• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp gezocht met polijsten

MdeVoer

Detailing rookie
1 sep 2020
6
15
Apeldoorn
Goeiemiddag allemaal,

Ik ben beginnend detailler en ben afgelopen week begonnen met het detailen van mijn vrachtwagen, een zwart metallic gespoten Scania 114. Deze heeft diverse krassen van takken en ook van het wassen. Na hem gewassen te hebben heb ik de cabine met klei behandeld daarna de rubbers afgeplakt en delen gedemonteerd om het polijsten makkelijker te maken.

Daarna ben ik begonnen met polijsten, eerst een test spot, oranje met mezzo en nog een stuk met geel met veloce, beiden haalde niet het resultaat wat ik verwachte, de lak werd wel warmer voor me gevoel maar de krasjes van het wassen bleven gewoon zitten. Ook na 2 of 3 hits met geel gaan de krasjes er nog niet uit. Nou denk ik echt dat er iets niet goed is aan mijn techniek.

Nou is mijn vraag of der iemand is die mij kan begeleiden om te kunnen kijken wat ik verkeerd doe. Ik woon in Apeldoorn.
Hierbij nog wat foto’s van tijdens en na het polijsten.
AFC8EC4F-3B5E-43F8-BBD7-543BB2DF2844.jpeg
435F9F3C-CE46-4A30-B9CA-BC8B9DD0CA4B.jpeg
21123B12-7ED8-4870-BD90-612DF211841A.jpeg


Alvast bedankt
 
Hey M,

Ik woon niet bepaald bij je in de buurt (Leersum, Utrecht), maar zou wel met je mee kunnen denken via dit topic. ;)
(Heb ook nog even opnieuw je voorstel-topic doorgelezen)

Wat mij opvalt aan de eerste foto van tijdens het polijsten:

* Vrij groot werkvlak. (Gezien je banen zo'n 60x60cm of meer, waar max 50x50cm al groot genoeg is)
* Vrij veel polijstmiddel. (Zo'n dikke laag polijstmiddel heb ik niet eens bij het verdelen vóór het polijsten. 3-4 erwten is voldoende)
* Vrij snelle bewegingssnelheid. (Gezien de uitslag-cirkels)
* Hoe hard je op de machine drukt, daar heb ik geen idee van...


Ik denk dat als je deze bovenstaande dingen aanpast, je al meer correctie zal gaan zien. Je polijst dan een wat kleiner werkvlak intensiever, je verzadigd de pad niet zo snel en als je langzamer beweegt, dan geef je de korrel langer de tijd om de kunnen slijpen.

(Grote vlakken met een foampad is mogelijk, maar bedenk wel dat de pad steeds warmer zal worden door polijstmiddel/vuil/lak wat erin komt en dus ook steeds zachter wordt. Een zachtere pad = minder druk op je korrels = minder correctie. En een vuile/verzadigde pad slijt harder en slijpt minder) ;)
 
bedank voor je tips Q

mij moet der even bij vermelden dat de eerste foto van vlak nadat ik de pad had uitgewassen was. Voor me gevoel is de eerste hit na het uitwassen ook het minste omdat de pad nog wat vochtig is maar dat kan aan mij liggen...

mij heb net even geprobeerd met kleinere vlakken echt maar 40x40 en heb wel het gevoel dat het beter gaat alleen zijn na 3 hits met geel nog de krasjes er niet uit

wat ik nog wel merk is dat de ene keer de pad best wel stoft en de andere keer weer niet. Ook is de ene keer afnemen makkelijker als de andere keer...

Ik ben nu alleen bezig met geel en veloce en vraag me eigenlijk ook af wat er dan gaat gebeuren met de stappen erna oranje mezzo, witte finale.... hebben die stappen dan nog wel nut als deze eerste stap al zo weinig doet

groetjes Maykel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, dus de pad was daar nog best wel nat dan, denk ik. :p Een ietwat vochtige pad is in mijn opinie juist goed, zodat polijstmiddel tussen je pad en lak blijft en niet te diep in de pad trekt. Dus, na het wassen van de pad, op de machine plakken en op stand 1-2 zetten. Zo slinger je het meeste er al uit en kan je de snelheid iets opvoeren. Wat resteert is dus die ''ietwat'' vochtige pad.

Wanneer Gele Pad + Veloce na 3 hits nog amper de swirls heeft kunnen raken, dan spreek je wel over een flink harde lak. :confused: Je maakt gewoon het dambord patroon en tegen het einde hiervan is het polijstmiddel al flink transparant?

Op een vlak paneel polijsten levert meestal geen stof op. Stoffen gebeurt bij mij meestal als ik op een paneel polijst waar een randje o.i.d. zit. Stoffen en afnemen kan te maken hebben met hoeveel polijstmiddel je gebruikt, hoe ver je dit doorwerkt, temperatuur van je pad/paneel, etc. Als je bij het afnemen moeite hebt, dan heb je teveel gebruikt en/of niet voldoende doorgewerkt.

Met de grofste combi die je nodig hebt corrigeer je defecten. Met afschalen, dus Oranje + Mezzo en/of Wit + Finale ga je de schuurkrassen verwijderen van de grovere stap en werk je aan de hoogglans.. Schuurkrassen; als in een waasje.
Met deze stappen ga je dus niets meer corrigeren qua defecten. :D
 
Kun je een foto maken, zoals de derde, maar dan met een stuk tape op het paneel? Ik heb namelijk het idee dat ik geen swirls meer zie, een vrij strakke reflectie maar inderdaad nog wel een paar krassen.

Mogelijk zitten deze te diep en dan blijf je bezig.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hallo
Bekijk het stappenplan lees je goed in en het moet lukken.
Probeer wat quantoxx zegt,en lukt het nog niet laat dan even weten ik woon
In zutphen.
Gr,marco
 
Oh, en plak even een stukje tape op de lak / leg iets kleins op de lak o.i.d om de camera daarop te focussen. Nu focus je meer op wat er in de reflectie van de lak te zien is en niet de lak zelf. +1 Roco
 
Welke type machine heb je gebruikt, op welke stand en welke maat pads? Als ik de foto bekijk, maak je wat meer zigzag banen als banen die evenwijdig aan elkaar lopen, maar dat is hier niet het probleem. Ik krijg de indruk dat je beweegsnelheid net iets aan de hoge kant is (gezien de afstand tussen de ringvormige afdrukken van de pad). Druk je niet te hard op de machine, zodat de pad niet of langzaam roteert? Zet eventueel een streepje op de zijkant van de backing plate, dan zie je makkelijker of deze wel voldoende roteert.

Ik denk aan de polijstbanen te zien, dat je de pad mogelijk niet voldoende vlak houdt, ik zie steeds een erg schoon randje en dat kan duiden op een scheefstand van de pad (en dus de machine).

Stoffen is vaak ook een teken dat er óf veel polijstresidu in je pad zit, óf dat de temperatuur van de pad aan de hoge kant is (of beiden).
 
Goeiemorgen allemaal

bedankt voor de tips allemaal, ben net weer verder gegaan en heb wat foto’s gemaakt

ik gebruik een dap 900 met 5,5” pads geel met veloce op stand 5,5

ik ben der al wel achter gekomen dat ik de pads te weinig deed schoonmaken want nu doe ik ze na 2 hits schoonmaken en is het stoffen veel minder, alleen bij stukken met veel hoekjes en randen stoft het nog.
F73312DD-17A1-4B4D-93D4-4D983EC254D5.jpeg
B5114942-CE6C-48C6-987D-1D0AFA9DC496.jpeg


links 3 hits gedaan rechts niks
 
Zie je dat je flink correctie hebt! Rechts vol met swirls en links niets meer.

Wat je je nu moet afvragen is of je dit resultaat niet ook behaalt met mezzo (of finale). Drie hits met veloce om swirls weg te krijgen lijkt mij erg vergaand namelijk.

Dat je die krassen er uit wilt snap ik, maar dat is wellicht een brug te ver omdat die mogelijk te diep zitten.
 
Blijf het toch bizar vinden dat je 3 hits nodig heb om wat ogenschijnlijk lichte swirls weg te halen. Bizar als in; Echt harde lakken kom ik zelfs met mijn BF21 + foampad + compound-combi niet door de swirls heen, maar die heb ik gelukkig nog maar een paar keer onder de machine gehad.

Ik denk dat jij ook simpelweg een vrij harde lak hebt en dit i.c.m. de ''foutjes'' die je eerder maakte zorgde voor weinig correctie. Z

Als je 3 hits nodig had met Veloce, ga je met Mezzo of Finale helemaal weinig corrigeren. Wél kan je natuurlijk na Veloce gaan werken aan je finish met Mezzo en/of Finale. Zoals Roco aangeeft: ''Zie je dat je flink correctie hebt!'' ben ik het niet mee eens, aangezien er dus 3 hits nodig waren voor wat swirls. Als je echt krassen hebt, dan ben je 29 hits verder, haha! :p
 
Dat is in mijn ogen een aanname @Quantoxx aangezien hij in zijn start aangeeft dat hij na al dat harken nog steed de krasjes ziet van de takken. Dat is wat anders dan swirls en correctie hebben!

Ik vermoed namelijk dat de (opnieuw gespoten) lak helemaal niet zo hard is en dat hij achter een waanbeeld aan polijst toen hij die specifieke krassen er uit wilde hebben. Gecombineerd met zijn prille techniek en ietwat vuile aanpak denk ik dus iets anders.

Maar dat is mijn interpretatie op basis van de info die hij geeft.
 
Het is een aanname dat als je drie keer moet compounden en de lichte swirls pas weg zijn, dat je níet een flinke correctie hebt? :confused:

Als ik op een lak met lichte swirls (tweede poging, 3 hits - foto's) 3 keer moet compounden om alleen lichte swirls te verwijderen, dan wil dat de lak verder in vrij goede staat is en dus zonder diepere defecten, want anders ga ik niet een hele auto doen op die manier. (Laat staan een hele trekker)

Ik snap je punt wat betreft de diepere krassen die bij de eerste poging niet weg gingen; die zouden té diep kunnen zitten en verkijk je jezelf op hoe diep. Maar, die krassen bleven over na eveneens 3 hits en toen waren de swirls wél weg.
Feit blijft dat er blijkbaar 3 hits met een compound-combi nodig waren om de ogenschijnlijk lichte swirls te verwijderen bij de tweede poging en dan heb je na 3 hits niet veel gecorrigeerd én mis je blijkbaar ook flink wat correctiekracht. ('correctie')
 
De topicstarter is niet geholpen door een discussie of je nu wel of geen flinke correctie hebt, als je na 3 hits de swirls kwijt bent. Bij iemand met wat meer ervaring en een lakdiktemeter zou ik zeggen 'pak voor de diepe krassen een woolpad', maar ik denk dat het in dit geval te vroeg is, omdat de kans is dat er te lang wordt doorgegaan met de woolpad, en er erg veel lak wordt opgeofferd.

In dit geval zou ik zeggen finish de panelen waar de swirls weg zijn met een fijnere polijstcombinatie, en doe ook de rest van de truck zo. Als je het gevoel hebt, dat je alles onder controle hebt, kun je de krassen een keer aanpakken met Veloce op wol (en daarna afschalen).
 
  • Leuk
Reactions: Deleted member 7744
Ik mis nog teveel informatie om het een feit te noemen; dat is mijn punt. Gezien de techniek volgens hem ook discutabel was, hij niet goed wist wat die precies moest doen en het resultaat ook tegenviel, ga ik het geen feit noemen dat hij drie hits nodig geeft voor de lichte correctie.

De tweede set foto's laten de gewenste correctie zien. Mijn vragen zijn dan nog of er tussen de hits goed is geïnspecteerd en of elke hit ook goed is toegepast.

Ik sluit het niet uit, maar ik neem het ook niet aan.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik denk dat het voor de TS juist wel een fijne wetenschap is om te weten of je nou een harde lak hebt waar je sowieso meer op moet harken of dat je een zachte(re) lak hebt en je skills gewoon ruk zijn. ;)

Nou denk ik echt dat er iets niet goed is aan mijn techniek.
...mij kan begeleiden om te kunnen kijken wat ik verkeerd doe.

Ik zou ook gek worden als je jezelf in de stof verdiept, alles goed lijkt te doen (op wat kleine dingen na die bij de tweede poging al beter waren) en het niet lijkt te lukken. Als dan achteraf blijkt dat je het wél goed doet, maar je power/bite mist omdat de lak hard is, dan weet je dat. Als blijkt dat de lak zacht is, maar je er gewoon niks van bakt, dan weet je dat ook en kan je jezelf aanpassen aan deze info. :D

Mijn conclusie was dus simpelweg; Voornamelijk harde lak, gezien bij de tweede poging alles een stuk beter ging; Meer correctie, minder stoffen, etc.
Als er na één zo'n hit al geen correctie meer nodig was, ga je niet nóg twee hits doen. Maar inderdaad, waren minder hits nodig geweest als elke handeling precies volgens boekje was uitgevoerd: Niet te zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo