• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp proefdetail zwarte auto

@The Joy Of Detailing bedankt voor de uitleg. Is deze standaard Lime Prime op dezelfde manier aan te brengen als de Lime Prime lite ? Dit dus alsnog aanbrengen met finishing pads waar bij je niet extra polijstende beweging hoeft te maken ?
Zo niet heeft het dus polijstende eigenschappen, zonder er voor het proces polijsten er voor In acht te nemen. Dan ga ik namelijk toch voor de standaard Lime Prime.

Toch zou ik graag dit weekend willen beginnen. Dan maar een iets minder fijne klei als mijn beeld over marring zoals jij zegt inderdaad overdreven is en je meer krassen maakt door de auto te wassen zonder kleien. Alleen zoek ik dan wel naar hoogwaardig kwaliteit klei. Suggesties?

Over de term "wetlook" heb ik inderdaad geen woord gezegd, wel heb ik glans aangegeven. Als wij dieper op de stof in gaan komen wij uit op een wetlook waar ik achter aan zit, om dat dit in mijn ogen gewoon een extreme glans moet zijn. Verder hoor ik graag zoveel suggesties mogelijk, ik verklaar alleen vanwaar ik voor de Natty's Blue ga als antwoord op de vraag die je na het benoemen van Dodo Juice aan mij stelde.

Groet,

Yoeri
 
Interessant topic!
Ook ik als beginner heb/had angst voor marring.
Voordat ik hier op dit forum kwam had ik nog nooit van marring gehoord.
Dat er dus meerdere nieuwkomers angst hebben voor marring zegt dan ook wel wat over wat er over marring hier is terug te vinden.

Door er nog meer in te duiken en reacties zoals hierboven ook te lezen is mijn angst in ieder geval al een stuk afgenomen (waarvoor dank :) ).

@DeZomer35 : wellicht een idee om (zoals al door andere is voorgesteld) één paneel uit te testen en dan pas voor de hele auto te gaan. En wellicht een meer ervaren forumlid in de buurt te zoeken die je zou kunnen ondersteunen indien er marring ontstaat op je testpaneel?

klei los of als set verkrijgbaar:
 
Zoals al vaker benoemd is de monello startset ideaal, zit ook gelijk doek en spray bij, zodra deze leeg was heb ik net als vele de born to be slippy 1:10 gekocht
 
@Jansen - Je hoeft het ook niet mee eens te zijn. ;)

Een zachte klei pakt vervuiling op in zichzelf, een foampad zal dit sneller tussen pad en lak houden. Als een klei dit niet op zou pakken, dan zou je vervuiling ten alle tijden over de lak trekken/duwen omdat het niet IN de klei terecht komt.

@DeZomer35 - De Monello-set is een leuk setje, maar 500ml glijmiddel ben je snel doorheen als je lekker gulzig wilt sprayen. Mijn advies zou dus zijn om een losse klei te nemen + Dodo Juice - Born Slippy Concentraat welke je dus zelfs aanlegt in een sprayflesje. Doeken heb je sowieso nodig, dus die kan je voordeliger in een trio-setje (3 doeken, Monello - Peluche Bianco of Peluche Verde) aanschaffen. Meerdere trio's zou mooi zijn. :D

De ''glans'' en ''kleur'' die je kan verbeteren komt bij glaze én wax door de olien die er voor zorgen dat de lak tijdelijk een betere reflectie krijgt. Als je dus met een glaze al een lading oliën aanbrengt, dan zal een wax minder voor je kunnen betekenen omdat er dus al oliën aanwezig zijn. Wat mijn voorkeur op zwart zou zijn, als is het maar om te proberen; Glaze getopped met de Collinite - 845 wax. Deze geeft namelijk meer een glasachtige/scherpere glans en de ''wetlook'' komt dan al voornamelijk van de glaze.
 
@Quantoxx

Wauw wat een informatie. Ik begin hier al een stuk wijzer van te worden.

Haha over de marring heb je inderdaad helemaal gelijk. Het gaat hier alleen wel om iemand met dezelfde auto wat mij even liet doen afschrikken.
Ik denk inderdaad maar gewoon verstand te nemen aan de rest. Waar bij ik Dolce Verde als klei op het oog heb. Maar goed dat ik hier even een topic voor heb aangebroken.

Verder zal ik ook de wat dikkere voorgestelde wash mitt maar aan mijn winkelwagen toevoegen, samen met de 2 soorten finishing pads. Weet je of de verwerking van de lite en de normale versie van Lime Prime gelijk is ? Zo ja denk ik dat ik dan toch voor de gewone Lime Prime ga, mits dit dus gewoon aan te brengen is zonder te "polijsten" en als dit alsnog wel over enige eigenschappen er van beschikt.

Wat betreft het correct schoonmaken van de auto. Na het 1 en ander begrepen te hebben dacht dat een foamlans daar wel bij van pas komt. Hebben jullie hier, samen met het foam zelf en eventueel shampoo om het vervolgens te reinigen, suggesties voor ?

Bedankt!

Groet,

Yoeri
 
@The Joy Of Detailing bedankt voor de uitleg. Is deze standaard Lime Prime op dezelfde manier aan te brengen als de Lime Prime lite ? Dit dus alsnog aanbrengen met finishing pads waar bij je niet extra polijstende beweging hoeft te maken ?
In het geval van een product met een lichte korrel zou ik wel iets meer inwerken bij het aanbrengen, dus iets meer ronddraaiende bewegingen maken en iets langer over doen

Zo niet heeft het dus polijstende eigenschappen, zonder er voor het proces polijsten er voor In acht te nemen.
Deze zin snap ik niet :confused:

en je meer krassen maakt door de auto te wassen zonder kleien.
Dit heb ik niet gezegd. Door de auto te wassen zonder deze eerst te kleien maak je niet meer krassen. Verontreiniging die alleen met kleien van de lak af te krijgen is, die blijft met wassen ook gewoon zitten. Je kan een auto honderd keer wassen en dan zit de vervuiling die in de lak vast zit en alleen met kleien verwijderd wordt, er nog altijd op. Met deze vervuiling ga je tijdens het wassen geen krassen veroorzaken, die blijft dan gewoon waar die is.
Wat ik bedoelde is dat je met wassen in het algemeen ernstiger krasjes veroorzaakt dan met kleien. Dat marring een veel fijner verschijnsel is dan swirls.
 
02706DE2-8076-4AD1-B643-32CEDD8E7E7F.jpeg

Voor je een beeld te geven, dit was het resultaat op mijn fiesta met black hole + colli 845. De combi die quantoxx voorstelde
 
@Quantoxx Oke, dus deze liquid 845 wax is volgens jou beter als aftopping voor Black Hole of Lime Prime dan 1 van de 2 Collinite 915 of Natty's blue paste waxes in de zin van uiteindelijke glans ?

Groet,

Yoeri
 
Haha over de marring heb je inderdaad helemaal gelijk. Het gaat hier alleen wel om iemand met dezelfde auto wat mij even liet doen afschrikken.
Ik meen dat Expor een Golf 7 heeft en dat is wel wat anders dan een Golf 4. :p (Leeftijd, lak, etc) Daarbij gaf hij ook aan dat zijn lak een uitzondering is omdat de lak héél gevoelig is voor krasjes, maar je flink moet aanpoten middels polijsten om deze te verwijderen. (Gevoelige harde lak)

@expor - RIP. :D Daar wordt je niet blij van, zeker op zo'n diep blauwe kleur.

Weet je of de verwerking van de lite en de normale versie van Lime Prime gelijk is ? Zo ja denk ik dat ik dan toch voor de gewone Lime Prime ga, mits dit dus gewoon aan te brengen is zonder te "polijsten" en als dit alsnog wel over enige eigenschappen er van beschikt.
Zoals The Joy al aanhaalde; Nee, dit is niet gelijk. De Lite-versie is in feite een cleaner-glaze en de Lime Prime bevat een korrel. Deze korrel is niet perse gericht op slijpen/polijsten, maar draagt eerder bij aan de reinigende werking. Ja, er is dus wel een slijpende werking, maar deze is minimaal in vergelijking met een polijstmiddel.

Na het 1 en ander begrepen te hebben dacht dat een foamlans daar wel bij van pas komt. Hebben jullie hier, samen met het foam zelf en eventueel shampoo om het vervolgens te reinigen, suggesties voor ?

Als je een hogedrukreiniger hebt, dan kan je een foamlans gebruiken. De Monello - Lancia is verkrijgbaar is een voordeel-pack waarbij je de lance + foamshampoo koopt.



EDIT - Nogmaals, er dus niet iets ''beters''. ;) De glaze zal de meeste glans gaan creëren en de wax is de kers op de taart. Althans, als een wax nog uberhaupt iets kan toevoegen aan de lading olien die je al hebt. Vandaar dat je ook een andere wax kan nemen zoals de 845, welke ook zijn olien zal kunnen toevoegen, maar geeft eerder een glasachtige glans.
 
Als alternatief voor de lite, kan je ook altijd nog AutoGlym Super Resin Polish gebruiken.
een lekker makkelijk redelijk hufterproof product die zeker ook bij beginners een mooi resultaat te weeg brengt.
in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden (polish) is het geen polijstmiddelen maar beschikt het over fillers.
daarna even toppen et voila de golf is weer in een mooie staat.
zou bij een donkere kleur wel voor een wax gaan, ondanks dat mensen zeggen dat de topping niet veel doet vind ik dat mensen die een wax gebruiken i.c.m. SRP mooiere resultaten halen als ikzelf met SRP en EGP(vloeibaar sealant/polymee)

de keuze in dergelijke dingen en helemaal als je op dit forum loopt te neuzen is natuurlijk reuze maar ikzelf (als beginner) haal hier toch mooie resultaten mee.
eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik alternatieven tot op heden nog niet heb geprobeerd maar wel heb gezien.
 
@Quantoxx

Duidelijk, zag inderdaad de The Joy na dat gevraagd te hebben. In principe komt het dus neer op hetzelfde, maar zijn er gewoon wat meer bewegingen voor benodigd. Heb ik hier voor dan ook nog een detailing pad nodig of heb ik genoeg aan dezelfde finishing pads van Monello ? Sorry, ik ben zoald de rang van dit forum al aangeeft, echt een rookie.

Monello foamlans had ik inderdaad op het oog, weet alleen niet of het nog verschil maakt om een foam te gebruiken speciaal voor een zwarte auto als die uberhaupt te koop zijn. Ik zal even kijken, ik heb namelijk een hogedruk reiniger.

Groet,

Yoeri
 
Als je een middel mét korrel wilt gaan gebruiken, zou ik een pad met wat meer stevigheid gaan gebruiken. Zachte pads gebruik je om product achter te laten bij het smeren, een iets hardere pad heeft voldoende stevigheid om druk uit te oefenen op de korrels. (Bijv. Monello - Witte Handpad)

Foamshampoo speciaal voor een kleur? Nee! :p Foamen is een manier van voorwassen en heeft niets te maken met looks.


Aanvullend op de Super Resin Polish die hierboven aangehaald wordt;
Dit is een All-in-One product (cleaner-glaze-wax en volgens mij ook een hele fijne korrel) en is ook een prima optie. Echter zou mijn advies zijn om specifieke/pure producten te gebruiken zoals een glaze en wax.
Zo heb je elke stap beter in de hand en zie je wat elke stap voor je doet.
 
@Quantoxx Top, denk dat ik dan voor de volgende beurt de Lime Prime er op gooi met de witte handpads van Monello. Ga voor dit weekend maar kijken wat de Black Hole te bieden heeft.

En top weet ik dat dacht het voor de zekerheid toch maar even te vragen.

Ook fijn dat je dat laatste even aanvult, ben het er namelijk mee eens wat dat ook weer een stuk makkelijker maakt.

Inmiddels is mij eigenlijk bijna alles al wel duidelijk, een topic openen werkt veel beter dan het internet afstruinen :) Wel vraag ik mij alleen nog af waarom je Collinite liquid 845 aanraadt boven de Natty's Blue paste. Ik zelf dacht dat een paste betere bescherming (en misschien diepte in glans) te bieden zou hebben maar daar tegen over wel simpelweg stroever is om aan te brengen. Gezien de prijzen van deze 2 producten ongeveer gelijk zijn vraag ik mij na je gedetailleerde uitleg toch af waarom Collinite 845?
 
De 845 is veel duurzamer dan de Natty's. Overigens, zoals je hier verder wel vaker zult kunnen lezen op het forum (volgens mij citeer ik Nicknameless): glans zit niet in een potje. Alles staat of valt met een goede voorbereiding en het beoogde resultaat.

Is foamen noodzakelijk? Nee, je kan ook gewoon de auto afspoelen met water, maar foamen heeft wel de voorkeur en meerwaarde: het vuul wordt langzamer en beter losgeweekt

Is de 2-bucket was methode noodzakelijk? Wel als je krassen door het wasssen zoveel mogelijk wilt voorkomen.
Is dan de gritguard noodzakelijk? Wel als je krassen door het wassen zoveel mogelijk wilt voorkomen

Is kleien noodzakelijk? Kleien haalt extra vervuiling weg, die je, zoals hierboven reeds aangegeven, waarschijnlijk ook na tig keer wassen achter elkaar met enkel wassen niet weg zal krijgen. Je krijgt met kleien juist wel een schone ondergrond, wat je wilt als basis voor de vervolgstappen (al dan niet met polijsten).

Is de marring een probleem (ik heb overigens auto's gekleid met dezelfde klei en methode, waarbij ik bij de ene auto wel last van marring had en bij de andere niet)? Je kan hiervoor ook - of misschien wel beter - de vraag stellen: zit de auto al onder de swirls en krassen? Zo ja, dan ga je de marring nauwelijks zien.

Is polijsten noodzakelijk? Dat hangt af van het gewenste resultaat. Tezamen met het kleien krijg je een schone en strakke ondergrond als basis voor de topping: de wax (wax / sealant, al dan niet in combinatie met een glaze). De combi "wassen + kleien + polijsten" geeft de meeste diepe kleur aan de lak. Met de wax (of sealant) verzegel je de lak, om de lak langduriger netjes te houden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Marc O
Laat even het "meer glans!" gebeuren even los. :p Grappig hoe je op het ene heel ver in hebt gelezen (al dan niet altijd even goed) en op het ander juist weer niet.

1) Maak je was-arsenaal compleet.
2) Ga wassen en kleien.
3) Pak een glaze-product mét of zonder korrel.
4) Top de boel af met een wax zoals één van de genoemde.
...Klaar...

Al de genoemde producten liggen zo dicht bij elkaar, dat je echt geen grote verschillen gaat zien.
 
@Quantoxx Duidelijk. Bedankt voor je hulp, ik denk er met deze informatie wel uit te komen :)

Vanavond ga ik de spulletjes bestellen en hoop er dit weekend mee aan de slag te kunnen gaan !

Groet,

Yoeri
 
De reactie van @DKBM vind ik een mooie samenvatting als slot van dit onderwerp. Mocht er nog iemand zijn die graag iets wilt toevoegen voor de toekomstige lezers graag.

Ik ben bij deze in ieder geval goed geholpen, bedankt allemaal !

Groet,

Yoeri
 
Om nog even op het “marren” van de klei terug te komen.
Vul op voorhand een PROPERE emmer met warm water. Leg; om het even welke, klei te week in het warme water.
De klei wordt nu vele malen soepeler en zal dan ook veel minder marring geven.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je dan alle voorzichtigheid en omzichtigheid overboord moet gooien!

Huiverachtig staan tegenover een nieuw proces, is iets wat elke persoon hier op het forum heeft meegemaakt.

Meestal komt men achteraf tot de conclusie: “Is het dit maar!?”

Zoals meerderen hier al aangegeven hebben, loont het echt de moeite om je goed in te lezen in de stappenplannen.
Een goed en veilig wasproces, doe je vanaf de eerste stap. Sla je deze over, dan kan je lak al naar de haaien zijn!
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk gebruik ik de Mothers clay set ook graag, fijne spray en fijne klei...vind hem fijner dan Monello klei (Mothers is zachter) maar Supernatural de fijnste.

ik heb met iedere klei op diverse soorten lak marring gehad maar polijst altijd daarna dus voor mij geen probleem.
ik ben het met @Jansen eens, klei nette lak, zet er een lamp op, dan is er altijd een vorm van marring in mijn ervaring.
lijkt mij sterk dat je met een nieuwe MF washmitt met goede shampoo wel swirls maakt Door het licht aanraken van de lak maar door een dichte substantie als klei met glijmiddel, vastzittende vervuiling weghaalt geen vorm van krasjes (marring of wat anders) achterlaat...just my 2 cents
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jansen en Nick1407