• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Iemand ervaringen met een waterontharder?

Beetje off topic omdat het niet over auto's gaat, maar ik heb sinds kort een waterontharder in huis (Aquacell), en de (kalk?)vlekken die ik in bijvoorbeeld de badkamer heb vallen me toch een beetje tegen. Ik had verwacht dat er minder vlekken zouden zijn en dat ze makkelijker te verwijderen zouden zijn.

Onderstaande foto is na een week douchen en in bad gaan en ik heb het schoongemaakt met Meguiar's Super Degreaser (1:10) en Spray and Wipe, omdat ik niks anders in huis had. Dit haalde al veel weg, maar zoals te zien is op de punt van de kraan blijft de rand van de vlekken goed zichtbaar.

20180110_192550.jpg


Kan iemand met een waterontharder mij vertellen of dit normaal is of dat er toch iets niet helemaal goed gaat?
 
Mijn ouders hebben een ontharder op basis van ontharding via zout tabletten. Die hebben dit een tijdje gehad wat uiteindelijk kwam doordat de machine teveel zout gebruikte voor de ontharding. Ofwel zoutvlekken....
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
@Jansen
Wij hebben een acquastar waterontharder. Dus ervaring met een ontharder. Jouw probleem herken ik niet, maar wij drogen de kranen nog steeds af :innocent:
Rest-hardheid staat bij ons op drie graden. Dat is voldoende om fraai zacht water te hebben en niet te veel problemen te ondervinden. Het omslagpunt ligt nl. op ca vier graden.
Kijk gelijk even of er genoeg zout in zit en de afstelling hiervan goed is.

Bij onthard water krijg je geen kalkvlekken, het filtert immers kalk, magnesium en klein beetje ijzer uit het water, maar er blijven nog wel wat andere onopgeloste stoffen (gelukkig wel!!) in het water achter. Die veroorzaken de vlekken. Geen kalk, maar van het andere residu.

Daarnaast kom je soms tegen dat een ontharder aangesloten wordt op een leiding, maar er direkt na de hoofdkraan twee leidingen zijn. Bijv. een leiding naar badkamer en een leiding naar keuken. Het gebeurt soms (ivm ruimte) dat de ontharder aangesloten wordt op een leiding (bijv. keuken) maar daarmee niet op de badkamer. Zo is bij ons een aparte leiding vanaf de hoofdaansluiting gelegd naar cv-hok. In cv-hok is de ontharder aangesloten en gaatbeen leiding terug naar de verdeler van alle leidingen.

Advies:
- Check aansluiting op waterleidingen
- Check resthardheid en pas evt aan.
- Check zout aanwezigheid en afstelling.
- Doekje gebruiken voor de laatste vlekken.

Bij vragen...
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Je hebt hem net, dan heb je waarschijnlijk ook nog wat klak in de leidingen van voor de plaatsing van de ontharder

Kijk even wat je zoutverbruik is (over een maand bijv) dus bijhouden wanneer de blokken op zijn en de standen van de watermeter
Als je in de buurt bent haal je bij mij even kalk meetpapiertjes en Ph papiertjes op
Heb ik ook nog ergens de handleiding om de AC in te stellen, scheelt je de helft op het zoutverbruik bij de standaardinstelling
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Mijn ouders hebben een ontharder op basis van ontharding via zout tabletten. Die hebben dit een tijdje gehad wat uiteindelijk kwam doordat de machine teveel zout gebruikte voor de ontharding. Ofwel zoutvlekken....

Dit klopt 100%

Ik had precies het zelfde, en het zout verbruik was ook trough the roof.

Na dat iemand langs was gekomen om alles goed in te stellen, is dit afgenomen.

ps. Volgens mij heb ik de zelfde wandtegels :)
 
Afstellen is noodzakelijk en dat doen ze niet vanuit de leverancier
De standaard instelling is meestal maximaal en dat heb je niet altijd nodig
Te zout is slecht voor metalen en dus voor je leidingen (en jezelf)
Afstelling van een AC is niet veel meer dan openmaken en aan een staafje draaien
Scheelt ook een flinke schep zout qua verbruik.

Ergo, hardheid meten en Ph in de gaten houden
Onze staat al zeker zes jaar en geen vuiltje aan de lucht
 
  • Leuk
Reactions: Tim en Jansen
Ik zal het een en ander meten om erachter te komen wat er aan de hand is en ook even met Aquacombi contact opnemen. Dank voor jullie hulp!
 
Een waterontharder in een bestaand systeem kan inderdaad problemen geven zoals @Tim aangeeft.
In een nieuwe situatie, met nieuwe apparatuur, minder tot vrijwel geen problemen zoals @RedCat aangeeft.

Meten is weten en gokken is dokken, geldt ook hier.
 
Even een update:

Ik heb het een en ander opgehaald bij @RedCat. Zuurgraad was in orde. De dH-papiertjes verkleuren pas vanaf 5 dH of hoger en dat gebeurde niet. Dat was een indicatie dat de hardheid in elk geval niet boven de 5 dH was.

Daarna heb ik water opgestuurd naar het bedrijf dat de ontharder heeft geplaatst. Zij hebben het water getest en zeggen dat er 0 kalk in het water zat en dat de vlekken die ik heb dus andere mineralen dan calcium zijn. Ik vraag me nu ook af het dan geen zout zou kunnen zijn omdat het zoutverbruik vooralsnog aan de hoge kant is (denk ik), en natrium is ten slotte ook een mineraal. Nu weet ik alleen niet hoe ik daar achter moet komen. Wellicht dat ik aan de kranen kan likken om te proeven.

Hoe dan ook, voorlopig heb ik weer 'gewoon' kalkvlekken, want ik heb de Aquacell even af moeten sluiten. Er is iets niet helemaal goed gegaan waardoor er enorm zout water uit de kraan kwam. Geen pretje als je 's ochtends je mond denkt te spoelen. :confounded: Als ze langs komen om de boel na te kijken zal ik gelijk vragen of ze hem wat anders af kunnen stellen.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Helemaal geen kalk in het water is twijfelachtig, maar alla
Ze komen langs, moeten het opknappen
Ik zou er met de neus bovenop blijven ...
Zo ingewikkeld is die techniek niet
 
De ontharder heeft een draaibare regeling voor de hoeveelheid zout die gebruikt wordt tijdens een spoeling.

In de Min-Setting (het streepje onder de min is net zichtbaar, en Max en Normal zijn niet zichtbaar) gebruikt de ontharder minder zout waardoor uw zoutverbruik omlaag gaat.
Let op! In de Min-Setting gaat de maximaal te behandelen hardheid naar beneden tot 12 dH. (normaal = 14 dH en max = 15 dH).

Op 100m3 water scheelt deze instellingsmogelijkheid ongeveer 8 kg (1 pak zout) per setting.

Zoutafstelling.png
 
Pfoeh, nou die instellingen heb ik op onze Acquastar 800SHE niet gezien, maar dat hoeft gelukkig ook niet. Elk jaar gratis onderhoud. Voordeel van de Acquastar is ook dat er universeel zout in kan, ben dus niet afhankelijk van een duur merk.

De monteur stelt hem volgens wens af en controleert die instelling.

Doe jij dat allemaal zelf @RedCat?
 
Afstellen s een eenmalig klusje van niets, maar naar mijn mening wel noodzakelijk
Zowel voor je spullen als voor de gezondheid. Meten doe ik jaarlijks.

Jaarlijks een monteur ? schoonmaken (zoutaanslag) en meten is alles wat nodig is.
 
10 jaar all-in garantie en kosteloos, dus ja waarom niet.
Eens dat afstellen noodzakelijk is. Geldt ook voor andere apparaten, het goed inregelen van een cv bijv. Heeft ons een besparing van ca 30% gasbesparing opgeleverd... De standaard monteur hangt hem op en is weer weg. Goed afstellen en inregelen is toch snel een halve dag werk, en gebeurt vaak niet want kost te veel.