• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Hyundai Kona voorzien van Gyeon Pure

GeBas

Detailing guru
22 dec 2019
2.046
178
45
Hattem
Onlangs werd ik benaderd om een vrijwel nieuwe Hyundai Kona aan te pakken. De eigenaar had deze auto aangeschaft als ex demo van de dealer en de dealer had heb "uiteraard" netjes afgeleverd volgens eigen zeggen. Gelukkig was de eigenaar ook erg kritisch en liet de discussie met de dealer maar achterwege. Eigenaar wou vooral met het oog op de winter periode een goede bescherming. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een glascoating, in dit geval Gyeon Pure.

Bij aanvang en een eerste controle zag de auto er redelijk uit, de nodige swilrs maar niet echt krassen o.i.d.

IMG_0354.jpeg
IMG_0351.jpeg
IMG_0352.jpeg
IMG_0356.jpeg


Als eerst heb ik de lak goed geïnspecteerd met de Monello Faro lamp. En tevens de lak gemeten:
IMG_0373.jpeg

Gelukkig trof ik nergens rare of afwijkende waarden aan.

Nou daar gingen we dan, eerst maar eens een rondje foamen. Dit i.c.m. de Monello Lancia Foamlance 2.0 gevuld met de Atrico Magico en gekoppeld aan de Pistola Corta, wat een prettige combinatie.
IMG_0358.jpeg
IMG_0359.jpeg


Vervolgens de auto uitvoerig afgespoten met de HD en de verschillende nozzles gebruikt/geprobeerd, ik vind de rode het fijnst/effectiefst. De velgen vervolgens ingespoten met GreatLion WheelCleaner. De auto, per paneel gewassen met de 2-emmer methode en Dodo Juice Born to be Mild shampoo.
De velgen vervolgens nagelopen met een kwastje.
En weer de gehele auto afgespoten.

Vervolgens de de banden ingespoten met Gyeon Tyre Cleaner, en geborsteld met de Mothers Tire Brush.
Met een kwastjes alle randje en naadjes na gelopen. Vervolgens de auto, per deel ingesprayed met Monello Non Ferro en weer per deel hand gewassen.
Daarna alles uitvoerig afgespoten en gedroogd met de Rode Monello droogdoek.

Inmiddels ruim 1,5-2 uur verder maar konden we wel door naar stap 2, kleien.

Ik gebruik hier voor de klei van Monello met Dodo Juice Slippy concentraat, gelukkig heb ik nog 2 "oude" grotere flessen.
De lak was eigenlijk behoorlijk schoon gezien het resultaat van de de klei:
IMG_0360.jpeg


Vervolgens de auto opnieuw afgespoeld en gedroogd.

Vervolgens kon ik de voorbereiding gaan maken om te gaan polijsten, alles afgeplakt met Colad tape.
IMG_0363.jpeg
IMG_0362.jpeg


IMG_0367.jpeg


Eerst heb ik een stukje motorkap gepolijst, de zgn. testspot met Menzerna 3800 op de groene Menzerna pad, dit gaf resultaat maar wou toch even weten wat er zou gebeuren met 3000, die corrigeerde nog beter (logisch) dus gekozen om 3000 in te zetten.
IMG_0370.jpeg


De weersomstandigheden zaten erg mee kon het zonlicht goed gebruiken.

De motorkap heb ik uiteindelijk 2 hits gegeven, de rest was ik tevreden met 1 hit.
De ruiten heb ik ook gepolijst met FLEXIPADS Glass Polishing Disc. De ruiten heb ik daarna ontvet met Prep en gereinigd met Gyeon Glass met de wafeldoek van het merk Rag Company.

Na het polijsten nogmaals de auto afgespoeld, een Gyeon Baldwipe doek rijkelijk ingesprayed met Prep en daarmee de auto afgenomen. Vervolgens nog een rondje met een wat minder vochtige doek alles nogmaals gedaan. Dat was een halve liter.

Na dat dit klaar was de auto voorzien van Gyeon Pure, deel voor deel aangebracht, afgenomen met een Baldwipe doek, volgende paneel aanbrengen en afnemen, terug naar 1e paneel met schone baldwipe doek nogmaals afnemen.
Daar ben je wel ff druk mee. Ik heb ook de grijze delen meegenomen in de Pure. Ik had het 50ml flesje aangeschaft, nog ongeveer de helft over, dus 30 had ook gekund.

Na alles afgenomen te hebben, samen met de Monello Faro lamp alles nogmaals nagelopen om te controleren op vlekjes en afgenomen met Gyeon Suède 40x40 doek.

Na enkele uren een rondje Cure aangebracht met de softwipe, de bandjes voorzien van een laagje Gyeon Tire, aangebracht met de Gyeon Tire applicator, prettig ding!

Het resultaat van van bijna 14 uur werk:
IMG_0386.jpeg
IMG_0383.jpeg
IMG_0382.jpeg



Eigenaar is superblij (en ik ook), heb hem nog voorzien van een flesje GYEON Q²M CeramicDetailer en een SoftWipe t.b.v onderhoud na de handwas.
 
Laatst bewerkt:
Velgen doe ik normaal gesproken met Gyeon Rim, die is hitte bestendig.

In dit geval is er (nog) niet gekozen om de velgen te beschermen.
 
Herkenbaar proces en lekker resultaat, altijd fijn een bijna nieuwe auto de finish en bescherming geven die hij verdient. Had je het kleien niet over kunnen slaan?
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Ziet er goed uit!

Heb je alles in een dag gedaan? Ik ben daar mee gestopt. Meestal is het hier vrijdag brengen, dan zorg ik dat de auto gewassen en gekleid is, dan kan ik zaterdag direct meters maken.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en GeBas
@Ric325i Ik heb nu ook al een paar keer buiten de coating aangebracht en laten drogen. Als ik klaar was. De auto een paar uurtjes in de zon. En daarna nog een laagje Cure erover. Tot nu toe geen problemen ervaren.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en GeBas
@RoyR ik bedoel dit echt niet lullig maar klaagde jij laatst niet over de standtijd van synchro? Heb je deze ook in de zon laten bakken ipv 24 binnen in een gecontroleerde omgeving?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Altos Nee. Syncro heb ik toen gewoon 24 uur laten uitharden onder een tent met mooi weer. Dus die heeft geen zon gezien.
Het ligt niet aan mij dat Syncro tegen valt. Meerdere forumleden ervaren exact hetzelfde. Dus het ligt niet aan mij ;)
 
  • Leuk
Reactions: schaef en Altos
Prachtig resultaat!! Daar kan de eigenaar enorm blij mee zijn. Die Gyeon Tire ziet er wel erg goed uit zeg, terwijl ik normaal helemaal niet van de glimmende banden ben.

Mooi resultaat! Beste hologrammen daar onder de rechter koplamp :0
Als ik het zo zie komt dat vermoedelijk van het kleien! Ik denk er net een beetje een panter-/ tijgerpatroon in te zien wat wel eens gebeurd op zachte lakken. Platzwarte lak op een Koreaan, waarschijnlijk is die erg zacht! Ongetwijfeld zal het polijsten het volledig verwijderd hebben.
 
Ik ben ook erg enthousiast @Heijneker over de Gyeon Tire, heb heel lang Endurance van Meguiairs gebruikt. Later nog iets van SOnax en van Great Lion. Maar die GT is het hem toch wel voor mijn eigen wagens en dit soort klussen.

Lak is inderdaad niet erg hard, liet zich heerlijk corrigeren met 3000.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@Altos Nee. Syncro heb ik toen gewoon 24 uur laten uitharden onder een tent met mooi weer. Dus die heeft geen zon gezien.
Het ligt niet aan mij dat Syncro tegen valt. Meerdere forumleden ervaren exact hetzelfde. Dus het ligt niet aan mij ;)
Ook hier gewoon binnen gestaan, tijdens aanbrengen (was rond Kerst 2020 ) was er toch geen zon te bekennen ;):) en ook tegenvallende standtijd.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR