Onlangs werd ik benaderd om een vrijwel nieuwe Hyundai Kona aan te pakken. De eigenaar had deze auto aangeschaft als ex demo van de dealer en de dealer had heb "uiteraard" netjes afgeleverd volgens eigen zeggen. Gelukkig was de eigenaar ook erg kritisch en liet de discussie met de dealer maar achterwege. Eigenaar wou vooral met het oog op de winter periode een goede bescherming. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een glascoating, in dit geval Gyeon Pure.
Bij aanvang en een eerste controle zag de auto er redelijk uit, de nodige swilrs maar niet echt krassen o.i.d.
Als eerst heb ik de lak goed geïnspecteerd met de Monello Faro lamp. En tevens de lak gemeten:
Gelukkig trof ik nergens rare of afwijkende waarden aan.
Nou daar gingen we dan, eerst maar eens een rondje foamen. Dit i.c.m. de Monello Lancia Foamlance 2.0 gevuld met de Atrico Magico en gekoppeld aan de Pistola Corta, wat een prettige combinatie.
Vervolgens de auto uitvoerig afgespoten met de HD en de verschillende nozzles gebruikt/geprobeerd, ik vind de rode het fijnst/effectiefst. De velgen vervolgens ingespoten met GreatLion WheelCleaner. De auto, per paneel gewassen met de 2-emmer methode en Dodo Juice Born to be Mild shampoo.
De velgen vervolgens nagelopen met een kwastje.
En weer de gehele auto afgespoten.
Vervolgens de de banden ingespoten met Gyeon Tyre Cleaner, en geborsteld met de Mothers Tire Brush.
Met een kwastjes alle randje en naadjes na gelopen. Vervolgens de auto, per deel ingesprayed met Monello Non Ferro en weer per deel hand gewassen.
Daarna alles uitvoerig afgespoten en gedroogd met de Rode Monello droogdoek.
Inmiddels ruim 1,5-2 uur verder maar konden we wel door naar stap 2, kleien.
Ik gebruik hier voor de klei van Monello met Dodo Juice Slippy concentraat, gelukkig heb ik nog 2 "oude" grotere flessen.
De lak was eigenlijk behoorlijk schoon gezien het resultaat van de de klei:
Vervolgens de auto opnieuw afgespoeld en gedroogd.
Vervolgens kon ik de voorbereiding gaan maken om te gaan polijsten, alles afgeplakt met Colad tape.
Eerst heb ik een stukje motorkap gepolijst, de zgn. testspot met Menzerna 3800 op de groene Menzerna pad, dit gaf resultaat maar wou toch even weten wat er zou gebeuren met 3000, die corrigeerde nog beter (logisch) dus gekozen om 3000 in te zetten.
De weersomstandigheden zaten erg mee kon het zonlicht goed gebruiken.
De motorkap heb ik uiteindelijk 2 hits gegeven, de rest was ik tevreden met 1 hit.
De ruiten heb ik ook gepolijst met FLEXIPADS Glass Polishing Disc. De ruiten heb ik daarna ontvet met Prep en gereinigd met Gyeon Glass met de wafeldoek van het merk Rag Company.
Na het polijsten nogmaals de auto afgespoeld, een Gyeon Baldwipe doek rijkelijk ingesprayed met Prep en daarmee de auto afgenomen. Vervolgens nog een rondje met een wat minder vochtige doek alles nogmaals gedaan. Dat was een halve liter.
Na dat dit klaar was de auto voorzien van Gyeon Pure, deel voor deel aangebracht, afgenomen met een Baldwipe doek, volgende paneel aanbrengen en afnemen, terug naar 1e paneel met schone baldwipe doek nogmaals afnemen.
Daar ben je wel ff druk mee. Ik heb ook de grijze delen meegenomen in de Pure. Ik had het 50ml flesje aangeschaft, nog ongeveer de helft over, dus 30 had ook gekund.
Na alles afgenomen te hebben, samen met de Monello Faro lamp alles nogmaals nagelopen om te controleren op vlekjes en afgenomen met Gyeon Suède 40x40 doek.
Na enkele uren een rondje Cure aangebracht met de softwipe, de bandjes voorzien van een laagje Gyeon Tire, aangebracht met de Gyeon Tire applicator, prettig ding!
Het resultaat van van bijna 14 uur werk:
Eigenaar is superblij (en ik ook), heb hem nog voorzien van een flesje GYEON Q²M CeramicDetailer en een SoftWipe t.b.v onderhoud na de handwas.
Bij aanvang en een eerste controle zag de auto er redelijk uit, de nodige swilrs maar niet echt krassen o.i.d.
Als eerst heb ik de lak goed geïnspecteerd met de Monello Faro lamp. En tevens de lak gemeten:
Gelukkig trof ik nergens rare of afwijkende waarden aan.
Nou daar gingen we dan, eerst maar eens een rondje foamen. Dit i.c.m. de Monello Lancia Foamlance 2.0 gevuld met de Atrico Magico en gekoppeld aan de Pistola Corta, wat een prettige combinatie.
Vervolgens de auto uitvoerig afgespoten met de HD en de verschillende nozzles gebruikt/geprobeerd, ik vind de rode het fijnst/effectiefst. De velgen vervolgens ingespoten met GreatLion WheelCleaner. De auto, per paneel gewassen met de 2-emmer methode en Dodo Juice Born to be Mild shampoo.
De velgen vervolgens nagelopen met een kwastje.
En weer de gehele auto afgespoten.
Vervolgens de de banden ingespoten met Gyeon Tyre Cleaner, en geborsteld met de Mothers Tire Brush.
Met een kwastjes alle randje en naadjes na gelopen. Vervolgens de auto, per deel ingesprayed met Monello Non Ferro en weer per deel hand gewassen.
Daarna alles uitvoerig afgespoten en gedroogd met de Rode Monello droogdoek.
Inmiddels ruim 1,5-2 uur verder maar konden we wel door naar stap 2, kleien.
Ik gebruik hier voor de klei van Monello met Dodo Juice Slippy concentraat, gelukkig heb ik nog 2 "oude" grotere flessen.
De lak was eigenlijk behoorlijk schoon gezien het resultaat van de de klei:
Vervolgens de auto opnieuw afgespoeld en gedroogd.
Vervolgens kon ik de voorbereiding gaan maken om te gaan polijsten, alles afgeplakt met Colad tape.
Eerst heb ik een stukje motorkap gepolijst, de zgn. testspot met Menzerna 3800 op de groene Menzerna pad, dit gaf resultaat maar wou toch even weten wat er zou gebeuren met 3000, die corrigeerde nog beter (logisch) dus gekozen om 3000 in te zetten.
De weersomstandigheden zaten erg mee kon het zonlicht goed gebruiken.
De motorkap heb ik uiteindelijk 2 hits gegeven, de rest was ik tevreden met 1 hit.
De ruiten heb ik ook gepolijst met FLEXIPADS Glass Polishing Disc. De ruiten heb ik daarna ontvet met Prep en gereinigd met Gyeon Glass met de wafeldoek van het merk Rag Company.
Na het polijsten nogmaals de auto afgespoeld, een Gyeon Baldwipe doek rijkelijk ingesprayed met Prep en daarmee de auto afgenomen. Vervolgens nog een rondje met een wat minder vochtige doek alles nogmaals gedaan. Dat was een halve liter.
Na dat dit klaar was de auto voorzien van Gyeon Pure, deel voor deel aangebracht, afgenomen met een Baldwipe doek, volgende paneel aanbrengen en afnemen, terug naar 1e paneel met schone baldwipe doek nogmaals afnemen.
Daar ben je wel ff druk mee. Ik heb ook de grijze delen meegenomen in de Pure. Ik had het 50ml flesje aangeschaft, nog ongeveer de helft over, dus 30 had ook gekund.
Na alles afgenomen te hebben, samen met de Monello Faro lamp alles nogmaals nagelopen om te controleren op vlekjes en afgenomen met Gyeon Suède 40x40 doek.
Na enkele uren een rondje Cure aangebracht met de softwipe, de bandjes voorzien van een laagje Gyeon Tire, aangebracht met de Gyeon Tire applicator, prettig ding!
Het resultaat van van bijna 14 uur werk:
Eigenaar is superblij (en ik ook), heb hem nog voorzien van een flesje GYEON Q²M CeramicDetailer en een SoftWipe t.b.v onderhoud na de handwas.
Laatst bewerkt: