• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp proefdetail zwarte auto

DeZomer35

Detailing rookie
25 aug 2020
17
15
Drenthe
Dag leden van dit forum.

Zal mij gezien dit mijn eerste post is, eerst even voorstellen. Ik ben Yoeri ik ben momenteel woonachtig in het Noorden van het land en werk momenteel nog bij een retail bedrijf. Ook rijd ik sinds kort een Golf 4 1.8t 20v GTi.

Sinds de aankoop van deze zwarte GTI ben ik verkocht. Daarom besloten de lak voor zo ver mogelijk (naast dat ze helemaal voor haar leeftijd goed in de lak staat) even goed op te fleuren.

Wat begon bij een zwart makende shampoo van turtle wax is uitgelopen in erg veel dilemma's en onduidelijkheden. Nu eenmaal een kijkje te hebben genomen in de wereld van het detailen kan ik niet wachten om te beginnen.

Voor mij zelf heb ik besloten om nog niet te gaan polijsten. Om deze reden dus ook maar besloten nog niet te gaan kleien, omdat ik begrepen dat er gezien de marring wel aangeraden wordt hier na te polijsten. Ik heb tot zo ver dan ook niet het idee gezien en gevoelt te hebben dat dit onmisbaar is om gedaan te hebben. Graag zou ik dus een glaze/cleaner op de auto willen gooien (voor voeding, vulling en glans) om er vervolgens een carnauba wax op uit te smeren. Het volgende staat in mijn winkelwagen:

2x Monello raffini 5,5 foam finishing pad red
Monello thick wash mitt
Black Hole sample 120ml
Delirium XF orange drying towel 60x90
Na wikken en wegen met Collinite 915 naar omstandigheden toch maar voor Natty's blue paste wax gegaan.

Hier bij lijkt mij Lime Prime light ook nog wel interessant om de goeie reviews die hier over te lezen zijn. Verder heb ik ook begrepen dat dit een alternatief zou kunnen zijn voor Black Hole, en gezien ik een zwarte auto heb kies ik dan toch eerst maar voor de Black Hole. Lijkt mij niet dat deze 2 ideaal zijn om te combineren.

Dit om vervolgens af te toppen met Natty's blue.

Het moraal van dit aangebrachte topic is of ik er verstand aan doe om dit zonder kleien en of polijsten te doen ? Zal ik hier qua glans en diepte qua kleur merkbaar op voorruit gaan? En daar mee bedoel ik, is het de kosten en de moeite waard om dit zonder de resterende stappen te doen.

Daarnaast zoek ik hierbij ook een soort bevestiging naar de verkozen producten en de combinatie ervan ? Raden jullie nog iets aan ? Een vervangend artikel? Een toevoeging ?
Rekening mee houdende dat het mij momenteel vooral even gaat om kleurdiepte (hoe zwarter hoe beter) en glans.

Alvast bedankt voor het meedenken !

Mvg,

Yoeri
 
Deze ga ik even volgen (Heb zelf het idee om wel te gaan kleien maar i.p.v. te polijsten de Lime Prime te gebruiken).

Motivatie om voor Lime Prime Light te kiezen i.p.v. Lime Prime?
 
Welkom op het forum, Yoeri. :)

Leuk dat je in de detailing-wereld wilt gaan duiken!

Het begint allemaal met een goed was-arsenaal en de juiste manier van wassen. Je kan immers alle tijd en moeite steken in de auto opknappen, maar als je daarna verkeerd gaat wassen is het zonde van je werk.

Lees dus eerst eens de vele stappenplannen door op het forum en dan krijg je een beter beeld van alles. ;) Dan weet je ook of je stappen kunt overslaan of niet, welke producten en materialen je nodig hebt, etc.


Wat betreft jouw verhaal;

Aangezien je de lak best wel stevig gaat aanraken tijdens het gebruik van de glaze en wax, zou ik wél gaan kleien. Niet alleen knapt een lak hier vaak wel van op, het maakt vervolgstappen ook een stuk veiliger.
"Marring" is te voorkomen door niet een grove klei te gebruiken, geen overdadige druk te zetten op de klei en lekker gulzig sprayen met glijmiddel.

Lime Prime Lite en Black Hole vind ik persoonlijk vergelijkbaar. Beide rammen de lak vol met oliën en dit zorgt voor die voeding/glans, mits de lak het daadwerkelijk nodig heeft.
Deze twee combineren is niet nodig en ook niet echt mogelijk aangezien beide paint cleaner bevatten en dus de laag eronder aantasten. Smeer je eerst de ene, dan zal de ander dezelfde werking hebben én de eerste overschrijven.

Ik weet niet wat de 'omstandigheden' waren om voor de Natty's Blue te kiezen, maar de 915 is ook een prima keuze.


Wat betreft je lijstje;

- Heb je een machine of ga je de 5,5" pads met de hand gebruiken?
- Ik zou een dikkere washandschoen kiezen, zoals de Incredimitt.
Nogmaals, verdiep jezelf nog even in de (handmatige) stappenplannen. ;)


@Marc O - De "Lite"-versie bevat geen schurende korrel. ;) Dit is dus alleen een cleaner-glaze.
 
Welkom Yoeri,

Ook ik zou adviseren om wel te gaan kleien. Ik heb het op mijn V60 ook gedaan zonder polijsten, met een combi van de "dolce verde" en de "born slippy" en kan echt geen marring onderkennen.

Bijkomend voordeel is dat de lak van jouw golf IV naar alle waarschijnlijkheid als "hard" te bestempelen is en dus tegen een stootje kan. Je zult het dus bont moeten maken om daar "marring" in te trekken als je doet wat hierboven gesteld wordt.

De lak gaat hier écht van opknappen en de glaze en wax gaan zichtbaar beter hun werk kunnen doen.

Wat de wax betreft gok ik dat het een kostenoverweging is. Je zou in dat geval ook kunnen kijken naar deze.
 
Welkom op het forum, Yoeri.
+1 voor bovenstaande

Er leeft blijkbaar nog steeds het hardnekkige idee dat kleien altijd gepaard gaat met marring. Dit geldt toch vooral voor de zwaardere (hardere) kleisoorten. Indien je een zachtere klei gebruikt zoals Monello Dolce Verde of Dodo Juice Supernatural Fine Detailing Clay (nog fijner dan de Monello) en voor rijkelijk lubricatie zorgt, niet te veel druk zet, dan zou je geen marring mogen veroorzaken. Ik heb het zelf met beide door mij genoemde claybars op diverse auto's nog nooit ondervonden.
En als je eenmaal een auto gekleid hebt en ziet wat er nog voor vervuiling van de lak af komt, dan zul je er geen spijt van krijgen.

Als je niet gaat polijsten dan gewoon met een cleaner/glaze (al dan niet met een lichte korrel erin) eroverheen en een wax smeren.
Onder het motto "hoe zwarter, hoe beter": is de Dodo Juice Black Widow dan niet iets?
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Ik denk juist dat je altijd wel wat marring veroorzaakt bij het kleien, maar daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken aangezien ik verwacht dat de staat van je lak verre van perfect is.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en Altos
Ik heb inmiddels meerdere autos gekleid en daarna glaze en wax, er zal onder een loep vast wat marring ontstaan maar ik ben het niet tegengekomen, gewoon zoals hierboven voorzichtig te werk gaan. Ik heb de monello set hiervoor gebruikt. Ik zou niet zonder het kleien kunnen als je je voelt hoe glad de lak ervan word!
 
@Quantoxx bedankt voor je reactie. Als ik jou verhaal begrijp komt het er in principe op neer dat wanneer je gaat glazen en waxen, je meer risico loopt op dat proces zonder kleien dan bij het kleien zelf ?

De omstandigheden waarom ik toch voor Natty's Blue gekozen heb is om dat ik begrepen heb dat Collinite 915 een goede standtijd heeft, maar qua glans en diepte "nog wel is wat gevoel zou kunnen missen". Over Natty's heb ik begrepen dat het een mooie "wetlook" kan geven aan met name de donkere lakken, maar heeft iets minder standtijd. Dit gepaard met het feit dat Natty's voor de helft goedkoper is en ik nog zoekende ben naar de beste look voor mij en dus nog geen geweldige standtijd hoef is hier op de beslissing gebaseerd.

Om te reageren op je vragen omtrent mijn lijstje ben ik inderdaad van plan de Monello pads met de hand te gebruiken, dit hoort niet bedoel je ?

Zal inderdaad even naar de door jou voorgestelde wash mitt. Vanwaar een wat dikkere ? Dit simpelweg om meer water en vocht vast te houden ga ik vanuit ?

Lijkt mij inderdaad handig om even te gaan kijken naar de stappenplannen op dit forum. Denk daar inderdaad wel wat wijzer van te worden. Waar kan ik deze vinden ?

Bedankt voor het meedenken !

Groet,
Yoeri
 
@expor Kijk dit is dus het laatste dat ik moet hebben. Lijkt mij nogal een risico om mijn net aangekochte Golf 4 potentieel te bekrassen met een klei blokje. Laatstaan wanneer deze ook nog moeilijk weg te polijsten als beginner zijnde. Dit soort dingen geven mij toch wel twijfels in het kleien, en of het niet gewoon zonder kan.

Groet,

Yoeri
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
@The Joy Of Detailing Fijn dat er mee gedacht wordt, ik zie dat de Dodo Juice Supernatural clay alleen nog in "medium" beschikbaar is. Is er een andere klei dat eigenlijk gewoon zo fijn mogelijk is om zo veel mogelijk marring te beperken ?

Glazen met een lichte korrel, is dat niet een beetje hetzelfde als polijsten? Ik ga in ieder geval de eerste beurt met de hand doen. Is dit verstandig als je dan een product met korrel aanschaft?

En over de DJ Black Widow, ik dacht de Black Hole van PB goed te kunnen gebruiken voor de zwarte glans, waarbij ik dacht begrepen te hebben dat Natty's maar daar over heen een mooi "wetlook" te geven heeft wat ik ook wel graag zou willen zien. Dit los van het feit dat ik alleen maar goeie berichten hoor over de laatste wax.

Groet,

Yoeri
 
@Timobijnen84 Top, ik vond 10 euro voor een stukje foam al wat aan de prijzige kant. Wanneer gebruik je de microfiber en wanneer de foam pad, en waarom ? Ook zoek ik een goede doek om het aangebrachte glaze of wax uit te wrijven na het intrekken. Is hier toevallig ook een speciale microfiber doek voor ?

Groet,

Yoeri
 
Bedankt voor de reacties allemaal.

Als ik de meeste reacties op dit onderwerp mag geloven komt het er dus op neer dat kleien als voorbehandeling voor glaze en wax wel echt essentieel is. Gezien ik hier ivm marring wel huiverig over ben zoek ik dus naar 1 van de beste en fijnste klei dat er op de nederlandse markt te verkrijgen is.

Iemand hier die daar iets op in te brengen heeft?

Bedankt voor de hulp

Groet,

Yoeri
 
Je moet het zien dat als je de vervuiling laat zitten en je gaat daarna lekker glaze en wax inmasseren dat als dat vuil losschiet het vervolgens in je pad over de lak heen word geschoven, dat zal zeer zeker meer beschadiging geven als kleien. Anders probeer gewoon op een achterdeur paneeltje eens rustig je ding te doen en kijk of er iets ontstaat. Vooral bij de eerste keren is geduld en rustig werken een goede zaak, inmiddels vlieg ik met de
klei over de auto als je eraan gewend bent

Met betrekking tot de doeken is de monello peluche verde een echte aanrader, gebruik hem altijd voor afnemen van glaze en wax
 
Ik denk juist dat je altijd wel wat marring veroorzaakt bij het kleien, maar daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken aangezien ik verwacht dat de staat van je lak verre van perfect is.

Dat is ook precies wat ik dacht: waarschijnlijk zit de lak al vol met swirls, dan maakt de marring ook niet meer uit. En waarschijnlijk zinn de seirls dieper dan de marring dus marring zou nog deels opgevuld worden met de glaze.
Kleien is wel een goede stap voor een schonere ondergrond voor de evt glaze en wax
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
- Als ik jou verhaal begrijp komt het er in principe op neer dat wanneer je gaat glazen en waxen, je meer risico loopt op dat proces zonder kleien dan bij het kleien zelf ?
- De omstandigheden waarom ik toch voor Natty's Blue gekozen heb is om dat ik begrepen heb dat Collinite 915 een goede standtijd heeft, maar qua glans en diepte "nog wel is wat gevoel zou kunnen missen".
- ... omtrent mijn lijstje ben ik inderdaad van plan de Monello pads met de hand te gebruiken, dit hoort niet bedoel je ?
- Zal inderdaad even naar de door jou voorgestelde wash mitt. Vanwaar een wat dikkere ? Dit simpelweg om meer water en vocht vast te houden ga ik vanuit ?

- Je gaat met een pad tot twee keer toe een product inwrijven op je lak. (glaze/wax) Als je dan hardnekkige vervuiling op de lak hebt zitten, dan kan je wel begrijpen dat je bij dit inwrijven flink wat krasjes kan gaan trekken. Dus, kleien zal je meer resultaat opleveren qua looks en gladheid.

- 915 is juist een wax welke op met name donkere lakken voor dat beetje extra zorgt. Daarbij is de standtijd ook nog eens goed te noemen. Zoals je inmiddels wel ziet, heb je een aantal dingen precies andersom in je systeem zitten. :p

- De 5,5'' inch pads zijn nogal groot om als handpad te gebruiken. (diameter van 14cm) De genoemde foam pads zou ik gebruiken voor de glaze en wax. De MF-pads gebruik ik zelf alleen voor doeleinden waarbij ik meer frictie wil, zoals bij het boenen van glas.

- Een dikkere mitt om inderdaad meer water op te nemen, maar ook om vervuiling beter vast te houden en dit dus bij je lak vandaan te houden.


Okeee, dus meerdere mensen leggen uit dat je prima kan kleien zonder marring mits je met beleid werkt, maar dan komt er één persoon die wél marring had op zijn gevoelige lak en je bent meteen weer om. :p
Laten we het dan ook meteen over alle andere uitzonderingen gaan hebben, zoals betonharde-lakken, sticky paint, gevoelige lakken, lakdiktes, etc. In dat geval hoef je nog maar naar je auto te kijken en de krassen ontstaan, is de lak zo ontiegelijk hard en moet je met slijptollen aan de gang om de geringste krasjes te verwijderen, maar alles wat je probeert is tevergeefs omdat je sticky paint hebt. :D


Wat betreft je klei-keuze: Ik gebruik zelf alleen nog maar de Dolce Verde. Zachtere klei heb ik geprobeerd, maar vond dit niet veel beter werken. Misschien op zachte en/of gevoelige lakken, dat kan ik me nog wel voorstellen. Veel glijmiddel en alleen dusdanig drukken om de klei op de lak te houden; Geen probleem.


Ondertussen maak je het jezelf alleen maar moeilijker. ;)

1) Begin met de juiste manier van wassen met de juiste producten en materialen.
2) Na het wassen even drogen en met beleid gaan kleien. (Dolce Verde, Supernatural, etc)
3) Op je schone lak kan je nu de glaze gaan aanbrengen. (Black Hole, Lime Prime Lite, etc)
4) Over de glaze breng je de wax aan. (Nattys, 915, etc)

Er kan weinig verkeerd gaan bij de product keuze en de auto zal er vast wel van opknappen. Dat je toch nét beter de ene wax had moeten kiezen, dat gaat niemand opvallen. Bij de glaze ook niet.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en expor
Er zullen altijd mensen zijn te vinden die wel last van marring hebben na het kleien. Zo zijn er ook van ieder product met vele goede reviews wel wat tussen te vinden die het helemaal niks vinden. Die persoon kan net een heel gevoelige lak hebben, of iets verkeerd doen (te veel druk, te weinig omvouwen, te weinig glijmiddel, etc.) maar ik zou een product met een heleboel goede ervaringen niet laten liggen omdat er 1 of 2 slechte tussen staan... Anders hoef je nooit geen product meer te kopen.
Ik denk dat je beeld van eventuele marring erg overdreven is. Ik kan je verzekeren dat je met wassen meer kwaad kan doen dan met kleien. Marring is een minder heftig verschijnsel dan kleine waskrasjes (swirls).

Om op nog een vraag van je terug te komen: een all-in-one product met een lichte korrel erin wil inderdaad zeggen dat je aan het "polijsten" bent. Dit kan zowel machinaal als handmatig overigens. Maar je moet je niet voorstellen dat je daarmee echt krassen verwijderd, dat gaat je alleen met een zwaarder polijstmiddel lukken. We praten dan over een heel fijne gradatie polijstmiddel die eventueel hooguit zo'n marring kan verwijderen maar in principe alleen maar voor wat hoogglans kan zorgen.

Als je echt de fijnste klei wil, dan zou ik toch wachten tot de Supernatural Fine weer terug op voorraad is.

Een wetlook heb je het eerder nog niet over gehad, alleen over hoe zwarter hoe beter.... Vandaar mijn suggestie voor de Black Widow.
Ook van het verschil in effect van verschillende waxen stel je je volgens mij nu iets te veel voor.

Goede doeken zijn er bij Carclean meer dan voldoende te vinden. Mijn favoriet: Eagle Edgeless van The Rag Company.
 
Je gaat met een pad tot twee keer toe een product inwrijven op je lak. (glaze/wax) Als je dan hardnekkige vervuiling op de lak hebt zitten, dan kan je wel begrijpen dat je bij dit inwrijven flink wat krasjes kan gaan trekken. Dus, kleien zal je meer resultaat opleveren qua looks en gladheid.

Niet helemaal eens.

1. Als het hardnekkige vervuiling is dan komt die echt niet zomaar los als je daar een glaze overheen smeert met de hand en met een zachte pad.
2. Waarom zou die vervuiling wel krassen geven als je er met een zachte pad en glaze overheen gaat en zou het niet gaan krassen als je met klei diezelfde vervuiliing van je lak schuurt?
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i