• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp gevraagd

kees33

Detailing rookie
10 aug 2015
1
0
Beste forumleden,

Als gevolg van een wasprobleem dat niet direct met auto's te maken heeft, ben ik al onderzoekende hier terecht komen. Ik zit met het volgende:
Voor een opdrachtgever moet ik pilaren in de was zetten - gecoat aluminium, dus met een industrieel aangebrachte verflaag.
De pilaren waren erg dof, al viel de mate van verpoedering mee. Een grote fabrikant van onderhouds- en reinigingsmiddelen adviseerde mij voor langere bescherming het product nano sign easy wax, dat zo'n anderhalf jaar bescherming zou bieden. In dit product zit in verhouding weinig polijstmiddel en veel was.


Het resultaat was in eerste instantie erg mooi: de kleur kwam terug, en de profielen zaten lekker in de was. Vanuit een bepaalde hoek, met de zon erop, is het echter een smeerboel. Hologrammen, neem ik aan, en geen (na veel lezen op dit forum) swirls. Vettige strepen.

De was is aangebracht met een excentrische schuurmachine op laag toerental, met een witte festool pad (gewafeld en plat) en een ts 250 met een rode pad. In de loop van het proces hebben we van alles geprobeerd, meer / minder opbrengen, langer / korter laten drogen. Eigenlijk is in alle gevallen sprake van het vettige effect. We hebben niet of nauwelijks in de zon gewerkt, al was het buiten warm. Maar vooral 's ochtends vroeg gewerkt.

Een autopoetser die ik om raad heb gevraagd zei dat een dergelijke zijdeglans / matte ondergrond eigenlijk nooit goed kan worden, en al zeker niet, in tegenstelling tot de producthandleiding, machinaal in de was gezet kan worden.

We hebben dus de was machinaal opgebracht, en met een microvezeldoek uitgewreven.
De pilaren zijn vooraf schoongemaakt met het bij het product geadviseerde schoonmaakmiddel, en afgespoeld met osmosewater. Ze geven na het schoonmaken niet af - al worden de pads wel vies, maar dat komt denk ik door het product zelf.
Soms was sprake van, zoals ik het hier heb begrepen, 'gummen'. Pads steeds na een half uur gewisseld en schoongemaakt in biotex oplossing.

Mijn vraag is:
- ik lees veel over verschillende producten waarmee je hologrammen kunt verwijderen (ook na droging?). Welk product zou hier eventueel soelaas kunnen bieden?
- klopt het dat een onderlaag in matige toestand inderdaad 'kansloos' is?
- is er een deskundige in de omgeving van Groningen die eventueel met mij even naar het project kijkt, en een oplossing kan bieden?

De was is in principe uitgehard. Heeft detailerspray, spruzzo, monello finale, quick detailer, last touch, etc., nog zin?


Als iemand de juiste oplossing weet, is mijn dank reusachtig...
 
Hey Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in de DetailingWereld en na het lezen van jou post krijg ik het idee dat het materiaal van de pilaar toch niet zoveel overeenskomsten lijkt te hebben met het materiaal/lak van een auto.

Zonder foto's of meer kennis van, lijkt het alsof het materiaal de producten opzuigt ofso. Je had het bijv. ook over verpoedering.

Ik hoop dat er nog meer reacties volgen. Ik denk dat meer mensen om foto's zullen vragen aangezien het niet een standaard lijkt te zijn.
 
Ik zit me ook af te vragen wat voor industriële verflaag dit moet wezen.
Kun je daar wat meer over vertellen?

En ik weet niet of je een en ander op een foto kunt krijgen; dat zou misschien kunnen helpen.