• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp gevraagd voor wetsanding

Joost91

Detailing chief
21 jan 2010
688
103
Ermelo
Ik heb 'n ''project-V40'' aangeschaft om meer te leren van detailing. Ook wil ik meer leren van over wetsanding.

Nu heb ik reeds het volgende aangeschaft:

Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 3000 Grit
Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 2000 Grit
Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 1200 Grit
Meguiar's Professional - Hi-Tech Sanding Backing Pad

Om te beginnen moet ik de lak natuurlijk bijvullen. Een lakstift in de juiste kleur heb ik. Maar kan ik die zo aanbrengen na het kleien, of moet ik het eerst nog ontvetten o.i.d? En zo ja, waarmee?
Het heet niet voor niets ''wetsanding'', dus ik heb ook een soort 'glijmiddel' nodig. Kan ik daarvoor Spray & Wipe gebruiken?
 
Zie ook dat de krassen goed opgevuld zijn voor je begint te wetsanden. Als de lak nog nat is lijkt de kras voller dan ze in werkelijkheid is. Voor je de krassen begint op te vullen steeds ontvetten met gelijk welk ontvettend middel eigenlijk. Ik gebruik een gewone keukenontvetter daarvoor, werkt ook.

Wetsanden op zich dan. Ik weet niet of het zo is, maar zo heb ik het geleerd. Laat je schuurpapier dat je gaat gebruiken (ik dacht 24 uur) weken in water alvorens je het gaat gebruiken. Als glijmiddel voldoet water op zich ook. Check dat het goed vochtig blijft tijdens het schuren. Schuur ook altijd haaks op de kras in. Weet ook wanneer te stoppen, want eens je te diep zit, zit je te diep :P .

Daarna natuurlijk polijsten he :lol

Succes!

Edit: Leer uit mijn fouten en gebruik niet het kwastje die bij de lakstift zit. Dat is gelijk aan een kwastje voor de nagels te lakken en is véél te dik. Ga bij de hobbywinkel een fijn penseeltje halen. Werkt veel properder en gemakkelijker! Schudden met de lakstift, de lakstift opendoen en met je nieuw penseeltje wat lak van de bijgeleverde kwast afnemen.
 
IPA=Iso Propyl Alcohol, ook wel bekend als Isopropanol. Voordeel van IPA is dat het geen droogvlekken achterlaat, nadeel is dat het wat minder goed ontvet dan bijvoorbeeld ethanol (ook bekend als ethyl-alcohol).

Overigens wel opletten dat je hoogst mogelijke zuiverheden gebruikt (ook al zijn die vrij laag, ordegrootte 90% zuiver).
 
IPA, klopt het dat dat te verkrijgen is via de lokale apotheek...?

Nu zit ik even op Carclean.com te kijken, maar de eraser die ik heb staan om polijstresidu af te nemen schijnt nog sterker te zijn dan IPA. Kan ik deze hier dan ook voor gebruiken...?
 
Eerst de auto goed wassen en dan kleien.
Ontvetten met Eraser. Kras opvullen en laten drogen.
Schuurpapier 5 minuutjes in lauw water leggen alvorens te gebruiken. (Is het papier net wat zachter en werkt dan net wat fijner.
Tijdens het wetsanden zorgen dat het oppervlak goed nat blijft.

Als glijmiddel gewoon water gebruiken.
Waarom zou je gaan voor S&W als glijmiddel?

Succes en foto's maken van je vorderingen:-)^
 
Zelf gebruik ik de Dodo Juice Born Slippy. Is wat zeepachtiger en 'vetter' dan een gewone detailerspray. Hierdoor glijdt het wat soepeler over de lak. Let wel, ik wetsand machinaal.

Vindt ik persoonlijk lekkerder werken dan bijvoorbeeld Spray&Wipe
 
+1 met Patrick, Born Slippy (wel verdunnen) werkt prettiger dan S&W, zowel machinaal als handmatig (mijn mening).
 
Nog twee aanvullingen:
Koop bij de Action één of twee grote vlakgommen, als blokje om je papier op vast te houden; zo trek je met je vingers geen "sporen" in de lak en oefen je gelijkmatige druk uit.
Ik vind de stap van 1.200 naar 2.000 gevoelsmatig een beetje groot, zelf zou ik 1.500 hebben gepakt en dan naar 2.000
Succes
 
Ik zou persoonlijk de eerste keer de 1200 grit helemaal links laten liggen. Beginnen met 2000 naar 3000, kijken wat dit doet, kan je nog altijd de 1200 erbij pakken... Als ik een kleine kras op vul en wetsand gebruik ik alleen 3000, duurt wat langer, maar safety first ,^^ .

Succes!
 
Meest belangrijke is WATER!! er moet continu gespoelt worden, anders krijg je geheid piggy's!!. en liefst dan water met born slippy
 
Vorige week begonnen met de eerste laklaag aan te brengen. Vanwege tijdgebrek zal ik er deze week helaas niet aan toekomen om de tweede laag aan te brengen, dus dat zal volgende week gaan gebeuren. ;) Maar goed, dan kan het ook wat meer uitharden.

Ga mijn best doen hier ook te updaten, maar sowieso hier ;)

BlackPassat;323358 zei:
Nog twee aanvullingen:
Koop bij de Action één of twee grote vlakgommen, als blokje om je papier op vast te houden; zo trek je met je vingers geen "sporen" in de lak en oefen je gelijkmatige druk uit.
Ik vind de stap van 1.200 naar 2.000 gevoelsmatig een beetje groot, zelf zou ik 1.500 hebben gepakt en dan naar 2.000
Succes


Zo'n soort blokje heb ik inderdaad gekocht, alleen dan niet van de Action maar bij Carclean ;).
 
Jeroen Merlijn;323384 zei:
Mijn ervaring is dat als je te lang wacht en de lak dus te lang heeft uitgehard, dat bij het wetsanden de lak eraf kan springen.

Bedankt voor de tip! Hoelang geef jij de lak meestal de tijd om uit te harden?
 
Niet precies te zeggen,ligt ook een beetje aan de omgevingstemperatuur. In princiepe nooit langer dan 1 dag. Soms laat ik de fohn een handje helpen en dan kan ik al na 3 uur beginnen.