Beste forumleden,
Als gevolg van een wasprobleem dat niet direct met auto's te maken heeft, ben ik al onderzoekende hier terecht komen. Ik zit met het volgende:
Voor een opdrachtgever moet ik pilaren in de was zetten - gecoat aluminium, dus met een industrieel aangebrachte verflaag.
De pilaren waren erg dof, al viel de mate van verpoedering mee. Een grote fabrikant van onderhouds- en reinigingsmiddelen adviseerde mij voor langere bescherming het product nano sign easy wax, dat zo'n anderhalf jaar bescherming zou bieden. In dit product zit in verhouding weinig polijstmiddel en veel was.
Het resultaat was in eerste instantie erg mooi: de kleur kwam terug, en de profielen zaten lekker in de was. Vanuit een bepaalde hoek, met de zon erop, is het echter een smeerboel. Hologrammen, neem ik aan, en geen (na veel lezen op dit forum) swirls. Vettige strepen.
De was is aangebracht met een excentrische schuurmachine op laag toerental, met een witte festool pad (gewafeld en plat) en een ts 250 met een rode pad. In de loop van het proces hebben we van alles geprobeerd, meer / minder opbrengen, langer / korter laten drogen. Eigenlijk is in alle gevallen sprake van het vettige effect. We hebben niet of nauwelijks in de zon gewerkt, al was het buiten warm. Maar vooral 's ochtends vroeg gewerkt.
Een autopoetser die ik om raad heb gevraagd zei dat een dergelijke zijdeglans / matte ondergrond eigenlijk nooit goed kan worden, en al zeker niet, in tegenstelling tot de producthandleiding, machinaal in de was gezet kan worden.
We hebben dus de was machinaal opgebracht, en met een microvezeldoek uitgewreven.
De pilaren zijn vooraf schoongemaakt met het bij het product geadviseerde schoonmaakmiddel, en afgespoeld met osmosewater. Ze geven na het schoonmaken niet af - al worden de pads wel vies, maar dat komt denk ik door het product zelf.
Soms was sprake van, zoals ik het hier heb begrepen, 'gummen'. Pads steeds na een half uur gewisseld en schoongemaakt in biotex oplossing.
Mijn vraag is:
- ik lees veel over verschillende producten waarmee je hologrammen kunt verwijderen (ook na droging?). Welk product zou hier eventueel soelaas kunnen bieden?
- klopt het dat een onderlaag in matige toestand inderdaad 'kansloos' is?
- is er een deskundige in de omgeving van Groningen die eventueel met mij even naar het project kijkt, en een oplossing kan bieden?
De was is in principe uitgehard. Heeft detailerspray, spruzzo, monello finale, quick detailer, last touch, etc., nog zin?
Als iemand de juiste oplossing weet, is mijn dank reusachtig...
Als gevolg van een wasprobleem dat niet direct met auto's te maken heeft, ben ik al onderzoekende hier terecht komen. Ik zit met het volgende:
Voor een opdrachtgever moet ik pilaren in de was zetten - gecoat aluminium, dus met een industrieel aangebrachte verflaag.
De pilaren waren erg dof, al viel de mate van verpoedering mee. Een grote fabrikant van onderhouds- en reinigingsmiddelen adviseerde mij voor langere bescherming het product nano sign easy wax, dat zo'n anderhalf jaar bescherming zou bieden. In dit product zit in verhouding weinig polijstmiddel en veel was.
Het resultaat was in eerste instantie erg mooi: de kleur kwam terug, en de profielen zaten lekker in de was. Vanuit een bepaalde hoek, met de zon erop, is het echter een smeerboel. Hologrammen, neem ik aan, en geen (na veel lezen op dit forum) swirls. Vettige strepen.
De was is aangebracht met een excentrische schuurmachine op laag toerental, met een witte festool pad (gewafeld en plat) en een ts 250 met een rode pad. In de loop van het proces hebben we van alles geprobeerd, meer / minder opbrengen, langer / korter laten drogen. Eigenlijk is in alle gevallen sprake van het vettige effect. We hebben niet of nauwelijks in de zon gewerkt, al was het buiten warm. Maar vooral 's ochtends vroeg gewerkt.
Een autopoetser die ik om raad heb gevraagd zei dat een dergelijke zijdeglans / matte ondergrond eigenlijk nooit goed kan worden, en al zeker niet, in tegenstelling tot de producthandleiding, machinaal in de was gezet kan worden.
We hebben dus de was machinaal opgebracht, en met een microvezeldoek uitgewreven.
De pilaren zijn vooraf schoongemaakt met het bij het product geadviseerde schoonmaakmiddel, en afgespoeld met osmosewater. Ze geven na het schoonmaken niet af - al worden de pads wel vies, maar dat komt denk ik door het product zelf.
Soms was sprake van, zoals ik het hier heb begrepen, 'gummen'. Pads steeds na een half uur gewisseld en schoongemaakt in biotex oplossing.
Mijn vraag is:
- ik lees veel over verschillende producten waarmee je hologrammen kunt verwijderen (ook na droging?). Welk product zou hier eventueel soelaas kunnen bieden?
- klopt het dat een onderlaag in matige toestand inderdaad 'kansloos' is?
- is er een deskundige in de omgeving van Groningen die eventueel met mij even naar het project kijkt, en een oplossing kan bieden?
De was is in principe uitgehard. Heeft detailerspray, spruzzo, monello finale, quick detailer, last touch, etc., nog zin?
Als iemand de juiste oplossing weet, is mijn dank reusachtig...