik hem zoals hierboven omschreven aanbreng (dus volgens het boekje voor +2 jaar)? Belangrijk hierbij is denk ik ook wel de wasstraat zelf, zoals ik zei gebruiken ze bij Mr.Glow wel Turtle Wax autoshampoo etc., in plaats van de hele agressieve middelen die normaal gesproken worden gebruikt.

- Misschien na een wasstraatbezoekje de glascoating af en toe boosten? Of is dit niet nodig bij een glascoating? Bij wax deed ik dit met spraywax (over de Collinite heen).

Ohja, en additioneel doe ik misschien nog Gyeon Q2 PPF over de met PPF behandelde delen :)

Ik hoop dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen. En mijn excuses voor het benoemen van de term wasstraat.....

Groetjes & fijne dagen,
Robin
 
Een lakvriendelijke of coatingvriendelijke wasstraat bestaat niet. De Mr. Glow is wellicht minder grof met wassen dan een wasstraat met borstels maar het blijft altijd meer (was)krassen veroorzaken dan een handwas.
Daarnaast zullen de agressievere wasmiddelen van de wasstraat sneller een coating of bescherming doen slijten.

Wil je hem mooi houden, dan is het beter om hem 1 of 2 weken maar niet te wassen in de wasstraat totdat je weer de tijd hebt om hem met de hand te doen.
 
Ik zou je toch willen adviseren om de auto voor het coaten helemaal te ont-ijzeren en te kleien voor het polijsten en ontvetten.
wat je ook later met je auto gaat doen, alles wat je onder de coating laat zitten blijft geseald onder de lagen coating.
 
Eens met bovenstaande reacties. Inderdaad er voor zorgen dat de lak 100% schoon is voor het aanbrengen. In 1000km kan er alsnog een hoop teer en andere verontreiniging op de lak komen.

Met de hand wassen is natuurlijk altijd beter, maar dat is je vraag niet. Toen Gyeon net “populair” werd in Nederland, heb ik eens een test gezien van iemand met een zwarte Renault Clio. Hij had de helft van de deur in de Mohs gezet en de andere helft niet. Vervolgens een aantal keer door de wasstraat en wat bleek; het deel dat in de mohs stond had aanzienlijk minder krassen.

Ik denk dat je je niet moet inbeelden dat de Coating er voor zorgt dat er helemaal geen krassen meer in komen. Maar dat is bij zowel de wasstraat als een handwas het geval.

Dus om antwoord op je vragen te geven:

- ja een coating zal iets helpen tegen waskrassen
- je coating zal niet na 1 keer wasstraat weg zijn denk ik, maar zal waarschijnlijk niet de beloofde standtijd halen, omdat je mechanische slijtage gewoon vele malen hoger ligt. Daarnaast weet je niet wat voor reinigingsmiddelen in de wasstraat gebruikt worden die je coating aan kunnen tasten.
- boosten lijkt mij zinvol, rondje Gyeon Cure o.i.d. Verhoogd de water en vuil afstotendheid van de lak. Dus er zal met een uitgebreid wasprogramma minder vuil over de lak gesleept worden, omdat de auto vooraf met het spoelen al wat schoner is dan zonder boosters.
 
  • Leuk
Reactions: dennisdennis-12
Afgezien van je voornemen om de auto te coaten en onderhoud merendeels in de wasstraat. Daar ben je jezelf van bewust en maakt daarop een afgewogen keuze. De video van @Tomsel spreekt voorzich.

Echter vind ik de uitspraak echt een mooie aanname op basis van een merknaam. Het is Turtle Wax en daarom minder agressief. Wie zegt mij dat er geen prof lijn specifiek voor de wasstraat, of een extra toevoeging bij gemengd, wat het middel agressiever maakt. Af fabrikant of door eigenaar zelf. Wellicht een 'goede' voorwas, zodat Turtle Wax het makkelijker heeft. Ben nogal sceptisch op dat gebied.

Belangrijk hierbij is denk ik ook wel de wasstraat zelf, zoals ik zei gebruiken ze bij Mr.Glow wel Turtle Wax autoshampoo etc., in plaats van de hele agressieve middelen die normaal gesproken worden gebruikt.
 
Kenotek is ook een prima voorbeeld: legio "pro-sumer" producten die ook echt goed zijn. Ze hebben echter ook een scala aan (truck)wasstraatmiddelen die je niet lukraak op je auto wilt gebruiken!

Een wasstraat heeft nou eenmaal als doel om je auto in minder dan 5 minuten 'schoon' te krijgen; dat gaat nóóit met beleid.

Het is voor mij in ieder geval tegenstrijdig: wel PPF en een prof coating, maar geen gedegen onderhoud. Kun je toch net zo goed ieder jaar een professionele minor detail en sealant laten doen? De PPF zal wel de minste kans op steenslagschade geven, maar voor de rest...
 
  • Leuk
Reactions: dennisdennis-12
Wat is het doel/wat wil je bereiken met/van de PPF?
Wat is het doel/wat wil je bereiken met/van de coating?

Het komt mij wat bijzonder over.
Als de PPF bedoeld is tegen steenslag kan dat best een goede keuze zijn.
Een coating en wasstraat, tja dat is geen lekkere combi. De wasstraat zal de coating snel(ler) om zeep helpen. Lijkt me zonde van tijd en geld.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Dank voor jullie uitgebreide reacties en excuses voor de late reactie van mijn kant. Allemaal faire punten en ben het ermee eens dat je de wasstraat liever moet vermijden (ongeacht de coating), maar soms is dat wat lastiger met de tijd. Toch hebben jullie me wel overgehaald om de wasstraat in eerste instantie te vermijden. Ik wil de auto graag in de coating zetten en kijken hoe lang hij schoon blijft met regelmatig afspuiten (en daarna eens in de 2/3 maanden handwassen).

Voor wat betreft de coating zit ik de kijken naar Gyeon Synchro EVO, de vernieuwde versie. Ziet er op het eerste gezicht wel uit als tof spul. Nog een vraagje voor wat betreft de voorbereiding; wat is een goede ontvettende shampoo? Ik gebruikte altijd Meguiar's Gold Class Wash, super mooie glans maar ik heb het idee dat dit geen ontvettende shampoo is? En uiteraard voor het aanbrengen van de coating ga ik nog even de panelen langs met Q2M Prep, daarna de coating aanbrengen :)
 
Maar stel je wilt hem even snel wassen zou je dan niet de auto kunnen afspuiten dan de auto in sprayen met een hand sprayer en dan een stuk of 10 doeken en daarna afspuiten en droog rijden of eventueel de shampoo in de wasbox maar dat is denk slechter voor de coating
 
:confused: Even snel wassen met doeken?
Ik denk dat je “gewoon” de auto moet handwassen.
Dus pre-wash middel in een sprayer eventueel om de meeste verontreiniging aan te vallen, dan afspuiten met water.
Daarna lekker met 2 emmers wassen met shampoo en washmitt.
Niet afnemen met doeken.
Afspoelen met water.
Afdrogen met een droogdoek.