• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp proefdetail zwarte auto

Bij deze koop ik over de 230 euro aan spullen.

Ik ga toch eerst de Lime Pro met korrel insmeren met de witte foam pad van Monello.

Ik zal hier inderdaad het goede idee van @Expje87 opvolgens en dit weekend foto's plaatsen van mijn resultaat !

En @Nick1407 bedankt voor de goede tip! Zal er mijn voordeel mee doen.

Bedankt iedereen en tot aanstaand weekend :)

Edit: klei vergeten, meer dan 230, wel even een investering.

Groet,

Yoeri
 
Laatst bewerkt:
1. Als het hardnekkige vervuiling is dan komt die echt niet zomaar los als je daar een glaze overheen smeert met de hand en met een zachte pad.
.....en

Allereerst herinner ik me de ervaringen van vóór mijn detailingkennis: een auto werd gewassen en af en toe werd er een wax opgesmeerd. Dat werd natuurlijk veel te dik aangebracht, en vervolgens met veel kracht de ingedroogde wax uitbuffen. Hierbij zag ik ook vaak dat luizepoep, vastzittende rommel uit bomen (geen hars) los kwam met het aanbrengen en uitbuffen van de wax. Nu is een glaze geen wax, maar ik denk dat het effect niet heel anders zal zijn.

Ten tweede is de topicstarter een beginner in detailen, ondanks dat ie zich al aardig heeft ingelezen, maar van alleen lezen krijg je nog geen ervaring. Wat je heel vaak ziet bij beginnende detailers is dat ze lagen te dik aanbrengen en vaak veel meer kracht gebruiken dan nodig/goed is, dat geldt voor het uitbuffen van lagen, maar ook bij het kleien zie je nog wel eens dat er teveel kracht wordt gebruikt.

Als een detailer een glaze of een wax aanbrengt, zorgt ie normaal dat allereerst de lak goed schoon is (dus veel minder kans op het veroorzaken van lakdefecten), en de kans dat er teveel kracht wordt gebruikt is ook veel kleiner.

Naar mijn mening liggen de risico's bij een beginner of een ervaren detailer dus behoorlijk anders, maar dat is mijn mening.
 
Helemaal eens cordoba! Maar die risico's zijn dus ook groter bij het kleien, omdat dat nog wat agressiever is dan een wax en een foampad of mf doek. Dus, als iemand staat te boenen met een wax, dan is de kans groot dat hij/zij ook staat te boenen met een klei.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Lijkt mij inderdaad handig om even te gaan kijken naar de stappenplannen op dit forum. Denk daar inderdaad wel wat wijzer van te worden. Waar kan ik deze vinden ?

Wellicht had je all een stappenplan gevonden, zo :niet:


Hierbij staan mooie filmpjes hoe te kleien, glaze/wax aan te brengen. Wellicht neemt dit een drempel weg. Echt geen hogere wiskunde.

Grootste tip die ik geven kan: valt je klei op de grond, gooi het smerige stuk weg. Zand eraan en het is in de categorie schuurpapier. Krassen creëren word her dan. Met je hand pads idem, gebruik ze niet meer, maak ze eerst schoon.

Zelf heb ik nog reserve pads, pak je een ander en kun je door (Ja bij mij ook wel eens gevallen;)). Extra pad zij de kosten niet.

Veel plezier!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Bedankt voor de tip @Tijntje Toevallig heb ik voor mijn aankoop dit bijzonder gedetailleerde stappenplan door gelezen.

Gelukkig ben ik inderdaad op de hoogte van dat op de grond gevallen klei niet meer te gebruiken is, als je na gaat hoe zand er onder een microscoop uit ziet lijkt mij dit dan ook inderdaad niet verstandig.

Bedankt voor de aanvulling :)

Groet,

Yoeri
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Dag leden van Carclean, na een weekend in tijd en geld geïnvesteerd te hebben, is het dan eindelijk zo ver. Ik zal de foto's van voor het harde werk maar gelijk hier onder laten zien (stond van zichzelf al mooi in de lak)

20200829_120002.jpg

20200829_115327_03.jpg

20200829_115451.jpg


Ik ben begonnen met de foam lans van Monello, die overigens goed bevalt, dit met behulp van een Kärcher K4 model. Auto ingefoamed en daarna de velgen voornamelijk met een kwast schoon geborsteld zodat de foam het aanwezige vuil op de auto goed los kan weken.

Vervolgens de auto met de HD vrij gemaakt van foam waarna de wasbeurt volgde met de incredimitt die mij ook erg goed bevalt. Er zit een handvatje in de handschoen om te zorgen dat de wash mitt niet van je hand afgleidt wat ik erg fijn werken vond.

Hier na de Golf gekleid met Dolce Verde klei:
IMG-20200829-WA0009.jpeg

De marring door het kleien heb ik inderdaad erg overschat, toen ik eenmaal bezig was zag ik gelijk dat ik zolang ik genoeg spray gebruikte best wel gewoon door kon halen.

Na het kleien de auto met Lime Prime geprobeerd af te "schuren" met de microvezel disco duo set van Monello, dit natuurlijk van links naar rechts en van onder naar boven. Wel dacht ik van de Lime Prime enige marring te hebben verkregen, op de motorkap zie ik waar licht schijnt krassen lopen van links naar rechts, (geen swirls) waarvan ik niet eens weet of het mogelijk is.

Na ik de volgende dag voor de lol een plekje aftapete om te kijken of BlackHole boven Lime Prime nog iets te bieden heeft, zag ik wel degelijk een klein verschil in diepte van de kleur en filling van de swirls. Dus ben ik hierom begonnen met het dak en vervolgens geëindigd bij de motor kap vanwege een te kort aan tijd en nogsteeds mijn enige twijfels of het wel werkte en niet de Lime Prime weg haalt. Alleen het dak en de motorkap zijn dus naast Lime Prime ook met Black Hole beklaaid.

Na dit gedaan te hebben werd het natuurlijk tijd voor de Colinite 845, deze in warm water vloeibaar laten worden en wat een verschil in verwerking met de 2 vorige stappen! Wax is veel gemakkelijker aan te brengen dan glaze of pre wax cleaner. Na de wax, heb ik een goedje voor zwarte bumpers wat ik nog had liggen op de bumpers en alle andere silliconen of plastic materialen gesmeerd, wat ons leidt naar het uiteindelijke resultaat:
20200830_204719.jpg

Het was al schemerig aan het worden, dus de weerspiegeling is minder dan op de vorige foto's, daarnaast vind ik dit soort dingen uberhaupt lastig te peilen op foto.
20200830_204842.jpg

20200830_204809.jpg

En dan nog even het verschil in swirls voor en na door de verwerking van fillers:
20200829_115634.jpg

Voor
20200830_210009.jpg

En na wat ik zelf wel vrij indrukwekkend vond.

Al met al was het echt een hoop werk maar ben ik natuurlijk blij met het resultaat. Morgen of overmorgen gooi ik er een tweede laag Collinite 845 op en dan is mijn auto klaar voor de winter!

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp, ik heb het meest aan dit forum gehad. Ik wens jullie allemaal veel poets plezier en natuurlijk veilige kilometers toe !

Groet,

Yoeri
 
Mooi resultaat!

Nu is het vooral belangrijk om de auto goed bij te houden met wassen en vooral niet door de wasstraat hot wax behandeling te gaan anders spoel je er alles weer vanaf
 
Knap werk en een ervaring rijker zo te lezen.

Tof van je om het zo terug te koppelen; staat er knapjes bij zo. Nu lekker genieten en wacht maar tot de eerstvolgende regenbui, die brengt nog een keer een lach op je gezicht ;)
 
Gefeliciteerd en super gedaan!

Geen marring bij het kleien dus.
De marring die je denkt veroorzaakt te hebben met de Lime Prime heb je dus opgevuld met de Black Hole?
 
Ik zou denken dat de paint cleaner in de Black Hole wel de Lime Prime aantast. ;) Als de Black Hole beter leek te werken, zou ik de volgende keer alleen de Black Hole doen en dan weer aftoppen met een wax.
 
Mooi resultaat!
Ik heb nog wel wat tips (mijn visie):
Lime prime en blackhole zijn een beetje soortgelijke producten dus je hebt de auto nu een soort dubbel in de glaze gezet.
Collinite 845 is een vloeibare Wax welke best wel eens een “fair amount” oplosmiddelen aan boord heeft en volgens mij kunnen die in meer of mindere mate de glazelaag weer oplossen/teniet doen.
 
Ik meende hier te hebben gelezen dat 845 juist heel goed samengaat met black hole, zitten volgens mij toch geen cleaners in de 845?
 
Oplosmiddelen en cleaners zijn dan ook hele verschillende dingen. ;) @Expje87

Ric heeft een goed punt. Echter wordt deze combi inderdaad veel geadviseerd, dus ik weet hier ook even het fijne niet van.

Ik kan mij ook herinneren dat een lange tijd geleden het layeren van 845 (twee lagen bijv) niet geadviseerd werd omdat de 845 dusdanig veel oplosmiddelen had, dat het de eerste laag aan zou tasten.
Aan de andere kant is een glaze + 845 juist weer veel gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: Expje87
Ik heb het (2013) ook wel eens in die combo gebruikt en je glaze of Wax is heus niet gelijk weg of zo alleen ben ik tegenwoordig een andere mening toebedeeld betreffende deze combo of überhaupt het gebruik van glaze.
Er zijn voor en tegenstanders betreffende glaze en persoonlijk ben ik geen fan van dat soort producten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Expje87
Snap ik, het is eigenlijk ook gewoon een middel voor als je niet wilt polijsten. Ik gebruik het alleen als ik auto’s voor vrienden/familie even snel wil opfrissen.
 
Gezien het verschil dat TS gemaakt heeft met de glaze spreekt dit wel in het voordeel van het product. Ik kan ook beamen dat het op een niet gepolijst oppervlak wel verschil maakt.

Er staat mij iets bij dat het stapelen kon, maar met 24 uur ertussen...kan dit echter niet terugvinden op de fles en niet op de site. Er zitten in ieder geval geen 'cleaners' in, maar dat zegt niets over oplosmiddelen en hulpstoffen die mogelijk de glaze aan kunnen tasten.
20200831_172705.jpg
 
@RoCo ,zeker heeft een glaze voordelen maar dan met name voor mensen die met de hand hun auto wat meer willen laten glimmen want het cleaner component (glave bevat meestal ook een cleaner) maakt toch de lak schoon en zowel lime prime Als black hole verwerken echt heel makkelijk.
Dan het “stapelen” van wax ja dat kun je doen maar de oplosmiddelen tasten de eerste laag aan en wat is überhaupt de meerwaarde van dat 2e laagje ik weet het antwoord niet.
Elk geval zou ik het liefst geruime tijd willen wachten met de 2e laag zodat de eerste laag elk geval “uitgedampt” is.
Zelf ben Ik fan van Sio2/ceramic waxen zoals bv Waxaddict Quartz ,Kudos, Vortex of een Angelwax Enigma en dan is een 2e laagje echt niet nodig imo.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
BH over Lime prime layeren is nogal zonde van de tijd en de spullen vanwege de cleaners.

Layeren van wax werd is een grijzer (hallo opa) vaker gedaan om er zekerder van te zijn dat je alle delen goed beschermd had. Dat de evt tweede laag evt een deel van de eerste teniet doet was daarbij van ondergeschikt belang